Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av kompakt systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Elinekis

Ny medlem
Hej, jag har länge funderat på att införskaffa mig en kompakt systemkamera då min nuvarande (Canon Eos 600D) blir lite för tung och klumpig för att ha med sig och därför lätt stannar hemma till vardags.

Några egenskaper jag önskar är:
  • Liten och smidig
    Ha en optisk sökare
    Möjlighet att ansluta till Wi-fi, då jag snabbt och enkelt vill kunna överföra bilder till telefonen
    Pris under 5000 kr

Är lite glad amatör och har därför lite taskig koll på exakt vad som är önskvärt i en liten kamera, men vill gärna höra hur ni tänker kring det samt tips på vilka kameror ni tror är bäst, gärna med en kort beskrivning på varför :)

Hej, jag har länge funderat på att införskaffa mig en kompakt systemkamera då min nuvarande (Canon Eos 600D) blir lite för tung och klumpig för att ha med sig och därför lätt stannar hemma till vardags.

Några egenskaper jag önskar är:
  • Liten och smidig
    Ha en optisk sökare
    Möjlighet att ansluta till Wi-fi, då jag snabbt och enkelt vill kunna överföra bilder till telefonen
    Pris under 5000 kr

Är lite glad amatör och har därför lite taskig koll på exakt vad som är önskvärt i en liten kamera, men vill gärna höra hur ni tänker kring det samt tips på vilka kameror ni tror är bäst, gärna med en kort beskrivning på varför :)

Vill du komma ner i storlek så får du nog kika på en med elektronisk sökare. Sony A6000 har en bra sådan.

I sådana fall får det nog bli en elektronisk sökare, då det egentligen inte är det viktigaste. Är en fattig student som måste prioritera ;)

Alla kompakta systemkameror saknar spegel och har därför antingen ingen sökare eller en elektronisk sådan. Optisk sökare får man bara med Leica mätsökarkameror eller Fuji X-pro 1 men där tittar man inte genom objektivet.

Skall man hålla budget och köpa nytt får man titta på t ex Panasonic G5/6 eller GX7 (jag skulle ta den senare). Även Samsung NX30 och Fuji XE1 vore kanske alternativ. Av dessa är nog GX7 bland de nyare så jag kanske skulle valt den.

Alla kompakta systemkameror saknar spegel och har därför antingen ingen sökare eller en elektronisk sådan. Optisk sökare får man bara med Leica mätsökarkameror eller Fuji X-pro 1 men där tittar man inte genom objektivet.

Skall man hålla budget och köpa nytt får man titta på t ex Panasonic G5/6 eller GX7 (jag skulle ta den senare). Även Samsung NX30 och Fuji XE1 vore kanske alternativ. Av dessa är nog GX7 bland de nyare så jag kanske skulle valt den.

Skall tillägga att bland SPEGELLÖSA får man bara optisk sökare hos Leica M eller Fuji X-pro 1. Annars gäller DSLR som t ex Nikons, Canons och Pentax ordinarie systemkameror.

I sådana fall får det nog bli en elektronisk sökare, då det egentligen inte är det viktigaste. Är en fattig student som måste prioritera ;)

Vi på Fotosidan har gjort några tester som kanske kan vara av intresse.

Tre modeller som är just kompakta:
http://www.fotosidan.se/cldoc/vi-testar-tre-sma-spegelfria.htm
Tre modeller utan sökare:
http://www.fotosidan.se/cldoc/test-tre-spegelfria-systemkameror.htm
Två lite mer påkostade modeller, testade för ett år sedan:
http://www.fotosidan.se/cldoc/test-samsung-nx30-och-sony-alpha.htm

Generellt gäller nog att de billigaste modellerna ofta saknar sökare, en sådan blir en av de funktioner man använder för att locka oss att köpa lite dyrare modeller (även om en e-sökare i sig antagligen inte är så dyr).

MVH
/Martin

Med elektronisk sökare & pris möjligt under 5K = Panasonic GM5.

Det är nog det bästa du kan få under 5k om du vill ha med objektiv i priset. Fördelen med Panasonic (och olympus) är små objektiv. Finns många riktigt bra på runt 100g. Så om du även vill ha små objektiv så är det Panasonic och olympus som gäller. De har samma system, m43. Fuji, Samsung och Sony har har större objektiv. I princip lika stora som till din Canon.

ANNONS
Götaplatsens Foto