Annons

Objektiv för fågel- och naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessican92

Aktiv medlem
Hej!

Har skaffat en Canon R10 och är nu på jakt efter ett bra objektiv för fågel- och naturfotografering.

Hade då främst tänkt tex sitta vid havet, i något fågeltorn eller jakttorn och spana efter fåglar och andra djur. Så vikten bryr jag mig inte så mycket om. Det viktigaste för mig är nog skärpan och att den hittar fokus lätt. Vill gärna kunna få till en fin, bakgrund.

Jag har ett 75-300 mm men det räckte inte till.

Kikade på ett 800 mm från Canon, men det kanske blir lite väl bra? Vad rekommenderar ni? Pris upp till 15k.

Tacksam för tips!
 

JonathanRL

Medlem
För 15k så finns det perfekta objektivet för dig och det är Tamron 150-600 G2. Det kostar någonstans däromkring; du kommer behöva en adapter visserligen (1300 kr) men det är ett skarpt och trevligt objektiv som på R10:an kommer fungera väl.

Det är min främsta telezoom, jag använder den på en Canon R6 och det tar utmärkta bilder.

 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
800:at blir lite svårt att hålla still när ljuset tryter på din kamera. Själv har jag provat 600/11:at nu i helgen på R7:an. Det fungerande utmärkt i soligt väder. Längre brännvidd är knepigt på frihand och med kamera med mindre sensor. Tyvärr har priserna höjt sedan förra veckan då objektivet såldes för 7900 kr och ligger nu på över 11 lax. Ett annat billigt objektiv som är riktigt riktigt bra är RF 100-400 men det kan bli lite kort ibland. Jag skulle inte rekommendera någon av 150-600 zoomarna från sigma och Tamron eftersom autofokusen är lite knepig och du inte kan räkna med mer än 10-15% där skärpan sitter spot on med en pixeltät sensor från Canon. Finns många videos på Youtube som visar detta. Gå på 100-400/5,6-8 eller 600/11!

Mina två senaste blogginlägg visar bilder tagna med RF100-400 om du vill se lite fåglar från den blekingska vintern tagna under två fotoutflykter.
 
Senast ändrad:

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Min erfarenhet från fågeltorn är att fåglarna kommer inte tillräckligt nära, dessutom fotar du neråt och får en väldigt tråkig bakgrund. Samma gällande jakttorn.
Kanske ett gömsletält där du kan ligga skulle passa dig bäst, med kameran i ett stativ ? Skall du följa en flygande fågel så är inte för hög vikt bra heller. Och inte för stor förstoring heller då fåglar flyger snabbt förbi innan man hittar dem.
Canon 100-400 mk II är ett fint objektiv, kanske kan du få begagnad kring 15 000. Skärpan är ofta så bra att bilden kan beskäras något. Har du R10 så behövs även en adapter.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej!

Har skaffat en Canon R10 och är nu på jakt efter ett bra objektiv för fågel- och naturfotografering.

Hade då främst tänkt tex sitta vid havet, i något fågeltorn eller jakttorn och spana efter fåglar och andra djur. Så vikten bryr jag mig inte så mycket om. Det viktigaste för mig är nog skärpan och att den hittar fokus lätt. Vill gärna kunna få till en fin, bakgrund.

Jag har ett 75-300 mm men det räckte inte till.

Kikade på ett 800 mm från Canon, men det kanske blir lite väl bra? Vad rekommenderar ni? Pris upp till 15k.

Tacksam för tips!
Canon 600/11 rf kanske kan vara något. Lite ljussvagt och förmodligen inte bästa val för t.ex ugglor, men väldigt lätt.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Tack för era tips!! Jag har kikat lite på Sigma 150-600 mm. Vad säger ni om den?


Likaså har Tamron ett, men det här var billigare och verkar ungefär likadant?
Jag har inget av dem men läst en del tester, det finns några direkta jämförelser mellan Tamrons G2 (och G1) och Sigmas två varianter Contemporary och Sport. Här är en: https://www.the-digital-picture.com/News/News-Post.aspx?News=19903&Title=Which-150-600mm-Lens-Should-I-Get
 

p-3

Medlem
Hej!

Har skaffat en Canon R10 och är nu på jakt efter ett bra objektiv för fågel- och naturfotografering.

Hade då främst tänkt tex sitta vid havet, i något fågeltorn eller jakttorn och spana efter fåglar och andra djur. Så vikten bryr jag mig inte så mycket om. Det viktigaste för mig är nog skärpan och att den hittar fokus lätt. Vill gärna kunna få till en fin, bakgrund.

Jag har ett 75-300 mm men det räckte inte till.

Kikade på ett 800 mm från Canon, men det kanske blir lite väl bra? Vad rekommenderar ni? Pris upp till 15k.

Tacksam för tips!
jag har en sigma 150-600 med 1.4 och 2.0 extender som jag kan sälja till bra, har gått precis över RF 100-500 så har ingen användning av den längre.
 
ANNONS