Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny dator, behöver tips för lagring av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonio.L

Ny medlem
Hej

Nybörjare här och det finns säkert massor av liknande trådar, men….

Min trotjänare, en 6år gammal Macbook, är dags att bytas ut till förmån för en Macbook pro 15tum.
En med 512gigs SSD. Har dessutom en NAS, en Qnap 219, där alla mina bilder ligger. Dock så går det så förbaskat långsamt att kolla och använda bilderna via nätverkshårddisken.
Så jag skulle verkligen uppskatta tips på hur jag bäst lagrar alla mina bilder (många bilder!) på bästa och lättaste sätt. Sen har jag rätt jobbigt med Aperture och dess bibliotek på Qnapen men det en annan femma..

mvh
Antonio

Ansluter du till NASen med nätverkssladd från datorn? Hur mycket bilder har du? (Mellan tummen och pekfingret i GB)

MBP 15" har portar för (snabbast först): Thunderbolt (dyrt, finns få diskar på marknaden), USB3 finns en del att välja på, och FW800 som är klart långsammast. Och så klart nätverkssladd och trådlöst. Det trådlösa nätverkskortet i dagen MBP är ca dubbelt så snabba som den i din nuvarande maskin, men kräver att routern stödjer den senaste standarden (ac).

Finns budget för ny NAS? Kan du tänka dig att jobba med en USB ansluten hårddisk, eller måste det ske via nätverket (trådlöst ett krav?)

Hej

Nybörjare här och det finns säkert massor av liknande trådar, men….

Min trotjänare, en 6år gammal Macbook, är dags att bytas ut till förmån för en Macbook pro 15tum.
En med 512gigs SSD. Har dessutom en NAS, en Qnap 219, där alla mina bilder ligger. Dock så går det så förbaskat långsamt att kolla och använda bilderna via nätverkshårddisken.
Så jag skulle verkligen uppskatta tips på hur jag bäst lagrar alla mina bilder (många bilder!) på bästa och lättaste sätt. Sen har jag rätt jobbigt med Aperture och dess bibliotek på Qnapen men det en annan femma..

mvh
Antonio

Jag har bilder jag arbetar med lokalt och flyttar dem till min NAS när de så att säga är färdiga.
Tumnaglarna & databas har jag alltid lokalt.
Jag jobbar uteslutande i LR och arbetssättet kanske inte kan mappas rakt av Amperture.

Ansluter du till NASen med nätverkssladd från datorn? Hur mycket

bilder har du? (Mellan tummen och pekfingret i GB

MBP 15" har portar för (snabbast först): Thunderbolt (dyrt, finns få diskar på marknaden), USB3 finns en del att välja på, och FW800 som är klart långsammast. Och så klart nätverkssladd och trådlöst. Det trådlösa nätverkskortet i dagen MBP är ca dubbelt så snabba som den i din nuvarande maskin, men kräver att routern stödjer den senaste standarden (ac).

Finns budget för ny NAS? Kan du tänka dig att jobba med en USB ansluten hårddisk, eller måste det ske via nätverket (trådlöst ett krav?)

---------------------------------------

Stort tack!

Nej, jag kör via nätverk men antar det är både dumt och långsamt. Körde allt på hårddisk först, sen växte jag ur den och köpte en NAS och började lägga allt där. Men med tiden bilderna blivit många, runt 40gig, och datorn blivit långsammare så går allt långsamt och bildhanteringen känns jobbig.

Känner mig lite dum, antar att om jag börjar tanka min NAS med kabel så lär väl allt gå snabbare. Tanken nu inför datorköp är att väl att köpa en extern hårddisk som jag alltid kan ha med och som rimligtvis bör gå snabb att tanka till. Och hoppas att den då bör ladda upp bilderna i aperture snabbt på min skärm.

Kan absolut skaffa ny NAS…
Funderar också på att börja köra Lightroom

Tack för tipsen!!

Vari ligger behovet med NAS om du har 40GB bilder och du ska köpa en dator med 512GB SSD?
Hur stor hårddisk har du idag?

512GB borde räcka till ca 300GB bilder om du har OS X, ett par programsviter och några spel installerat. (Mycket grovt räknat.) 300GB ger plats åt ca 12000 bilder i RAW från din 6D. Sen när det blir fullt på datorn kan du väl flytta över bilder du inte använder dagligen till din NAS.

Vari ligger behovet med NAS om du har 40GB bilder och du ska köpa en dator med 512GB SSD?
Hur stor hårddisk har du idag?

512GB borde räcka till ca 300GB bilder om du har OS X, ett par programsviter och några spel installerat. (Mycket grovt räknat.) 300GB ger plats åt ca 12000 bilder i RAW från din 6D. Sen när det blir fullt på datorn kan du väl flytta över bilder du inte använder dagligen till din NAS.

--------------------------------------------

Idag har jag en hårddisk på 80gig på datorn. Men dessvärre har jag ett stort filmintresse som fyller hårddiskarna på Qnapen. Självklart har jag funderat på att lägga alla bilder på hårddisken på nya datorn men antar att den, som vanligt, efter ett tag blir fylld..Men med lite disciplin kanske det är bästa lösningen ändå..

Tack!

ANNONS
Götaplatsens Foto