Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar i Lightroom för export av bild

Produkter
(logga in för att koppla)

fotodiggaren

Aktiv medlem
Jag förstår mig inte på det här med bildstorlek och upplösning när jag exporterar en bild i Lightrom. Jag har det inställt på 240 pixlar per cm men det verkar som om det ska vara per tum?? 300 pixlar per tum för bra utskrifter? Och för stora utskrifter?
Bilderna har blivit bra både i den fotobok jag gjort och när man ser dem på webben. 240 pixlar per cm måste ju då betyda att det värdet är 2.5 ggr så stort som per tum eftersom 1 tum är 2.5 cm? Alltså 240 x 2.5? Varför finns det med att man kan välja cm?
Hur har det påverkat min bildkvalitet? Kan jag ha kvar den inställningen eller är det bättre att ändra den till 300 pixlar per tum? Jag vill kunna skriva ut stora bilder, i A4-storlek, till fotoböcker.
Var ser jag bildstorleken i pixlar på en bild i LR?
Tacksam för svar...
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Om du går till galleriläget i LR och högerklickar på en bild får du fram en meny där du kan välja "View Options" (kör engelsk variant) =" visningsalternativ" kanske. Där kan du välja en massa olika varianter vad som ska visas i bildrutorna i galleriläget och vad som ska visas i luppläget och framkallningsläget. Där kan du lägga in att bildstorlek i pixlar ska visas.

När du skriver ut är det ingen mening med att gå över 300 ppi för det kan vi knappt se ändå. Om du har kört 240 px/cm motsvarar ju det över 600 ppi!!
Själv brukar jag köra 240 ppi för "vanliga" utskrifter och 300 för de "finare". Det motsvarar drygt 3400 x 2500 respektive 2700 x 2000 pixlar i bildstorlek för en A4-utskrift. En större bild behöver i praktiken lägre ppi-inställning eftersom man betraktar den på längre avstånd. Beroende på bildfilernas storlek är det kanske de som sätter gränsen och inte vad inställningen i Print-modulen är.
Ska du behålla px/cm kan ju då 90 px/cm vara ok inställning och 120 px/cm vara "fin".

Om du ska lägga bilder på nätet är det bara bildstorleken som spelar roll. Jag har en skärm som är 1900 pixlar i bredd. Om jag då gör en export av en bild kan jag lägga den på 1000 px långsida så vet jag att den kommer täcka drygt halva skärmen i bredd. I exportmodulen kan du ju välja bildstorlek och upplösning. Ska jag göra ett bildspel lägger jag bildstorleken på 2000 px långsida så vet jag att bildupplösningen räcker till hela rutan utan att bli onödigt stor. Upplösningen får vara oikryssad. Skickar jag bilder t ex i ett mail kan t ex 500-800 px långsida räcka.

Hoppas det rätade ut några frågetecken ...

Lars
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nja
dpi eller ppi är ngt som endast existerar i fysiska presentationer.
En elektronisk fil har inte det. Måttet finns helt enkelt inte.
Det du gör i exporten är att du OPTIMERAR filen för att presentera bilden fysiskt, mest normalt för papper.
Men det finns tillfällen när storlekar o pixelbredder spelar roll.
Tex för att optimera för visning med bildprojektor eller webbsidor.
Eller att du skall göra en bok o behöver hålla nere filstorleken.
 

fotodiggaren

Aktiv medlem
Hm... behöver hålla nere filstorleken när man ska göra fotobok... Det har inte jag gjort. De ligger på 6MB och uppåt. Hur påverkar det när man gör en fotobok? Jag fick ingen varningssignal i programmet när jag gjorde den, bara på en kraftigt beskuren bild men den blev bra ändå. Fast de blå tonerna i blommorna blev mer mättade än de var ursprungligen, de var mer lysande egentligen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har gjort en på knappt 90 sidor. kanske 130 bilder.

En del körda genom PS sparade med lagerhanteringen kvar o då kan en bild vara på flera hundra MB. Därför använder jag först en samling i LR för att dels samla bilderna o dels att sätta ordningen på bilderna till boken.
Sedan exporteras dessa med omnumrering av filerna till Jpg, sRGB o "rätt" upplösning. Första bilden får alltså 1 osv. Det förenklar när man sedan skall plocka in dem i InDesign för att skapa boken, man slipper leta ordningen på bilderna.

Max filstorlek är 2GB på Blurb.

Att färgerna i din bok inte stämmer beror på 2 saker.
1 du har inte kalibrerat skärmen.
2 du har inte sooftprofat bilderna.
 

fotodiggaren

Aktiv medlem
De övriga färgerna stämmer bra... så jag vet inte... himlarna ser ok ut också... Nej, jag har inte gjort någon kalibrering eller sooftprofat bilderna.

Tack för tipsen med arbetsordningen på LR.

Det enda jag tyckte var lurigt när jag skulle skapa fotoboken var att vissa bilder var större än bildrutan i boken, även fast det var A4 ibland, så jag fick beskära dem i bildprogrammet. Det gillade jag inte, jag vill ha dem som de var från början. Har det att göra med bildstorleken? Om jag hade gjort bilden mindre = mindre pixlar/sida eller mindre MB, hade det hjälpt? Fast mindre MB hade väl bara skapat en sämre upplösning?
 

fotodiggaren

Aktiv medlem
Jag märker att jag fortfarande inte riktigt förstår... Jag förstår hur det är i teorin kanske men inte att omsätta det i praktiken. Rutan i export på LR säger mig ingenting när det kommer till bildstorlek. Hur vet jag att en bild jag har som ska vara en viss storlek inte förlorar i upplösning när man skriver pixlar på respektive sida? Och blir den mindre i MB då också? Och kan man göra den större också utan att förlora i upplösning? Vad skriver jag in för siffror på respektive sida?

Förut har jag bara gjort det i procent i Microsofts Picture Manager och sett hur många MB en bild får. Detta att inte förstå det här och hur man går till väga har också gjort det svårt när det ska vara visst antal pixlar per sida på en bild till en fototävling. Det har hejdat mig...
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Förut har jag bara gjort det i procent i Microsofts Picture Manager och sett hur många MB en bild får. Detta att inte förstå det här och hur man går till väga har också gjort det svårt när det ska vara visst antal pixlar per sida på en bild till en fototävling. Det har hejdat mig...
Då är det dags för bussen hem...
O jag skall börja med det enkla.

En fil har ingen fysisk storlek.

En bild är uppbyggd av färgade punkter.
När du fotograferar digitalt läses bildpunkter in till en fil.
När exporterar ut bilden ur lightroom så kan man göra det på lite olika sätt.
Maximal upplösning, då har egentligen ingenting hänt med filen från det att du fotograferade.
Förminska bildens information, det kan man göra på flera sätt:
Ange maximal filstorlek.
%.
Ange max pixelantal på axlarna.
Alla 3 sätten går ut på samma sak, att begränsa storleken på filen.

Det som då händer är att datorn plockar bort information enligt förutbestämda matematiska regler
Låt säga att man vill halvera bildstorleken. I den enklaste formen av algoritm så plockar man bara bort varannan pixel. Datorn gör det på lite snyggare sätt. Men principen är densamma.
Ett bra exempel är när du vill visa bilder på en projektor. Har den upplösningen 1920x1080 så kan du skala om dina bilder för att passa projektorns upplösning. I princip kan projektorn göra eet själv men datamängden som skall visas blr mindre o laddning av bilden går fortare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu blir det flummigare men jag hoppas att det skall hjälpa en del.
Fråga på om det är oklart, det är inte ens säkert att det är klart för mig själv.

Men vi säger så här:
När jag gör en bok så vet jag hur stor yta en bild max kan ha på en sida, låt säga 30x20cm.
Jag vet också vilket dpi företaget vill ha bilden i, tex 300dpi, det står ngnstans annars får man maila o fråga.
Jag vet också att formatet skall vara jpg och färgrymden sRGB.

När jag nu skall skapa boken så exporterar jag ut mina redigerade bilder i den maxstorlek som jag vet att boken har + att jag sätter bildernas dpi.
Då kommer LR att skala om bilderna.

Sedan plockar man ihop bilderna i boken o allt är frid o fröjd.

Nu skrev du att alla bilder inte har samma storlek i boken o för att få plats så var du tvungen till att beskära bilden.
Det här är verktygsberoende.
I MITT fall så använde jag InDesign som är ett layout verktyg. Där skapar man "ytor" som man sedan kan fylla med bild o text. Jag kan alltså dra i bildens hörn o förminska/förstora precis som jag vill. Normal"ytan" är lika stor som mina bilders maxstorlek. Friheten är alltså total.

Jag vet att det finns mer o mindre avancerade self publish tjänster på nätet.

Blurb är det mest avancerade jag hittat.
Photobox är ngt jag skall försöka titta på nästa gg(inom en månad)
Crimson.

Alla tre tillhandahåller verktyg för att skapa böcker.
HUR flexibla dessa verktyg är vet jag inte men eftersom att jag har o vill lära mig att använda InDesign så är jag egentligen inte intresserad av företagens bokverktyg.

Om det nu är så som du skriver att man inte kan skala ner en bild i storlek för att passa den bildyta som boksidan har så finns möjligheten att du exporterar om bilden från LR i rätt storlek, sen borde bilden passa.

Fuji skulle jag ALDRIG använda.
Anledningen är enkel, det går inte att softproofa hos Fuji.
När Fuji gör en bok så automatjusteras alla bilder o så vill inte JAG ha det.
 

fotodiggaren

Aktiv medlem
Tack :)
Nu förstår jag bättre. Och jag förstår de olika valmöjligheterna för export i LR. Tyvärr finns inte % i den version jag har.

Jag har bara gjort en fotobok och jag valde att göra den på 100 sidor i Photobox då det var kampanjpris. Jag blev väldigt nöjd med layout och färger (förutom de blå blommorna). Nästa gång ska jag ta tjockare papper. Ja man kan dra i ramarna och förstora och förminska dem och man kan zooma inne i bilden, valmöjligheten är stor att skapa sidan som man vill ha den. Men ändå var bilden för stor ibland och jag fick kapa, och drar man för mycket i ramen så kan fotot bli större än det var från början så man får vara uppmärksam på det. Nu förstår jag iallafall hur jag ska få bilden att passa i ramen.

Men, CMYK är begränsad i sin återgivning av färger i det digitala trycket, sRGB är bättre och det verkar bara vara Fuji Briljant som har det som är något så lätt att jobba med (har läst in mig en del) men deras fotopapper är rätt tjockt. Men jag ska prova dem iallafall. Jag har redigerat mina bilder men valde ändå i Photobox att de fick korrigera mina bilder och jag är väldigt nöjd då de till 99% stämmer med orginalet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Photobox har ICC-profil för softproofing som du kan ladda hem. Det svaret har i alla fall jag fått.

Men Först måste du kalibrera skärmen, annars är det ogjort arbete.
maila dem om du inte hittar det, de är väldigt trevliga på supporten.

Hur det går till om du har PhotoShop kan du läsa i denna tråd som är lång men informativ. Det var här jag lärde mig hur man verkligen handgripligen gör:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=149097&highlight=blurb&page=7

Den är mycket läsvärd när det gäller att göra böcker
 

fotodiggaren

Aktiv medlem
Vad betyder det här, hur gör man en profilering i LR: När din skärm är kalibrerad måste program som Photoshop och Lightroom få veta hur din skärm visar färgerna. Det gör du genom en profilering, en uppmätning av skärmens färger som sedan skapar en profil som programmet läser in. På en skärm som inte kan kalibreras är detta det enda moment som genomförs.

Jag sitter med en laptop och eftersom jag är nöjd med färgerna så har jag inte brytt mig. En laptop kan man väl inte kalibrera heller? Kanske i framtiden att jag sätter mig in i detta när det är dags att skaffa ny dator.

Jag vet att många använder Blurb men jag har läst att bilderna blir mörka och eftersom jag vill ha ljusa briljanta bilder så är det nog inte något jag provar...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad betyder det här, hur gör man en profilering i LR: När din skärm är kalibrerad måste program som Photoshop och Lightroom få veta hur din skärm visar färgerna. Det gör du genom en profilering, en uppmätning av skärmens färger som sedan skapar en profil som programmet läser in. På en skärm som inte kan kalibreras är detta det enda moment som genomförs.

Jag sitter med en laptop och eftersom jag är nöjd med färgerna så har jag inte brytt mig. En laptop kan man väl inte kalibrera heller? Kanske i framtiden att jag sätter mig in i detta när det är dags att skaffa ny dator.

Jag vet att många använder Blurb men jag har läst att bilderna blir mörka och eftersom jag vill ha ljusa briljanta bilder så är det nog inte något jag provar...
För mig blev boken exakt som jag har gjort den.

Vet inte profileringssvaret. kolla tråden jag hänvisade till. prova annars o söka

laptop är problem
 

fotodiggaren

Aktiv medlem
Vad bra Bo, nu har jag hittat igen det här igen :) Hade glömt bort hur jag gjorde när jag la in info och nu ser jag att man kan även lägga in dimensioner. Man växlar mellan info med hjälp av crtr+J såg jag nu, det hade jag också glömt :) och trycker man bara på J så ser man faktiskt dimensionerna över varje liten bild. Och man kan växla med hjälp av I mellan info 1 och 2 och inget. Toppen! :)
Under panelen metadata hittar jag inget men däremot under visa... Kanske det har att göra med vilken version man har.
 
Senast ändrad:

Eld

Medlem
En laptop kan man väl inte kalibrera heller?
Jag kalibrerar min Macbook Pro Retina, och det är lika enkelt som på min stationära dator. Problemet med en bärbar dator är ju att man kan flytta på den och då kan det omgivande ljuset vara annorlunda, t.ex. solsken jämfört med inomhus med takbelysning. Så det får man tänka på.

Så man bör kalibrera en laptop där man ska arbeta med den, och vara medveten om att inställningen gäller just där. Sedan om man trycker på knapparna för skärmens ljusstyrka efter kalibrering så stämmer inte den kalibrerade ljusstyrkan längre.
 
ANNONS