Annons

Hur fuktigt kan man förvara utrustningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mashavet

Aktiv medlem
Ett utrymme hemma i källaren är en perfekt förvaringsplats för fotoutrustning och en bärbar dator som jag för tillfället inte använder. Perfekt, bortsett från en sak - det är ganska fuktigt. Mätte i förrgår 67% med en enkel hygrometer när det var plusgrader ute. I går ställde jag in en torrboll, och det har dessutom blivit kallgrader ute. När jag kollade alldeles nyss var det 51%.

Vad säger ni kunniga, är det jättefel att förvara utrustningen där?

Vad ska betraktas som "för fuktigt"?

kanske liten vägledning

Tumregler för relativ luftfuktighet:
I bostäder är värden mellan 20% och 70 % RH normalt. Under vintern är 40% luftfuktighet inomhus inte ovanligt.
Lägre än 40-45 % RH vintertid, stoppar husdammkvalster
Över 70-75 % RH är risken stor för mögelväxt i bostäder.
Lägre än 20 % RH kan upplevas besvärande.
Genom att vintertid sänka temperaturen i rummet kan man få mer acceptabla (högre) fuktvärden.
Vintertid är vatteninnehållet i utomhusluften runt 2-4 g/m3 och under sommaren är den runt 7-10 g/m3.

http://www.intab.se/referenser/inomhusklimat

Om du har över 60% Rh när det är så pass kyligt ute så har du säkert uppåt 80 på sommaren och ändå mera i augusti.
Man brukar säga att risken för korrosion ökar betydligt när Rh stiger över ca 65 %. För optik så ökar risken för mögel och svamptillväxt på linserna inne i objektivet om det förvaras i hög fuktighet under längre tid.

Om det är din egen källare rekommenderar jag en avfuktare, tex Woods, ett kvalitetsmärke som jag själv hade i källaren i vår villa i många år. Förutom att den höll fukten borta på sommarhalvåret (på vintern var det inga problem, källaren hölls varm, 15 -22 C och kanske 40 % Rh) så höll avfuktaren ensam ca 60 m2 vid 19 -20 C och tvätten i tvättstugan torkade på 8 timmar.

Jag har en avfuktare i källaren, dock inte i samma rum som det tilltänkta förvaringsutrymmet. Vintertid brukar jag ha den avstängd, eftersom den ändå bara startar och "sniffar" lite för att sen stanna igen. Något riktigt avfuktningsarbete gör den inte. Sommartid däremot gör den stor skillnad.

Jag fattar svaren som att det ska vara ganska OK att förvara fotoutrustningen i utrymmet några veckor.
Temperaturen i utrymmet ligger förresten nu på ca 13 grader. Den kommer nog att sjunka lite senare under vintern, men håller sig på plus.

Jag har en avfuktare i källaren, dock inte i samma rum som det tilltänkta förvaringsutrymmet. Vintertid brukar jag ha den avstängd, eftersom den ändå bara startar och "sniffar" lite för att sen stanna igen. Något riktigt avfuktningsarbete gör den inte. Sommartid däremot gör den stor skillnad.

Jag fattar svaren som att det ska vara ganska OK att förvara fotoutrustningen i utrymmet några veckor.
Temperaturen i utrymmet ligger förresten nu på ca 13 grader. Den kommer nog att sjunka lite senare under vintern, men håller sig på plus.

I takt med att temperaturen sjunker i källaren kommer den relativa fuktigheten att stiga, så är fysikens lagar.

I takt med att temperaturen sjunker i källaren kommer den relativa fuktigheten att stiga, så är fysikens lagar.

Nja... Tror inte det...
Inte så att jag har hittat ett undantag från fysikens lagar, utan jag tror att du glömmer att ta hänsyn till att uteluften blir torrare när det blir kallare. Den luft som sipprar in och kyler är alltså torrare, därmed blir källaren torrare (och kallare) när det blir kallare ute.
Eller tänker jag fel?

Nja... Tror inte det...
Inte så att jag har hittat ett undantag från fysikens lagar, utan jag tror att du glömmer att ta hänsyn till att uteluften blir torrare när det blir kallare. Den luft som sipprar in och kyler är alltså torrare, därmed blir källaren torrare (och kallare) när det blir kallare ute.
Eller tänker jag fel?

Jo, det är rätt tänkt. Men vartefter vintern framskrider blir det troligen kallare i din källare i takt med att den omgivande fyllningen och därmed väggarna blir kallare. Men utomhusluften kommer troligen (jag har inte kollat var du bor) under vissa perioder att vara lite över 0 C och då är luften ofta nära 100 % .
Värmer du upp den till ca 10 C hamnar du på ca 50% Rh vilket verkar betryggande. Men det blir ofta lite eftersläpning vilket gör det vanskligt att säga vad det blir i verkligheten. Kan du bara höja temperaturen lite i utrymmet så gör det mycket, alternativt köra torrluftaggregatet så har du marginal. Men om torrluftaggregatet är en kyltork funkar det dåligt vid lägre temperaturer, de fungerar bäst i rumstemperatur eller högre. En absorbtionstork däremot fungerar även i minusgrader (Munters tex)

Jo, det är rätt tänkt. Men vartefter vintern framskrider blir det troligen kallare i din källare i takt med att den omgivande fyllningen och därmed väggarna blir kallare. Men utomhusluften kommer troligen (jag har inte kollat var du bor) under vissa perioder att vara lite över 0 C och då är luften ofta nära 100 % .
Värmer du upp den till ca 10 C hamnar du på ca 50% Rh vilket verkar betryggande. Men det blir ofta lite eftersläpning vilket gör det vanskligt att säga vad det blir i verkligheten. Kan du bara höja temperaturen lite i utrymmet så gör det mycket, alternativt köra torrluftaggregatet så har du marginal. Men om torrluftaggregatet är en kyltork funkar det dåligt vid lägre temperaturer, de fungerar bäst i rumstemperatur eller högre. En absorbtionstork däremot fungerar även i minusgrader (Munters tex)

Det jag har att tillgå i det lilla utrymmet är en torrboll. Avfuktaren får inte plats. Ett litet elelement blir nog en klar brandrisk i det lilla utrymmet. Att höja värmen i hela källaren är heller inte möjlig utan att det kostar för mycket. Den vattenburna värmen står på max, och att värma mer med el blir dyrt. Positivt i sammanhanget är nog att jag har pannan (pellets) i rummet intill, så det är nog ganska bra omsättning på luft.

Såhär skriver Zeiss om svamptillväxt:

Where does fungus come from?
Fungus spores are everywhere and germinate under suitable environmental conditions:

Growing conditions
*Relative humidity of at least 70% (more than 3 days)
*No or little airflow
*Darkness
*Nutrients (textile lint, traces of grease, varnish, dust and dirt)
'Temperatures between 10 and 35°C

http://lenses.zeiss.com/camera-lenses/en_de/website/service/fungus_on_lenses.html

Jag skulle nog inte chansa utan något teknisk lösning.
Kanske ett skåp som avfuktarens inlopp kopplas till där utrustningen förvaras?

Är det helt uteslutet att lägga grejerna i en låda med en torrboll?

Är det helt uteslutet att lägga grejerna i en hylla e dyl i markplanet istället?

Jag skulle aldrig lägga min utrustning i en potentiellt fuktig källare.

Dessutom vill jag inte att grejerna ska vara kalla för då kan det bli kondens när jag tar upp dem i rumstemperaturen.

Idén med det hela är att jag har hittat en litet utrymme (gissningsvis ca 100 liter stort) som jag hoppades att det skulle kunna tjänstgöra som brand- och tjuvsäker förvaring. Första tanken var att placera en hårddisk där för back-up, men jag tror att molnet gör bättre tjänst för det. Kom sen på tanken att placera fotoutrustningen där när jag inte använder den. Tjuven kommer inte att hitta grejorna vid ett normalt inbrott. Kanske läser han denna tråd och vet att det finns orsak att leta, men då blir han rätt besviken. Det skulle vara en katastrof för mig att bli av ed grejorna, men de är inte så värdefulla att de är ett fynd för tjuven.
Jag tror också att grejorna skulle överleva en husbrand i utrymmet. Risken är väl i så fall att brandkåren fyller hela källaren med vatten.

Eftersom utrymmet är så pass litet tror jag att torrbollen gör en del skillnad. Det är dock inte helt tätt, utan lite luftutbyte med källaren utanför förekommer.
Kollade förresten hygro/termometern alldeles nyss. 54% fukt och 14 grader.

Nu vet iaf inte jag hur länge man får vara med, men lyckas jag överleva min optik så är jag mer än nöjd.
Allt som oftast när man kommer hem från "skogen", speciellt den här årstiden så får grejerna ligga kvar i bilen.
Från att ha vart ute i minusgrader i timmar in i bilen med full värme hela vägen hem, sen in i det låsta kallgaraget.
Ibland följer prylarna med in i värmen för laddning eller om nåt har blivit nergeggat. Den äldsta optiken jag har inköptes begagnad för 9år sedan och har bla sovit över i skogen i ymnigt snöfall med min Eos 350D för att under nästa dag tinas upp vid elden.
Jag vet mycket väl att fungus kan förekomma på äldre optik och jag har även nåt exemplar som påvisar detta,
dock utan att det märks i bilderna och den dagen det gör det så får optiken pension, eller jag...

Nu vet iaf inte jag hur länge man får vara med, men lyckas jag överleva min optik så är jag mer än nöjd.
Allt som oftast när man kommer hem från "skogen", speciellt den här årstiden så får grejerna ligga kvar i bilen.
Från att ha vart ute i minusgrader i timmar in i bilen med full värme hela vägen hem, sen in i det låsta kallgaraget.
Ibland följer prylarna med in i värmen för laddning eller om nåt har blivit nergeggat. Den äldsta optiken jag har inköptes begagnad för 9år sedan och har bla sovit över i skogen i ymnigt snöfall med min Eos 350D för att under nästa dag tinas upp vid elden.
Jag vet mycket väl att fungus kan förekomma på äldre optik och jag har även nåt exemplar som påvisar detta,
dock utan att det märks i bilderna och den dagen det gör det så får optiken pension, eller jag...

Så på några år blir det svamp om man låter grejerna utsättas på det sättet.

(Kondens får man f ö när man tar kalla grejer in i värmen, inte tvärt om)

Jag kan se i mina bilder om frontlinsen är ren eller inte så jag tror nog att du tappar kontrast, färg och motljusegenskaper med svamp på något linselement vilket du nog kan se om du jämför bilder mellan två likvärdiga objektiv.

I relation till .....

De är helt riskfritt att förvara grejerna i källaren.
Ser att en del inte funderat hur förhållandena är när dom använder grejerna normalt ;-)
Normal RF utomhus under sommaren 70-90%, disiga/regniga dagar 100%. Inomhus något lägre.
Sommaren brukar ju vara i nån månad iaf och jag har aldrig sett nån kamera med mögel mm.

ThomasR

De är helt riskfritt att förvara grejerna i källaren.
Ser att en del inte funderat hur förhållandena är när dom använder grejerna normalt ;-)
Normal RF utomhus under sommaren 70-90%, disiga/regniga dagar 100%. Inomhus något lägre.
Sommaren brukar ju vara i nån månad iaf och jag har aldrig sett nån kamera med mögel mm.

ThomasR

Men det har jag.
Vi har kasserat en kompaktkamera och jag har ett förstoringsobjektiv som visar tecken på begynnande angrepp efter förvaring i en källare med olämpligt klimat i ett par år.
På 90-talet när vi upptäckte angrepp i en kamera så tog jag reda på lite om problemet och fann den här artikeln. Den låg inte kvar där utan hade blivit flyttad till en ny site:
http://photo.toomastamm.eu/fungus.

Vi utsätter våra kameror och objektiv för fukt och väta men de får vanligen också en chans att torka när vi tar in dem i våra relativt torra bostäder här i Sverige.

Problemet är av naturliga skäl större i varmt och fuktigt klimat där utrustningen kontinuerligt utsätts för högre fuktighet än här i Sverige och man bör enligt min mening vara försiktig när man köper begagnad optik som har varit en längre tid i fuktigt klimat.

Vädertätade objektiv i all ära, men efter en tid är de sannolikt inte täta längre och har fukt kommit in så är det svårt att få ut den misstänker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto