Annons

Hjälp mig att komma igång! Amatör, budget 8000-9000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Malmighty

Medlem
Hallå!

Jag har i flera år gått och tänkt på att köpa mig något "ordentligt" att fota med och nu är det dags. Jag är amatör och är inte särskilt bevandrad i utbudet av kameror, så er hjälp behövs.

Har blivit tipsad om Canon 700D och har försökt att läsa på, men blir helt vilsen bland alla branschexklusiva begrepp och funktioner. :)

Vad behöver jag egentligen? Planerar att lägga 8000-9000 kr.

Tack på förhand.

Victor

Hej Victor,
Det är en hobby som kan bli dyr du vill ge dig in på, men härligt att du vill det... :)

EOS 700D är en bra kamera, men frågan är vad du vill ha den till? Vill du ha en "traditionell" systemkamera med spegel eller en mer kompakt utan spegel? Vad vill du fotografera? Djur/natur/landskap/sport/porträtt/gatu...?

Jag antar att cirka 9000kr skall räcka till rubbet som du kan behöva? Med det menar jag kamera, objektiv, minneskort, väska, eventuellt stativ... vad du nu kan tänkas behöva?

Canons EOS 700D + objektiv är nog ett bra ställe att börja på.
Om du vill titta på andra märken kan Nikons 3200 eller 5200 vara alternativ. Även Pentax K-50 kan vara ett alternativ om du vill ha mycket kamera för pengarna... Nikon och Canon må vara de två stora, men det finns bra alternativ, dock kan begagnatmarknaden vara något begränsad... Det finns många paket att välja på där du får med både normal och telezoom som ryms inom din budget.

Om du läser hela annonstexten så är slutpriset 7000:-

Det står inget om slutprisi annonsen. Det står att priset år 4000 kr, nedsatt från 8000 kr.
Sedan står det 4000 kr för kameran och 3000 kr för objektivet längre ner i annonsen, men det är oklart om det är försäljningspris eller någon sorts värdering.

Oavsett vilket så är det fortfarande ett bra köp. D7000 brukar väl gå runt 4000-5000 kr och 16-85 för runt 3500-4000 kr (jag gav 400 euro för min). Sedan får man ju med lite smågodis som batterigrepp, minneskort och stativ på köpet.

Tack för flera bra svar!

Jag har som sagt ganska dåligt med kunskap, så med 9000 hade jag egentligen bara tänkt kamera ihop med ett objektiv. Kanske ett paket med ett objektiv och så kan jag köpa ett objektiv till? Men jag vet faktiskt inte.

Jag kommer mestadels att fotografera i innerstadsmiljö och folket i den. Arkitektur intresserar mig, kontrasten mellan stela Sovjet-liknande hus och äldre klassiska överklasshus. Finns massvis av coola motiv här i den norska huvudstaden.

Vill ha möjligheten att zooma in och ta bra bilder från avstånd.

Jag vill helst köpa nytt, även om det finns pengar att spara på begagnatmarknaden. Vet inte helt varför, men känslan att ha något nytt lockar. Något som har varit mitt sedan starten. I varje fall när det gäller kamerahuset. Dum och ung kanske.. :)

Det står inget om slutprisi annonsen. Det står att priset år 4000 kr, nedsatt från 8000 kr.
Sedan står det 4000 kr för kameran och 3000 kr för objektivet längre ner i annonsen, men det är oklart om det är försäljningspris eller någon sorts värdering.

Oavsett vilket så är det fortfarande ett bra köp. D7000 brukar väl gå runt 4000-5000 kr och 16-85 för runt 3500-4000 kr (jag gav 400 euro för min). Sedan får man ju med lite smågodis som batterigrepp, minneskort och stativ på köpet.

Nja, jag skulle säga 4000-4500:- för D7000 och max 3000:- för 16-85.

Jag kommer mestadels att fotografera i innerstadsmiljö och folket i den. Arkitektur intresserar mig, kontrasten mellan stela Sovjet-liknande hus och äldre klassiska överklasshus. Finns massvis av coola motiv här i den norska huvudstaden.

Vill ha möjligheten att zooma in och ta bra bilder från lite avstånd.

Zoom och arkitekturfoto är en knepig kombination. Många zoom-objektiv, i synnerhet så kallade super-zoomar, har mycket distorsion, dvs att de inte klarar av att avbilda raka linjer rakt, något som kan vara ganska irriterande när man fotar arkitektur.

Hej Victor,
Det är en hobby som kan bli dyr du vill ge dig in på, men härligt att du vill det... :)

EOS 700D är en bra kamera, men frågan är vad du vill ha den till? Vill du ha en "traditionell" systemkamera med spegel eller en mer kompakt utan spegel? Vad vill du fotografera? Djur/natur/landskap/sport/porträtt/gatu...?

Jag antar att cirka 9000kr skall räcka till rubbet som du kan behöva? Med det menar jag kamera, objektiv, minneskort, väska, eventuellt stativ... vad du nu kan tänkas behöva?

Canons EOS 700D + objektiv är nog ett bra ställe att börja på.
Om du vill titta på andra märken kan Nikons 3200 eller 5200 vara alternativ. Även Pentax K-50 kan vara ett alternativ om du vill ha mycket kamera för pengarna... Nikon och Canon må vara de två stora, men det finns bra alternativ, dock kan begagnatmarknaden vara något begränsad... Det finns många paket att välja på där du får med både normal och telezoom som ryms inom din budget.

Ja, Pentax är bra och mycket prisvärt val när det gäller APS-C kameror. De har bättre byggkvalitet än Canon och Nikons instegsmodeller. Canon och Nikon har visserligen mer optik i att välja på i sina objektivprogram, men de satsar främst på fullformatkameror medan det som produceras för APS-C prioriterar lågt pris framför kvalitet. T.ex. var det många år sedan vi såg något Nikon objektiv för APS-C med Nikons bästa antireflexbehandling eller med ordentlig vädertätning. Nu kan man förstås använda alla Nikons/Canons objektiv även på respektive märkens APS-C kameror, men ska man ha optik som designats för fullformat blir de större tyngre och dyrare, vilket lite tar bort iden med att välja ett kamerahus med mindre sensor.

Vad för objektiv rekommenderas för sådant?

Jag hade börjat med ett fast normalobjektiv, på kring 35 mm för en APS-C kamera.

Sedan finns det tilt shift objektiv som kan användas att räta upp störtande linjer, eller lägga skärpeplanet så att det inte behöver vara parallelt med sensorplanet. Dvs du kan t.ex. lägga skärpan utmed en vägg. Sådan här prylar är dock ordentligt dyra. Nog bättre att i första hand komplettera normalen med en bra vidvinkel eller kort tele när det blir så dags.

Det viktigaste tillbehöret för bra arkitekturbilder är dock ett bra stativ, så att du kan blända ned och få stort skärpedjup och fortfarande ha låga iso

Så om jag skulle köra med en Canon EOS 700D eller Pentax K-50 t.ex, med medföljande normalobjektiv, så är det en bra start?

Brukar det bli bra priser på kameror under mellandagsrean?

Tack för svar.

Ja, om du inte tänker fotografer på fram till julafton kan det ju alltid vara värt att vänta och se vad som dyker upp. Nu är det väl i och för sig sällan reapaketen innehåller någon bra fast 35:a men du kan kan kanske få tag i något med en kitzoom för en billig penning och sedan komplettera med en 35:a

En annan sak som kan vara bra för dig att känna till är att Pentax just släppt en ny toppmodell, K-3. Den ligger lite utanför din budget, men med lite tur kanske du kan få tag i den tidigare toppmodellen K-5II till bra pris, ny eller begagnad.

Ja, om du inte tänker fotografer på fram till julafton kan det ju alltid vara värt att vänta och se vad som dyker upp. Nu är det väl i och för sig sällan reapaketen innehåller någon bra fast 35:a men du kan kan kanske få tag i något med en kitzoom för en billig penning och sedan komplettera med en 35:a

En annan sak som kan vara bra för dig att känna till är att Pentax just släppt en ny toppmodell, K-3. Den ligger lite utanför din budget, men med lite tur kanske du kan få tag i den tidigare toppmodellen K-5II till bra pris, ny eller begagnad.

Budgeten är inte låst, kan gott tänka mig att öka den om det betyder att jag tjänar på det.

Det som är lite farligt är ju att jag är en prylbög som vill ha det senaste när jag väl köper något. Men om man jämför K-5II och kanske K-3 med en Canon EOS 700D, vad är skillnaden? Får intrycket att Pentax har ett oförtjänt dåligt rykte?

Sony SLT A77 hus + AF DT 35/1,8 SAM för 7,990:- och 500 cashback på det, finns på cyberphoto.
Ett bra paket med en kamera som får oförtjänt dåligt rykte ibland.

Budgeten är inte låst, kan gott tänka mig att öka den om det betyder att jag tjänar på det.

Det som är lite farligt är ju att jag är en prylbög som vill ha det senaste när jag väl köper något.

Du är inte ensam! :)

Jag skulle föreslå att du börjar med ett hus och en kit-zoom och lämnar en del av budgeten oanvänd. När du sedan har fotat i 3-4 månader kommer du ha betydligt bättre möjligheterna att bestämma dig för vilka objektiv och tillbehör du bör komplettera med.

Om du verkligen blir fotobiten så kommer själva kamerahuset bara utgöra en mindre del av dina totala investeringar i fotoutrustning.

Lycka till!

Vad för objektiv rekommenderas för sådant?

Det finns zoom-objektiv som duger bra till arkitekturfoto. I synnerhet telezoomar brukar ha ganska låg distorsion. Det 18-105mm objektiv som jag köpte med min första kamera tyckte jag hade för mycket distorsion, så jag bytte ut det mot ett 16-85mm som fungerade bättre. Mitt 70-300mm kan jag inte heller klaga över.

Fast optik brukar jag sällan använda eftersom man nästan aldrig får det utsnitt man vill ha med dem.

Det som är lite farligt är ju att jag är en prylbög som vill ha det senaste när jag väl köper något. Men om man jämför K-5II och kanske K-3 med en Canon EOS 700D, vad är skillnaden? Får intrycket att Pentax har ett oförtjänt dåligt rykte?

K-3 motsvarar ungefär Canons 70D eller Nikons D7100. Egentligen erbjuder den eller dess konkurrenter inte dig så mycket mer. Du får lite snabbare autofokus fler bilder per sekund och några fler megapixel, dvs inte mycket du kommer att ha nytta av som arkitekturfotograf, skulle i så fall vara ifall du ofta tänker göra kopior i A1 storlek, då några extra pixlar kanske skulle märkas.

Egentligen klarar du dig utmärkt även med K-50 men K-5II är lite robustare . Inte för att det egentligen är något problem på den fronten med K-50 som som är byggd på stomme av metall vilket är ovanligt för kameror i den prisklassen. K-5II ger dig också lite kortare slutartider och möjlighet att ansluta batterigrepp.

Lägg pengarna på optik eller ett bra stativ istället.

Alternativt om din budget kan utvidgas än mer, utvidga den lite till och satsa på fullformat. Ska du ha nytt, är det billigaste alternativet Nikon D600 kanske tillsammans med ett 50/1.8. Att satsa på en mera avancerad APS-C kamera gör ingen större skillnad för det du tänker fotografera. Vill du ha bättre kvalitet behöver du gå upp i sensorstorlek.

ANNONS
Götaplatsens Foto