Annons

Sony FF vs resten

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Vet inte vem Tony är, eller vad videon handlar om (kanske ger sig med tiden, orkar inte kolla igenom alla länkar som postas - speciellt utan beskrivning).
 

PMD

Aktiv medlem
Videon är 30 minuter lång. Jag hoppades på att den som presenterade länken hade tittat på videon och kunde ge en kort sammanfattning som jag kunde ha som underlag för att bedöma om videon är sevärd eller inte.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Videon är 30 minuter lång. Jag hoppades på att den som presenterade länken hade tittat på videon och kunde ge en kort sammanfattning som jag kunde ha som underlag för att bedöma om videon är sevärd eller inte.
Du kan nog mestadels blunda om du vill, eftersom det är videoversionen av ett av deras podcastavsnitt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Videon är 30 minuter lång. Jag hoppades på att den som presenterade länken hade tittat på videon och kunde ge en kort sammanfattning som jag kunde ha som underlag för att bedöma om videon är sevärd eller inte.

Han resonerar om det samma som vi gör olika trådar, spegelfria nya kameror som Nikon/Canon kommer att släppa över tid, hur dom eventuellt kan påverka utvecklingen även för andra tillverkare, han förvånas över varför D850 fortfarande inte inner ut till alla som beställt, lite samma saker som käbblas över i våra trådar. Tycker nog att man kan ta en kopp kaffe och titta en stund.
 

martinot

Aktiv medlem
Han resonerar om det samma som vi gör olika trådar, spegelfria nya kameror som Nikon/Canon kommer att släppa över tid, hur dom eventuellt kan påverka utvecklingen även för andra tillverkare, han förvånas över varför D850 fortfarande inte inner ut till alla som beställt, lite samma saker som käbblas över i våra trådar. Tycker nog att man kan ta en kopp kaffe och titta en stund.
Tack för sammanfattningen (som postaren av länken borde gjort).

Nej, jag har hundra andra YouTube-klipp, poddar och TV-avsnitt på ”kö” att se på redan (räcker mer än väl till den tid jag har över till sådant, oavsett om man dricker kaffe eller te).
 

iSolen.se

Guest
Du kan nog mestadels blunda om du vill, eftersom det är videoversionen av ett av deras podcastavsnitt.
Det är inget vidare att behöva lyssna på/titta på 30 min video för att inläggarens poäng ska gå fram.

Sammanfatta alltid i inlägget samt förklara varför du vill att man ska titta på videon (eller artikeln) och varför den är bra.
 

iSolen.se

Guest
Om du skriver ett inlägg där du citerar mig och tilltalar med "du" så är det enligt vanliga språkliga regler mig du (!) tilltalar. Jag har inte lagt in någon sådan länk i tråden.
Nej det var inte riktat mot dig, måste ha svarat på fel inlägg.

Ber om ursäkt.

Nu ser jag, du syftade på generellt du som laddar upp. Fortfarande inte riktat till dig och dåligt uttryckt. Ursäkten kvarstår. Allt Ok?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej det var inte riktat mot dig, måste ha svarat på fel inlägg.

Ber om ursäkt.

Nu ser jag, du syftade på generellt du som laddar upp. Fortfarande inte riktat till dig och dåligt uttryckt. Ursäkten kvarstår. Allt Ok?
Absolut, men jag är inte säker på att du förstått vad jag menade med mitt svar till PMD.

Det länkade videoklippet är ett podcastavsnitt med bild*, dvs man behöver inte titta på det utan kan lyssna på det i bakgrunden. Vill man så lär avsnittet finnas att tanka ned i närmaste podcastapp (deras podcast heter "Picture This"). Min poäng var alltså bara att man inte behöver ägna en halvtimme av full uppmärksamhet åt det, utan t ex kan stryka, koka kaffe, stå på händer eller lägga om taket under tiden.

*Det är ju inte helt uppenbart bara utifrån kanalen, eftersom Tony och Chelsea producerar en hel del annat, men de lägger även upp sin podcast i videoversion i samma kanal. I det här klippet verkar de dessutom ha missat att lägga in podcastnamnet.
 

iSolen.se

Guest
Absolut, men jag är inte säker på att du förstått vad jag menade med mitt svar till PMD.

Det länkade videoklippet är ett podcastavsnitt med bild*, dvs man behöver inte titta på det utan kan lyssna på det i bakgrunden. Vill man så lär avsnittet finnas att tanka ned i närmaste podcastapp (deras podcast heter "Picture This"). Min poäng var alltså bara att man inte behöver ägna en halvtimme av full uppmärksamhet åt det, utan kan typ stryka, koka kaffe, stå på händer eller lägga om taket under tiden.

*Det är ju inte helt uppenbart bara utifrån kanalen, eftersom Tony och Chelsea producerar en hel del annat, men de lägger även upp sin podcast i videoversion i samma kanal. I det här klippet verkar de dessutom ha missat att lägga in podcastnamnet.
Det är fortfarande 30 minuter av tid för att lyssna på något som inte är beskrivet och saknar åsikt för eller emot, det kan ju vara vilken skit som helst, 30 minuter random content är rasande mycket mediatid.

Då fortsätter jag hellre lyssna på P1 och väntar på att det trillar in lite kommentarer på klippet.

Och man ska f ö inte posta länkar på det sättet, undras om det inte t o m finns en forumregel mot det. Admin rankar omedelbart ner på sånt i andra forum jag är med i.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Han resonerar om det samma som vi gör olika trådar, spegelfria nya kameror som Nikon/Canon kommer att släppa över tid, hur dom eventuellt kan påverka utvecklingen även för andra tillverkare, han förvånas över varför D850 fortfarande inte inner ut till alla som beställt, lite samma saker som käbblas över i våra trådar. Tycker nog att man kan ta en kopp kaffe och titta en stund.
Man får mer ut av såna här podcasts/YouTube klipp än att läsa allt tjäbbel på Fotosidan. Och yepp, i brist på annat så följer jag sånt och deltar i forum. Det bästa är ju att det är enklaste att lyssna på podcasts och göra annat vettigt än att spendera 30min i forum.
För övrigt anser jag Tony Northrup har massa bra att säga. Sen som allt annat så måste man ju med lite andra inspirationskällor bilda sin egen uppfattning.

Lustigt att många behandlar alla länkar som inte har en sammanfattning som de vore virus. :)

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Man får mer ut av såna här podcasts/YouTube klipp än att läsa allt tjäbbel på Fotosidan. Och yepp, i brist på annat så följer jag sånt och deltar i forum. Det bästa är ju att det är enklaste att lyssna på podcasts och göra annat vettigt än att spendera 30min i forum.
För övrigt anser jag Tony Northrup har massa bra att säga. Sen som allt annat så måste man ju med lite andra inspirationskällor bilda sin egen uppfattning.

Lustigt att många behandlar alla länkar som inte har en sammanfattning som de vore virus. :)

/Stefan
Om tjäbblet: Du är starkt bidragande till det genom att ge råd och när man skrapar lite på ytan genom att ställa någon följdfråga eller invända mot någon del så ändrar du lite på storyn eller så visar det sig att din anekdot inte gällde ett sådant fall, som hände så sent som igår. (Svara inte här, sajtmaila i vanlig ordning tack, jag svarar alltid på sajtmail)

Att lyssna på random podcast som du hittat i en tråd får du gärna göra, för min del så söker jag hellre upp något nytt på egen hand på t ex youtube än att bara följa någon obeskriven trådlänk.

Länkar utan beskrivning är ibland virus så du bör vara väldigt försiktig när du följer dem. Till att börja med ska du aldrig klicka på länken, precis som med länkar i email, eftersom den kan vara maskerad att gå till youtube men kan gå till ett virus som det inte ännu finns skydd mot. Så, ja du SKA betrakta länkar utan beskrivning som virus oavsett vem som postar den.

Men det var inte virusrisken som var poängen, poängen framgick ovan. Om man inte kan beskriva varför man postar länken och vad man förväntas finna där, låt bli att posta den. Har man lagt ner 30 minuter på att titta på en video/lyssna på en podd kan man lägga ner 30 sekunder på att beskriva den.

Det finns dessutom en del som kollar på de första sekunderna i en video och sen delar den. Det är ett annat problem och du kan väl gissa hur omtyckt det fenomenet är.
 

martinot

Aktiv medlem
Absolut, men jag är inte säker på att du förstått vad jag menade med mitt svar till PMD.

Det länkade videoklippet är ett podcastavsnitt med bild*, dvs man behöver inte titta på det utan kan lyssna på det i bakgrunden. Vill man så lär avsnittet finnas att tanka ned i närmaste podcastapp (deras podcast heter "Picture This"). Min poäng var alltså bara att man inte behöver ägna en halvtimme av full uppmärksamhet åt det, utan t ex kan stryka, koka kaffe, stå på händer eller lägga om taket under tiden.

*Det är ju inte helt uppenbart bara utifrån kanalen, eftersom Tony och Chelsea producerar en hel del annat, men de lägger även upp sin podcast i videoversion i samma kanal. I det här klippet verkar de dessutom ha missat att lägga in podcastnamnet.
Idiotiskt att köra ljudpodcast på YouTube!

Sådant skall man lyssna på med podcastappar (som tex. den i iOS). Själv så har jag dock ca 40 podcastar jag prenemurerar på, så min kö på intressanta poddar, som jag redan ligger efter med, gör att jag inte priortierar just denna (kommer hyfsat långt ner i prio).

Hur som helst; kan bara hålla med det som sagts innan av iSolen, PMD, AFE, mflr; om man postar en länk i forumet, så hör det till god ton att förklara: 1. vad den innehåller och består av. 2. på vilket sätt som den fyller ett argument/information till det som diskuteras i tråden. 3. kort sammanfattning av essensen (ett par meningar räcker).

OBS: Inte riktat till dig Ztenlund, utan till alla som postar "random" länkar i trådar utan någon info.
 

martinot

Aktiv medlem
Man får mer ut av såna här podcasts/YouTube klipp än att läsa allt tjäbbel på Fotosidan.
Det är upp till dig och var och en. Personligen så har jag en ca 80-100 poddavsnitt som ligger på hög att lyssna på (lyssnar i bilen, när jag lägger mig, etc.). De har högre prio än "random" podcastar jag inte känner till innehållet på.

Forumet går ju på 5-10 min. att browsa med dagens låga volym, så det gör jag utan problem (ibland lyssnandes på just podcastar, men då de som jag själv prioriterar).

Jag gör mitt val. Du ditt. Etc. Fine? 😀
 
ANNONS