Hej.
Jag har ett Skywatcher-teleskop och en Canon 7D. Har köpt T-ring och T-adapter, men hur ska jag få skärpa? Får inte till det och vet inte vad som jag gjort fel (Om något...)
Kanske någon som kan komma med tips?
Om du skriver upp modellbeteckningarna på de astrogrejer du har så blir det lättare att hjälpa dig.
Men som redan sagts, med traditionella Newton-reflektorer går det inte att skruva in kameran tillräckligt nära för att nå primärfokus (okularprojektion går ju alltid att göra).
I samband med att astrofotografering har blivit väldigt mycket populärare under senare tid (efter att folk har börjat köpa på sig så kopiöst många digitalkameror...), har en del tillverkare av Newton-teleskop börjat anpassa konstruktionen efter detta.
Eftersom det är ett Sky-Watcherteleskop du har, så tar jag ett exempel från dem.
De hade tidigare en Newton-reflektor som hette Explorer-250PX. På denna kommer man inte tillräckligt nära med en vanlig "tjock-kamera" för att kunna fokusera. En NEX eller nåt med kort adapterring skulle förmodligen gå bra.
Därför har de nyligen ersatt denna med Explorer-250PDS. Där har de kortat teleskopröret något, vilket löser problemet.
Jag skulle avråda från att försöka modifiera och flytta in spegeln i teleskopet. Spegel och spegelupphängning är känsliga saker, och det får inte bli spänningar i dessa - då får du genast ett mycket sämre teleskop.
Kan f.ö. säga att jag tillsammans med en kompis nyligen köpte just den tidigare modellen jag nämnde ovan - Sky-Watcher Explorer-250PX. Varför i herrans namn då, undrar kanske någon - när jag kände till problemet? Jovisst, men det var rea...
Det finns mycket smidigare lösningar på problemet än att flytta primärspegel alternativt sekundärspegel och fokuserare. Återkommer om en stund med länkar.
Kanske till sist också ska säga att Sky-Watcher naturligtvis har genomfört denna rörförkortning för hela sin Explorer-serie, från det minsta och till det största teleskopet i serien.
.