Annons

Normalzoom till 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonix

Medlem
Hej,

Jag vill hitta ett sådant billigt som möjligt objektiv till min 5D. Jag vill att de ska vara fullformat anpassat och inte högre än 2.8 på bländaren. Det kommer fotas en del portätt men också gatumotiv och natur (ej macro) Vad har ni för tips? Pris max 5000kr. begagnat går bra. Vill bara få ut lite namn på objektiv så jag kan leta runt :)

Med vänliga hälsningar,
Nathalie

Om du går in på t ex www.cyberphoto.se så kan du filtrera objektiv urvalet så kommer du att se ett överskådligt antal alternativ.

Det finns inget alternativ från Canon som platsar på dina kriterier.

Tamron och Sigma har en del varianter med 2.8 och ett nypris under 10.000:-

Tamron 28-75/2,8 (versionen utan bildstab) är nog det du kan hitta till bäst pris.

Instämmer - enl tester ungefär lika skarpt som Nikkor AF-S 28-70/2,8 över de flesta bländare men inte fullt ut lika bra vid f/2,8 (nämner just Nikon eftersom jag sett jämförande test men inte mot Canons). Däremot kan det vara önskvärt med ett annat objektiv för porträtt med bättre bokeh och kanske tunnare skärpedjup. Så länge man inte har ljuskällor i bakgrunden är Canon 85/1,8 och 100/2,0 bra alternativ. Annars en beg Canon 70-200/2,8 L USM för runt 5.500:- vid ca 135mm som komplement för porträtt, tele och sport.

ANNONS
Götaplatsens Foto