Annons

Hjälp mig att komma igång! Amatör, budget 8000-9000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Malmighty

Medlem
Hallå!

Jag har i flera år gått och tänkt på att köpa mig något "ordentligt" att fota med och nu är det dags. Jag är amatör och är inte särskilt bevandrad i utbudet av kameror, så er hjälp behövs.

Har blivit tipsad om Canon 700D och har försökt att läsa på, men blir helt vilsen bland alla branschexklusiva begrepp och funktioner. :)

Vad behöver jag egentligen? Planerar att lägga 8000-9000 kr.

Tack på förhand.

Victor

Hej Victor,
Det är en hobby som kan bli dyr du vill ge dig in på, men härligt att du vill det... :)

EOS 700D är en bra kamera, men frågan är vad du vill ha den till? Vill du ha en "traditionell" systemkamera med spegel eller en mer kompakt utan spegel? Vad vill du fotografera? Djur/natur/landskap/sport/porträtt/gatu...?

Jag antar att cirka 9000kr skall räcka till rubbet som du kan behöva? Med det menar jag kamera, objektiv, minneskort, väska, eventuellt stativ... vad du nu kan tänkas behöva?

Canons EOS 700D + objektiv är nog ett bra ställe att börja på.
Om du vill titta på andra märken kan Nikons 3200 eller 5200 vara alternativ. Även Pentax K-50 kan vara ett alternativ om du vill ha mycket kamera för pengarna... Nikon och Canon må vara de två stora, men det finns bra alternativ, dock kan begagnatmarknaden vara något begränsad... Det finns många paket att välja på där du får med både normal och telezoom som ryms inom din budget.

Om du läser hela annonstexten så är slutpriset 7000:-

Det står inget om slutprisi annonsen. Det står att priset år 4000 kr, nedsatt från 8000 kr.
Sedan står det 4000 kr för kameran och 3000 kr för objektivet längre ner i annonsen, men det är oklart om det är försäljningspris eller någon sorts värdering.