Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

skuggfax

Ny medlem
Jag har fått i uppdrag från min arbetsgivare att ta fram ett prisförslag på studioutrustning för att kunna ta bilder till våra trycksaker och vår web.

Det gäller ganska små produkter från 1-2cm upp till 50-60cm.

Har inte mycket kunskaper om studiofotografering utöver att jag vid ett par tillfällen assisterat fotografer i deras arbete med våra större produkter.

Kameran jag har för tillfället är en 5D mark 2, och den räknar jag med att kunna fortsätta använda.

Så om någon har en bra ide om vad som skulle kunna passa oss får ni gärna ge lite tips här!
(Har ganska gott om utrymme och behöver inte montera ner utrustningen mellan olika fototillfällen)

Tack på förhand!

Objektiv?

Jag har fått i uppdrag från min arbetsgivare att ta fram ett prisförslag på studioutrustning för att kunna ta bilder till våra trycksaker och vår web.

Det gäller ganska små produkter från 1-2cm upp till 50-60cm.

Har inte mycket kunskaper om studiofotografering utöver att jag vid ett par tillfällen assisterat fotografer i deras arbete med våra större produkter.

Kameran jag har för tillfället är en 5D mark 2, och den räknar jag med att kunna fortsätta använda.

Så om någon har en bra ide om vad som skulle kunna passa oss får ni gärna ge lite tips här!
(Har ganska gott om utrymme och behöver inte montera ner utrustningen mellan olika fototillfällen)

Tack på förhand!

Vilka objektiv har du?

Makroobjektiv

Missade den informationen.

Canon EF 50/1,4 USM
Canon EF 24-105/4,0 L IS USM

Om det är andra objektiv som gäller så tar jag givetvis med det på inköpslistan.

För de minsta produkterna behöver du ett makroobjektiv. De kommer att fungera bra med Canons billigaste, EF 50 mm 2,5 1:2 makro. Annars fungerar i princip alla makroobjektiv.

Utöver det är det en fråga om belysning och bakgrund (-er). Där finns det fler alternativ än jag behärskar så det finns säkert andra om vet mer.

Med dagens digitala kameror är det rätt enkelt att prova sig fram. Du ser ju direkt vad som fungerar. Annat vad det på den analoga tiden då filmen måste framkallas innan då såg resultatet.

Är det många produkter som ska fotograferas kan det vara idé att titta på dataprogrammet ControlMyCanon. Jag har inte studerat just Canonversionen men har satt mig in i samma program som finns för Nikon. Programmet stöder 5D mark II och man styr det mesta från datorn, man tar bilderna från datorn, kan styra filnamn och vilket bibliotek bilden ska hamna i. Har man några tusen produkter är det väl värt att få ordning på produktarkivet från början.

Mer info på ControlMyCanon.com. Man får prova gratis i 14 dagar, annars kostar den bara 30 USD

Nja, av 33 funktioner som ControlMyCanon kan göra så klarar EOS Utility 7 av dessa. Så lite bättre är den allt. Ska man fotografera många produkter är en kostnad på 300:- inte mycket att bråka om, om man kan få ytterligare funktionaltiet och förenklingar i hanteringen.

ANNONS
Götaplatsens Foto