Annons

Villken av dessa kameror är bäst i klassen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sideways

Medlem
Villken skulle ni säga är den bästa kameran, där man får mest kamera för pengarna.
Canon EOS 100d, Sony SLT a58, eller Nikon D5200?
 

Lawson

Aktiv medlem
Du vill alltså ha nästan bäst i klassen? ;-)
Annars skiljer det nog ganska lite mellan husen i instegsklassen det är inte säkert att du klarar av att se skillnad på bilder tagna med de olika husen. Skulle jag själv bara ha de här tre husen att välja på fick det bli Nikon. Synd bara att de skrotat motorn i huset på de billigare modellerna.

Micke.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Villken skulle ni säga är den bästa kameran, där man får mest kamera för pengarna.
Canon EOS 100d, Sony SLT a58, eller Nikon D5200?
Ska man välja bäst kamera i instegsklassen är det utan tvekan Pentax K-30 som ger mest för pengarna för närvarande. Om du av någon anledning inte kan tänka dig Pentax välj någon annan med Sony sensor.

Fördelarna med Canon och Nikons instegskameror ligger främst i att du kan stoltsera med samma logga som proffsen. Tyvärr håller inte deras instegsmodellerna samma fina klass som sina proffsigare syskon. Därmed inte sagt att de är direkt dåliga, de är bara inte bättre än något annat billigt kinatillverkat för att det står Canon eller Nikon på dem. Så vill du ha Nikon eller Canon och dra nytta av den kvalitet som märkesnamnet antyder är det bättre att köpa någon lite bättre modell från dessa märken begagnad.
 

mapem

Aktiv medlem
Olympus OM-D EM-10, rykande färsk, slår nog alla de tre du själv räknar upp men kanske inte Pentaxen. Sony-sensor, dock en aning mindre än de andras eftersom det är en m4/3-kamera, men det lär du inte märka på bildkvaliten. Många fina objektiv att välja mellan.

Vill du ha något riktigt bra för ungefär samma pengar köper du en begagnad Nikon D7000. Har du tur hittar du en ny. Proffskvalitet, bästa APS-C-kameran förutom uppföljaren D7100.
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Ska man välja bäst kamera i instegsklassen är det utan tvekan Pentax K-30 som ger mest för pengarna för närvarande. Om du av någon anledning inte kan tänka dig Pentax välj någon annan med Sony sensor.

Fördelarna med Canon och Nikons instegskameror ligger främst i att du kan stoltsera med samma logga som proffsen. Tyvärr håller inte deras instegsmodellerna samma fina klass som sina proffsigare syskon. Därmed inte sagt att de är direkt dåliga, de är bara inte bättre än något annat billigt kinatillverkat för att det står Canon eller Nikon på dem. Så vill du ha Nikon eller Canon och dra nytta av den kvalitet som märkesnamnet antyder är det bättre att köpa någon lite bättre modell från dessa märken begagnad.
Nja riktigt så är det knappast. Tex en Canon 650, Canon 100 osv kan ta ungefär lika bra som en Canon 5D mark 3. Den största skillnaden är att proffscanon och de andra proffskamerorna är mer robust byggda.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Villken skulle ni säga är den bästa kameran, där man får mest kamera för pengarna.
Canon EOS 100d, Sony SLT a58, eller Nikon D5200?
Hej!

Det är i praktiken omöjligt att ge annan än ett luddigt och grumligt svar på din fråga. Det är en otroligt öppen fråga, lite i stil med "vilken mat är godast" eller "vilken film är bäst". Det beror helt enkelt på vad man är ute efter, vad "bäst" betyder för just dig.

Det skulle vara lättare att ge ett meningsfullt svar är om man visste något om dig som fotograf och vad det är du vill ta bilder av.

Annars är det som flera andra redan varit inne på - alla tre kamerorna du frågar om, och i stort sett alla andra liknande kameror, kan ta bra bilder. Alla tre kamerorna fungerar bra och har smarta finesser. Skillnaden ligger mest i att de har lite olika detaljutformning.

Du kanske föredrar en elektronisk sökare framför en optisk? Ja, då är A58 det givna valet. Du kanske tycker vinklingsbar skärm är ett måste? Ja, då är det D5200 eller A58 du skall titta på. Eller så tycker du en pekskärm är ett måste, och då är det 100D som är de givna valet.

Har du en möjlighet, försök ta dig till en fotoaffär eller större elektronikvaruhus och kläm och känn på kamerorna. Om inte annat har du då säkert mer konkreta frågor att återkomma med här sedan :)
Typ "varför har kamera X funktionen Y, vad är den till för?"
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nja riktigt så är det knappast. Tex en Canon 650, Canon 100 osv kan ta ungefär lika bra som en Canon 5D mark 3. Den största skillnaden är att proffscanon och de andra proffskamerorna är mer robust byggda.
Fotomarknaden är hårt konkurrensutsatt. Man får det man betalar för, och som du skriver så är de största skillnaderna just byggkvalitet. Dock tar stora märken som Canon och Nikon mera betalt för sin logga än t.ex. Pentax. Detta gör att det blir mindre över för sådant som man faktiskt har nytta av. T.ex. har både Nikons och Canons instegsmodeller pentamirrorsökare som inte visar 100% av vad som kommer med på bilden medan proffsmodellerna likt Pentax har riktiga prismasökare. En annan skillnad är att man ofta bara har en inmatningsratt vilket gör det mer pilligt att göra inställningar

Sedan är det ganska stor skillnad på 650D och en 5DmkIII både vad det gäller brus vid svagt ljus, och dynamiskt omfång samt färgåtergivning. Se:

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-650D-versus-Pentax-K-30-versus-Canon-EOS-5D-Mark-III___813_811_795

Tar man bilder i JPEG i solsken, och bara tittar på dem på sRGB bildskärm eller skriver ut i A4 eller A3 kanske man inte märker så stor skillnad. Och ser vi det ur den aspekten kan vi nog säga att alla kameror man kan köpa idag ger tillräckligt bra bilder för de flesta. Jag skulle nog säga att det är viktigare att koncentrera sig på att kameran är lätt att använda så att den faktiskt kommer med ut så att det blir några bilder tagna.

Instegsmodellerna från Canon och Nikon är byggda i kompositmaterial medan proffsmodellerna har stomme i metall presis som Pentax K-30. Intstegsmodellerna från Canon och Nikon är inte vädertätade, medan deras proffmodeller är det. Återigen precis som Pentax.

Sedan kan vi titta på optikprogrammen. Nikon och Canon verkar lägga mest krut på optik lämplig för fulllformat medan det som designas för APS-C ofta är ganska mediokert. Det var t.ex. flera år sedan det kom ut någon DX optik för Nikon med deras senaste bästa antireflexbehandling.
Det finns naturligtvis inget som hindrar att man använder optik designat för fullformat på en APS-C kamera men det blir tyngre och dyrare än vad det skulle behövt vara. Dessutom blir det ofta lite udda brännviddsomfång om vi tänker oss zoom optik.

Som jag skrev Canon och Nikons instegsmodeller är inte dåliga, de är bara inte lika prisvärda som t.ex. Pentax K-30.
 

knobloch

Aktiv medlem
Hej!

Det är i praktiken omöjligt att ge annan än ett luddigt och grumligt svar på din fråga. Det är en otroligt öppen fråga, lite i stil med "vilken mat är godast" eller "vilken film är bäst". Det beror helt enkelt på vad man är ute efter, vad "bäst" betyder för just dig.
+1 på det.

Men om du inte redan känner till Prisjakts jämförelsefunktion så kan du i alla fall få en länk:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1752790,1686749,1487185

Detn visar i och för sig endast tekniska detaljer men kan ju ge lite mer kött på benen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Instämmer i mycket som sagts. Skall du bara köpa kamerahus med kitobjektiv (18-55) och kanske en billig telezoom (55-200/55-300) spelar kameravalet och systemet man köper sig in i ingen roll. Ta den som känns bäst i handen som du trivs med. Sedan instämmer jag i att Pentax billigare kameror som K30/K50/K500 och numera även K5ii som blivit relstivt billig, överträffar andra kameror i det som för mig och andra fotointresserade är viktigast - stor och fin sökare och bra byggkvalitet. Det är som sagts att Canon och Nikon tar mer betalt för namnet. MEN det man ger på gungorna får man ta igen på karusellen - Pentax egna bättre objektiv kostar ofta mer än motsvarigheterna från Nikon och Canon som delvis nog kan förklaras av lägre produktionsserier. Detta är nog överkurs - det finns inget tecken på att du skulle vara i behov av sådan optik nu. Så pratar vi bara KAMERA med kitobjektiv så är nog Pentax mest prisvärt för stillbildsfoto.

Är filmning (rörlig bild) väldigt viktigt så bör du nog istället välja Sony eller Canon då dessa har bra videorendering och Sony dessutom ger fungerande (i verkliga livet, inte bara på pappret) autofokus vid filmning. Däremot kommer nog många på att det är inte alls lika lätt att filma med dystemkamera som videokamera även om de tekniska förutsättningarna med rätt teknik och objektiv är större med systemkamera.
 

jobese

Medlem
Villken skulle ni säga är den bästa kameran, där man får mest kamera för pengarna.
Canon EOS 100d, Sony SLT a58, eller Nikon D5200?
Hej!

Jag kollade på samma modeller som dig men jag valde Canon 650d eftersom Svandinavianphoto sålde ut 6st demo ex för 3990kr vilket enligt mig var oslagbart:). Kolla deras hemsida för de kanske har någon klar.
 

afe

Aktiv medlem
Har alla missat att TS skrev följande?

Men om vi bortser från Pentax och bara skulle jämföra dem tre jag skrev?
Jag håller med Martin om att det är svårt att säga vilken av de tre som fungerar bäst för dig, då de är ganska olika kameror. 100D har som främsta fördel att den är väldigt liten, A58 har elektronisk sökare vilket är bra för en del och mindre bra för andra och D5200 har framför allt en bra högupplöst sensor.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har alla missat att TS skrev följande?



Jag håller med Martin om att det är svårt att säga vilken av de tre som fungerar bäst för dig, då de är ganska olika kameror. 100D har som främsta fördel att den är väldigt liten, A58 har elektronisk sökare vilket är bra för en del och mindre bra för andra och D5200 har framför allt en bra högupplöst sensor.
Självfallet kan man göra jämförelser vem som är två och trea i klassen. Och TS kan ha fullgoda skäl att välja tvåan trean eller till och med nr tio men efterslom han inte berättar mer vet vi inget om detta.

Prolblemet ligger i att många som köper sin första systemkamera tittar på vad proffsen avänder och därav drar slutsatsen att dessa märken även är bäst i konsumentmarknadssegmentet vilket i det här fallet inte riktigt stämmer. Att då bara gradera de modeller som räknas upp skulle vara lite ojust mot TS.
 

afe

Aktiv medlem
Skärpning! Det här är inte en vs-tråd om Pentax vs resten. Har ni några råd att ge TS (som kanske redan blivit bortskrämd) så skriv dem, men ta pajkastningen i vs-forum.

/Mod
 

Stuffert

Aktiv medlem
Skärpning! Det här är inte en vs-tråd om Pentax vs resten. Har ni några råd att ge TS (som kanske redan blivit bortskrämd) så skriv dem, men ta pajkastningen i vs-forum.

/Mod
Håller med!

Om TS faktiskt skriver att han inte vill ha en Pentax (av Vilken anledning som helst) ska väl ingen komma och säga något annat? Han kanske har varit och klämt på en mängd och gillade bara dem han listade. Sedan frågar han bara på forumet vilken av dem som ger mest för pengarna.

Annars kan han väl lika gärna börja spara till en Phase One eller nått ännu "bättre"....


Jag ger mitt standardtips: Titta dig runt om i din bekantskapskrets om det finns någon med en systemkamera med samma märke som någon av de tre du listat som du sedan kanske kan låna prylar/objektiv av. I alla fall för min del blev det så mycket roligare att testa en mängd olika "fotostilar" utan att vara låst på kitobjektivet.
 

koxa

Aktiv medlem
Skärpning! Det här är inte en vs-tråd om Pentax vs resten. Har ni några råd att ge TS (som kanske redan blivit bortskrämd) så skriv dem, men ta pajkastningen i vs-forum.

/Mod
"Ämne: Villken kamera är bäst i klassen?"

Fel rubrik med andra ord! Men av de tre TS nämner är nog alla lika bra kandidater. Jag skulle gå till en fotobutik och känna på dem och se efter vilken som helt enkelt känns bäst i handen, för det är ju ändå där den kommer att vara för det mesta när man är ute och fotar (om man nu inte uteslutande använder stativ).
 

afe

Aktiv medlem
"Ämne: Villken kamera är bäst i klassen?"

Fel rubrik med andra ord!
Det går inte att generellt säga vilken kamera som är bäst i klassen, utan det beror helt på frågeställarens preferenser. För dig är en kamera det bästa valet, medans för en annan fotograf kan det vara något helt annat. Det gäller för alla kameratyper och prisklasser. Rubriken kan alltså i allra högsta grad vara helt rätt för just trådskaparen.

Rådet att besöka en handlare och testa de olika kamerorna håller jag helt med om.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS