Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera med råformat

Produkter
(logga in för att koppla)

goranlin

Aktiv medlem
Jag går nu på en studiecirkel hos Uppsala Fotografiska Sällskap i deras lokal i källaren i ett hus bakom universitetshuset. I tisdags provade vi att fotografera med två softboxar och en vit och en svart bakgrund. Cirkeln heter personfotografering och jag vill framförallt lära mig att ta bättre bilder på personer jag intervjuar. Intressant.

När jag provade studiofotografering med en lånad systemkamera och radiosändare till blixtar insåg jag att jag kanske skulle ha nytta av att kunna fota i råformat. På nätet hittade jag en relativt billig kompaktkamera med råformat för ca 2000 kr. Jag har läst några positiva recensioner som framhåller den stora ljuskänsligheten.

Cyberphoto säljer den för 1990 kr http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EX2w

Vad tror du, skulle jag ha nytta av en sådan?

Nytta för vad? Du skriver att du fotade med 2 softboxar. Om det är dit huvudsakliga mål skulle jag rekommendera en beg dslr med något hyfsat kitobjektiv. 18-55mm på asp-c exempelvis.

Annars så läste i en annan tråd att den modellen du länkade till ska vara bra. Så är det en bra kompakt du är ute efter så är det säkert ett bra köp. Använder själv en canon S110 nu och jag är imponerad över allsidigheten.
Den kameran du länkade till har dock ett bättre objektiv (ljusstarkare).

När man fotar människor så är förutom ljuset, kontakten med intervju/fotoobjektet en av de viktigaste aspekterna. Och det kan kanske vara så att en liten kompakt med radiosändare gör objektet mer avslappnat och att du på så sätt får bättre bilder. Hur bra det i praktiken fungerar med radiosändare och studioljus har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Jag går nu på en studiecirkel hos Uppsala Fotografiska Sällskap i deras lokal i källaren i ett hus bakom universitetshuset. I tisdags provade vi att fotografera med två softboxar och en vit och en svart bakgrund. Cirkeln heter personfotografering och jag vill framförallt lära mig att ta bättre bilder på personer jag intervjuar. Intressant.

När jag provade studiofotografering med en lånad systemkamera och radiosändare till blixtar insåg jag att jag kanske skulle ha nytta av att kunna fota i råformat. På nätet hittade jag en relativt billig kompaktkamera med råformat för ca 2000 kr. Jag har läst några positiva recensioner som framhåller den stora ljuskänsligheten.

Cyberphoto säljer den för 1990 kr http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EX2w

Vad tror du, skulle jag ha nytta av en sådan?

Kameran som du refererar till kom 2012 och ska nog ersättas snart, därav det låga priset.
Här kan du läsa vad DP-review tycker om den och några liknande kameror:
http://www.dpreview.com/articles/2367736880/roundup-enthusiast-zoom-compact-cameras/10

Själv har jag en av de kameror som nämns i testet, en Oly XZ-2 och den funkar utmärkt med externa blixtar och, i mitt fall, en ir-utlösare. Jag har inte provat den med USF:s radiotrigger.
Tar du ett djupare tag i plånboken är kanske ett annat erbjudande hos Cyberphoto ett bättre val:
Nikon CoolPix A svart som varit uppackad och säljs lite billigare. Då får du en rejäl sensor oxå.
Eller en Nikon CoolPix P7800 som kanske är ännu lämpligare.

Nikon A är kanon men den har 28mm fast brännvidd.

Ja, det kan vara en nackdel vid porträttfoto.
Det finns flera kompakta kameror från Canon, Sony, Fuji, Panasonic, Nikon och kanske någon mer som visserligen kostar lite mer än vad Göran tänkt sej, men som troligen är bättre val än Samsung.

Vid studiofotografering, där man har kontroll över ljuset, har råformat och moderna sensorer inte särskilt stor betydelse. Teoretiskt ska man kunna få bättre resultat med nyare sensor än med en äldre, och lika teoretiskt ger råformatet bättre möjlighet att kontrollera motivets omfång, men de egenskaperna är särskilt värdefulla när man fotagraferar motiv med stort dynamiskt omfång.

När man tar med softboxar krymper man det dynamiska omfånget i motivet, vilket ställer lägre krav på sensorn. Därför är invändningen att sensorn är äldre utan betydelse. Visst kan en större sensor ge tekniskt bättre resultat, men om kompaktkamerasensorns prestanda räcker, så är det ju overkill.

Här talas om radiosändare, vilket grundar sig på okunskap.

Samsung är föregångare på "untethered shooting" och har i flera år haft kameror som kan köras från en telefon eller platta. Så även denna. Det är en stor fördel, då inte bara att kameran är obetydlig och inte lika påträngande som en större, utan man kan jobba med en pekplatta och se direkt hur bilden blir - innan man tar den. Det är väldigt billigt med tvåtusen kronor för en kamera som klarar det. Motsvarande utrustning för att utöka möjligheterna med en proffs-DSLR får man inte till så lågt pris. Just på untethered släpar de stora kameratillverkarna efter rejält.

Man kan alltså göra alla kamerainställningar från plattan.

Det enda problem jag ser med att använda en kompakt till porträtt är att bakgrunden kan bli skarpare än man önskar. Ett bra knep, utöver att styra ljuset på ett sätt som ger bakgrunden lite kontrast, är att sprutmåla bakgrunden ojämnt, på ett sätt som gör att det ser oskarpt ut i bild. Det är en smaksak hur man vill göra med sin bakgrund, och en jämngrå bakgrund kan, om den är tillräckligt mörk, få precis vilken ton som helst, beroende på hur man belyser den.

Så om du lär dig använda grejerna kreativt, är Samsung-kameran troligen bland det smidigaste som finns. Du behöver inte jiddra med minneskort, och du kan ha en rejäl stor sökarbild på en pekplatta, vilket troligen är bekvämast, och föra över dina bilder direkt till datorn utan att plocka med minneskortet - medan du fotograferar.

Råformatet är väl en bonus, men om man hanterar ljuset väl kan jpeg räcka för ändamålet. När man har full kontroll över ljuset klarar man sig inom gränserna som jpeg-omvandlingen i kameran sätter.

Jo, I studiomiljö har man mera kontroll, men är det verkligen i studio som TS tänker ta bilderna av sina intervjuoffer?

oj, det var verkligen okunskap. Hade ingen aning om att man kunde styra samsungen med pekplatta eller mobil såpass bra att det fungerar säkert med studioblixtar. Men man behöver väl någon sorts mottagare på blixtarna?

Studioblixtar har ju numera alltid slav, så enklast är att använda en IR-tändare.

Med studioblixtar använder man väl helst manuell inställning, då ljuset kan kontrolleras väldigt väl. Att få blixtarna att lösa ut är ett ganska litet problem. Om man vill kan man ansluta med kabel till tillbehörsskon.

När man tar med annat ljus är så klart en kamera med större sensor ofta bättre, genom att man dels kan få större dynamiskt omfång och bättre känslighet, men också att man kan kontrollera skärpedjupet med stor bländaröppning.

Om man kan leva med kompaktens stora skärpedjup i porträtten, så duger en kompakt alldeles utmärkt, och när man tar i naturligt ljus kan RAW ge ganska stora fördelar.

Att dra sladd till tillbehörskon känns inte som en bra ide. Lätt att snubbla och dra ned något. Bättre att köra trådlöst antingen vida IR eller radio. Radio är väl att föredra eftersom det är inte lika känsligt för att något ska komma ivägen medan IR helst vill ha någorlunda fri sikt. Hur som helst verkar det ju vara en någorlunda normal tillbehörssko på kameran så det bör inte vara några problem att lösa ut blixtar oavsett vilken metod man väljer

oj, det var verkligen okunskap. Hade ingen aning om att man kunde styra samsungen med pekplatta eller mobil såpass bra att det fungerar säkert med studioblixtar. Men man behöver väl någon sorts mottagare på blixtarna?

Styrningen av blixten har inget med styrningen av kameran på pekplattan att göra. Det finns dock blixtsystem som även de kan styras via plattor som t.ex. Elinchrom skyport. Dock ganska dyra prylar.

Styrningen av blixten har inget med styrningen av kameran på pekplattan att göra. Det finns dock blixtsystem som även de kan styras via plattor som t.ex. Elinchrom skyport. Dock ganska dyra prylar.

Det tror jag nog att jag förstår. Har kört med elinchromes radiosändare men det var ett tag sen. Nu märker jag att tekniken har hunnit ikapp mig ;-)

Studioblixtar har ju numera alltid slav, så enklast är att använda en IR-tändare.

Med studioblixtar använder man väl helst manuell inställning, då ljuset kan kontrolleras väldigt väl. Att få blixtarna att lösa ut är ett ganska litet problem. Om man vill kan man ansluta med kabel till tillbehörsskon.

När man tar med annat ljus är så klart en kamera med större sensor ofta bättre, genom att man dels kan få större dynamiskt omfång och bättre känslighet, men också att man kan kontrollera skärpedjupet med stor bländaröppning.

Om man kan leva med kompaktens stora skärpedjup i porträtten, så duger en kompakt alldeles utmärkt, och när man tar i naturligt ljus kan RAW ge ganska stora fördelar.

Tack för utförligt svar. Har jag förstått det rätt att det går att köra "thetered" till pekplatta, dator och iphone ex, dvs att man ser motivet och kan styra kameran externt med en av dessa enheter. Hur fyrar jag då av blixtarna om jag inte vill använda en blixtsynkkabel? Behöver jag en sändare på kameran och blixten eller räcker det med en mottagare på blixten. Förstår att det måste bero på studioljusens årgång men jag avser nyare modeller.

Man har flera olika möjligheter att fyra av blixtarna.

Blixten känner av när det kommer ljus plötsligt, och man kan använda en blixt för att tända studioblixtarna, dock vanligen inte kamerans inbyggda när den har en sån, eftersom den blixtrar lite grann innan den tar bilden, så att studioblixtarna är tomma när bilden sedan tas.

Man kan alltså ha en extern blixt, eller en IR-tändare för slavblixtar. IR-tändaren ger ifrån sig osynlig strålning, så att man inte får något ljus från kamerans håll.

IR fungerar inte bra utomhus, eftersom grundstrålningen av IR kan vara så kraftig att slavtändaren inte märker av den lilla IR-sändaren. Det kan också fungera sämre när det är någonting emellan IR-tändaren och studioblixten, eller om man exempelvis har studioblixten bakom sig.

Säkrare funktion i alla lägen får man med radiosändare. Det finns billiga kinesiska att handla på nätet och dyrare som kanske har bättre kvalité om budgeten tillåter. Större fotoaffärer och webbhandlarna har sådana sändare. Kolla Kamda, Scandinavian Photo, Fotokungen och Cyberphoto, så kanske du får en överblick över vad som kan köpas här.

Radiotändningen har alltså två delar, som båda ska ha batteri i sig, en som sitter på kameran och en som sitter på studioblixten.

Blixten känner av när det kommer ljus plötsligt, och man kan använda en blixt för att tända studioblixtarna, dock vanligen inte kamerans inbyggda när den har en sån, eftersom den blixtrar lite grann innan den tar bilden, så att studioblixtarna är tomma när bilden sedan tas.

Man kan alltså ha en extern blixt, eller en IR-tändare för slavblixtar. IR-tändaren ger ifrån sig osynlig strålning, så att man inte får något ljus från kamerans håll.

IR fungerar inte bra utomhus, eftersom grundstrålningen av IR kan vara så kraftig att slavtändaren inte märker av den lilla IR-sändaren. Det kan också fungera sämre när det är någonting emellan IR-tändaren och studioblixten, eller om man exempelvis har studioblixten bakom sig.

Säkrare funktion i alla lägen får man med radiosändare. Det finns billiga kinesiska att handla på nätet och dyrare som kanske har bättre kvalité om budgeten tillåter. Större fotoaffärer och webbhandlarna har sådana sändare. Kolla Kamda, Scandinavian Photo, Fotokungen och Cyberphoto, så kanske du får en överblick över vad som kan köpas här.

Radiotändningen har alltså två delar, som båda ska ha batteri i sig, en som sitter på kameran och en som sitter på studioblixten.

På en del studioblixtar kan man ställa in så att den ignorerar kamerans första blixt, men bättre att ha en sändare eftersom man då inte behöver blixtra med den inbyggda blixten ifall man nu inte skulle vilja ha något ljus rakt framifrån.

Tack en gång till för en pedagogisk genomgång. Då skulle en möjlig rekommendation för TSvara, om han väljer Samsungen , att skaffa radiosändare och sedan kan han om han vill styra och se bilderna på en extern enhet som en pekplatta.

Jag har den Samsungkameran som nämns plus den föregående modellen. Mycket bra kameror måste jag säga.

Jag tycker Samsungkameran verkar bra, Jag planerar bara att ta bilder i befintligt ljus, vid fönster eller utomhus i samband med intervjuer. Men det var intressant att prova i studiomiljö och jag tror att jag kunde ha nytta av råformat.

Men jag har en långzoomkamera (Fuji 6500fd) som är mycket bra och trevlig men jag tar aldrig med den om jag inte planerat att fotografera.

Hur är Samsungkameran att ta med?

Hittar inget fodral som medger att man kan ta med den utan att känna sig uppstoppad. För mig är det bättre med någorlunda bra kamera jag tar med än en mycket bättre som stannar hemma.

Men råformat verkar värdefullt för att kunna delvis kompensera slarvig/felaktig exponering. Jag har förstått att det troligen kommer en ny bättre Samsungmodell ganska snart vilket förklarar det låga priset just nu. Men den blir troligen inte märkbart mindre, bara bättre misstänker jag ?

Jag tycker Samsungkameran verkar bra, Jag planerar bara att ta bilder i befintligt ljus, vid fönster eller utomhus i samband med intervjuer. Men det var intressant att prova i studiomiljö och jag tror att jag kunde ha nytta av råformat.

Men jag har en långzoomkamera (Fuji 6500fd) som är mycket bra och trevlig men jag tar aldrig med den om jag inte planerat att fotografera.

Hur är Samsungkameran att ta med?

Hittar inget fodral som medger att man kan ta med den utan att känna sig uppstoppad. För mig är det bättre med någorlunda bra kamera jag tar med än en mycket bättre som stannar hemma.

Men råformat verkar värdefullt för att kunna delvis kompensera slarvig/felaktig exponering. Jag har förstått att det troligen kommer en ny bättre Samsungmodell ganska snart vilket förklarar det låga priset just nu. Men den blir troligen inte märkbart mindre, bara bättre misstänker jag ?

Om du stoppar den i en väska, blir det inga bilder tagna. Häng den i en rem om halsen eller bär den i handen.

Och ja det låga priset beror på att den är föråldrad, men den är ju inte sämre än vad den var för två år sedan då den bör ha varit bland de bättre och det togs ju bra bilder då med.. Ska du ha någon av dagens små toppkameror titta på Panasonic LX100 som ger dig näatan 4ggr större sensor, eller Sony RX 100 III men då blir priserna helt andra, och risken är väl stor att en ny Samsung som ska konkurrera med dessa även den sticker iväg en hel del i pris, men tack vare större sensorer kommer de att klara svagt ljus bättre, och det blir lättare att få kort skärpedjup.

Gör du inte extremt stora bilder eller ta bilder i stearinljusbelysning i den mysiga restaurangen kommer du säkert att klara dig utmärkt med Samsungen. du tittat ut.

Det som möjligen blir betydligt bättre med nya modeller är oftast sådana saker som wifi, bättre skärm med touch funktion etc. Bildkvaliteten om man jämför samma sensorstorlek skiljer sig inte så mycket i praktiken skulle jag tro. Tipset om panasonix lx100 var ett bra sådant men det kostar. En annan kamera som är grym och sjunkit i pris är panasonic gx 7 (med sökare) och GM1.

ANNONS
Götaplatsens Foto