Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver NAS server för RAW filer - hjälp :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Krippa

Aktiv medlem
Hej

Behöver hjälp med NAS inköp. Är fotograf till yrket och har behovet är att skaffa en Raid lösning med ca 6-8 tb (effektiv) samt att de ska kunna gå fort att "bläddra" bland RAW filerna på servern. Själva katalogen med index (Lightroom, Capture One) ligger dock på datorn. Samt att det jag arbetar på "för stunden" ligger på en SSD i datorn! Har två kontor så antingen får den stå på jobbet alt hemma. Behöver komma åt filer 24/7 dock kommer NASen användas primärt köras för arkiv, lagring och backup.

Tips på NAS, diskar och vad jag kan tänkas behöva?

- 6-8 tb effektivt
- Mac miljö
- Backup av dator (TimeMachine)
- Backup av externa diskar.
- Har 30/30 mbit effektivt på båda kontor.
- Apple Airport Extreme Router hemma.
- Har många externa HDD som jag gärna kopplar på NASen
- Priskänslig
- Kan ingenting om detta mer än det jag googlat nu!

Kan man koppla en NAS direkt till datorn också och få ännu snabbare hastighet än över nätverk? Funkar det att bläddra bland ca 16-46 mb stora RAW filer? Går det att arbeta med film direkt mot en NAS?

Synology fick jag tips om idag!
Tack för hjälpen.
/Kristofer
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
NAS står för Network Attached Storage, så nej, den kopplas inte direkt till datorn. Då ska du ha en DAS.

Synology är nog bra, men kolla in Qnap innan du bestämmer dig. Jag har en 4-docks liten enhet med raid 5 i vilket ger mig runt 5,2Tb att jobba med.
 

afe

Aktiv medlem

iSolen.se

Guest
Det tar förstås längre tid att spara filer på en NAS, men om katalog och previews ligger lokalt kan det ändå bli anständig fart. Själv kör jag med en Synology med tre stycken diskar på tre TB vardera. Det ger mig sex TB lagring och utrymme för ytterligare tre. http://www.fotosidan.se/blogs/afe/bakup-ar-inte-det-ganska-fegt.htm

Hur den fungerar med Mac vet jag inte, men troligen lika bra som andra :)
Min NAS är gammal och urvuxen och tekniken har gått framåt så jag måste börja om.

Vill nog ha 8-10TB och kan tänkta mig att köra DAS om det är stor skillnad. NAS och Gbig-LAN kanske duger?

Håller på att skyffla runt 3TB-diskar som backup men det känns helt fel, man kanske ska ha TVÅ nas.

Någon som har koll, eller vet var det finns en guide? Prestandan är mycket viktig.
 

HenryB

Aktiv medlem
Man skall ha i bakhuvudet att ett NAS är ingen backuplösning, det är en lagringsplats. Visst får man lite extra redundans men åskan, tjuven eller elden kan likt förbannat ställa till det.

ReadyNAS 104 tror jag kan vara ett intressant lösning. Här i paket med diskar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1697000
 

Saarikko

Aktiv medlem
Vill du ha snabba hårddiskar (HDD), använd då WD Black-diskar. Även om det står rotationshastighet 7200rpm, deras söktider är betydligt snabbare än hos konkurrenterna samt du kan även med hjälp av Unix-baserade system utöka rotationshastigheten till 10Krpm (dock med risk för skada vid längre användning).*

* Information given av en vän som jobbar med servrar på IBM.

Själv brukade jag bygga egna datorlådor med NetBSD som OS och använda dem som NAS.
Hade tillgång till över 20TB med lagringsutrymme med hjälp av RAID-kort och kontakt med burken via Gigabit nätverk. Den var aldrig kopplad till Internet så jag slapp allt skräp som skulle laddas till den och kunde hålla OS:et minimalt.
 

afe

Aktiv medlem
Vill du ha snabba hårddiskar (HDD), använd då WD Black-diskar. Även om det står rotationshastighet 7200rpm, deras söktider är betydligt snabbare än hos konkurrenterna samt du kan även med hjälp av Unix-baserade system utöka rotationshastigheten till 10Krpm (dock med risk för skada vid längre användning).*

* Information given av en vän som jobbar med servrar på IBM.

Själv brukade jag bygga egna datorlådor med NetBSD som OS och använda dem som NAS.
Hade tillgång till över 20TB med lagringsutrymme med hjälp av RAID-kort och kontakt med burken via Gigabit nätverk. Den var aldrig kopplad till Internet så jag slapp allt skräp som skulle laddas till den och kunde hålla OS:et minimalt.
Grattis, men som vanligt säger ditt råd inget. De flesta som bygger NAS vill ha tillförlitlighet hellre än prestanda (och väljer då WDRed), och de flesta behöver nog inte 20TB. Vill man köpa en NAS som i TS fall är det nog inte aktuellt att bygga en egen.
 

Mesch

Aktiv medlem
Qnap har stöd för allt du vill om du har två så kan den ena fungera som backup. Förslagsvis en snabb att arbeta mot och en billig för backup.
 

Krippa

Aktiv medlem
Tack för all input. Ska kolla Qnap och Synology och det verkar som det hamnar mellan 5-9 tkr inkl moms för en lösning. Är det värt pengen för rena NAS diskar jmf vanliga HDD?
Bra Tips på Backup för ja, jag behöver ju även en kopia på NASen på något sätt.
/K
 

HenryB

Aktiv medlem
Tack för all input. Ska kolla Qnap och Synology och det verkar som det hamnar mellan 5-9 tkr inkl moms för en lösning. Är det värt pengen för rena NAS diskar jmf vanliga HDD?
Bra Tips på Backup för ja, jag behöver ju även en kopia på NASen på något sätt.
/K
När du väljer diskar så måste dom stå med på listan över godkända diskar från NAS-tillverkaren. Detta är mkt viktigt och skall inte ignoreras.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Raid 1 tror jag det heter, konstant spegling av data!?
Jag är inte så duktig på detta men efter att ha läst ditt inledande inlägg en gg till så tror jag att du måste beskriva HUR du vill att det skall fungera.
Alltså hela flödet från import till backup.
Sen kan du säkert få hjälp med vad som kommer att funka bra respektive dåligt.
 

Falumas

Aktiv medlem
För NAS rekomenderar jag RAID5, då tappar man bara en disk i lagringsutrymme och har fortfarande en ganska bra driftsäkerhet.

RAID5 med 4st 3TB-diskar ger 9TB lagringsutrymme och fortsätter att fungera även om 1 disk går sönder.

RAID1 med 4st 3TB-diskar ger 6TB lagringsutrymme och fortsätter att fungera om 1 disk går sönder och kan om rätt diskar går sönder klara att 2 diskar går sönder.

Förövrigt rekomenderar jag mjukvaru-RAID om prestandan inte är jätte viktig. Kör man mjukvaru-RAID kan man i stort sett alltid återskapa datat genom att koppla in diskarna på en Linuxburk (nästan alla NAS kör Linux). Kör man hårdvaru-RAID kommer man i nästan alla fall behöva få tag på en likadan RAID-kontroller som sitter i NASet för att lyckas och det är oftast inte lätt speciellt om det gått ett par år sedan man köpte den.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Men hur är det med gigabiltlan egentligen, är en NAS över gigabiltlan lika snabb som en intern disk, i praktiken?
Nej, man kan dock komma ganska nära så länge du bara har en dator som vill komma åt datat på NASet. Då kan du koppla upp dig till NASet med iSCSI och det brukar få upp hastigheten en hel del. Problemet är att du då har kopplat upp dig mot diskarna och inte filsystemet och då kan inte flera datorer samtidigt ansluta till samma diskutrymme på NASet.

/Karl
 
ANNONS