motofoto
Aktiv medlem
Inför sommarens fotande ska min gamla trotjänar-skärm ut, 19" tjockis, och en ny som får kosta ca6000:- , men gärna mindre såklart ska köpas snart.
Jag har kollat runt lite och hittat följande skärmar:
Stalltipset,
Eizo FlexScan EV2736WFS, 27" LED IPS
tycks va bra men kvalitet kan skifta tydligen,
Dell UltraSharp U2713HM
samma kvalitetsproblem tydligen,
ASUS PB278Q
och bubblaren,
LG 27EA83-D
Jag fotar mest motorsport med en 7D+70-200L f2,8 is II usm,
en gopro kommer under våren för filmning från mc och troligen rc kopter.
Skärmen jobbar primärt ihop med en stationär burk med en AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz och ett kass grafikkort som också ska bytas nu.
Funderingar:
Eizo skärmen har inte HDMI ingång, nytt grafikkort med displayport löser ju det men förlorar jag inte lite iom att jag kanske filmar med min 7D och kör in det direkt, fast det ska man kanske inte göra ändå?
Min laptop har inte displayport, så den blir svår att ha till skärmen, eller finns det hdmi -> displayport som inte tappar kvalitet?
Ger displayport samma kvalitet som hdmi? och ljud?
Om det finns en 25tummare med betydligt bättre prestanda för samma kostnad så ja kanske det...
Jag uppskattar kvalitet och lång garanti, och skärmen får gärna funka fint som "tv" för film och streamad sport.
Sen kommer vi till rummet och ljuset, det kan vi ta djupare längre fram iofs, men det kan ändras, idag ett vanligt lysrör en meter ovanför och framför skärmen.
Jag äger inget att kalibrera med och är väl inte jättesugen på att köpa det också nu direkt, kunskapen om sånt är också låg.
Kvalitet och lång garanti uppskattas, gällande spel måste den inte va kanon, men ok.
Hoppas på hjälp..
Jag har kollat runt lite och hittat följande skärmar:
Stalltipset,
Eizo FlexScan EV2736WFS, 27" LED IPS
tycks va bra men kvalitet kan skifta tydligen,
Dell UltraSharp U2713HM
samma kvalitetsproblem tydligen,
ASUS PB278Q
och bubblaren,
LG 27EA83-D
Jag fotar mest motorsport med en 7D+70-200L f2,8 is II usm,
en gopro kommer under våren för filmning från mc och troligen rc kopter.
Skärmen jobbar primärt ihop med en stationär burk med en AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz och ett kass grafikkort som också ska bytas nu.
Funderingar:
Eizo skärmen har inte HDMI ingång, nytt grafikkort med displayport löser ju det men förlorar jag inte lite iom att jag kanske filmar med min 7D och kör in det direkt, fast det ska man kanske inte göra ändå?
Min laptop har inte displayport, så den blir svår att ha till skärmen, eller finns det hdmi -> displayport som inte tappar kvalitet?
Ger displayport samma kvalitet som hdmi? och ljud?
Om det finns en 25tummare med betydligt bättre prestanda för samma kostnad så ja kanske det...
Jag uppskattar kvalitet och lång garanti, och skärmen får gärna funka fint som "tv" för film och streamad sport.
Sen kommer vi till rummet och ljuset, det kan vi ta djupare längre fram iofs, men det kan ändras, idag ett vanligt lysrör en meter ovanför och framför skärmen.
Jag äger inget att kalibrera med och är väl inte jättesugen på att köpa det också nu direkt, kunskapen om sånt är också låg.
Kvalitet och lång garanti uppskattas, gällande spel måste den inte va kanon, men ok.
Hoppas på hjälp..
Senast ändrad: