Annons

Instagram från systemkamerabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Enkel fråga: Utnyttar såklart mobilen för att ta bilder som jag ibland lägger upp på Instagram. Vet att det går att lägga upp bilder på Instagram från en vanlig systemkamera också. Hur gör jag det?

Koppla in telefonen till datorn där du har dina systemkamerabilder, kopiera bilderna från datorn till telefonen, koppla bort telefonen från datorn, starta Instagramappen, ladda upp bilderna.

Koppla in telefonen till datorn där du har dina systemkamerabilder, kopiera bilderna från datorn till telefonen, koppla bort telefonen från datorn, starta Instagramappen, ladda upp bilderna.

Hej och tack Lars. Den vägen hade jag faktiskt klart för mig men tycker den är omständlig, synka mobilen tar alltid tid eftersom jag har rätt mkt i telefonen (ca 30 GB), och även om det inte är så mkt nytt checkar den ju av rubbet varje gång. Uppskattar att du svarade!
Hälsningar/ Björn T

Eye-Fi kort, Transcend eller annat wifi-kort i kameran. Så vips har man bilderna i telefonen eller plattan...... :)

eller flytta över minneskortet från kameran till plattan eller telefon och ladda upp bilderna. Jag kör själv med microSD i SD-adapter i min D800 för att kunna sätt kortet direkt in i plattan.

/Karl

Eye-Fi kort, Transcend eller annat wifi-kort i kameran. Så vips har man bilderna i telefonen eller plattan...... :)
Det där låter intressant, vad är det för kort? Är det minneskort med "inbyggd" wifi-funktion? Om det inte är minneskort utan bara har wifi-funktionen måste jag ju ta ut mitt minnes kort och varifrån tar jag då bilderna.
Om jag har 500 bilder, kan jag välja ut 3 som jag vill ha in i Instagramappen?

eller flytta över minneskortet från kameran till plattan eller telefon och ladda upp bilderna. Jag kör själv med microSD i SD-adapter i min D800 för att kunna sätt kortet direkt in i plattan.

/Karl

Funkar det i alla kameror som har SD-kort? Jag menar förstås att sätta in Micro-SD i SD-adapter? Har en Sony A99 som har SD-kort. Är det förresten Micro-SD i mobilen, en iPhone 5? Vad ger det kortet för minnesutrymme?

Funkar det i alla kameror som har SD-kort? Jag menar förstås att sätta in Micro-SD i SD-adapter? Har en Sony A99 som har SD-kort. Är det förresten Micro-SD i mobilen, en iPhone 5? Vad ger det kortet för minnesutrymme?

MicroSD i SD-adapter fungerar i alla kameror som har SD-slot. Det finns i alla fall microSD upp till 64GB och dom finns i hastigheter upp till 95MB/s.

i-saker tycker inte om minneskort överhuvudtaget.

/Karl

MicroSD i SD-adapter fungerar i alla kameror som har SD-slot. Det finns i alla fall microSD upp till 64GB och dom finns i hastigheter upp till 95MB/s.

/Karl

Men du säger att du sätter kortet direkt i plattan, antar du menar en surfplatta? Har en iPad också, men du har alltså ngt annat?

/Karl

Sorry, jag tänkte ju fel, vet att varken iPhonen eller iPaden har plats för extra minneskort överhuvudtaget

Det jag stör mej på då man lägger upp bilder man har tagit med tex systemkameran på IG är att man måste beskära bilden, så hela bilden kommer inte med.
Kan man komma förbi det på nått sätt?

Mvh reino

Det jag stör mej på då man lägger upp bilder man har tagit med tex systemkameran på IG är att man måste beskära bilden, så hela bilden kommer inte med.
Kan man komma förbi det på nått sätt?

Mvh reino
Det absolut enklaste är att (på en Iphone i alla fall) ta en skärmdump på bilden när du tittar på den i din kamerarulle. Då får du ju mörka kanter över och under (eller på sidorna för stående format). Sedan lägger du alltså in skärmdumpen i Instagram.

TILLÄGG: Du får ju så klart se till att hålla mobilen åt rätt håll när du tar skärmdumpen så att du får svarta kanter på någon sida.

Men du säger att du sätter kortet direkt i plattan, antar du menar en surfplatta? Har en iPad också, men du har alltså ngt annat?

Har en Androidplatta och en Windowsplatta. Bägge har microSD-läsare inbygd. Tror dock det finns SD-läsare som man kan plugga in i i-prylar. Det borde finnas någon i-användare här som kan bekräfta eller förneka det.

/Karl

Dropbox

Jag exporterar bilder tagna med min x100s direkt från Lightroom till Dropbox. I export har jag skapat en profil så att bilderna är lagom små för Instagram.
Om du inte ha Lightroom så fungerar Dropbox eller någon annan likvärdig tjänst lika bra ändå.

Vill passa på tipsa alla om Copygram, vilket är nog det snyggaste sättet att kolla på Instagram på PC eller ipad.
Förresten om du ha en Galaxy Note II eller Galaxy S4 (kanske andra också) så kan du koppla kameran direkt till mobilen. Alla bilder visas direkt i galleriet, är zoombara och kan importeras en och en med ett klick.
Om du har en Note II, ipad eller annan android taplet kan du även granska och framkalla Raw filer från de flesta kameror direkt i enheten.

Tror dock det finns SD-läsare som man kan plugga in i i-prylar. Det borde finnas någon i-användare här som kan bekräfta eller förneka det.

/Karl

Stämmer bra. Det finns ett "Camera Connection Kit" som gör att du kan importera bilder från kameran (via minneskort eller direkt USB-anslutning) till en iPad. Funkar bra med RAW, iaf från min 60D, fast då visas bara den inbäddade jpeg-filen. Men för Instagram duger ju det bra.

Annars känns väl Photo Stream som det smidigaste om man vill få över bilder från datorn till iPhone/iPad.

ANNONS
Götaplatsens Foto