Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför köper ingen mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Andreas: Varför du inte säljer så bra, det är för mig svårt att svara på. Men det är viktigt att tänka utanför de mer traditionella ramarna. Tänk nytt och annorlunda!

Har tittat genom dina bilder här på Fotosidan. Förstår att jag inte ska göra en bedömning utifrån dessa, men känslan jag har är att du "spretar lite" i olika håll. Rent bildmässigt, åtminstone.

Allt det andra, som att sälja bilder; om vad du gjort och inte gjort, det kan jag inte uttala mig om. :)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Den digitala revolutionen, dels uttryckt genom att betydligt fler numera kan ta betydligt bättre bilder, dels genom att det numera är så oerhört mycket enklare att sprida sina bilder och att en köpare därmed har så enormt mycket större utbud, har gjort det mycket svårare att leva på sina bilder. En av mina vänner som är medlem i föreningen Naturfotograferna /N påstår att det i föreningen innan den digitala revolutionen fanns ca 60 medlemmar som levde på sitt fotograferande och att det idag handlar om ett tiotal.
 

Tord60

Medlem
Håller med om det mesta du skriver.

Mitt knep är att försöka ge både positiv och negativ kritik.

Och vad det gäller säljbara bilder rör sig inte fotosidanskritik om det. Självfallet måste skärpa och exponering samt efterbearbetning vara mycket bra, undantag när motivet är unikt, typ snömannen, eller älg på gata i stockholm men då är det motivet och inte det fotografiska som är bra. Säljbara bilder måste stå ut ordentligt, det är därför tex naturbilder i princip är osäljbara om de inte är exceptionella, konkurrensen är stenhård. Bilderna måste vara det som kunderna vill ha. Lär känna köparna. Dessutom måste man måste hitta till kunderna och ha ett för kunden attraktivt pris.
Marknaden för bilder är liten, och många av oss hänger inte ens våra egna bilder på väggarna hemma. Så varför skulle vi köpa andras?!

De enda som brukade köpa bilder är företag, och media, men de använder sig allt mer av bilder från Wikimedia, och andra ställen man kan ladda ner bider från, utan att ersätta fotografen bakom bilden.

Om man kan ta riktigt, riktigt, bra bilder, och har de rätta kontakterna, då kan världen öppna sig framför en, men chansen att komma igenom det nålsögat, den är inte så speciellt stor ;-) !
 

iSolen.se

Guest
Marknaden för bilder är liten, och många av oss hänger inte ens våra egna bilder på väggarna hemma. Så varför skulle vi köpa andras?!

De enda som brukade köpa bilder är företag, och media, men de använder sig allt mer av bilder från Wikimedia, och andra ställen man kan ladda ner bider från, utan att ersätta fotografen bakom bilden.

Om man kan ta riktigt, riktigt, bra bilder, och har de rätta kontakterna, då kan världen öppna sig framför en, men chansen att komma igenom det nålsögat, den är inte så speciellt stor ;-) !
Nåja, privatmarknaden har väl aldrig varit speciellt stor. Det är företagsköparna som gäller. Framförallt reklam...antalet bilder som sätts på väggar är obefintligt jämfört med de mängder med bilder som används i media / reklam.

Skulle nog påstå att det aldrig köpts så mycket bilder som nu men priserna har sjunkit till en nivå där tid är pengar. Det betalas för att snabbt hitta en bra bild.

Shutterstock säljer flest bilder av bildbyråerna och de har vuxit med 40%...per år tre år i rad nu.
 
Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
Den digitala revolutionen, dels uttryckt genom att betydligt fler numera kan ta betydligt bättre bilder, dels genom att det numera är så oerhört mycket enklare att sprida sina bilder och att en köpare därmed har så enormt mycket större utbud, har gjort det mycket svårare att leva på sina bilder. En av mina vänner som är medlem i föreningen Naturfotograferna /N påstår att det i föreningen innan den digitala revolutionen fanns ca 60 medlemmar som levde på sitt fotograferande och att det idag handlar om ett tiotal.
Detta är inte riktigt. Innan den digitala revolutionen var antalet medlemmar som levde på sitt fotograferande 8-10 stycken, tror det är ungefär det samma idag. :)
 

Terje H

Aktiv medlem
Marknaden för bilder är liten, och många av oss hänger inte ens våra egna bilder på väggarna hemma. Så varför skulle vi köpa andras?!

De enda som brukade köpa bilder är företag, och media, men de använder sig allt mer av bilder från Wikimedia, och andra ställen man kan ladda ner bider från, utan att ersätta fotografen bakom bilden.

Om man kan ta riktigt, riktigt, bra bilder, och har de rätta kontakterna, då kan världen öppna sig framför en, men chansen att komma igenom det nålsögat, den är inte så speciellt stor ;-) !
Hobbyfotografer köpte sällan bilder från andra fotografer tidigare, och så är det även idag. Däremot har det växt fram en ny kundkrets i konstsamlare som nu specialiserat sig på fotokonst. Sedan kan man generellt se mer foto på väggarna hemma hos olika personer än vad man gjorde tidigare. :)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Detta är inte riktigt. Innan den digitala revolutionen var antalet medlemmar som levde på sitt fotograferande 8-10 stycken, tror det är ungefär det samma idag. :)
Uppgift står mot uppgift... Han jag talat med har varit medlem i föreningen sedan 1976 och är fortfarande medlem. Men det är väl inte helt otänkbart att han överdriver siffrorna :)
 

Terje H

Aktiv medlem
Uppgift står mot uppgift... Han jag talat med har varit medlem i föreningen sedan 1976 och är fortfarande medlem. Men det är väl inte helt otänkbart att han överdriver siffrorna :)
Det beror på hur man räknar; om det var antalet fotografer som hade inkomst på foto, eller som levde på det. Heltidsnaturfotografer är flera idag än det varit tidigare; om man ser globalt. Förutsättningarna är bättre och inkomstmöjligheterna flera. :)
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
För att kunna sälja sina bilder måste man:
1. Vara en jävligt duktig fotograf och kunna hitta dom "rätta" objekten.

2.Vara jävligt duktig på att kunna redigera bilder (RAW) så att dom blir sjukt bra.

3. Kunna tala för sig att man är bättre än man egentligen är...............................
 

andreassofus

Aktiv medlem
Andreas: Varför du inte säljer så bra, det är för mig svårt att svara på. Men det är viktigt att tänka utanför de mer traditionella ramarna. Tänk nytt och annorlunda!

Har tittat genom dina bilder här på Fotosidan. Förstår att jag inte ska göra en bedömning utifrån dessa, men känslan jag har är att du "spretar lite" i olika håll. Rent bildmässigt, åtminstone.

Allt det andra, som att sälja bilder; om vad du gjort och inte gjort, det kan jag inte uttala mig om. :)

Hej Terje. När du säger att jag spretar lite, menar du då att jag har många olika genere/kategorier tex både landskap och sen konstfoto och hundar och lite olika.

eller menar du att jag lägger upp både stora landskap, och sen naturbilder och macro och liknande.
Här på fotosidan lägger jag upp blandade kategorier men på min hemsida är det endast bilder från naturen som visas, lite mer av en portfolio där än här.

Det jag gillar allra mest är att fota vid kusten, helst då vid skymning så det blir halvlånga slutartider. Men att ha ett helt album med bara det eller en hel hemsida med bara det blir nog för långtråkigt (tror jag i alla fall.) Så jag försöker fota lite olika och ha en större bredd. Dock bara från naturen.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Likt de flesta målande konstnärer måste man ha en extrem passion och driv för bild. Det räcker sällan till framgång vad gäller försäljning om man håller fotograferandet på hobbynivå. Dessvärre måste man också ha sinne och tid för marknadsföring samt bra kontaknät och det tar lång tid att bygga upp som Terje skriver.

Marknaden är översållad med vackra landskapsbilder som tas av duktiga amatörer.

Andreas Christensen dina bilder är jättevackra men de når inte samma höjder som exempelvis följande:
Stellan Karlsson
Hans Strand
Jan Aavitsland
Per Valentin
Några namn jag snabbt erinrade mej.

Kämpa på och lycka till.
Det är duktiga fotografer du räknar upp och jag sneglar ofta på Hans Strands bilder och inspireras. Jag ser själv att mina biler inte når upp till hanns kvalitet. Men jag har inte riktigt kommit underfund med vad det är som gör hanns bilder så extremt bra. Visst, han reser runt till grymma platser och så och hyr helikopter och liknande. Bara en sån grej gör ju att han får ett försprång, men det är ju inte bara det. Bilderna är bättre ändå och jag försöker komma på vad det är som jag gör "fel"
 

Monsunmannen

Aktiv medlem
Det är duktiga fotografer du räknar upp och jag sneglar ofta på Hans Strands bilder och inspireras. Jag ser själv att mina biler inte når upp till hanns kvalitet. Men jag har inte riktigt kommit underfund med vad det är som gör hanns bilder så extremt bra. Visst, han reser runt till grymma platser och så och hyr helikopter och liknande. Bara en sån grej gör ju att han får ett försprång, men det är ju inte bara det. Bilderna är bättre ändå och jag försöker komma på vad det är som jag gör "fel"
I nya numret av "Phokusera" säger modefotografen Lindsay Adler att 10% av arbetstiden är fotografering, resten marknadsföring... Känner igen det från kompisar som är konstnärer. Det är marknadsförarna och nätverksbyggarna som lyckas. Det är bara att prioritera ner fotograferandet och börja marknadsföra sig! ;)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag kan inget om marknadsföring. Dock tror jag inte bara att mitt problem ligger där. Som många har sagt tidigare i den här tråden så är mina bilder både tråkiga och intetsägande och alldagliga.

Jag måste nog utvecklas och bli en bättre fotograf innan jag kan trappa ner på den biten, sen är det alldeles för roligt att fota också . Jag fotar ju i första hand för att jag tycker det är roligt :)
 

iSolen.se

Guest
Jag kan inget om marknadsföring. Dock tror jag inte bara att mitt problem ligger där. Som många har sagt tidigare i den här tråden så är mina bilder både tråkiga och intetsägande och alldagliga.

Jag måste nog utvecklas och bli en bättre fotograf innan jag kan trappa ner på den biten, sen är det alldeles för roligt att fota också . Jag fotar ju i första hand för att jag tycker det är roligt :)
Nu är du aningen pessimistisk.

Gör du detta för att det är roligt ska du släppa på kravet att sälja bilder styckvis dyrt, signa up dig på några bildbyråer, och istället njuta av antalet views, kommentarer, försäljningar och sen nöjet att få se dina alster i oväntade sammanhang.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nu är du aningen pessimistisk.

Gör du detta för att det är roligt ska du släppa på kravet att sälja bilder styckvis dyrt, signa up dig på några bildbyråer, och istället njuta av antalet views, kommentarer, försäljningar och sen nöjet att få se dina alster i oväntade sammanhang.


Nej bara realist :)
Jag vill ju utvecklas och bli lika bra som hans strand. Jag har alltid varit väldigt självkritisk och tror det har hjälpt mig mycket hittills .
Jag har ju inte fotat speciellt länge egentligen så jag får väl ha tålamod och se vad som händer :)

Att sälja mina bilder på bildbyråer för några kr st är inte aktuellt nu, min tid är mer värd än så
 

forstheim

Aktiv medlem
Om det ska finnas en chans att kunna leva på sitt naturfotograferande handlar det nog mycket om att:

- ha en genuin känsla för komposition
- lägga ner så mycket tid man kan (typ mer än "alla" andra) på att skapa bilder
- försöka hitta en egen stil och tro på den
- kunna marknadsföra sig själv och sin produkt (inte bara sina bilder..utan hela sitt koncept)
- ha ett brett tänk vad gäller var och hur man kan presentera sina bilder
- skapa kontakter..helst långvariga och stabila sådana

Att bara ha en hemsida där man kan sälja sina bilder och kanske någon lokal utställning då och då räcker nog inte så långt, tyvärr. Men det är en bra start! :)

Nu handlade väl kanske inte ursprungsinlägget om att kunna leva på sitt fotograferande, utan i stället om att bara sälja lite fler bilder. Där tror jag (precis som flera andra har nämnt här i tråden) att det är lokalt man ska satsa i så fall. Här är nog de personliga kontakterna viktigare än något annat. Åtminstone så länge du håller en hyfsad kvalitet vad gäller teknik och innehåll i dina bilder!
 

Terje H

Aktiv medlem
Nej bara realist :)
Jag vill ju utvecklas och bli lika bra som hans strand. Jag har alltid varit väldigt självkritisk och tror det har hjälpt mig mycket hittills .
Jag har ju inte fotat speciellt länge egentligen så jag får väl ha tålamod och se vad som händer :)

Att sälja mina bilder på bildbyråer för några kr st är inte aktuellt nu, min tid är mer värd än så
Att ge sig in på att kommentera dina bilder mer djuptgående är inte rättvist mot dina bilder här på Fotosidan, vad gäller säljbarhet exempelvis. Dessutom skulle du få olika kommentarer från alla, då smaken är som baken. Sedan ska du givetvis inte tänka att du ska bli lika bra som Hans Strand - du ska bli en riktigt bra Andreas Christensen! Då har du större möjligheter, då Hans Strand finns redan. Kopior kan alltid klara sig hyfsat, men nya original klarar sig bättre i längden. :)
 

lainen89

Aktiv medlem
Fotografering har blivit så alldagligt idag då i stort sett alla har råd med en bra kamera och ta egna vettiga bilder.

Vill man sälja gäller det att sticka ut och göra det där lilla extra.

Jag gillar fotografen Kilian Schönbergers foton, dom sticker ut lite extra så spana in dom så kanske du får lite tips. http://www.kilianschoenberger.de/
 
ANNONS