Annons

Astrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Borde det inte bli skärpa i kameran om man nu har alla T-pryttlar? Lite konstigt om det inte funkar...

/Bo

Det är inte ovanligt att newtonreflektorer inte når fokus med dslr-kameror monterade på T-adapter. Fokus ligger för långt in, med T-pryttlarna monterade kommer kamerasensorn för långt ifrån.

Kan det vara detta som är ditt problem?

Ah, ser ju att jag får rätta mitt tidigare inlägg, lösningen kan vara att flytta upp den stora spegeln, inte flytta ner. Men detta kan nog vara tämligen omständigt, om det ens går.

Apropå det här med att inte nå fokus med vissa teleskop...
Det borde rimligen öka chansen att nå fokus om man använder en spegellös kamera där avståndet mellan fattningen och sensorn är kortare. Om det är tillräckligt vet jag inte, men om du känner någon som har en sådan kamera kan det vara värt att prova.

Hej.

Jag har ett Skywatcher-teleskop och en Canon 7D. Har köpt T-ring och T-adapter, men hur ska jag få skärpa? Får inte till det och vet inte vad som jag gjort fel (Om något...)

Kanske någon som kan komma med tips?
Om du skriver upp modellbeteckningarna på de astrogrejer du har så blir det lättare att hjälpa dig.

Men som redan sagts, med traditionella Newton-reflektorer går det inte att skruva in kameran tillräckligt nära för att nå primärfokus (okularprojektion går ju alltid att göra).

I samband med att astrofotografering har blivit väldigt mycket populärare under senare tid (efter att folk har börjat köpa på sig så kopiöst många digitalkameror...), har en del tillverkare av Newton-teleskop börjat anpassa konstruktionen efter detta.

Eftersom det är ett Sky-Watcherteleskop du har, så tar jag ett exempel från dem.

De hade tidigare en Newton-reflektor som hette Explorer-250PX. På denna kommer man inte tillräckligt nära med en vanlig "tjock-kamera" för att kunna fokusera. En NEX eller nåt med kort adapterring skulle förmodligen gå bra.

Därför har de nyligen ersatt denna med Explorer-250PDS. Där har de kortat teleskopröret något, vilket löser problemet.

Jag skulle avråda från att försöka modifiera och flytta in spegeln i teleskopet. Spegel och spegelupphängning är känsliga saker, och det får inte bli spänningar i dessa - då får du genast ett mycket sämre teleskop.

Kan f.ö. säga att jag tillsammans med en kompis nyligen köpte just den tidigare modellen jag nämnde ovan - Sky-Watcher Explorer-250PX. Varför i herrans namn då, undrar kanske någon - när jag kände till problemet? Jovisst, men det var rea...

Det finns mycket smidigare lösningar på problemet än att flytta primärspegel alternativt sekundärspegel och fokuserare. Återkommer om en stund med länkar.

Kanske till sist också ska säga att Sky-Watcher naturligtvis har genomfört denna rörförkortning för hela sin Explorer-serie, från det minsta och till det största teleskopet i serien.
.

Det är inte ovanligt att newtonreflektorer inte når fokus med dslr-kameror monterade på T-adapter. Fokus ligger för långt in, med T-pryttlarna monterade kommer kamerasensorn för långt ifrån.

Kan det vara detta som är ditt problem?

Ah, ser ju att jag får rätta mitt tidigare inlägg, lösningen kan vara att flytta upp den stora spegeln, inte flytta ner. Men detta kan nog vara tämligen omständigt, om det ens går.

Jamen, det blir ju jättekonstigt. Utan T-Adapter, men med T-ring borde ju fokus vara möjligt för närmare kommer man ju inte då okularen brukar sitta där. Undrar om det behövs någon optik?

Problemet ligger inte om man har spegellös kamera, APS-C eller FF. Problemet är att man har ett teleskop avsedd för att titta på stjärnor och inte fotografera.
Antingen säljer man den man har, köper ett nytt eller ändrar måtten på teleskopet.
Flyttra man måttet på spegeln sp kan man antingen flytta spegeln eller börja såga av delar teleskopet. Jag hade föredragit att köpa ett teleskop avsedd för att även kunna fotografera.
Jag tror dock det finns en adapater att köpa som sticks längre in i teleskopet. Vet ej om det stör ljusets strålgång. Det går någon annan säga nåt on.
Annars kan kan tips on Astronets forum istället där de kan sånt här.

/stefan

Nä, ingen adapter, men man kan använda en vanlig 2x Barlowlins. Det brukar också lösa problemet. Nackdelen/fördelen med detta är att brännvidden fördubblas, men teleskopets ljusstyrka halveras (OK för fotografering av de stora planeterna, men inte bra för övriga objekt).

Jag återkommer om en stund med rekommendation om en annan lösning, som sagt.
.

Det smidigaste sättet att lösa detta fokusproblem är att byta ut fokuseraren mot en som inte är lika lång. Här är en som verkar bra:

Monorail 2” fokuserare för reflektorer, Artikelnummer: MonorailN2

http://www.teleskop-service.se/sv/tillbehor/fokuserare/monorail-2-fokuserare-for-reflektorer.html

Den kostar visserligen 1.895 kr, något mer än en del andra fokuserare, men det beror på att den är en förbättring av den vanliga Crayfordfokuseraren. Den är stabilare, och klarar tyngre kameror. Dessutom är den försedd med en 1:10 fininställning.

Till denna behöver man också köpa en adapterplatta som passar till den diameter som ens teleskoprör har, för 150 kr: Finns f.n. i tre storlekar, för rördiametrar lika med eller större än 176, 230 respektive 300 mm.

http://www.teleskop-service.se/sv/t...-newtonfokuserare-tubdiameter-fran-260mm.html

Om du skriver upp modellbeteckningarna på de astrogrejer du har så blir det lättare att hjälpa dig.

Men som redan sagts, med traditionella Newton-reflektorer går det inte att skruva in kameran tillräckligt nära för att nå primärfokus (okularprojektion går ju alltid att göra).

I samband med att astrofotografering har blivit väldigt mycket populärare under senare tid (efter att folk har börjat köpa på sig så kopiöst många digitalkameror...), har en del tillverkare av Newton-teleskop börjat anpassa konstruktionen efter detta.

Eftersom det är ett Sky-Watcherteleskop du har, så tar jag ett exempel från dem.

De hade tidigare en Newton-reflektor som hette Explorer-250PX. På denna kommer man inte tillräckligt nära med en vanlig "tjock-kamera" för att kunna fokusera. En NEX eller nåt med kort adapterring skulle förmodligen gå bra.

Därför har de nyligen ersatt denna med Explorer-250PDS. Där har de kortat teleskopröret något, vilket löser problemet.

Jag skulle avråda från att försöka modifiera och flytta in spegeln i teleskopet. Spegel och spegelupphängning är känsliga saker, och det får inte bli spänningar i dessa - då får du genast ett mycket sämre teleskop.

Kan f.ö. säga att jag tillsammans med en kompis nyligen köpte just den tidigare modellen jag nämnde ovan - Sky-Watcher Explorer-250PX. Varför i herrans namn då, undrar kanske någon - när jag kände till problemet? Jovisst, men det var rea...

Det finns mycket smidigare lösningar på problemet än att flytta primärspegel alternativt sekundärspegel och fokuserare. Återkommer om en stund med länkar.

Kanske till sist också ska säga att Sky-Watcher naturligtvis har genomfört denna rörförkortning för hela sin Explorer-serie, från det minsta och till det största teleskopet i serien.
.

Hej.

Det är ett blått rör som det står Sky matcher d=130mm F=900 (Den är fyra år gammal). Har tyvärr inget mer än det.

okularen ansluts i en fokuspuller (Samma som jag skruvar fast T-adaptern) (Den har jag tagit bort för att testa med kameran direkt.

T-adapter och ring köpt från Rymbutiken
Adaptern är inte märkt, men den är c:a en dm lång.

Det är, inte så lite, trist att detta inte funkar....

/Bo

Hej.

Det är ett blått rör som det står Sky matcher d=130mm F=900 (Den är fyra år gammal). Har tyvärr inget mer än det.

okularen ansluts i en fokuspuller (Samma som jag skruvar fast T-adaptern) (Den har jag tagit bort för att testa med kameran direkt.

T-adapter och ring köpt från Rymbutiken
Adaptern är inte märkt, men den är c:a en dm lång.

Det är, inte så lite, trist att detta inte funkar....

/Bo

Det är liknande (Utan motor) Skywatcher Explorer 130-M

/Bo

Har du en T2-adapter som är en hel dm lång? Då lär du aldrig komma tillräckligt nära med kameran med din Newton-reflektor...

Det finns T2-adaptrar som bygger ut mycket mindre än så. Bor du i närheten av Göteborg? I så fall har jag en sådan kort T2-adapter som du kan testa med.

Sedan brukar det alltid vara så när man ger sig in på ett nytt område att man får upptäcka en del saker själv, sådant som är så självklart för dem som "redan är inne" att vi inte längre tänker på det, men som inte alls är självklart i början...
.

Har du en T2-adapter som är en hel dm lång? Då lär du aldrig komma tillräckligt nära med kameran med din Newton-reflektor...

Det finns T2-adaptrar som bygger ut mycket mindre än så. Bor du i närheten av Göteborg? I så fall har jag en sådan kort T2-adapter som du kan testa med.

Sedan brukar det alltid vara så när man ger sig in på ett nytt område att man får upptäcka en del saker själv, sådant som är så självklart för dem som "redan är inne" att vi inte längre tänker på det, men som inte alls är självklart i början...
.

Hej.

Jag har frågat Rymbutiken i Götet och fått tips om det jag köpt. Jag bor ti Stockholm, så det blir lite långt... Menar T2-adapter med den del som sitter fastskruvad i teleskopet?

/Bo

Hej.

Jag har frågat Rymbutiken i Götet och fått tips om det jag köpt. Jag bor ti Stockholm, så det blir lite långt... Menar T2-adapter med den del som sitter fastskruvad i teleskopet?

/Bo

T2 adaptern är tunn (<1cm) och så fick jag, till slut, en T-adapter DeLuxe - 1.25"

/Bo

T2 adaptern är tunn (<1cm) och så fick jag, till slut, en T-adapter DeLuxe - 1.25"

/Bo
Hehe, det är ju en betydande skillnad på 1 dm och 1 cm... :)

Det ska nog gå att guida dig så att du kan fota i primärfokus.

Först, Sky-Watchers T-adapter DeLuxe - 1.25" kan användas även för okularprojektion. Med denna metod kan du komma igång och fota direkt. Du fäster T-adaptern i fokuseraren och sätter sedan i ett vanligt okular med 1 1/4" diameter. Därefter får du montera kameran ett litet stycke bakom okularet. Du kan behöva ett skynke eller något annat för att avskärma ströljus.

Denna T-adapter har alltså dubbla funktioner. Du kan montera bort underdelen, som då blir en mycket kort 1 1/4" till T2-adapter. Du fäster denna i fokuseraren (ifall det är en 2" fokuserare behöver du också stoppa in en 2" till 1 1/4" adapter i denna). Därefter skruvar du på T2-kameraringen på T2-adaptern, och till sist monterar du din EOS-kamera i T2-kameraringens bajonett.

Kolla sedan ifall denna T2-adapter är tillräckligt tunn för att du ska kunna nå fokusplanet. Har du tidigare försökt använda en T2-adapter som varit 1 dm lång, så bör det bli en betydande skillnad nu. Ifall det är just såhär du har gjort tidigare, så behöver du byta till en kortare fokuserare som jag skrivit om tidigare.

Du har fått tips från Rymdbutiken skriver du. Har du köpt grejerna där också? Det är ett ganska lagom teleskop att börja sin "astro-bana" med...
.

Heureka!

Hej på er experter!

Lät det hela vila ett par veckor, men idag testade jag igen och ja, tog bort den översta delen och skruvade fast den nedersta i T-ringen. Tjohoo, fokus på månen. Testade att fokusera med hela adaptera mot ett hustak närheten och det funkade, men inte mot månen, så till slut rann fattade jag det hela.

Tackar så mycket för hjälpen!

/Bo

ANNONS
Götaplatsens Foto