Annons

Råd om repro med stativ av påsiktsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ynos

Aktiv medlem
Det går alltså inte att ta ur bilderna ur ramarna utan att förstöra de sistnämnda?

Putsa glasen noga om du måste fotografera genom dem och hoppas på att all smuts sitter på utsidan.:)
(Retush går ganska bra att göra med datorhjälp numera).

Ett 055-stativ är hyfsat stabilt, men det kan vara lite bökigt att se till att kameran är parallell med golvet/bordet/(eller vad du lägger bilderna på). Ett trevägshuvud (kuggdrivet) med vattenpass är förmodligen bättre än en kulled.

Jag föreslår att du tittar lite på reprostativ. De brukar vara stabila och inte så dyra. Ofta bekvämare att arbeta med också.

Tack för dina synpunkter!
Det är mer än 60 år gamla inramningar. Välgjort och förslutna på baksidan. Jag skulle inte kunna återställa det själv. Så det skulle kosta en slant att lämna till ett proffs. Så jag avstår att öppna dem.

Bra tips med trevägshuvud (kuggdrivet) med vattenpass. Jag har sett kombo med kulled till vettigt pris. Får titta på växelhuvud med.

Jag har tittat på reprostativ men pelaren är oftast för kort. Jag har ju en Aps-c och 50 mm makro dvs 75 mm brännvidd. För motiv 40x30 cm blir det ca 100 cm avstånd till "filmplanet". Egentligen skulle jag vilja ha FF-formatet, men jag orkar inte ta den bollen nu. Vintertid är reprotid, tror jag. Nytt hus och ny optik men vilket märke? Aps-c är ju svårt på korta brännvidder.
 

Ynos

Aktiv medlem
Jag sitter och funderar på samma saker för jag har en massa tavlor, foton i ramar, dia, negativ, svartvit som jag vill digitalisera och jag har kommit fram till att det är bättre att köpa ett reprostativ för att det är lättare och stabilare att får allt i våg. Sen kommer jag nog att köpa svart tyd som jag kan göra ett tält för. Hm, vänta förresten undrar om jag inte har ett tält i förrådet nånstans.

Det är säkert enklare med reprostativ om man har en FF-kamera med 50 mm objektiv för en tillämpning som min. Är det ett svart tält? Varmt och skönt när solen skiner. ;)
 

Ynos

Aktiv medlem
På nästan alla moderna SLR kameror behöver man cirkulära polarisationsfilter. De har inte namnet till trots cirkulära spalter utan de är precis lika som på icke cirkulära filter raka. Det som skiljer är att på kamerasidan av filtret finns en beläggning som depolariserar ljuset så att de halvgenomskinliga speglarna kan dela upp ljuset till sökare, ljusmätning och af-sensor.
Så på blixtar icke cirkulärt vi vill skap polariserat ljus och på kameran cirkulärt vi vill ju att de ska fungera…

Tack för info!
Nu handlar det om fysik.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ett 055-stativ är hyfsat stabilt, men det kan vara lite bökigt att se till att kameran är parallell med golvet/bordet/(eller vad du lägger bilderna på). Ett trevägshuvud (kuggdrivet) med vattenpass är förmodligen bättre än en kulled.
En enkel metod att bli parallell med underlaget är att lägga en liten spegel mitt på det som ska avbildas och ställa in så man ser spegelbilden av objektivet i sökaren.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Ett reprostativ kanske inte behöver vara så högt. Förr när man skulle göra stora förstoringar vred man huvudet på förstoringsapparaten och satte den på kanten av ett bord och sedan la man papperet på golvet. Det borde väl gå att göra lika vid reprofoto.
 

janc

Aktiv medlem
På det reprostativ jag har, vilket vad jag kan se är samma som det hos Photax, är pelaren fäst underifrån med en(1) bult genom plattan och borde gå att vrida 180 grader. Med några rejäla böcker som motvikt på plattan borde det fungera…
 

Ynos

Aktiv medlem
Apropå reprostativ så går det ofta med rimligt enkla medel att konvertera en vanlig förstoringsapparat. Och sådana finns ju gott om på begagnatmarknaden.
(Är originalen för stora så funkar ju annars en horisontell setup också, mot en vägg t ex.)

Fina raster kan man hitta till belysningsarmaturer av olika storlekar. Just detta är kanske litet väl grunt men det finns djupare, och man kan stacka dem.

Tack för tipsen!
Att modifiera en förstoringsapparat är ingen dum ide. Har läst att många gjort det på bra sätt. Nu tänkte jag spara tid på att köpa färdigt.

Men raster verkar inte lätt att hitta färdigt till blixtarna. Bra tanke att utgå från armaturer för att göra eget.
 

Ynos

Aktiv medlem
Till Durst förstoringsapparat fanns en reproarm som tillbehör. Man tog bort huvudet och satte dit reproarmen som hade stativskruv.

Annars har t.ex Photax reprostativ för en rimlig peng:


Jag har ett motsvarande men med annat varumärke (och andra lampor). Att montera eller demontera tar inte många minuter om du inte vill ha det framme hela tiden

Tack för tips!
Fiffigt av Durst. Var många som hade Durst förstoringsapparat förr

Ja, när jag skaffat ett FF-system blir det något reprostativ. Men innan dess känns det som att det blir något "bra att ha" på hyllan bland de andra.
 

Ynos

Aktiv medlem
På det reprostativ jag har, vilket vad jag kan se är samma som det hos Photax, är pelaren fäst underifrån med en(1) bult genom plattan och borde gå att vrida 180 grader. Med några rejäla böcker som motvikt på plattan borde det fungera…

Fiffigt!

Eller några blytyngder från viktbältet (för dykning) i förrådet. :)
 

Ynos

Aktiv medlem
Ett reprostativ kanske inte behöver vara så högt. Förr när man skulle göra stora förstoringar vred man huvudet på förstoringsapparaten och satte den på kanten av ett bord och sedan la man papperet på golvet. Det borde väl gå att göra lika vid reprofoto.
En god tanke. Men det gäller väl bara förstoringsapparaten. Ett standard reprostativ har väl fast kamerafäste? Nu har jag inte tittat på ett reprostativ irl på länge så jag har inte koll. Och numera finns ingen välsorterad fotoaffär att besöka på rimligt avstånd. Tyvärr.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Är det inte lite överkurs att skaffa ett reprostativ för ett (enstaka) jobb?
Stativet lär inte vara något problem.
Det kniviga är att sätta rätt belysning för att undvika störande reflexer och speglingar i tavlorna.
 

Artis

Aktiv medlem
För TS ändamål behövs väl inte ett cirkulärt polfilter?
Helt rätt. För reprofotografering där man fotar med 90 graders vinkel fungerar inte polfilter. Det har bästa verkan om man fotar med sned vinkel (mindre eller mer än 90 grader). Vid 90 grader får man ingen effekt.
 

Mats G

Aktiv medlem
Oj, det hade jag inte trott! Nu har jag bara en multiskrivare med skanner men jag ska prova med ett litet exemplar. Bara man inte repar glaset på apparaten. Tack för tipset.
Ovan nämndes om foton bakom glas. Bilden bör ligga an mot skannerns glas. Om den är inramad så räcker inte skärpedjupet på objektivet som sitter i skannern till för att ge en skarp bild.
 

janc

Aktiv medlem
Fiffigt!

Eller några blytyngder från viktbältet (för dykning) i förrådet. :)
Troligen ska jag hur som helst använda reprostativet imorgon. I så fall ska jag testa om det fungerar med pelaren vänd 180 grader

Bäst är nog om man i så fall kan säkra det med ett spännband eller liknande för att ta bort risken att hela härligheten tippar ner på golvet…😬
 

PMD

Aktiv medlem
Ovan nämndes om foton bakom glas. Bilden bör ligga an mot skannerns glas. Om den är inramad så räcker inte skärpedjupet på objektivet som sitter i skannern till för att ge en skarp bild.
Det finns flatbäddskannrar med autofokus, men jag vet inte hur vanliga de är.
 

janc

Aktiv medlem
Troligen ska jag hur som helst använda reprostativet imorgon. I så fall ska jag testa om det fungerar med pelaren vänd 180 grader

Bäst är nog om man i så fall kan säkra det med ett spännband eller liknande för att ta bort risken att hela härligheten tippar ner på golvet…😬

Ser ut att fungera.

399D6E37-B0BE-4C5B-B0A3-0C5237923D3B.jpeg
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS