Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tre modeller

Produkter
(logga in för att koppla)

kawa123

Ny medlem
Hej.

jag ska köpa en ny kamera för och ta bra bilder på vår bebis, det kommer båda vara inomhus och utomhus.. egentligen har jag inga jätte högra krav. utan mer en enkel och smidig kamera som tar bra bilder.

har jag kollat på Panasonic Lumix DMC-TZ40 och Canon PowerShot S110

enligt många tester ska lumxen vara bra, men enligt andra forum så ska den inte vara så jävla bra. Är testerna och lita på?

sen är jag lite inne på en Cannon eos 600D. Hur mycket bättre blir bilderna?

är det så att bilderna blir tok mycket bättre så är det ju värt det. Men annars föredrar jag nog smidigheterna på en kompaktkamera.

kom gärna med era åsikter/förslag.

Panasonic Lumix DMC-TZ40 2300 kr
Canon PowerShot S110 2000 kr
Cannon eos 600D 3500 kr

600d

Kort svar: köp en systemare om du ändå är inne på tanken.
Kompaktkameror i dag är bra, men i vissa sammanhang i tillvaron är det helt enkelt så att storleken HAR betydelse. ;-)
Foto är ett sådant sammanhang. En systemare som 600D har en väsentligt större sensor än de andra två. Det ger förutsättningar för bättre bilder. Och i min mening intressantare bilder genom att du kan få kortare skärpedjup...

Jag har inte använt panasonicen men den här typen av kameror med ofantligt zoomomfång brukar komma med en hel del kompromisser. De bilder jag sett på nätet såg heller inte så lovande ut, så jag hade nog valt bort den. Dessutom klarar den inte RAW. Du kan få ut bra mycket mer av dina bilder om du fotograferar i RAW och efterbehandlar i t.ex. Lightroom. Så bara av den anledningen finns det skäl att avstå.

Sedan är det som Janne skriver att större sensor är bättre. Du får större möjligheter att leka med kort skärpedjup och du får bättre lågljusegenskaper, så orkar du släpa den med dig är det ett bättre val.

tack för svaren.

Det blir en systemkamera. Det känns som det är ett ganska bra pris på den EOS 600 D?

eller rekommenderar ni något annat i den prisklassen?

en sak jag inte riktigt förstår är skillnaderna på dessa här tre, eller kanske mer priset som jag inte förstår mig på, http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2471084&view=c

Din länk fungerar inte.

Nikons motsvarande instegsmodell är nog lite vassare för ungefär samma peng
http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D3200. Dessutom är den aningen lättare.

Ja. Sensorn är ju bättre. Men å andra sidan får han vanligen ett bättre objektiv till ett Canon paket. Det spelar ju mindre roll om man ser det som ett insteg och tänker sig köpa fler objektiv efterhand. Men en del blir ju kvar och låsta vid kitobjektivet för lång tid, och i det fallet är Canons 18-55 IS betydligt trevligare att vara fast med, än Nikons 18-55 VR.
Frågan är om man inte hellre skulle satsa på 18-105 VR, om man köper Nikon-paket?

Köp 600d med ett fast objektiv som tex ef 50mm 1.8 (billigt o prisvärt)...era bilder blir tusen gånger bättre på er fina bebis.. Köp hellre det billigaste systemkameran plus bättre objektiv än en dyrare systemare med kitobjektiv är min mening...(till att börja med) , men helst 600d plus 50mm 1.8 förstås. =)

Ni gör det inte lätt för mig=) hade nästa bestämt mig för Nikon. Tror nog jag får gå ner till butiken imorgon och köra lite på känslan. Ska ner och prata med dem på Japan Photo.

Det jag funderar på nu är om objektivet som följer med till Eos 600D (18-55mm) Om det måste bytas som Dan säger?

För det lär ju vara samma för Nikon som Canon

finns två modeller av Canon Eos 600D

Canon EOS 600D + 18-55/3,5-5,6 IS

Canon EOS 600D + 18-55/3,5-5,6

Skillnaden är IS vad det nu är? prisskillnaden är 300 kr.

Tack för er hjälp

Köp 600d med ett fast objektiv som tex ef 50mm 1.8 (billigt o prisvärt)...era bilder blir tusen gånger bättre på er fina bebis.. Köp hellre det billigaste systemkameran plus bättre objektiv än en dyrare systemare med kitobjektiv är min mening...(till att börja med) , men helst 600d plus 50mm 1.8 förstås. =)

Det ligger något i det. Men även nikons 50/1.8G och 35/1.8 är både bra och billiga de är väl i och för sig aningen dyrare än Canon 50/1.8 men å andra sidan har inget av dem har bajonett av plast. Då får man både bra sensor och objektiv

Ni gör det inte lätt för mig=) hade nästa bestämt mig för Nikon. Tror nog jag får gå ner till butiken imorgon och köra lite på känslan. Ska ner och prata med dem på Japan Photo.

Det jag funderar på nu är om objektivet som följer med till Eos 600D (18-55mm) Om det måste bytas som Dan säger?

Tack för er hjälp

IS är bildstabilisering och nog värt 300 för de flesta

Tack för er hjälp

IS är stabilisering i objektivet så att små skakningar (hos fotografen/kameran) inte märks på bilden

Dessutom, förutom bildstabiliseringen, är Canons 'IS'-varianterna (det finns tre stycken olika) av 18-55 objektivet, optiskt sådär tre klasser bättre än tidigare Canon 18-55 objektiv. Det är ordentlig skillnad.

ANNONS
Götaplatsens Foto