Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plagiat eller slump?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Efter att ha läst igenom tråden så har jag kommit fram till en slutledning.
....
Otroligt många anser att denna form av plagiering är helt ok
......
Personligen tror jag att denne fotograf absolut sett iSolens bild och inspirerats så till den milda grad att han gjort en i princip identisk bild...
Du anser att det är bevisat att OD är den i världen först med detta utsnitt och motiv och att han alltid ska få bli omnämnd så fort man fotograferar Kista Torn med liknande utsnitt på kvällstid?

Du anser också att hans bild är den enda i världen med det ustnittet/motiv så att Ola är den enda Ulf kan ha inspirerats av och ingen annan?`

EDIT: Låt säga så här. Vem som helst kan göra en översiktsbild på dagtid och sedan visa för en med bra bildseende. Denna person kan eftersom den är erfaren och duktig fatkiskt själv se i översiktsbilden att just denna bild skulle kunna beskurits annorlunda och tas på kvällstid för att framhäva fönstrena. Vädligt enkelt att komma fram till eftersom internet dröslas av liknande bilder.
En som bor i Sthlm så kanske denna typ av höghus inte är lika vanligt att kunna fotografera på en vinkel som passar för ändamålet.



/Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
Trots det förutsätter du alltså att den andre fotografen har gjort det medvetet för att efterlikna din bild? Liiite långsökt, det hela...
Om det är i något fall ordet långsökt känns felanvänt så är det i detta. Det känns allt annat än långsökt att tänka i banor att bilden är kraftigt inspirerad av Olas.

När man ser de två bilderna ligger det - åtminstone för mig - nära till hands att gissa att någon inspirerat den andre. Vad jag förstår är Olas bild daterad tidigare än den bild som nu finns på en utställning.

Det är inte ofta man ser så snarlika bilder. Som Ola skriver går det inte att utesluta slumpen. Lika lite går det att utesluta att utställaren blivit kraftigt inspirerad av Olas bild. Och det är framför allt inte långsökt att tänka i de banorna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är inte ofta man ser så snarlika bilder. Som Ola skriver går det inte att utesluta slumpen. Lika lite går det att utesluta att utställaren blivit kraftigt inspirerad av Olas bild. Och det är framför allt inte långsökt att tänka i de banorna.
Det jag menar är långsökt är att en konstnär skulle åkt ut till Kista och medvetet försökt kopiera Olas bilds utsnitt så exakt. Det finns ju inga rimliga skäl till det.
 

Vapo

Aktiv medlem
Om det är i något fall ordet långsökt känns felanvänt så är det i detta. Det känns allt annat än långsökt att tänka i banor att bilden är kraftigt inspirerad av Olas.

När man ser de två bilderna ligger det - åtminstone för mig - nära till hands att gissa att någon inspirerat den andre. Vad jag förstår är Olas bild daterad tidigare än den bild som nu finns på en utställning.

Det är inte ofta man ser så snarlika bilder. Som Ola skriver går det inte att utesluta slumpen. Lika lite går det att utesluta att utställaren blivit kraftigt inspirerad av Olas bild. Och det är framför allt inte långsökt att tänka i de banorna.
För Er som aldrig varit i Kista, använd gärna Google streetview för att ta Er fram till Mr Chip hotellet. Vänd Er mot Tornet och fundera på om det är sannolikt att minst två bilder tagna på motivet skulle likna varandra eller till och med vara mycket lika? Lek med tanken att Goggles streetview bild är tagen kvällstid. Räta upp bilden i Photoshop. Tror ni den skulle likna Olas?
I grund och botten är det ett statiskt motiv som antagligen kommer se likadant ut om 10 år. Kanske tom de oranga stolarna står var i konferensrummet....även kvällstid. Och ja, det finns nog flera fotografer som skulle fastna för samma utsnitt/komposition.
 

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Men va FAN!
Bilderna är nästintill identiska till min farsas bild som han tog vintern 2007/2008!!! Så när som på utsnittet. Kanske inte exakt likadant, men fan nästan. Måste åka till morsan nån gång i den stora staden för att gräva fram hans gamla diaarkiv på vinden. han använde sig av en gammal Olympus OM1 och en gammal sunkig tele från 60-talet.
 

Photosession

Aktiv medlem
Du anser att det är bevisat att OD är den i världen först med detta utsnitt och motiv och att han alltid ska få bli omnämnd så fort man fotograferar Kista Torn med liknande utsnitt på kvällstid?

Du anser också att hans bild är den enda i världen med det ustnittet/motiv så att Ola är den enda Ulf kan ha inspirerats av och ingen annan?`

EDIT: Låt säga så här. Vem som helst kan göra en översiktsbild på dagtid och sedan visa för en med bra bildseende. Denna person kan eftersom den är erfaren och duktig fatkiskt själv se i översiktsbilden att just denna bild skulle kunna beskurits annorlunda och tas på kvällstid för att framhäva fönstrena. Vädligt enkelt att komma fram till eftersom internet dröslas av liknande bilder.
En som bor i Sthlm så kanske denna typ av höghus inte är lika vanligt att kunna fotografera på en vinkel som passar för ändamålet.



/Stefan
För att börja med ditt första påstående så, nej jag anser inte att Ola är den förste i världen med denna bild men kanske just det aktuella utsnittet som vi debatterar här.
Att du sedan kommer med att Ola för all framtid ska bli omnämnd vid fotografering av Kista Tower vid ett liknande utsnitt tycker jag säger mer om dig än något annat.

Ditt andra påstående är egentligen som ditt första. Så svaret är att bilden med all sannolikhet inte är den enda men dock en relativt spridd bild om man ska tro Ola. Och om nu bilden är väldigt spridd så är ju också möjligheten stor att den dyker när någon gör en sökning på just Kista Tower vilket också gör att sannolikheten att just denna bild och ingen annan ligger till grunden för Ulfs egen bild.
 
Senast redigerad av en moderator:
Det jag menar är långsökt är att en konstnär skulle åkt ut till Kista och medvetet försökt kopiera Olas bilds utsnitt så exakt. Det finns ju inga rimliga skäl till det.
Utan att ta någon som helst ställning i sakfrågan (jag vet varken vem Ola eller den andre fotografen är) så är historien fylld av just den typen av handlingar. Ett synnerligen rimligt skäl är väl att man helt enkelt tycker att bildidén är så bra att man snor den. Tror man dessutom att den man inspirerats av är så liten och okänd att det aldrig kommer att avslöjas är nog risken/chansen ännu större att man genomför "kopieringen".

Så nog finns rimliga skäl till att kopiera bra saker. Det har det alltid gjort.
 
För Er som aldrig varit i Kista, använd gärna Google streetview för att ta Er fram till Mr Chip hotellet. Vänd Er mot Tornet och fundera på om det är sannolikt att minst två bilder tagna på motivet skulle likna varandra eller till och med vara mycket lika? Lek med tanken att Goggles streetview bild är tagen kvällstid. Räta upp bilden i Photoshop. Tror ni den skulle likna Olas?
I grund och botten är det ett statiskt motiv som antagligen kommer se likadant ut om 10 år. Kanske tom de oranga stolarna står var i konferensrummet....även kvällstid. Och ja, det finns nog flera fotografer som skulle fastna för samma utsnitt/komposition.
Så kan det också vara.
 

PMD

Aktiv medlem
Otroligt många anser att denna form av plagiering är helt ok. Jag vill nog tro att denna åsikt bara gäller så länge det inte drabbar en själv så att säga. Tror nog att många som i nuläget anser det vara ok skulle ha annat att säga när det drabbar dom själva och vi skulle med all säkerhet få höra andra tongångar.
Folk får hemskt gärna plagiera mina bilder.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Efter att ha läst igenom tråden så har jag kommit fram till en slutledning.

Otroligt många anser att denna form av plagiering är helt ok. Jag vill nog tro att denna åsikt bara gäller så länge det inte drabbar en själv så att säga. Tror nog att många som i nuläget anser det vara ok skulle ha annat att säga när det drabbar dom själva och vi skulle med all säkerhet få höra andra tongångar.

Personligen tror jag att denne fotograf absolut sett iSolens bild och inspirerats så till den milda grad att han gjort en i princip identisk bild. Tror inte på något vis att detta är en slump utan en rent medveten plagiering oavsett vilken arbetsmetod som lett fram till slutresultatet.

Ett enkelt sätt för att förhindra vidare spekulationer vore som redan sagts, att nämna att bilden är inspirerad av iSolen. Alltså ett kort omnämnande för att ära den som äras bör.

Detta var mina 50 cent i denna debatt.
Usch behövdes det verkligen citera hela ditt inlägg..

Här skriver du längst ner att du verkligen tror, dvs det bevisats plagiering av Ola.
Jag anser det inte. Du anser också att Ola ska omämnas. ska jag tolka det bara för Ulf eller jag ska också göra det när jag nästa gång går förbi Kista Tower och tar liknande bild? Det är så jag tolkar det, Eller jag ska glömma bort Ola, men ha kvar bilden i bakhuvudet och när jag får se en bild så kommer jag säkerligen omedvetet komponera bilden som Ola eftersom hag inspirerats för längesedan av Ola, men inte kommer ihåg honom bland alla fotografer jag inspirerats av? Då ska jag alltså googla på varje motiv så jag inte trampar på någons tå?

/stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Rogers pappa hade visst en nästan exakt likadan bild. Frågan ifall Ola eller han var först.... Ola är den ende iaf som vi vet tjänat pengar på bilden.
Jag publicerar öppet massor av bilder varje dag, men hundratals visas endast för ett fåtal och tusentals har endast jag sett.
Men det menar jag att bara för vi inte sett det så betyder det inte att det inte finns och bara ett handfull har sett det och spridit det vidare.
Ulf kan ha inspirerats av någon annan som guidat honom och gett hon ideer. Denna person kan dock ha sett Olas bild, men inte lagt honom till minnet-

/Stefan
 

Photosession

Aktiv medlem
Usch behövdes det verkligen citera hela ditt inlägg..
Det stod dig helt valfritt.

Här skriver du längst ner att du verkligen tror, dvs det bevisats plagiering av Ola.Jag anser det inte.
Står väl ändå inget om att något bevisats, är väl ändå bara din tolkning du beskriver.

Du anser också att Ola ska omämnas. ska jag tolka det bara för Ulf eller jag ska också göra det när jag nästa gång går förbi Kista Tower och tar liknande bild? Det är så jag tolkar det, Eller jag ska glömma bort Ola, men ha kvar bilden i bakhuvudet och när jag får se en bild så kommer jag säkerligen omedvetet komponera bilden som Ola eftersom hag inspirerats för längesedan av Ola, men inte kommer ihåg honom bland alla fotografer jag inspirerats av? Då ska jag alltså googla på varje motiv så jag inte trampar på någons tå?

/stefan
Om du nu läst ordentligt vilket jag inte tror att du har gjort så framgår det väl att det gäller denna bilden.

Huruvida du sedan anser att du måste Googla på liknande motiv så fort du tagit en bild står dig fritt att göra eller avstå.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det stod dig helt valfritt.


Står väl ändå inget om att något bevisats, är väl ändå bara din tolkning du beskriver.


Om du nu läst ordentligt vilket jag inte tror att du har gjort så framgår det väl att det gäller denna bilden.

Huruvida du sedan anser att du måste Googla på liknande motiv så fort du tagit en bild står dig fritt att göra eller avstå.

Detsamma gäller nog Ulf.

EDIT: Dessutom har Ulf redan dementerat plagiat.

/stefan
 

iSolen.se

Guest
Usch behövdes det verkligen citera hela ditt inlägg..

Här skriver du längst ner att du verkligen tror, dvs det bevisats plagiering av Ola.
Jag anser det inte. Du anser också att Ola ska omämnas. ska jag tolka det bara för Ulf eller jag ska också göra det när jag nästa gång går förbi Kista Tower och tar liknande bild? Det är så jag tolkar det, Eller jag ska glömma bort Ola, men ha kvar bilden i bakhuvudet och när jag får se en bild så kommer jag säkerligen omedvetet komponera bilden som Ola eftersom hag inspirerats för längesedan av Ola, men inte kommer ihåg honom bland alla fotografer jag inspirerats av? Då ska jag alltså googla på varje motiv så jag inte trampar på någons tå?

/stefan
Risken/chansen att du oavsiktligt ska få exakt samma utsnitt är väldigt liten, jag tror du kan vara lugn, du kommer nog aldrig ta en så lik bild av en slump. Vi pratar inte bara om "liknande" utan att kompositionen är i princip exakt samma. Gör om övningen och kolla över-, under- och högerkanten. Löjligt likt.
 

Vapo

Aktiv medlem
Låt oss döda den här tråden.

https://www.youtube.com/watch?v=OtuLyEadxAE&feature=c4-overview&list=UUzxY9kowiilqd7b5yZTIKRg

Från ca en minut börjar videon zoomas ut. Gissa vilka våningar som är med i utsnittet som trådskaparen har paxat enligt gängse svenska paxregler!?

- - -

Klipper även in pressreleasen som galleriet gjor tillsammans med fotografen;

- - -

Galleri Magnus Karlsson har glädjen att presentera Ulf Lundins sjätte separatutställning på galleriet. I 5–9 presenteras video, fotografi och lentikulära flipbilder.

Huvudverket i utställningen är videon 5–9, som kommer att visas i stort format i galleriets centrala rum.

Där får vi följa det vardagliga arbetet på ett kontor i Stockholmsområdet.Verket är filmat på avstånd vid upprepade tillfällen under dygnets mörka timmar.

Råmaterialet har sedan redigerats digitalt till en 27 minuter obruten kameraåkning. Det som där sker samtidigt kan i själva verket ha ägt rum vid helt skilda tillfällen med månaders mellanrum.

Resultatet är en komprimerad vardaglighet där tid och rum manipulerats. Ulf Lundin är inte ute efter att porträttera kontorsarbetarna som skildras i 5–9, utan blicken vänds tillbaka mot oss alla. – Hur lever vi våra liv?

* * *

"Flera månaders" videofilmande + foto mot ett snabbt point n shot snapshot från gatan som riktats upp i Photoshop.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Citerar mig själv lite. Iaf länkarna. Titta noga på bilderna. Dessa är två är tagna av två olika fotografer och inget av dom är plagiat. Dessutom med helt olika kameror och objektiv enligt EXIF.
Vinklarna tagna är aningen heller inte identiskt, inte heller bildbehandlingen är samma.

Slump? Kanske... Plagiat? Nej
Kommer någon ta liknande bilder? Har redan gjorts, MASSOR av gånger. Hur kommer det sig?
Välkänt motiv och internationell spridd bild/motiv, är statisk. Var där igår, är där idag och lär vara där ett par år till... .Precis som Kista Tower. Utsnitt? Ser ut som 3:e delsregeln....

Kista Tower, Väkänt motiv. Ola bild? Internationellt spritt. Ola världskänd och erkänt konstnär? Tror knappast det. kan han ha inspirerat andra? Väldigt troligt.. Kan ha ha insipirerat andra som inspirerat någon annan? Också troligt.
Kan han ha plagierat rakt av? Också troligt?
Finns det bevis? Nej, Ulf har redan dementerat att han inte sett Ola bild, men inte dementerat att han inspirererats av någon annans likanande bild som inte var lika fins utsnittat som Ola. Och som Ulf fixat... Så det "tyvärr råkade" bli samma utsnitt som Olas bild.

/Stefan
 
ANNONS