Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony sales

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nya siffror kring Sonys systemkameraförsäljning.

http://www.sonyalpharumors.com/press-sony-boasts-record-growth-in-expanding-mirrorless-digital-camera-market/

http://www.prnewswire.com/news-releases/the-mirrorless-movement-sony-boasts-record-growth-in-expanding-mirrorless-digital-camera-market-300093630.html

Ser ju bra ut och det pekar ju väldigt starkt på att det nu sker en stark uppgång för spegellöst samtidigt som tjockkamerorna backar.

Även åldersstrukturen på köparna är intressant.
Många gamla gubbar verkar ligga kvar på sina tjockkamerasystem -inget konstigt i det.
De unga köper spegellöst i allt större utsträckning.

Jag undrar jag hur länge Nikon och Canon kommer sitta lugnt och se på när Sony murar vidare på sin spegellösa plattform. Spegellöst är framtiden i hög grad och idag är det Sony som är marknadsledaren i det segmentet. Man undrar ju hur de ser på framtiden. Jag hoppas på att Canon och Nikon går in i detta på allvar snart för det kommer vi Sony-fotografer också att tjäna på.
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon har haft ett spegellöst system i flera år, med en stor mängd kameramodeller vid det här laget.

Canon har gjort ett rejält lyft med sin EOS M3, tycks det som. Testas i senaste Kamera & Bild med gott betyg.

Så jag tror nog att ingen av dessa båda tillverkare sitter lugnt och tittar på.
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Angående "This news comes on the heels of the Consumer Electronics Association (CEA) decision to recognize “Mirrorless” as the official term for interchangeable lens cameras that do not include a mirror mechanism." som nämns i inlägget på SAR...

...ska då SLT-kameror räknas som "mirrorless". De har ju egentligen ingen spegel, och den halvgenomskinliga plastfilmen har inte mycket till mekanik runt sig. Ramen den sitter monterad i går att lyfta upp med ett finger... räknas det som mekanik?

Nåja, nu tror jag i o f s att SLT-kamerorna buntas ihop med DSLR och inte mirrorless. Men om man ska vara petig med definitionen så borde de nog inte det.

Trevligt att Sony säljer bra. Själv hade jag planer att köpa en a77ii från dem. Men det blev ett par nya glasögon istället. Återstår att se vad de har att erbjuda när bankkontot har återhämtat sig...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nikon har haft ett spegellöst system i flera år, med en stor mängd kameramodeller vid det här laget.

Canon har gjort ett rejält lyft med sin EOS M3, tycks det som. Testas i senaste Kamera & Bild med gott betyg.

Så jag tror nog att ingen av dessa båda tillverkare sitter lugnt och tittar på.

Det vet jag också men kan verkligen Nikon bygga ett komplett sortiment med ända upp till FF med den plattformen? M3 har kanske bättre förutsättningar men det känns som att det varit lite halvhjärtat hittills.
 

wolken40

Aktiv medlem
Jag gissar att CanNikon får det det svårt med sina instegskameror typ Aps-C. De spegellösa har så många fördelar redan nu och skillnaden suddas ut allt mer mellan Dlsr och de spegellösa Aps-C. En fight som i längden bara kan gynna det spegellösa lägret. Återstår då objektivutbud och tredjepartstöd. Här är en klar utmaning. Kanske det kommer att finnas en tre-stegs-raket: Mobil-spegellös-FF. Jag gissar att DLSR kommer att bli ett specialsegment.
 

PMD

Aktiv medlem
Det vet jag också men kan verkligen Nikon bygga ett komplett sortiment med ända upp till FF med den plattformen?
Nej, det går knappast att använda 1-seriens objektiv till större sensorer och jag tror inte att Nikon har några planer på en spegelfri småbildskamera inom överskådlig framtid. Det finns ingen större anledning att bygga en sådan kamera bara för att visa att man kan. Den bör helst även inte medföra stora pekuniära förluster.

På APS-C marknaden har dock Nikon mer anledning att se upp för konkurrensen från tillverkare av spegelfria systemkameror, som Samsung, Sony och Fujifilm. Inte heller för APS-C tror jag dock att det fungerar att använda 1-seriens objektiv, så det krävs en rejäl investering för att tävla på den spegelfria APS-C-marknaden.

M3 har kanske bättre förutsättningar men det känns som att det varit lite halvhjärtat hittills.
EOS M3 tycks vara ett stort lyft från den tämligen ointressanta EOS M. Såpass mycket att jag antagligen skulle kunna tänka mig att ha en sådan (men jag kommer inte att köpa den av andra skäl).

Den stora svagheten för EOS M-systemet är väl att det inte finns så många objektiv. Visst går det att montera EF-objektiv med adapter, men det är väl ungefär lika kul som att montera A-objektiv med adapter på en spegelfri Sonykamera.
 

Bengf

Aktiv medlem
DSLR- starkaste argument är följande autofokus och att klara ta fokus i mörker, känns som deras bästa vapen i dag mot dom spegellösas framfart, argument som aldrig varit så tydliga som i dag. Canons M2 som såldes för C:A 1900 kr har trots en mycket medioker autofokus sålt otroligt bra, hur den är i mörker med autofokus vet jag inget om. men ofta räcker det med ett känt varumärke vilket inte är det samma som att varan är så mycket bättre.


NEX 6 har några år på nacken, fick snabbare autofokus och hade en APS-C sensor av skaplig klass, Nikon 1 valde 1 tums sensor i sina kvicka kameror, vilket gör att den får svårare med högiso, svårt att sy ihop alla delar när man tillverkar nya modeller.


Inlåsnings effekten håller klart kvar många fotografer oavsett vilket märke det är, så det gäller nog inte bara dom två största på marknaden. Nya unga förändrar som oftast en hel del, valet kanske blir spegellösa för dom. Nikons nya D5500 är under 500 gram nu så dom ger inte upp i första taget.


//Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
DSLR- starkaste argument är följande autofokus och att klara ta fokus i mörker, känns som deras bästa vapen i dag mot dom spegellösas framfart, argument som aldrig varit så tydliga som i dag. Canons M2 som såldes för C:A 1900 kr har trots en mycket medioker autofokus sålt otroligt bra, hur den är i mörker med autofokus vet jag inget om. men ofta räcker det med ett känt varumärke vilket inte är det samma som att varan är så mycket bättre.


NEX 6 har några år på nacken, fick snabbare autofokus och hade en APS-C sensor av skaplig klass, Nikon 1 valde 1 tums sensor i sina kvicka kameror, vilket gör att den får svårare med högiso, svårt att sy ihop alla delar när man tillverkar nya modeller.


Inlåsnings effekten håller klart kvar många fotografer oavsett vilket märke det är, så det gäller nog inte bara dom två största på marknaden. Nya unga förändrar som oftast en hel del, valet kanske blir spegellösa för dom. Nikons nya D5500 är under 500 gram nu så dom ger inte upp i första taget.


//Bengt.
Ja de säger det att spegellösa med sensorer på sensorn inte är topp när det gäller följande AF i mörker men frågan är hur allvarligt ett sånt handikapp verkligen är.

Kollla A7s med följande AF i dåligt ljus.här:

https://vimeo.com/122160970

Allt är relativt och om man har en riktigt bra sensor så kan ju det också underlätta :) Men här gällde det ju främst filmning och A7s är ju ingen fartfantom för stillbild om vi pratar seriebildstagning.
 

martinot

Aktiv medlem
Sonys sensorverksamhet går ju riktigt bra och med vinst, men hur är det med kameradivisionen?

Går den fortsatt med förlust för Sony, eller har de lyckats att få 0-reslutat, eller bättre?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tänkte på närmast detta som publicerades i februari att de skulle knoppa av enheter som var olönsamma till egna divisioner som fick eget resultatansvar. Bland annat så har ju just "Imaging Products & Solutions", där stillbildskameror ingår, varit en av dessa enheter som de vill knoppa av.

Enheterna för TV och mobiltelefoner är ju exempel på andra sådana långvarigt förlusttyngda enheter som redan tidigare är avkoppade för att få upp lönsamheten i moderbolaget.

http://www.wsj.com/articles/sony-aims-for-4-2-billion-operating-profit-in-three-years-1424245447

"TOKYO—Sony Corp. Chief Executive Kazuo Hirai’s comeback plan, dubbed One Sony, is starting to look more like Several Sonys.

The Japanese electronics and entertainment company said Wednesday it would spin off the businesses that include cameras and music players into a separate wholly owned subsidiary, following a similar move last year for its long-troubled television business. "

Däremot så är det ju känt att divisionen "Devices", som står för försäljningen av bildsensorer, går lysande och är ett tillväxtområde som Sony vill fortsätta att statsa på.

http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201502/15-017E/index.html

Har inte läst eller hört så mycket om detta sedan i februari, så var intresserad av om Sony ändrat sig på denna punkten. Någon som har koll och vet?

Som gammal Minolta-användare, och även intresserad framtida användare av spegellös ILC, så hade jag helst sett att kameraenheten levt kvar hos Sony.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja de säger det att spegellösa med sensorer på sensorn inte är topp när det gäller följande AF i mörker men frågan är hur allvarligt ett sånt handikapp verkligen är.

Kollla A7s med följande AF i dåligt ljus.här:

https://vimeo.com/122160970

Allt är relativt och om man har en riktigt bra sensor så kan ju det också underlätta :) Men här gällde det ju främst filmning och A7s är ju ingen fartfantom för stillbild om vi pratar seriebildstagning.

Mjaa....Jag var lite ironisk StenÅke, även om det är sant att spegellöst behöver förbättringar, motståndare till spegelösa har så många argument mot systemet tillkorta kommande, när gamla mästarkameran 7D kom 2009 ( DSLR ) så nämndes det aldrig om autofokus under skumma förhållande, den var inte så bra på det, fast det var en DSLR. Nu skrivs det ganska så frekvent om det, och Nikons D7200 går väl att fota i kolkällaren med autofokus numera.

Fokus i mörker och fotografering under kalla vinterdagar har stigit mot nya höjder dom senaste åren och blivit mycket populärt, så några pyttesmå knappar på små kameramodeller går inte att använda med handskar på.


//Bengt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
På sikt är det nog så att åtminstone aps-c kommer domineras av spegellöst. Det är lite svårare att sia om FF. Det är nog även så att OM inte Nikon, Canon och Pentax på alvar ger sig in i spegellöst så kommer volymmarknaden att domineras av Sony som det ser ut nu. Men....

Än så länge är det inte för sent för Nikon, Canon och Pentax att ge sig in i spegellöst och ta över marknaden då den ännu är mindre än DSLR så att spegellöst dominerar behöver inte betyda att dagens aktörer blir framtidens jättar. Tänk bara på hur Minolta en tid dominerade AF SLR marknaden under 80 talet bara för att tappa den sedan då andra märken tog igen AF försprånget och Minolta gjorde många arga då de bytte blixtsko och satsade på motorzoom som ingen ville ha ist för nödvändiga finesser. Sony har ännu ett steg kvar på objektivsidan ffa. Deras normalzoomar lämnar en del att önska ffa då de dyra inte presterar som förväntat.

Då det gäller proffsobjektiv till FF lider spegellöst av att storleksvinsten blir marginell. Titta på Zeiss 1,4/35 till FE och 4/70-200 - är det dessa objektiv man skall ha tjänar man lite i storlek och vikt mot en D800 med motsv, för att inte tala om en 400/2,8. Då många proffs kommer kräva sådan optik kommer det nog ta länge innan spegellöst dominerar här. En lång tid lär proffsen köra en DSLR parallelt med spegellöst. Eftersom många amatörer köper proffsgluggarna beg till bra pris kommer då även många avsncerade amatörer hålla sig till ett huvudsystem där dessa objektiv har full funktionalitet, vilket under närmaste tid blir Nikon och Canon. Eftersom dessa märken har lättare att erbjuda full funktionalitet då spegellöst tar över har de ett försprång på så vis även där.

Betänk också att p g a de korta registeravstånden är ett dött spegellöst system verkligen dött då objektiven fåt svårt att adapteras på andras system.
 

martinot

Aktiv medlem
På sikt är det nog så att åtminstone aps-c kommer domineras av spegellöst. Det är lite svårare att sia om FF. Det är nog även så att OM inte Nikon, Canon och Pentax på alvar ger sig in i spegellöst så kommer volymmarknaden att domineras av Sony som det ser ut nu. Men....

Än så länge är det inte för sent för Nikon, Canon och Pentax att ge sig in i spegellöst och ta över marknaden då den ännu är mindre än DSLR så att spegellöst dominerar behöver inte betyda att dagens aktörer blir framtidens jättar. Tänk bara på hur Minolta en tid dominerade AF SLR marknaden under 80 talet bara för att tappa den sedan då andra märken tog igen AF försprånget och Minolta gjorde många arga då de bytte blixtsko och satsade på motorzoom som ingen ville ha ist för nödvändiga finesser. Sony har ännu ett steg kvar på objektivsidan ffa. Deras normalzoomar lämnar en del att önska ffa då de dyra inte presterar som förväntat.

Då det gäller proffsobjektiv till FF lider spegellöst av att storleksvinsten blir marginell. Titta på Zeiss 1,4/35 till FE och 4/70-200 - är det dessa objektiv man skall ha tjänar man lite i storlek och vikt mot en D800 med motsv, för att inte tala om en 400/2,8. Då många proffs kommer kräva sådan optik kommer det nog ta länge innan spegellöst dominerar här. En lång tid lär proffsen köra en DSLR parallelt med spegellöst. Eftersom många amatörer köper proffsgluggarna beg till bra pris kommer då även många avsncerade amatörer hålla sig till ett huvudsystem där dessa objektiv har full funktionalitet, vilket under närmaste tid blir Nikon och Canon. Eftersom dessa märken har lättare att erbjuda full funktionalitet då spegellöst tar över har de ett försprång på så vis även där.

Betänk också att p g a de korta registeravstånden är ett dött spegellöst system verkligen dött då objektiven fåt svårt att adapteras på andras system.
Håller med, men tror att när tekniken är tillräckligt mogen så kommer alla att gå över till elektronisk sökare istället för optisk - när fördelarna överväger även i lite större kamerahus. Även inklusive fullformat/småbild och mellanformat.

Är helt klart bara en tidsfråga - men lite mer oklart när detta inträffar att de flesta tekniska skillnader är till fördel för EVF över OVF.

Däremot så har du nog helt rätt i att det kommer att starta med APS-C. Där har man mycket mer att vinna på storleksmässigt och viktmässigt att trycka in i mindre spegellösa kamerahus.

Även om alla FF kommer på sikt, så dröjer nog dock lite längre, för där är användarna av naturen oftast mer intresserade av kvalitet än vikt/storlek.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med, men tror att när tekniken är tillräckligt mogen så kommer alla att gå över till elektronisk sökare istället för optisk - när fördelarna överväger även i lite större kamerahus. Även inklusive fullformat/småbild och mellanformat.

Är helt klart bara en tidsfråga - men lite mer oklart när detta inträffar att de flesta tekniska skillnader är till fördel för EVF över OVF.

Däremot så har du nog helt rätt i att det kommer att starta med APS-C. Där har man mycket mer att vinna på storleksmässigt och viktmässigt att trycka in i mindre spegellösa kamerahus.

Även om alla FF kommer på sikt, så dröjer nog dock lite längre, för där är användarna av naturen oftast mer intresserade av kvalitet än vikt/storlek.
Glömde även äga att jag tror att Sony, av naturliga skäl, kommer att vara ibland de första att överge SLR (eller vad man skall räkna in deras motsvarighet till med spegelteknik), och gå all-in för helt spegellöst och sin E-mount istället för A-mount.

Jag skulle inte förvånas om man på sikt faktiskt slutade utveckla A-mount helt, och istället presenterar en större variant med E-mount i ett SLR-liknande hus (med dess storlek och ergonomi). Men detta är dock ren gissning ifrån min sida, och dröjer säkert några år till...
 

PMD

Aktiv medlem
Tänk bara på hur Minolta en tid dominerade AF SLR marknaden under 80 talet bara för att tappa den sedan då andra märken tog igen AF försprånget
Det berodde väl åtminstone delvis på att Honewell stämde skjortan av Minolta för den senares patentintrång på Honeywells AF-patent? Det blev visst en rejäl ekonomisk smäll för Minolta, och vissa förståsigpåare påstår att Minolta aldrig riktigt hämtade sig efter den.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tror att boten låg på runt 1 miljard då för 30 år sedan för Minolta, stämmer bra att C/N vidareutvecklade autofokusen, Mycket en följd av att C/N hade tagit greppet över en gigantiskt stor marknad av press relaterade yrkesmän över hela jorden, starka redaktioner med gott om pengar hade inga problem med att köpa in arsenaler av Fotoutrustning till sina rejält bemannade personal som också gjorde sig hörda över förbättringar av autofokusen och kamerornas hantering. En strålande tid för en yrkeskår som fick jobba hårt.


Minolta kom dock tillbaka och hade tagit fram en riktigt bra prokamera, som jag för stunden glömt namnet på, har kvar tidningen någonstans men vet inte var. Kameran kom dock i slutskedet av den stora analoga eran, snart skulle det digitala börja att ta över. Instegskameror som A200 och liknande hade mer än likvärdig snabb autofokus på sin tid. konsumentkamerorna från C/N skall inte jämföras med deras yrkeskameror, Canons D40 2007 hade otroligt kvick autofokus, men följande var inte fulländad ännu.


DSLR och spegellösa kommer att trivas gott tillsammans sida vid sida under lång tid, både Olympus och Panasonic med flera levererar fina kameror hela tiden, så det handlar inte bara om Sony.



//Bengt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tänkte på närmast detta som publicerades i februari att de skulle knoppa av enheter som var olönsamma till egna divisioner som fick eget resultatansvar. Bland annat så har ju just "Imaging Products & Solutions", där stillbildskameror ingår, varit en av dessa enheter som de vill knoppa av.

Enheterna för TV och mobiltelefoner är ju exempel på andra sådana långvarigt förlusttyngda enheter som redan tidigare är avkoppade för att få upp lönsamheten i moderbolaget.

http://www.wsj.com/articles/sony-aims-for-4-2-billion-operating-profit-in-three-years-1424245447

"TOKYO—Sony Corp. Chief Executive Kazuo Hirai’s comeback plan, dubbed One Sony, is starting to look more like Several Sonys.

The Japanese electronics and entertainment company said Wednesday it would spin off the businesses that include cameras and music players into a separate wholly owned subsidiary, following a similar move last year for its long-troubled television business. "

Däremot så är det ju känt att divisionen "Devices", som står för försäljningen av bildsensorer, går lysande och är ett tillväxtområde som Sony vill fortsätta att statsa på.

http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201502/15-017E/index.html

Har inte läst eller hört så mycket om detta sedan i februari, så var intresserad av om Sony ändrat sig på denna punkten. Någon som har koll och vet?

Som gammal Minolta-användare, och även intresserad framtida användare av spegellös ILC, så hade jag helst sett att kameraenheten levt kvar hos Sony.


TS startade tråden, för vad man kan läsa på SAR. och Sony har tydligen växt ordentligt på US-marknaden med sina spegellösa kameror, får väl tro att det är riktiga siffror. Det var inte länge sedan som man läste om att Amerikanarna vara mera förtjusta i större kameror, det är ett stort land så det kan ju hända saker ganska snabbt där borta.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tror att boten låg på runt 1 miljard då för 30 år sedan för Minolta, stämmer bra att C/N vidareutvecklade autofokusen, Mycket en följd av att C/N hade tagit greppet över en gigantiskt stor marknad av press relaterade yrkesmän över hela jorden, starka redaktioner med gott om pengar hade inga problem med att köpa in arsenaler av Fotoutrustning till sina rejält bemannade personal som också gjorde sig hörda över förbättringar av autofokusen och kamerornas hantering. En strålande tid för en yrkeskår som fick jobba hårt.


Minolta kom dock tillbaka och hade tagit fram en riktigt bra prokamera, som jag för stunden glömt namnet på, har kvar tidningen någonstans men vet inte var. Kameran kom dock i slutskedet av den stora analoga eran, snart skulle det digitala börja att ta över. Instegskameror som A200 och liknande hade mer än likvärdig snabb autofokus på sin tid. konsumentkamerorna från C/N skall inte jämföras med deras yrkeskameror, Canons D40 2007 hade otroligt kvick autofokus, men följande var inte fulländad ännu.


DSLR och spegellösa kommer att trivas gott tillsammans sida vid sida under lång tid, både Olympus och Panasonic med flera levererar fina kameror hela tiden, så det handlar inte bara om Sony.



//Bengt.
Jag tror du tänker på Dynax/ Maxxum 9 som var en väldigt gedigen kamera men vid det laget hade marknaden sedan länge sprungit ifrån Minolta. Dynax/ Maxxum 9xi var föregångaren och första prokameran med nya blixtskon. Jag har ännu kvar min Minolta/ Maxxum 9000.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tror att boten låg på runt 1 miljard då för 30 år sedan för Minolta,
Ja, väldigt trist historia och väldigt synd. Som Minoltaanvändare på den tiden så tyckte man helt klart att de borde fått mer för att de faktiskt var först med att utveckla AF.

DSLR och spegellösa kommer att trivas gott tillsammans sida vid sida under lång tid, både Olympus och Panasonic med flera levererar fina kameror hela tiden, så det handlar inte bara om Sony.
Sant. Däremot så måste jag säga att både Minolta och Sony alltid har varit lite av innovatörer i branchen. Kanske inte alltid fått till det 100%, men de har iaf aldrig varit rädd att pröva nya saker och nya koncept. Det måste man ändå beundra och tacka dem för.

Tror att Sony, men även mindre spelare som Fuji, har lyckats att etablera sig som ledande på APS-spegellöst.

Vad som händer när de stora drakarna, C&N, kommer in återstår att se.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, väldigt trist historia och väldigt synd.
Minolta gjorde väl en chansning, helt enkelt, men Honeywell satte hårt mot hårt.

Som Minoltaanvändare på den tiden så tyckte man helt klart att de borde fått mer för att de faktiskt var först med att utveckla AF.
  • Första AF-prototypen: Zeiss Ikon
  • Första spegelreflex med AF: Polaroid
  • Första småbildssystemkamera med AF: Pentax
  • Första helintegrerade kamerasystem med AF: Minolta
 
ANNONS