Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Samsung har klätt upp bruden och satt sig att vänta på friarna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tror inte de får använda Sonys BSI-sensor på ett tag. Därför är det kanske inte bara ett tomt rykte att Nikon köper upp Samsungs kameradivision. Samsung NX1:s BSI-sensor på 30mp (28,2 effektiva p g a över 500 af-punkter varav hälften är korslagda fasdetekterande och resterande kontrastdetekterande) är visserligen en APS-C, men också den absolut bästa jag någonsin provat i den storleken. DR är också mycket bra
Sedan är det lite kul att de här "betydelselösa" ( har benämnts så i diverse trådar) 2-3 EV vad gäller DR som Canon saknar uppenbarligen inte alls ter sig betydelselösa efter att debatten lugnat sig. Nu är det lite annat ljud i skällan från många håll. De betyder förbaskat mycket i DR från basiso och uppåt iso 800.
Däremot vidhåller jag att Canon är ett mycket funktionellt märke med många fina primegluggar, men jag gissar också att man ligger i startgroparna för en pro-kamera som är spegellös. Samsungs hybrid-AF på en BSI-sensor har visat att tekniken närmat sig AF på exempelvis en 7DMkII och ligger t o m ganska lika i vissa lägen.
Se gärna test på dpreview där man testat . Här kanske Sony också har något att hämta, förresten.
http://www.dpreview.com/reviews/samsung-nx1/8
"Tror inte de får använda Sonys BSI-sensor på ett tag.", skriver du.
Va, varför tror inte du att vem som helst inte skulle få köpa Sonys BSI FF-sensor?
Nu väntar jag bara på att du också får en avhyvling för okunnighet och lösa spekulationer av "Martinot"
Frågan är dock vad är det som ska ta sån tid hos de andra och att de bara finns ett företag på marknaden med en FF spegellös sensor/Kamera. Men för mig ser den nog ut att flytta över till Sonys lag och köra på en del fasta ska bara hitta lite objektiv som ska täcka upp mig på 70-200 fronten har dock sett att tamrons 150-600 med sony A fattning och sony adaptern ska funka riktigt bra där har jag ett objektiv som skulle funka bra för natur/djur om jag skulle behöva detta. Annars har jag kollat mycket på batis 85mm istället för att köra min 70-200 för porträtt. Vad tycks?
Det är väl tveksamt om det går att göra en småbildskamera med EF-M-fattning, och att frälsningen är spegelfri småbild är kanske inte helt självklart.Vi har inte ens sett ett försök från Canon att stoppa in en traditionell FF-sensor i sin spegellösa M-serie. Det skulle jag göra om jag nu satt där med en FF-sensorteknik som inte var helt toppen och såg en hel del av min installerade bas köpa Sony-hus istället.
"Tror inte de får använda Sonys BSI-sensor på ett tag.", skriver du.
Va, varför tror inte du att vem som helst inte skulle få köpa Sonys BSI FF-sensor?
Nu väntar jag bara på att du också får en avhyvling för okunnighet och lösa spekulationer av "Martinot"
Tja, Sony kan ju ha andra "friare" som betalar bra för en periods "ensamrätt". Nikon är ett förhållandevis litet företag och har i stort sett bara sin kamera/objektivtillverkning. Jämfört med andra stora koncerner kanske de betraktas som små.
Det är kul att spekulera. Hursomhelst har du rätt i att mycket hänger på hur pass smarta adaptrar kommer att fungera. Bristande prestanda och crossoverfesten bromsas.
//Lennart
Om inte spegellös småbild ska frälsa Canon från undergång, vad ska i så fall göra det?Men det handlar ju inte om någon frälsning Per, utan om att det är en nische som de stora faktiskt negligerar och om det är så att Canon inte kan få in en FF i ett EOS M-hus så har de väl målat in sig i ett hörn lite i onödan. Alla tillverkare behöver väl vara på de marknader som växer, särskilt i tider som dessa som ju som helhet inte varit bra för tillverkarna de senaste åren.
I Japan är bolagsstrukturerna något mer komplicerade än annorstädes, så vem som samarbetar med vem och vem som tjänar på det är inte alltid lätt att se.Företagen gör de vägval de hoppas ska gynna dem själva maximalt om de kan. Ibland sker det på andras bekostnad och ibland är samarbete en bättre väg om man vill prioritera att dela på utvecklingskostnaderna.
Martinot, du skriver att du har ingen information om samarbete mellan Samsung och Nikon.
Innebär det att du sitter med i någon Nikon styrelse eller har nära släkt far/mor/bror som jobbar inom Nikon, tycker mig uppleva att du sitter inne med någon form av information som man kan läsa mellan raderna i många av dina inlägg.
Du ser ut att vara mycket upprörd över flera av StenÅkes inlägg, svarar honom som att du vore en firma representant och talesman för Nikon, jag tolkar inte StenÅkes inlägg som några tvärsäkra påstående utan mera som allmänt resonerande,
Så visst tycker jag att det skapar en hel del spekulationer om varför det ökade intresset som uppstått med denna A7RII,
personligen så tror jag att spegelösa och vanliga DSLR kommer att leva sida vid sida under lång tid framöver.
Det stämmer. Tror inte många som har det - men ändå spekuleras det friskt och det vildaste här. Jag väljer personligen att avstå helt enkelt då jag inte har någon som helst information om det.
Helt OK om andra som har mer information kommer med den.
Absolut inte.
Han har visat flera gånger att han inte har någon som helst koll eller belägg för den typen av uttalanden han gör. Han har inte någon som helst insikt i Sonys affärer, och det har han visat tydligt genom tiderna här på FS. Kommer aldrig med några belägg eller uppbackningar om hans påståenden om detta.
Så ja; jag blir upprörd över pesoner som hittar på helt egna saker utan några som helst belägg för dem. Sedan spelar det ingen roll om personen heter StenÅke, eller något som helst annat.
Principen är precis lika dålig för det. Sprider okunskaper och skapar osanningar som inte tillför något konstruktivt.
En sak är säker; Sten Åke är helt klart inte någon representant för Sony (vilket är tur för dom).
Vad skapar spekulationer? Var inte riktigt med på den.
Håller med.
Men det handlar ju inte om någon frälsning Per, utan om att det är en nische som de stora faktiskt negligerar och om det är så att Canon inte kan få in en FF i ett EOS M-hus så har de väl målat in sig i ett hörn lite i onödan. Alla tillverkare behöver väl vara på de marknader som växer, särskilt i tider som dessa som ju som helhet inte varit bra för tillverkarna de senaste åren.
Samsung har kunnat utveckla, tillverka och leverera spegellösa kameror med egen tillverkade högupplösta sensorer och som jag har förstått med mycket hög prestanda och kvalité.
Är det då någon som på allvar tror att alla dessa manår i utvecklingsarbete och alla de investeringar som har gjorts vid utveckling och för produktion kommer att slängas ut genom fönstret rakt ned i containern?
Nej, självklart inte. Ett så framgångsrikt företag som Samsung och som faktiskt kom ända fram tlll kaklet med sin produkt ägnar sig nog inte åt kapitalförstöring i megaformat etc
Min tanke är att endera kommer man att jobba långsiktigt och fortsätta som förut samt ev lansera nya modeller för att attrahera marknader där man kan sälja. Ser att det finns rykten om en NX2:a...
Eller så köpar man in sig i befintliga marknadsandelar med någon form av samarbete med ett etablerat märke för att få ut produkten/kunnandet och få tillbaka kapitalinvesteringen. Att sälja ut produkten och sitt kunnade....är också tänkbart naturligtvis. Till vem i så fall blir mycket spännande
Utifrån ursprungsfrågan i tråden så tror jag att det lär komma något intressant inom högst ett år... troligen kortare tid och som jag i alla fall avser att vänta in innan vägvalet mot spegellöst FF görs
Om inte spegellös småbild ska frälsa Canon från undergång, vad ska i så fall göra det?
StenÅke, SAR skrev för en tid sedan att det nog var A7-kamerorna som räddat Sony från nedläggning, kan ligga en hel del i det.
Ja och jag brukar faktiskt peka på de källor jag kommenterar till skillnad från många andra här (jag läste själv en fempoängskurs i källkritik som en del av 40p historia redan på 80-talet). Just historikerna i Sverige har drivit den traditionen långt och länge inte minst i Lund) och just i detta fall så har ju Sony släppt siffror och de har jag också refererat till. På Internet är det var och ens ansvar att så gott det går värdera källorna.
Det är heller inte svårt att se de strömningar som faktiskt sker nu. Det finns ju exv. kommentarsfält och "användarreviews" hos de stora säljkanalerna i USA och där framgår rätt tydligt hur folk motiverar sina köpval. Det är Sverige och FS som må vara en plaskdamm men information finns att läsa på många ställen - om man har intresse och orkar. Inte minst viktig är att ta del av en del av de nya patent för det är ju de som ska bli verklighet ofta i nästa generation. Betydligt svårare kan det vara att få grepp om vad företagen har för sig eftersom de har alla skäl att hålla tyst (non disclosure-kultur råder och vi får sällan veta fullt ut vilka beslut företagen tar). Så visst kan man se vartåt det flyter men det är svårare att uppskatta hur stora strömmarna är och inte minst varför.
Jag tillhör också dem som tror att det är lite viktigt att ha viss koll på detta och jag vet att jag är långtifrån ensam om det, och man kan ju tolka många Canon-fotografers lite ängsliga frågor i dessa spalter som oro inför ett vägval som eventuellt leder in i helt okänt land. Men det bästa med det som sker nu är ju att valen här inte är svart-vita. Nu kan ju flera världar samexistera och berika varann på helt andra sätt än som tidigare varit möjliga. Vinnare i detta är de som är öppna för cross-over och många kommer att se att valet inte handlar om Canon eller Sony utan om Canon och Sony (kamerahus) och Canon + allt annat (i form av objektiv) . Det gör ju att det är ett ganska ofarligt val trots allt och i vissa sammanhang ett icke val.
v
Hajar inte riktigt att du vurmar så för NX1, har läst testet på DPR flera gånger om NX1, och dom har till viss del samma problem som övriga spegellösa, fungerar bäst med ensam springande gubbe, precis som A6000 som exempel. Vid lite mörker får AF det svårare, samma som övriga spegellösa, DPR har ju med allt det som inte är på topp också. Kollar man DXO så krossar ju inte NX1 tex A77II utan dom ligger väldigt lika, Om NX1 haft lika eller högre DR än D7200, så hade det varit annorlunda men det har dom inte eller.
Man har svårt att se skillnad på 36mp mot 50mp, varför skulle 4mp mera än övriga APS-C göra mer skillnad bara för att det är en Samsung. är väl beskärning då som gör lite nytta. Där i mot så tror jag att en uppföljare NX2 kunde ha blivit ännu vassare, NX1 är väl Samsungs första riktigt allvarliga utmanare till övriga inom samma segment.
Alla upplever inte Fujis rattar som exemplariskt eller, det blir nog glasögon på där i skumrasket när man skall kolla alla rattarnas inställningar, tryckande och vridande, spakar hit och dit. Med Leica är det märkligt precis tvärt om, dom är så kloka för dom har så avskalat med vred och rattar, där skall det gå snabbt så man hinner att komponera bilden, det går inte att hålla på att vrida på spakar där inte.
Med det menar jag inte att Sony kameror är färdiga på något sätt vad gäller hantering och gränssnitt, det fins till och med en Svensk kille som skickat förslag till SAR på flera förbättringar av gränssnitt, hoppas dom läser vad han skrev.
Sony kan för övrigt aldrig ersätta alla andra kameramärkens höjdpunkter inom olika önskvärda egenskaper, gillar man Fujis vred och spakar, så köper man en sådan, vill man dra 15bps så får man titta på NX1 eller en N1-Nikon. 2014 använde pressen 58% Canon kameror Nikon stod för 28%.
Jag tror själv att spegelöst är framtiden, men det betyder inte att spegel reflex kameror kommer att försvinna precis som att analogt inte försvunnit när de blev allt mer digital standard. Men de är ju en tid innan spegelöst kanske toppar marknaden men det återstår att se för den delen. Själv har jag haft Canon och Nikon men jag gillar också supporta underdogs i branschen, varför inte? konkurrens frodar utveckling ibland får man våga satsa.