Annons

Porträttobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

lgbe

Aktiv medlem
Hej mina vänner,

Har en D5200 och har för avsikt köpa ett porträttobjektiv. Har spanat in AF-S DX 35/1.8G. Kan det vara något eller finns andra alternativ också att och titta på? Priset är väl också det som styr i dagens läge. Kom gärna med recensioner från er som har erfarenhet av det.

/Lasse B
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Längre

Jag är ingen nikonist, men generellt gäller att man vanligen använder lite längre brännvidder för porträtt. För en cropkamera är 50mm minimum och maximum är omkring 90 mm. Anledningen är att vi vill skapa ett kort skärpedjup för att lyfta fram personen ifråga (ansiktet) och göra resten suddigt.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag håller med föregående talare: gå upp ett snäpp till åtminstone 50 mm. En 50/1,8 är väldigt billigt och ger mycket bra resultat! Vill du slå på stort tar du ett steg till, till en 85:a. Men kolla först om din studio klarar avståndet som en 85:a kräver.


Per.
 

lgbe

Aktiv medlem
Jag är fullkomligt medveten om att 50 mm är minimum för porträtt. men då min kamera har en "brännviddsförlängningsfaktor" på X1.5 så ska ju enligt miniräknaren brännvidden bli 52.5mm. Tänker jag fel? Tittade på en recension angående en 50 mm:s som skulle monteras på en FX men Han/hon rekommenderade en 35 mm:s på en DX för att uppnå samma effekt. Så, hur ska jag tolka det?

/Lasse B
 

koxa

Aktiv medlem
Jag är ingen nikonist, men generellt gäller att man vanligen använder lite längre brännvidder för porträtt. För en cropkamera är 50mm minimum och maximum är omkring 90 mm. Anledningen är att vi vill skapa ett kort skärpedjup för att lyfta fram personen ifråga (ansiktet) och göra resten suddigt.
Vet inte om jag skulle säga att 90mm är ett maximum för 1.5x crop. Faktum är att man kan använda allt från 24-400 mm på en 1.5x crop med bra resultat; det blir bara olika perspektiv på tillvaron :)

Annars är väl "normala" brännvidder för porträtt mellan 50-200 mm på en 1.5x crop beroende på om det är helkroppsporträtt eller endast huvudporträtt.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Nix

Jag är fullkomligt medveten om att 50 mm är minimum för porträtt. men då min kamera har en "brännviddsförlängningsfaktor" på X1.5 så ska ju enligt miniräknaren brännvidden bli 52.5mm. Tänker jag fel? Tittade på en recension angående en 50 mm:s som skulle monteras på en FX men Han/hon rekommenderade en 35 mm:s på en DX för att uppnå samma effekt. Så, hur ska jag tolka det?

/Lasse B
50 mm på en FF-kamer är lite för kort för porträtt och därmed gäller att 35 mm på ett crophus också är i kortaste laget. På din kamera behöver du ett 50 mm eller något längre som 85 eller tom 100 mm.
 

koxa

Aktiv medlem
50 mm på en FF-kamer är lite för kort för porträtt och därmed gäller att 35 mm på ett crophus också är i kortaste laget. På din kamera behöver du ett 50 mm eller något längre som 85 eller tom 100 mm.
Har tagit många porträtt med 23mm på 1.5x crop, blir kanon! Det är bara en myt att man inte "kan" använda korta brännvidder för porträtt. Det hela handlar om vad man är ute efter iform av kompression, perspektiv och skärpedjup mm.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag är fullkomligt medveten om att 50 mm är minimum för porträtt. men då min kamera har en "brännviddsförlängningsfaktor" på X1.5 så ska ju enligt miniräknaren brännvidden bli 52.5mm. Tänker jag fel? Tittade på en recension angående en 50 mm:s som skulle monteras på en FX men Han/hon rekommenderade en 35 mm:s på en DX för att uppnå samma effekt. Så, hur ska jag tolka det?

/Lasse B
Tolka inte, prova!

Du har säkert både 35 och 50 mm på din normalzomm. Kolla vilket du föredrar.

Per.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Fisheye

Det går att ta käcka porträtt med många olika brännvidder, men huvudspåret är att kort tele vanligen ger bra perspektiv och trevligt skärpedjup. Det går naturligtvis att använda alla brännvidder för porträtt.
 

koxa

Aktiv medlem
Hej mina vänner,

Har en D5200 och har för avsikt köpa ett porträttobjektiv. Har spanat in AF-S DX 35/1.8G. Kan det vara något eller finns andra alternativ också att och titta på? Priset är väl också det som styr i dagens läge. Kom gärna med recensioner från er som har erfarenhet av det.

/Lasse B
Vilken typ av porträttbilder har du tänkt att ta? Helfigur, halvfigur eller endast huvud, blir rätt stor skillnad i brännvidd beroende på vilken typ av porträtt du kommer ta. Ett 85mm på en 1.5x crop är nog det mest ideala för att täcka in samtliga tre typerna.
 

koxa

Aktiv medlem
Det går att ta käcka porträtt med många olika brännvidder, men huvudspåret är att kort tele vanligen ger bra perspektiv och trevligt skärpedjup. Det går naturligtvis att använda alla brännvidder för porträtt.
Precis! Personligen skulle jag nog välja en 85/1.8 om jag endast fick välja en brännvidd för 1.5x crop.
 

antic

Aktiv medlem
Jag är fullkomligt medveten om att 50 mm är minimum för porträtt. men då min kamera har en "brännviddsförlängningsfaktor" på X1.5 så ska ju enligt miniräknaren brännvidden bli 52.5mm. Tänker jag fel? Tittade på en recension angående en 50 mm:s som skulle monteras på en FX men Han/hon rekommenderade en 35 mm:s på en DX för att uppnå samma effekt. Så, hur ska jag tolka det?

/Lasse B
Det är helt riktigt resonemang om det är det du är ute efter. Både 35:an och 50 1.8 är prisvärda bra gluggar.

Jag använde 50 mm på mitt crophus rätt mycket, jag använder 50 mycket mer sällan på fullformat. Använder telezoomen kring 70-85 istället.
 

lgbe

Aktiv medlem
Ja, jag har ett normalzoom 18-55/3,5-5,6G men vill ha ett ljusstarkar objektiv. Kommer även att använda det för familjebilder i inomhus utan att vara för beroende av blixten för kunna komponera med olika ljusstyrkor Förstår ni hur jag tänker (eller inte)? Det är en intressant för mig (kanske andra också) att få ta del av era åsikter och erfarenheter när det gäller val av objektiv i olika fotosituationer

/Lasse B
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Olika

Ja, jag har ett normalzoom 18-55/3,5-5,6G men vill ha ett ljusstarkar objektiv. Kommer även att använda det för familjebilder i inomhus utan att vara för beroende av blixten för kunna komponera med olika ljusstyrkor Förstår ni hur jag tänker (eller inte)? Det är en intressant för mig (kanske andra också) att få ta del av era åsikter och erfarenheter när det gäller val av objektiv i olika fotosituationer

/Lasse B
Familjebilder inomhus är rätt olika jmft med porträtt- Där behöver du ett 28-35 mm med större bländare, åtminstone 2,8.
 

lgbe

Aktiv medlem
Jätte intressanta bidrag/tips ni bidrar med. Jag startade upp den här tråden för att få en mera förståelse på hur jag och andra ska tänka just kring valet av objektiv. Det är ju en hel vetenskap kring det här med objektiv i olika fotosituationer.
En annan sak som jag också har funderat över. Hur påverkas bildernas resultatet när det gäller val av objektiv med olika kameror? Dels har jag hört att det inte spelar någon roll vad man har för kamera, utan det beror på objektivets kvalitet, men har även läst i forumet att bildresultatet har betydelse på vilken kamera objektivet sitter monterat på???? Nu tror jag att jag spårat ut från vad tråden egentligen handlar om.

/Lasse B
 

matnyttige

Aktiv medlem
Vilken typ av porträttbilder har du tänkt att ta? Helfigur, halvfigur eller endast huvud, blir rätt stor skillnad i brännvidd beroende på vilken typ av porträtt du kommer ta. Ett 85mm på en 1.5x crop är nog det mest ideala för att täcka in samtliga tre typerna.
Det motsvarar ju 127 mm på en FF-(FX-)kamera. Det är väl ändå ganska mycket om man ska plåta helfigur inomhus.

Mitt råd är ett 50/1.8.
 

Daniel-Larsson

Ny medlem
Om priset är avgörande, köp nikkor 35mm 1,8 G eller 50mm 1,8 G. Jag köpte bägge då jag har 50 till porträtt och 35 som allround. Jag skippade filter på dessa då då de är så pass billiga och frontlinsen är så pass skyddad. Förutom dessa så använder jag Samyangs manuella 85 1,4 till porträtt. Men då blir det lite dyrare. Mvh / Daniel
 

jonaspeter

Medlem
Hej mina vänner,

Har en D5200 och har för avsikt köpa ett porträttobjektiv. Har spanat in AF-S DX 35/1.8G. Kan det vara något eller finns andra alternativ också att och titta på? Priset är väl också det som styr i dagens läge. Kom gärna med recensioner från er som har erfarenhet av det.

/Lasse B

Lasse:
Jag har haft en Nikon D90 och köpte sedan till en 35:a 1.8, riktigt nöjd med den gluggen faktiskt!
Senare blev det en 50mm 1,4. Det köpet har jag ALDRIG ångrat! Har nog tagit 90% av alla mina bilder med det! Gick för ett tag sedan över till en D600 (FX) och det är fortfarande det objektiv jag använder mest.
Min rekommendation är att köra på 50:an.

/ Jonas
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Fotografen

Jätte intressanta bidrag/tips ni bidrar med. Jag startade upp den här tråden för att få en mera förståelse på hur jag och andra ska tänka just kring valet av objektiv. Det är ju en hel vetenskap kring det här med objektiv i olika fotosituationer.
En annan sak som jag också har funderat över. Hur påverkas bildernas resultatet när det gäller val av objektiv med olika kameror? Dels har jag hört att det inte spelar någon roll vad man har för kamera, utan det beror på objektivets kvalitet, men har även läst i forumet att bildresultatet har betydelse på vilken kamera objektivet sitter monterat på???? Nu tror jag att jag spårat ut från vad tråden egentligen handlar om.

/Lasse B
Det är fotografen som har störst betydelse för bra bilder och hans kompetens kan aldrig ersättas med vare sig nytt objektiv eller kamerahus.
 
ANNONS