Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6000:- på ny skärm, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

motofoto

Aktiv medlem
Inför sommarens fotande ska min gamla trotjänar-skärm ut, 19" tjockis, och en ny som får kosta ca6000:- , men gärna mindre såklart ska köpas snart.

Jag har kollat runt lite och hittat följande skärmar:

Stalltipset,
Eizo FlexScan EV2736WFS, 27" LED IPS

tycks va bra men kvalitet kan skifta tydligen,
Dell UltraSharp U2713HM

samma kvalitetsproblem tydligen,
ASUS PB278Q

och bubblaren,
LG 27EA83-D

Jag fotar mest motorsport med en 7D+70-200L f2,8 is II usm,
en gopro kommer under våren för filmning från mc och troligen rc kopter.
Skärmen jobbar primärt ihop med en stationär burk med en AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz och ett kass grafikkort som också ska bytas nu.

Funderingar:
Eizo skärmen har inte HDMI ingång, nytt grafikkort med displayport löser ju det men förlorar jag inte lite iom att jag kanske filmar med min 7D och kör in det direkt, fast det ska man kanske inte göra ändå?
Min laptop har inte displayport, så den blir svår att ha till skärmen, eller finns det hdmi -> displayport som inte tappar kvalitet?
Ger displayport samma kvalitet som hdmi? och ljud?
Om det finns en 25tummare med betydligt bättre prestanda för samma kostnad så ja kanske det...
Jag uppskattar kvalitet och lång garanti, och skärmen får gärna funka fint som "tv" för film och streamad sport.
Sen kommer vi till rummet och ljuset, det kan vi ta djupare längre fram iofs, men det kan ändras, idag ett vanligt lysrör en meter ovanför och framför skärmen.
Jag äger inget att kalibrera med och är väl inte jättesugen på att köpa det också nu direkt, kunskapen om sånt är också låg.

Kvalitet och lång garanti uppskattas, gällande spel måste den inte va kanon, men ok.

Hoppas på hjälp..

Senast ändrad:
27" skärmar brukar ha upplösningen 2560*1440. HDMI klarar normalt bara 1920*1200. Du behöver DVI dual link för den höga upplösningen. (osäker på vad display port klarar)

27" skärmar brukar ha upplösningen 2560*1440. HDMI klarar normalt bara 1920*1200. Du behöver DVI dual link för den höga upplösningen. (osäker på vad display port klarar)

Tack
detta ger mig tanken på att framtidssäkra gällande film, redan nu kan man filma 4K med en gopro, och gopro4 kommer göra det med bra fps.
Så skärmen får gärna klara och vara lämplig för det, och för 240fps,
går fps och mhz hand i hand?

Jag skulle rekommendera Asus PB278Q (http://www.sweclockers.com/recension/16813-asus-pb278q-27-tummare-med-pls-panel/10#pagehead). Har den själv och är mycket nöjd. Har även en Eizo Coloredge (242W) och om man ställer de sida vid sida så vinner ju Eizon...men det är inte så man hoppar till :) Du skall nog hålla på med väldigt färgkritiska jobb och ha stora krav på skärmens jämnhet för att tycka det är befogat att gå upp en klass.

120 Hz (och 240Hz)-monitorer är nog lite mer av en gimmick för gamers. Och mig veterligen finns de bara 1920x1080 på 24" och även på 27". Om fotoredigering är ditt primära område kommer det nog kännas pixligt.

Skall du spela på 2560x1440 så vill du nog lägga undan en slant till ett bra grafikkort eller två med :)

Min laptop har inte displayport, så den blir svår att ha till skärmen, eller finns det hdmi -> displayport som inte tappar kvalitet?
Man tappar inte kvalitet med adaptrar. Det är digitala signaler, och adaptrarna konverterar ingenting, det är bara fysiska adaptrar. Däremot kan man tappa features, ex. inbakat ljud, högre upplösningar, etc., beroende på vad man konverterar emellan.

Ger displayport samma kvalitet som hdmi? och ljud?
Ja. Högre upplösning t.o.m.

Tack för tipset om PA 27 men jag avstår, finns alltid en lite bättre för lite till pengar.

Krisiun,
har läst att en Asus PB278Q är bra, om man får ett bra exemplar vilket många tydligen inte får, tveksam.

Förtydliga gärna någon som vet, är skärmens Hz avgörande för att kunna visa film i hög fps?

En 2560x1440 skärm (en av dessa, inte en 120Hz) med vettigt kort och cpu, skulle då lightroom funka kanon, video helt ok och spel acceptabelt?

OK,
hdmi spelar ingen roll, jag vill ändå ha ett kort med displayport, som är bättre, rätt?

Då antar jag att jag haft tur med min Asus-skärm då :)

Ja, FPS är ett mått på hur många gånger ditt grafikkort kan generera en ny bild (beroende på applikation, upplösning,...). Hz är skärmens hastighet. Har du en 60 Hz skärm så spelar det ingen roll om grafikkortet ger mer än 60 FPS. Sedan är det väl lite upp till betraktaren och hur denne kan se skillnader i de olika frekvenserna. Det är väl rätt få konsumentkameror som filmar i mer än 60 FPS? Och som sagt, skärmar som har 120 Hz, 144 Hz, 240Hz,... är nästan uteslutande TN-paneler i 1920x1080 och är inte riktigt till för fotoredigering.

Köper du ny skärm har du antagligen display-port på den...köper du ett lite bättre grafikkort så har du antagligen display-port där med. En bra CPU och GPU och 2560x1440 är inget problem för bilder, film och spel. Kör du krävande shooter-spel i 2560x1440 med högsta inställningarna kan det behövas ett par grafikkort men bara då.

ok, tänkte först att fan nu måste jag ju köpa en annan typ av skärm (för att jag kommer filma mer och mer och inom ett år kommer gopro4 som troligen kommer ha 240fps i 720, 120 i 1080 och 60 i 4k), men då tänker jag nog fel väl?
jag menar, hög fps har man ju till att göra slowMo av, inte för att se fler bilder per sekund i normal hastighet, så en 60hz borde göra det jobbet bra, eller?

Ja det är lockande att köpa en av de något billigare skärmarna, men risken att behöva skicka tillbaka känns fel, och Eizon har även 5 års garanti.

ANNONS
Götaplatsens Foto