Annons

Ett riktigt bra mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Nu står jag i lokalen där jag ska bygga ett nytt mörkrum med penna, tumstock och papper. Jag har helt fria händer att placera väggar, vatten m.m. Nu är frågan hur man bygger ett riktig dröm-mörkrum.

I en annan tråd finns lite skisser på mörkrummet. Det är det som syns nere till höger på ritningen.

Det jag har tänkt hittills är att mörkrummet ska vara 2 x 2,70 meter. Våtbänken blir ca 80 cm djup och torrbänken blir ca 100 cm djup. Det innebär att det blir ca 90 cm kvar till golvutrymme. Är det lagom?

Väggarna har jag tänkt att måla i någon gul färg som man kan läsa om i några andra trådar här.

En stor roterande mörkrumssluss har jag redan. Den är 1 meter i diameter.

Läste även här om en ljussluss till sköljkaret som verkar vara en bra idé.

Utanför mörkrummet fortsätter sedan våtbänken ett par meter till. Tänkte att man kunde blaska där med filmframkallning och olika tonare. På samma sätt som i mörkrummet kommer det även att finnas en torrsida utanför där jag tänkte ha mitt stora ljusbord och torrmonteringspress.

När jag ändå sitter och klurar kan jag passa på att fråga alla duktiga människor på Fotosidan vad ni har för åsikter.

Det jag funderar på just nu är måtten mellan väggarna för att få lagom utrymme mellan bänkarna. Inte för litet så att det blir trångt och inte för stort så att det blir jobbigt.

Har ni sett smarta lösningar hos någon fotograf?

Din lyckans ost.

Glöm inte torkutrymme, radio, kyl (inte bara för fotomaterial), skärbänk och så vidare. Lådor och hyllor är också bra att ha. Sedan tycker jag att det finnas ett bra fotorum i direkt anslutning till mörkrummet med ljusbord, kaffekokare, mysiga soffor och med olika typer av lampor. Dels måste man ta en paus ibland och dels måste man betrakta sin bilder i mer normalt ljus när man bedömmer sina testkopior.

Ja, visst är det roligt.

Torkutrymme för förstoringar är tänkt att finnas ovanför våtbänken. Troligtvis blir det någon slag myggnätskonstruktion. Radio, givetvis. Det blir väldigt tyst utan musik. Förvaringsutrymme för använda kemikalier blir under våtbänken. Skärapparat har jag redan. Kaffebryggare finns. Soffgrupp 2 + 3 och TV finns. Ljusbordet mäter 70 x 100 cm. Tänkte även ha ett lite mindre ljusbord i mörkrummet.

Det bästa av allt är att jag tänker låna ut eller hyra ut mörkrummet billigt till Er.

Hur stora bilder är det tänkt att man ska kunna göra?
30x40cm eller större? Skålarna tar ju en himla plats tycker jag.
90 cm mellan bänkarna fungerar nog men det får inte bli smalare. Det kan vara bra att få plats med en hög pall eftersom man kan bli riktigt trött i fötterna.

Mvh
/Johan

Jag hade tänkt att det skulle få plats 50x60-skålar i våtbänken. En sådan skål är 73 cm utvändigt och borde rymmas i en 80 cm djup bänk. Varje skål är 62 cm bred. 3x62=186 cm. Då ryms det 3 st skålar i bänken som är ca 200 cm.

Jag har 90 cm mellan bänkarna i nuvarande mörkrum. Bänkarna är 70 cm höga och jag sitter på en skrivbordsstol med hjul. Det är bekvämt om man jobbar länge. Avståndet har visat sig lagom då man inte behöver åka så mycket. Nu funderar jag iochförsig på att ha höga bänkar. Kanske kan man minska lite på torrbänkens djup på 100 cm.

Har alla köpt digitalkameror och glömt bort att dröma om det perfekta mörkrummet?

Ska man sitta eller stå i mörkrummet? Själv tycker jag det är bekvämta att sitta på en skrivbordsstol som rullar lätt.

Varför är det så mycket bättre att stå och jobba?

I drömmen ingår en golvbrunn!
Det ger förutsättningar för enkel golvstädning med slang och skrapa.

Dubbla vattenkranar.
En till sköljen och en till annat. Kranar till mörkrummet skall ha två reglage ett för temperaturen och ett för vattenflödet. Då blir det enkelt att reglera temperaturen.

Hellst badkarsarmaturer där man kan skifta vattenflödet till en duschslang-läs:skölj/städslang.

Byggde mitt mörkrum för många år sedan i samband med renovering av köket, gjorde då en torr sida och en våtsida.

Väggarna målade jag i en rödaktig färg.

Använder en vanlig bänkskiva som underlag för avmaskningsramen.
När en 4x5" kom in så fick skivan flytta ut lite grand.
väggmonterad förstoringsapparat, utan tvekan bästa lösningen om man har plats.

Valde att sätta upp skenor som man hänger konsoller i, mycket praktiskt när man vill flytta hyllor och så.
Diskbänken fick ett torkställ högre up vilket gör att ytan under alltid är fri.

Bilagor

• morkrum_1.jpg
    morkrum_1.jpg
    38.8 KB · Visningar: 782
PerFogelberg skrev:
Har alla köpt digitalkameror och glömt bort att dröma om det perfekta mörkrummet?

Ska man sitta eller stå i mörkrummet? Själv tycker jag det är bekvämta att sitta på en skrivbordsstol som rullar lätt.

Varför är det så mycket bättre att stå och jobba?

Det är säkert en smaksak...men jag tänker mig att dte är lättare att sträcka sig (inställningar etc) om du står.

En idé som slog mig är väl att du kanske ska leta efter en sån där frisörstol...alltså en sadel på pinne på hjul.. =)

Pall typ barstol, utan hjul så att jag inte rullar iväg närjag lutar mig.IKEA.

Lite högre, bra när man ska kika i akriskopet.

Samt 1 vid framkallningsskålarna, sitter på när jag väntar på att bilden ska komma fram.

Hasse: Jag ser att du har ett ganska stort mörkrum. Är det inte jobbigt med så mycket golvyta? Själv har jag valt att dra ihop mörkrummet lite så att man bara behöver vända sig om för att komma till våtbänken. Det kanske är trevligare med en större luftvolym i mörkrummet. I mitt gamla mörkrum har jag ett fönster mellan mörk- och ljussidan försett med ett stort rödfilter. På så sätt klarade jag mig ifrån klaustrofobin samt att stereon fungerar i båda rummen.

Rummet är skapat i ett befintligt större rum!

Där var ett hörn vilket tvingade fram bredden på rummet, annars hade det blivit lite smalare.
Men luftvolymen är viktig, även om jag satt in en fläkt så kan det bli rätt så kvalmigt där inne.

Har även två blandare som du kanske ser, den ena har temperaturinställning så att när jag vrider på vattnet kommer rätt temperatur utan justering, använder den till min ATL-1500 som vill ha tempererat vatten.

För sköljen har jag satt en liten kran innan blandaren som går direkt till sköljen, jag betalar varmvattnet själv nämligen!

Vatten och ventilation

Jag tänkte ha 3 olika vattenledningar till labbet. kallt-, varmt- och 20 gradigt vatten.

Ventilation är viktigt. Speciellt som det nya mörkrummet har vanlig takhöjd. Jag tänkte ha några rejäla utsug ovanför våtbänken både i mörk- och ljusdelen av labbet.

För sisådär en hundra år sedan hade jag ett i mitt tycke perfekt mörkrum. Det var ca 2.7 meter brett och ca 4 meter långt. Längs ena långväggen hade jag en våtbänk i plast. Den var ca 15 cm djup med ett fack längs till vänster som rymde en 50*60 skål. Därefter kom en ca 30 cm bred upphöjning i nivå med framkanten. Där hade jag ett "brevlåda" med en papperskorg under. Alla provremsor mm kunde lätt slängas där. Efter detta kom ett nytt nedsänkt fack med plats för två 50*60 skålar. Naturligtvis hade jag avlopp från båda dessa fack. Sköljkaret, ett väldigt bra åttakantigt (från ROWI tror jag), stod i ett separat fack. Det hela var mycket effektivt. Jag hade alltid stopp och fix upphällt i två 50*60 skålar. När jag inte använde labbet låg det tjocka glasskivor som lock över dem. Under bänken hade jag spår för dessa glasskivor när jag använde labbet. Det var bara att hälla upp framkallare, ta bort glasskivorna och börja jobba.
Filmframkallning skedde längs ena kortväggen. Jag hade investerat i en bra blandare med termometer för tempererat vatten och kranar på fyra ställen: framkallaren, stopp/fix, sköljen och filmframkallaren (med snabbfäste för filmsköljen). Dessutom hade jag ett par vanliga blandare för manuell blandning av vatten.
Mittemot våtbänken hade jag en rejäl torrbänk med förstoringsapparaterna monterade på väggen. Det gav stor fri arbetsyta. Under denna hade jag ljustäta lådor för papper.

Ritning

Här kan man se labbet längst till höger på ritningen. Nertill finner man mörkrummet med den roterande ljusslussen. Våtbänkar och vatten är placerat längs ytterväggen.

Bilagor

• studio.gif
    studio.gif
    5.2 KB · Visningar: 615
ANNONS
Götaplatsens Foto