Annons

Skakoskärpa med fjärrkontroll

Produkter
(logga in för att koppla)

Jolö

Aktiv medlem
Vid längre slutartider får jag skakoskärpa när jag använder fjärrkontroll men inte vid 2 sec fördröjning. Jag hade hoppats på att slippa skakoskärpan och kunna bestämma precis när kameran ska ta kortet genom att använda fjärrkontroll. Varför blir det så och hur kan jag komma förbi problemet?
Använder en Canon 650 D + stativ.

Som du har märkt slipper du skakningen vid två sekunders fördröjning, och det är för att kameran fäller upp spegeln ett par sekunder innan slutaren går.

Vid mycket långa tider bör det inte bli någon skakningsoskärpa, om ditt stativ är någotsånär stadigt, men det är tiderna mellan 1/250 och en hel sekund som påverkas mest, och det beror på spegelskaket och att stativet vibrerar en liten stund efter.

Utöver att fälla upp spegeln, om det finns en sån funktion, kan man få mindre skakning om man inte drar upp stativets mittpelare, eller om man i stället för stativ använder bönpåse när det kan passa situationen. Det går ju annars för det mesta rätt bra med två sekunders fördröjning.

Som du har märkt slipper du skakningen vid två sekunders fördröjning, och det är för att kameran fäller upp spegeln ett par sekunder innan slutaren går.

Vänta lite nu. Det stämmer väl inte. Kortet tas väl på exakt samma sätt vid direkt korttagning eller om kameran väntar två sek innan. Enda skillnaden är väl att "den gula lampan" blinkar två sek.

Kanske är skillnad vid live view?

(Har inte kameran i närheten men jag kan inte minnas att spegeln fälls upp innan när man skjuter med 2 sek fördröjning?? Eller har jag fel?)

Jag har inte din kamera, men det är ganska vanligt att spegeln fälls upp när man använder självutlösare, och det brukar vara skälet till att det alls finns en två sekunders utlösning, förutom att det ger möjlighet att använda avtrycket utan att rubba kameran när den löser ut.

Men när du använder direktvisning är ju spegeln uppfälld, så det borde kunna lösa problemet.

Tack för alla svar.
Att stänga av bildstabiliseringen löste problemet. Konstigt nog. Har ni någon förklaring till det.

Inte bättre förklaring än att stabiliseringen kan bli förvirrad av att kameran inte skakar! Nyare/bättre stabilisering ska klara det. Annars får man som sagt stänga av.

Det är nog så att IS-motorn startar upp och inte riktigt hinner med att "lugna ner sig" innan kortet börjar tas vid direkt kort.

En annan fråga.
När jag fäller upp spegeln med spegellås kan jag då fyra av kameran på något sätt med fjärrkontrollen?

En annan fråga.
När jag fäller upp spegeln med spegellås kan jag då fyra av kameran på något sätt med fjärrkontrollen?

Om jag ställer in mina Canon på spegeluppfällning, så fälls spegeln upp vid första avtrycket och kameran exponerar vid andra avtrycket osv...

Men hur lyckas man göra det med fjärrkontrollen. Då tar den kort på första trycket, för mig.

Men hur lyckas man göra det med fjärrkontrollen. Då tar den kort på första trycket, för mig.

Jag har en 5d mkIII och köpte Canons egna trådlösa fjärrkontroll (RC-6) för ett litet tag sedan. Jag upplever samma problem dvs när jag har aktiverat spegeluppfällning samt satt matningsmetoden till 2s/Fjärrkontroll så fälls spegeln upp och exponeringen sker direkt.

Jag skulle önska att detta skedde i två steg.
Första trycket = fäll upp spegeln.
Andra trycket = exponering

Någon som har en lösning? Eller är det trådad utlösare som gäller?

Jag har en 5d mkIII och köpte Canons egna trådlösa fjärrkontroll (RC-6) för ett litet tag sedan. Jag upplever samma problem dvs när jag har aktiverat spegeluppfällning samt satt matningsmetoden till 2s/Fjärrkontroll så fälls spegeln upp och exponeringen sker direkt.

Kan inte Canon, men på Nikon så väljer jag MUP (mirror up) istället för självutlösare, dvs det är två olika metoder att ta bilden på. Kan det vara att ni bara väljer spegeluppfällning i menyn, men när ni sedan väljer 2 sek självutlösare så är det den metoden som används och inte spegeluppfällning.

Med MUP så använder jag fjärrkontrollen precis som du önskar, 1 spegel upp, 2 exponering.

Bara välja, ¨Mirror lockup¨ och markera ¨Enable ¨

Hälsn.

/Janne
www.helikopterbild.se

ANNONS
Götaplatsens Foto