Tony johansson
Aktiv medlem
Som rubriken avslöjar, så är frågan hur mycket vågar man utsätta kameran för framför allt " dåligt " väder (regn) ? Att ta den in i duschen kanske man skall undvika, men vid normalt användande ? Någon som har erfarenhet ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Som rubriken avslöjar, så är frågan hur mycket vågar man utsätta kameran för framför allt " dåligt " väder (regn) ? Att ta den in i duschen kanske man skall undvika, men vid normalt användande ? Någon som har erfarenhet ?
Bilden på trutarna är tagen med Zeiss 18/3,5 och jag var inte orolig för att vatten skall tränga in den vägen eller för objektivet i sig. Det gäller väl att vara snabb att torka av grejerna. /Frode
Ok, men jag tror att jag avstår från att chansa. Bra att veta dock, om BILDEN plötsligt skulle uppenbara sig och allt sunt förnuft åker åt sidan =P.
Jag tackar för alla dessa uttömmande svar, det verkar som om jag inte behöver oroa mig allt för mycket om det skulle komma lite (regn) vatten på huset. Däremot är det värre med optiken och frågan gällde ju inte den.
Kan inte låta bli att fundera över varför tillverkare av optiken (i detta fall CZ) inte vädertätar grejorna, men det är en annan tråd.
Tack än en gång...
frwe;1972553 Det värsta som brukar hända är det kommer imma på insidan av frontlinsen och då är man ju ganska rökt. /Frode[/QUOTE sa:Ja, det är en erfarenhet jag kan bespara mig =I ! Gluggar är generellt sett inte gratis och då i synnerhet inte dito från CZ.
Visst kan man utsätta sig för risker, men det gäller väl i första hand professionella fotografer och till den gruppen räknas inte jag. Det är nästan en överdrift att kalla mig fotograf över huvud taget, då jag sällan kommer ut och få ta några bilder, den mesta tiden som jag är vaken så arbetar jag, eller åker hoj.
I och för sig så går det utmärk att ta med sig fotoutrustningen på hojen, men att knalla omkring i full skyddsutrustning och fotografera är inte lustfyllt.
Nåväl, det var lite OT, men jag skall rätta in mig i ledet igen. Kommer troligtvis att skaffa mig en kameraförsäkring genom FS och därefter kanske man vågar ta ut svängarna lite mer, om situationen skulle uppmana till det.
Ett otätat objektiv är inte bara illa för objektivet utan kan också förstöra kameran i dåligt väder eftersom dom kan släppa in vatten i kameran
/Karl
Har inte erfarenhet av D800. Däremot D100 (inte vädertätad) och D200 (inte lika vädertätad som D800).
Båda dessa har jag regelbundet fotat med från små båtar ute på havet. I flera fall i ösregn (nästan som i duschen) och stora vågor som har gjort att bådejag, kamera och objektiv har blivit rejält blöta av både regn och saltvatten (På västkusten). Har själv trots rejäla seglarkläder vart blöt inpå kroppen.
Har även med mig utrustningen när jag havskappseglar och då är miljön väldigt fuktig, såpass fuktigt att det är kondens överallt inne i båten. Alltså praktiskt taget 100% luftfuktighet.
Det enda jag har gjort är att jag har med mig en diskhandduk och torkar av dem emellanåt då grejerna har känts alldeles för blöta. Framförallt frontlinsen vill jag ju hålla rent då det annars påverkar bilderna. Jag har inte haft några problem med någon del av utrustningen och inte heller fått några kommentarer om fuktskador när grejerna har vart på service och justering.
Så jag är övertygad om att de vädertätade husen tål mycket mer än man själv vågar att utsätta dem för. Dock så skall man iakttaga försiktighet vid objektivbyte så det inte letar sig in vatten i det ögonblicket. Då är jag mycket noggrann med att torka av grejerna. Har även ett gäng superabsorbenter liggande i kameraväskan (Silica Gel) som finns med i var och varannan pryl man köper. Med jämna mellanrum lägger jag dessa i ugnen på 70-80 grader och torkar ur dem.
Det är mina erfarenheter av kamera och vatten.
/Anders