Annons

Vidvinkel-objektiv till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jespr1

Medlem
Hej,

Jag skulle behöva hjälp med denna djungel av alla objektiv och som rubriken säger ett vidvinkel objektiv till en Canon.

Användningsområdet som jag har tänkt är naturfotografering och nattbilder/norrsken. Vad hade du köpt om du hade suttit i mina skor? Alla tips och idéer är välkomna!
 

holycrap

Aktiv medlem
Hej,

Jag skulle behöva hjälp med denna djungel av alla objektiv och som rubriken säger ett vidvinkel objektiv till en Canon.

Användningsområdet som jag har tänkt är naturfotografering och nattbilder/norrsken. Vad hade du köpt om du hade suttit i mina skor? Alla tips och idéer är välkomna!
Hej,
Vilken kamera har du? Beroende på om du har en kamera med FF-sensor eller APS-C-sensor så skiljer sig utbudet.

Det kan också vara hjälpsamt att veta vad du har för budget.

/P
 

Jespr1

Medlem
Hej,
Vilken kamera har du? Beroende på om du har en kamera med FF-sensor eller APS-C-sensor så skiljer sig utbudet.

Det kan också vara hjälpsamt att veta vad du har för budget.

/P

Jo det hela blev ganska kortfattat. Men jag har en Canon 7D, så APS-C.

Sen budget frågan, så skulle jag väll säga att prisvärt är det första jag kollar på men för att sätta en prislapp på det runt 3-6500 kanske.
 

RaiderViking

Aktiv medlem
Just för nattbilder/norrsken så ser jag att många använder Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX II på crop sensor kameror. Så den kan ju vara värd att titta på kanske.
 

RaiderViking

Aktiv medlem
Om det är Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM ni menar så är den väl lämplig för landskapsbilder men direkt olämplig för nattbilder då största bländare är för liten, speciellt på en kamera som 7D som inte har ett rykte om sig att vara ett högiso monster precis.
 

eskil23

Aktiv medlem
Användningsområdet som jag har tänkt är naturfotografering och nattbilder/norrsken. Vad hade du köpt om du hade suttit i mina skor? Alla tips och idéer är välkomna!
För nattbilder och norrsken hade jag valt Sigma 18-35 mm f/1,8. Inget annat objektiv som jag känner till kommer i närheten av bländare 1,8 vid brännvidd 18 mm.

Om du vill ha ännu mer vidvinkel, kolla på Samyang 10 mm f/2,8 ED AS NCS CS. (Inte Samyang 16 mm som nämns ovan. Den är till för fullformatskameror.)

För landskapsfotografering i dagsljus så spelar ljusstyrkan mindre roll. Då skulle jag satsa på Canon EF-S 10-18 mm eller 10-22 mm
 

afe

Aktiv medlem
Nattfoto kräver inte nödvändigtvis hög ljusstyrka. Jag tar nästan alla mina såna bilder på bas-ISO med stativ, nedbländat och låååång slutartid.
 

Iore117

Aktiv medlem
Jag har 18-35/1.8, och det är ju sant att man ofta använder stativ/nedbländat vid natt/skymningsfoto. Men den höga ljusstyrkan underlättar både vid autofokus och manuell skärpeinställning vid mörker också, det ska man inte glömma att väga in. Den är ju iofs 18-35 inte direkt en vidvinkelzoom, även om den går mot vidvinkliga området.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tänkte närmast på stjärnfoto (eftersom ts nämnde norrsken) och då vill man ha hög ljusstyrka om man inte vill hålla på med astrotracker.
 

RaiderViking

Aktiv medlem
Jag gjorde samma koppling till Astroscape eftersom TS nämnde norrsken :) Sigman tänkte jag inte på men den ser lovande ut, enda objektivet som har högre ljusinsläpp sett till bländare/slutartid som är möjlig är Samyang 12/2.0 för APS-C... dock så när jag letar lite på nätet så ser jag lite tecken på coma på en del av bilderna som är tagna med Sigma 18-35/1.8 så det kan ju bli ett huvudbry.
 

ordlund

Avslutat medlemskap
Om du vill ha ännu mer vidvinkel, kolla på Samyang 10 mm f/2,8 ED AS NCS CS. (Inte Samyang 16 mm som nämns ovan. Den är till för fullformatskameror.)
Samyang 16/2,0 ED AS UMC CS är inte alls lyckat till fullformat ;-) Jag tänke bara så ingen fullformatsägare rusar iväg och köper....
 

afe

Aktiv medlem
Samyang 16/2,0 ED AS UMC CS är inte alls lyckat till fullformat ;-) Jag tänke bara så ingen fullformatsägare rusar iväg och köper....
För att förtydliga beror det på att den inte alls är gjord för småbildsformatet, utan bara APS-C (alltså tvärt emot det tidigare påståendet). Jag skulle dock gärna ha en till min Sony A6000 :)
 
ANNONS