Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Digitalisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Hoppas att jag hittat rätt Forum och tråd för denna fråga. Får man lov att ställa en fråga till sina vänner och kollegor? Som många andra har jag tusentals diabilder och negativ till pappersbilder som jag skulle vilja digitalisera. Vilka råd har ni att ge mig? Skall jag köpa egen utrustning och göra jobbet själv? Hyra? Lämna iväg arbetet? I så fall till vilket företag? Tar tacksamt emot alla råd och tips!

Hej

Det beror på vilken nivå man vill lägga sig. Jag skulle köpa en hygglig flatbäddsskanner, som har hållare för negativ och dia. Det finns olika modeller och prisklasser, Epson, Canonscan mfl.

Använder själv en Canoscan 9000F, och den kostar inte mycket. Att lämna in för scanning kostar pengar.

Hittade en sida med olika förslag, det kommer nya modeller hela tiden :) http://www.scanplify.com/best-35mm-film-and-slide-scanner-reviews/

Mvh

Mitt råd är att söka i forumet. Finns fler som stått inför samma frågeställning som du, och mycket klokt sagt i ämnet.

Hej! Hoppas att jag hittat rätt Forum och tråd för denna fråga. Får man lov att ställa en fråga till sina vänner och kollegor? Som många andra har jag tusentals diabilder och negativ till pappersbilder som jag skulle vilja digitalisera. Vilka råd har ni att ge mig? Skall jag köpa egen utrustning och göra jobbet själv? Hyra? Lämna iväg arbetet? I så fall till vilket företag? Tar tacksamt emot alla råd och tips!

Har du tiden? Hur mycket värderar du den? Det är ett ganska tråkigt jobb att göra själv. Eller hur mycket är du beredd att betala? Jag har inte färska uppgifter vad skanningstjänster kostar idag, men tidigare var det c:a 12 kr/bild, lite beroende på vilken upplösning man vill ha.
Ska du göra jobbet själv finns det olika lösningar.
Vad är målsättningen? Att få alla bilder i hög upplösning från början eller att snabbt skanna igenom bilderna i lägre upplösning och sedan välja ut bilder att lägga ner mer arbete på?

Jag har skannat omkring tio tusen bilder i en filmskanner där själva skanningen tar c:a tre minuter per bild. Ett flerårigt projekt med andra ord om man inte gör det på heltid. Det finns snabbare sätt beroende på vilken kvalitetsnivå man är ute efter.

ANNONS