Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera + tillbehör mellan 7000-13000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

AddixD

Ny medlem
Hej.

Jag är ute efter en ny kamera och jag har ingen aning om vad som är bra eller dåligt. Jag kan absolut ingenting om objektiv, kameror, etc.

Jag vill fota mina barn och fina landskap och få så mycket för pengarna som möjligt.

Kan någon vara vänlig och ge mig förslag på kamera + objektiv + allt annat som behövs för en rimlig peng.

Mvh
Andreas

Om du absolut vill ha en "riktig" systemkamera: Åk till MediaMarkt och köp en Nikon D3300 med normalzoom (18-55) för 3500 kr. Använd den ett tag och köp sedan till det du saknar.

Med den budgeten skulle jag rekommendera instegsmodellerna till fullformat. Canon 6D eller Nikons motsvarighet.Börja med ett vanligt normalobjektiv (50 mm) och köp till först senare när du vet säkert vad du vill ha.

//

Med den budgeten skulle jag rekommendera instegsmodellerna till fullformat. Canon 6D eller Nikons motsvarighet.Börja med ett vanligt normalobjektiv (50 mm) och köp till först senare när du vet säkert vad du vill ha.

//

Fast billigaste 6D:n på prisjakt går på 14149 kr utan objektiv, sen objektiv + tillbehör på det är det över hans budget..

Om du absolut vill ha en "riktig" systemkamera: Åk till MediaMarkt och köp en Nikon D3300 med normalzoom (18-55) för 3500 kr. Använd den ett tag och köp sedan till det du saknar.

+1
...och fyll på med kunskap från böcker, youtube, kurser. Redigeringsprogram t.ex. Lightroom. Snackar vi landskap rekommenderas stativ och några filter...

Jag håller med ErlandH och Marteric. En instegs-DSLR, med s.k. crop sensor, är den typ av kamera som ger "mest kamera för pengarna" på en återhållsam budget. Åtminstone för stillbilder. Det är Nikon, Canon och Pentax som gör den här sortens kameror. Mest uppenbara, billiga alternativet just nu är kanske Nikon D3300 som också föreslagits.

Bildkvaliten är förträfflig, och kamerorna är arbetsmässigt bekväma, flexibla och kapabla.

Nackdelarna (jämfört med diverse s.k. spegellösa systemkameror, Panasonic, Olympus, Sony, Fuji) är främst att de är aningen mindre lämpliga att filma med. Och så är de stora och bulkiga, vilket gör dem trevliga att fotografera med, men mindre trevliga att "ha med sig".
Fördelarna, är två tunga, man slipper bekymra sig för on/off och batteritiden, och de är bättre på att nita fokus på ett motiv som rör sig i djupled.

Jag skulle nog också föreslå en Nikon d3300 med kittobjektivet 18-55.

Ska du gå vidare i landskapsfotografering så kolla även på objektivet Tokina AT-X 11-16 f2.8 så får du lite mera vidvinkel. Funkar även fint om du vill ta kort på stjärnorna, men glöm inte att skaffa ett stativ om du skall fota i mörker.

UV filter behövs inte, det brukar dom försöka lura dig på i butiken, om du inte tänkt att fota där det blåser sand på dig vilket jag gissar sker väldigt sällan. Men kan vara värt att skaffa en blåstuta och en penselpenna för att rengöra optiken mellan varven.

Med den budgeten skulle jag föreslå Nikon D7200 med 18-140 objektiv.

Den ger nog inte bättre bilder än D3300 som föreslås av en del andra, men den är behagligare att använda. Möjligtvis får du aningen bättre dynamiskt omfång. Du får bättre sökare med aningen större förstoring och riktigt prisma stället för pentaspeglar som ger mörkare sökarbild vilket i sin tur gör det svårare att ställa skärpan manuellt eller verifiera att autofokusen verkligen ställt in rätt.

Fler riktiga fysiska reglage för ofta använda funktioner vilket gör att det blir mindre rotande i menyer. Bättre möjlighet att styra blixtar.

Fungerar till skillnad från D3300 även med äldre optik, vilket är bra om du skulle vilja köpa något begagnat. Snabbare autofokus

Först och främst se http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/grunderna-i-att-fota/ för gratis kurser. Sen köper du en begagnad kamera typ D7000 och 35:a och 50:a för att kunna ta sjyssta foton. 18-200 från Nikon är också bra all around objektiv. Har du någon bekant som använder Canon se till att testa det också eftersom om du köper Canon så kan du kanske låna deras optik till att börja med.

Men som sagt, du blir inte bättre fotograf om du köper dyraste kamera! (Det blev inte jag i alla fall) :D

P.S. Nikon, Canon eller något annat - spelar inte så stor roll för dig just nu, man brukar hålla till det man började med men det är inte regel.

Lycka till med din fotografering

Oavsett nytt eller använt, och oavsett APS-C eller Småbild/FF (beg i isf med din budget), och oavsett Nikon eller Canon (Nikon har nog lite bättre DR fortfarande), så tycker jag att du skall komplettera din zoom med en snabb 35/1,8 (om APS-C) eller en 50/1,8 (om FX/FF).

Perfekt om du skall fota dina barn inomhus där det ofta är lite sämre belysning, och du får också möjlighet till att lättare få till en fin bokeh (oskärpa på förgrund och bakgrund). Dessutom oftast också mycket skarpare och högre upplösta bilder än vad zoomar ger (speciellt billiga sådana).

Först och främst se http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/grunderna-i-att-fota/ för gratis kurser. Sen köper du en begagnad kamera typ D7000 och 35:a och 50:a för att kunna ta sjyssta foton. 18-200 från Nikon är också bra all around objektiv. Har du någon bekant som använder Canon se till att testa det också eftersom om du köper Canon så kan du kanske låna deras optik till att börja med.

Men som sagt, du blir inte bättre fotograf om du köper dyraste kamera! (Det blev inte jag i alla fall) :D

P.S. Nikon, Canon eller något annat - spelar inte så stor roll för dig just nu, man brukar hålla till det man började med men det är inte regel.

Lycka till med din fotografering

Skulle säga att 35 och 50 mm är lite väl nära varandra i brännvidd för att det ska va lönt ha båda. Jag hade börjat med ett 50/1.8G som fungerar bra för t.ex. porträtt av barnen, och sedan kanske kompletterat med ett ljusstarkt 24 mm. Tyvärr är dock ljusstarka 24:eek:r dyra.

Både 35/1.8G för DX och 50/1.8G är bland de mest prisvärda objektiven i nikons utbud.

Vad det gäller D7000 så delar den många av de egenskaper som D7200 har som t.ex. bra sökare och bra reglage, möjlighet att använda äldre optik, styra blixtar m.m. Dock inte riktigt lika snabb autofokus och har lite färre pixlar vilket gör att du inte kan göra riktigt lika stora utskrifter som D7100/D7200 eller för den delen D3300. Förmodligen räcker dock även det mindre antalet mer än nog om man betänker att Nikons toppmodell D4s som används av många sportfotografer inte heller den har fler pixlar. Så länge du håller dig till att titta på bilder på skärm eller utskrifter upp till A2 lär det inte vara något problem. Kort sagt hela D7xxx serien är bra köp nya eller begagnade.

35:a är dx och är 35 på modeller vi rekommenderar och 50:a är inte dx så den blir klockren porträttglugg ;)

Köp begagnad i början, det är lätt att komma upp i 100.000 om man vill ha det bästa.

35:a är dx och är 35 på modeller vi rekommenderar och 50:a är inte dx så den blir klockren porträttglugg ;)

Köp begagnad i början, det är lätt att komma upp i 100.000 om man vill ha det bästa.

Nikon har två stycken 35/1.8. En som klarar både dx kamerorna (som D7xxx/D3xxx), och kameror med stor fullformatsensor (FX), och en som bara klarar enbart DX kameror. Har man en DX kamera väljer man DX varianten som är mindre lättare och billigare. Faktum är att DX versionen nästan tecknar ut en fullformatsensor så kan man leva med lite mörka hörn fungerar den även för FX.

Alla kameror i den prisklassen är oerhört kompetenta och kommer att kunna leverera jättefina bilder.

Personligen skulle jag i ditt läge mer fundera på vilken TYP av kamera som passar dig bäst, är det en systemkamera där du kan lära dig massor, sätta dig in i hantverket, skaffa en uppsättning objektiv etc, eller skulle kanske en s.k. bridgekamera, eller mer avancerad kompakt passa dig bättre?

Just den frågan, hur mycket tid och intresse du har tycker jag är rätt viktigt, eftersom det är det som gör att lite dyrare systemkameror kommer till sin rätt.

Kanske är det en superzoomzkamera du ska ha, eller kanske en bra sportkamera, eller kanske någon kamera som är bra på att filma? År storlek och portabilitet viktigt?

Att bli nöjd tror jag ofta handlar om att veta vilka egenskaper man prioriterar, och sen hitta en kamera som matchar det, men som sagt, alla kameror i den prisklassen är bra, men de är olika bra på lite olika sått.

När det gäller just t.ex bilder på barn tycker jag själv att saker som snabb uppstart, bra batteritid, hyfsat väl fungerande autofokus, fina hudtoner direkt ur kameran, lättanvänd (relativt sett) wi-fi-lösning är viktigt, enkel och väl fungerande filmning, pekskärm skulle jag nog också se som krav.

En kamera jag själv är svag för är t.ex Canon 70D som tickar i de flesta av de boxarna. Nikons modeller kan erbjuda i princip samma sak, beroende på modell, och i de fallen kanske lite bättre landskapsbilder rakt ur lådan, men kanske lite svagare på filmning osv, dvs. små skillnader där det ena eller andra är bättre. Självklart ska man också titta på spegellösa storsäljare som Sony A6000, liksom utbudet från Panasonic, Olympus, Fuji etc.
Och, gå in i en välsorterad affär med kunnig personal och be att få känna lite på grejerna. Att man tycker en kamera känns bra i handen, har intuitiva reglage etc är också viktiga saker som det är svårt att läsa sig till.

Sist men inte minst. Skaffa Lightroom. Det kommer göra dina bilder bättre, vilken kamera du än köper.

Nikon har två stycken 35/1.8. En som klarar både dx kamerorna (som D7xxx/D3xxx), och kameror med stor fullformatsensor (FX), och en som bara klarar enbart DX kameror. Har man en DX kamera väljer man DX varianten som är mindre lättare och billigare. Faktum är att DX versionen nästan tecknar ut en fullformatsensor så kan man leva med lite mörka hörn fungerar den även för FX.

Du behöver verkligen inte citera föregående inlägg, inte heller läxa upp mig, jag vet exakt vad Nikon har för objektiv. Som "nybörjare" är det bättre med 18-200 vr2, 35dx och 50 än att få köpa 24 som är både dyr och onödig.

Du behöver verkligen inte citera föregående inlägg, inte heller läxa upp mig, jag vet exakt vad Nikon har för objektiv. Som "nybörjare" är det bättre med 18-200 vr2, 35dx och 50 än att få köpa 24 som är både dyr och onödig.

Ledsen, det var inte meningen att du skulle känna dig uppläxad. Tror för övrigt att vi är överens om att 24:an är i dyraste laget, men det var det brännvidsmässigt naturliga alternativet om man skulle köra två fasta objektiv. 50/1.8G + någon zoom som täcker de korta brännvidderna och kanske mer är som du skriver bästa lösningen.

Tack så mycket för alla tips! Jag känner mig inte direkt klokare, men att börja med något billigare för att sedan se vad jag verkligen behöver känns som en bra lösning.

Jag hittade en begagnad kamera på fotosidan.se

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=251102

Är det ett bra köp? för jag vill inte bli lurad.

Mvh
Andreas

Ja, det är en bra kamera att börja med. Kolla på blocket var priserna ligger, kanske går att pruta lite.

Nikon D7000 är en mycket kompetent kamera! Canons motsvarighet skulle väl vara canon 60d som också är mycket trevlig. Fått mycket kritik då den var dyr förut men nu kan man göra kap på den å!

ANNONS