Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta till7d eler 70d?

Produkter
(logga in för att koppla)

hitanditan

Aktiv medlem
Jag har en canon 60d och funderar på om det är någon vits med att byta till 7d eller om det är bättre med 70d? För skärpa och iso omfång? prismässigt får man en 7d för runrt 4000 idag. Jag fotar ödehus och djur. Så mörka utrymmen och skymningsljus blir det ibland.Lite tips vore bra. men 7d mark 11 är inte att tänka på, priset är för högt.

Du vinner nog bara på ett byte till 7d om du är i behov av snabb seriebildstagning och snabb autofokus. Sensorprestandan är nog ungefär samma som 60d.
70d har jag sämre koll på, men gissar att det inte är några stora skillnader jämfört med 60d om man tittar på raw-filerna.

Har du tittat på en begagnad 5d mark 2? Den är förmodligen bättre på högisoprestanda och även skärpa (beroende på objektiv) jämfört med 7d, 60d och 70d.
Kostar väl runt 7-8 ksek begagnad.

(Nackdelen är om du har EF-S objektiv eftersom dom inte passar på "fullformat")

Jag har en canon 60d och funderar på om det är någon vits med att byta till 7d eller om det är bättre med 70d? För skärpa och iso omfång? prismässigt får man en 7d för runrt 4000 idag. Jag fotar ödehus och djur. Så mörka utrymmen och skymningsljus blir det ibland.Lite tips vore bra. men 7d mark 11 är inte att tänka på, priset är för högt.

7D och 60D har väl samma sensor? De har i varje fall samma specade pixelantal, så någon skillnad i skärpa kan det inte bli. 70D har något fler pixlar, så teoretiskt borde en bild kunna få bättre skärpa, men det är nog försumbart.

7D har mer avancerad AF med 19-korslagda fokuspunkter som kan vara till nytta vid djur/fågel/sportfoto. Den är också byggd för att tåla mer stryk samt har större buffer för seriebildtagning.

70D lär vara bra för filmning också.

Annars, som tidigare inläggföreslog, kanske en begagnad 5D mark II ger mer.

/P

Jag håller med. 7D tillför inget väsentligt till den sortens fotograferande, men det gör inte 7D Mark II eller 70D heller.
5D Mark II begagnad eller 6D gör det, däremot.

Jag valde EOS 70D framför EOS 7D i somras när jag "behövde" en kamera med bättre autofokus än EOS 60D.

EOS 70D har samma autofokus som EOS 7D (fast med lite färre konfigureringsmöjligheter), men har en vridbar skärm precis som EOS 60D. Dessutom har EOS 70D pekskärm vilket EOS 7D också saknar.

EOS 70D är helt enkelt en modernare kamera än EOS 7D. EOS 7D Mk II är däremot en modernare kameran än EOS 70D så den är nog det självklara valet för den Canon-fotograf som vill ha bästa möjliga action-kamera i APS-C-formatet. EOS 7D Mk II kostar dock dubbelt så mycket som EOS 70D ...

Jag tror inte att det går att se skillnad på välexponerade och välfokuserade bilder från EOS 60D, EOS 70D och EOS 7D, så det är ingen större poäng att byta från EOS 60D av det skälet.

Byte till 70d eller 7d

Jag valde EOS 70D framför EOS 7D i somras när jag "behövde" en kamera med bättre autofokus än EOS 60D.

EOS 70D har samma autofokus som EOS 7D (fast med lite färre konfigureringsmöjligheter), men har en vridbar skärm precis som EOS 60D. Dessutom har EOS 70D pekskärm vilket EOS 7D också saknar.

EOS 70D är helt enkelt en modernare kamera än EOS 7D. EOS 7D Mk II är däremot en modernare kameran än EOS 70D så den är nog det självklara valet för den Canon-fotograf som vill ha bästa möjliga action-kamera i APS-C-formatet. EOS 7D Mk II kostar dock dubbelt så mycket som EOS 70D ...

Jag tror inte att det går att se skillnad på välexponerade och välfokuserade bilder från EOS 60D, EOS 70D och EOS 7D, så det är ingen större poäng att byta från EOS 60D av det skälet.
jag har haft samma tankar,det var lite därför jag startade tråden. För att höra om jag var på rätt spår. 7d mark II är ju drömkameran! Kanske ska spara till en sådan ändå och ha en kamera man är nöjd med en längre tid. Jag fotat trots allt en hel del djur och natur också,när jag inte hittar några ödehus. Just fåglar är inte lätt men en utmaning. Tack för era goda tips.
Mvh.Mary-Anne

ANNONS
Götaplatsens Foto