Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plagiat eller slump?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Men då har det redan skrivits om att det nedre högra hörnet är det mest naturliga stället att klippa bilden på, antar jag.

Det talar ju mer för att det faktiskt är en slump.
Jag tycker att det talar mer för att det är ett medvetet val att klippa på det mest naturliga stället.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag tycker att det talar mer för att det är ett medvetet val att klippa på det mest naturliga stället.
Ja, jo :)

Jag menade att det talade mer för att det är en slump som gjort att bilderna är likadana och inte ett plagiat.
(Om det nu gjorde det jag skrev tydligare.)
 

iSolen.se

Guest
Ja, jo :)

Jag menade att det talade mer för att det är en slump som gjort att bilderna är likadana och inte ett plagiat.
(Om det nu gjorde det jag skrev tydligare.)
Och jag har som sagt pratat om att jag inte trott på slumpen utan att det är mer sannolikt att det funnits någon annan förklaring (yttre omständighet) till att bilderna blev så lika. Att byggnaden tar slut är tex inte slump.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Ska se om jag har någon bättre bild men har för mig att det är en kolumn fönster till.
Det är helt rätt, det är en kolumn till med samma sort av fönster och en kolumn med en annan typ av fönster.

Att man tar bort den sista kolumnen talar för sig själv, studerar man bilden från wikipedia så ser man också hur byggnaden är byggd. Vilket gör att det blir naturligt att ni båda väljer att klippa vid samma ställe och ta bort de två sista kolumnerna. (Den sneda baksidan kommer att bli synlig genom den näst sista kolumnen till höger och huset har en vägg som är någorlunda jämns med där bilderna är klippta.)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Du anser att utsnittet är plagierat?

Jag tror det är mer rätt att prata om huruvida en bild är plagierad eller inte.
Nej, jag jag tycker inte det. Utgår från din ståndpunkt som jag tycker framgår i tråden även om du i början säger dig anta att det kan vara slump.

Jag ser bara utsnittet som likhet i själva bilden. Den verkar vara din ståndpunkt i resonemanget. Du ansåg inte mina bildlänkar vara likadana pga utsnittet felade en aning.
 

iSolen.se

Guest
Det är helt rätt, det är en kolumn till med samma sort av fönster och en kolumn med en annan typ av fönster.

Att man tar bort den sista kolumnen talar för sig själv, studerar man bilden från wikipedia så ser man också hur byggnaden är byggd. Vilket gör att det blir naturligt att ni båda väljer att klippa vid samma ställe och ta bort de två sista kolumnerna. (Den sneda baksidan kommer att bli synlig genom den näst sista kolumnen till höger och huset har en vägg som är någorlunda jämns med där bilderna är klippta.)
Byggnaden är trekantig man ser mindre och mindre igenom ju fler fönster man klipper bort.

Min bild är tagen från höger, inte rakt framifrån, så jag såg inte genom byggnaden lika mycket men valde ändå att klippa bort två kolumner redan vid fotograferingstillfället.

Det kanske var så enkelt som att det var roligt med en krukväxt i hörnet? Jag kommer inte ihåg, det var som sagt fem år sedan. Förklarar iofs inte att det blev så likt i överkanten.
 

iSolen.se

Guest
Nej, jag jag tycker inte det. Utgår från din ståndpunkt som jag tycker framgår i tråden även om du i början säger dig anta att det kan vara slump.

Jag ser bara utsnittet som likhet i själva bilden. Den verkar vara din ståndpunkt i resonemanget. Du ansåg inte mina bildlänkar vara likadana pga utsnittet felade en aning.
Motivet är ju samma och med samma utsnitt blir bilderna väldigt lika.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Motivet är ju samma och med samma utsnitt blir bilderna väldigt lika.
Ser ut som det är naturligt att klippa nedre högra hörnet. Resten faller på rätt plats pga kamerans sensor och sen klipper man lite till för att inte klippa av fönstrena.
Rätt naturligt.

Förutom samma utsnitt (verkar vara naturligt val) och att det är samma byggnad så finns inga andra likheter.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det kanske var så enkelt som att det var roligt med en krukväxt i hörnet? Jag kommer inte ihåg, det var som sagt fem år sedan. Förklarar iofs inte att det blev så likt i överkanten.
Ni båda väljer att klippa fönstren till hälften.

(Den senare väljer också att klippa fönstren till vänster med hälften.)

Klipper man fönstren att vissa att byggnaden är större?
Istället för att klippa dom i karmkanten. Ger det någon signal i och med att fönstren i ovankant är mindre än de under?


Att ni båda väljer att ta med hälften av fönstren kan det ha med något "snitt", ett gemensamt tankesätt bland fotografer, att göra?
 

iSolen.se

Guest
Ser ut som det är naturligt att klippa nedre högra hörnet. Resten faller på rätt plats pga kamerans sensor och sen klipper man lite till för att inte klippa av fönstrena.
Rätt naturligt.

Förutom samma utsnitt (verkar vara naturligt val) och att det är samma byggnad så finns inga andra likheter.
I höjdled har varken jag eller Ulf haft sensorn som begänsning, bägges bilder är photoshoppade i höjdled, hans är ju tom ett montage.
 

iSolen.se

Guest
Ni båda väljer att klippa fönstren till hälften.

(Den senare väljer också att klippa fönstren till vänster med hälften.)

Klipper man fönstren att vissa att byggnaden är större?
Istället för att klippa dom i karmkanten. Ger det någon signal i och med att fönstren i ovankant är mindre än de under?


Att ni båda väljer att ta med hälften av fönstren kan det ha med något "snitt", ett gemensamt tankesätt bland fotografer, att göra?
Det är lite så jag funderar, att det är något omedvetet som gjort valen, yttre gemensamma omständigheter. Ulf kunde inte förklara varför han klippt just där (mitt i stolarna, är det ens snyggt?) och hur jag tänkte kommer jag helt enkelt inte ihåg så här långt efterråt.

Varför valde både Ulf och jag att inte dela fönstren i sidled, och båda att dela dem i höjdled?
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det är lite så jag funderar, att det är något omedvetet som gjort valen, yttre gemensamma omständigheter. Ulf kunde inte förklara varför han klippt just där (mitt i stolarna, är det ens snyggt?) och hur jag tänkte kommer jag helt enkelt inte ihåg så här långt efterråt.

Varför valde både Ulf och jag att inte dela fönstren i sidled men i höjdled?
Ulf har delat fönstren i sidled på den vänstra delen.

Det är därför jag funderar på om det är ett sätt att säga till betraktaren att den här byggnaden fortsätter.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag med.

Så varför inte "fortsätta" åt höger men åt vänster?
Att han inte klippt de högra (och undre med hälften)?

Att han klippt som han gjort, gör det att byggnaden in från vänster och uppifrån?
Att linjerna kommer uppifrån och går snett ned åt höger?

Tänker att om han valt att börja bilden från vänster, då med hela fönster, och klippt på den högra sidan. Det motsatta om han gjort nu. Hade det gjort att byggnaden fortsatt åt höger?
Att linjerna går uppåt och snett åt höger?


Om han klippt alla fönster så hade byggnaden vuxit åt alla håll, eller åt tre håll om han klippt vänster-höger-ovan?
 

iSolen.se

Guest
Att han inte klippt de högra (och undre med hälften)?

Att han klippt som han gjort, gör det att byggnaden in från vänster och uppifrån?
Att linjerna går uppifrån och snett ned åt höger?

Tänker att om han valt att börja bilden från vänster, då med hela fönster, och klippt på den högra sidan. Det motsatta om han gjort nu. Hade det gjort att byggnaden fortsatt åt höger?
Att linjerna gått uppåt och snett åt höger?


Om han klippt alla fönster så hade byggnaden vuxit åt alla håll, eller åt tre håll om han klippt vänster-höger-ovan.
Och då har vi i så fall bägge oberoende kommit fram till samma sak, att man ska klippa samma fyra sidor: halv-hel-halv-halv, medurs räknat från toppen.
 
ANNONS