Annons

Damm på sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubalibre

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte mig en Nikon D750 för ett par månader sedan. Jag har bara varit ute och fotat med den vid 4-5 tillfällen än så länge, och jag har bytt objektiv lika få gånger, och redan är det damm på sensorn.

Dom få gånger jag har bytt objektiv så har jag varit hemma....hållit kameran neråt.....blåst med blåsbälg och försökt att göra snabba byten, men har ändå massvis med prickar på sensorn. Dom flesta prickarna är väldigt svaga dock, och jag vet att det är lätt att ta bort i datorn i efterhand.

Men hur vanligt är det här egentligen? är det helt oundvikligt att få in skit som sätter sig på sensorn? när skall man börja fundera på en eventuell rengöring?, och skall man försöka sig på det själv eller lämna in kameran?

Detta var något jag trodde att man skulle behöva göra efter ett år kanske.....och inte efter några få byten av objektiv bara.

Jag läste något om Nikons check & clean, men det verkar inte gälla D750 av någon anledning :-/

Hur mycket kostar det att lämna in för en sensorrengöring?

/Niklas
 

apersson850

Aktiv medlem
Damm på sensorn är helt normalt för systemkameraägare. Ibland får man det utan att ha bytt objektiv, eftersom snafset kan ha legat i spegelhuset sen tidigare, eller skakats loss från något när du tagit en bild, och spegel och annat vimsar runt där inne.

Det är bara att lära sig att rengöra. Blåsa är enklast. Hjälper inte det är det ofta våtsvabbning som gäller. Inte speciellt svårt det heller, men normal försiktighet måste förstås tillgripas.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Damm på sensorn är helt normalt för systemkameraägare. Ibland får man det utan att ha bytt objektiv, eftersom snafset kan ha legat i spegelhuset sen tidigare, eller skakats loss från något när du tagit en bild, och spegel och annat vimsar runt där inne.

Det är bara att lära sig att rengöra. Blåsa är enklast. Hjälper inte det är det ofta våtsvabbning som gäller. Inte speciellt svårt det heller, men normal försiktighet måste förstås tillgripas.
Ja jag förmodar att det är oundvikligt. Jag har försökt blåsa med det hjälper inte. Vet inte om jag vågar mig på något annat. Men än så länge är det väl ingen större fara.....visst, det finns en del prickar där.....men det är knappt att dom syns, trots att man har försökt framhäva dom. Vissa är dock lite mörkare......såhär ser det ut;

http://i.imgur.com/ktMjIEc.jpg
 

filip71

Aktiv medlem
Ja jag förmodar att det är oundvikligt. Jag har försökt blåsa med det hjälper inte. Vet inte om jag vågar mig på något annat. Men än så länge är det väl ingen större fara.....visst, det finns en del prickar där.....men det är knappt att dom syns, trots att man har försökt framhäva dom. Vissa är dock lite mörkare......såhär ser det ut;

http://i.imgur.com/ktMjIEc.jpg
Jag fotograferar mycket makro och ofta med f/18-f/22 och då blir skit på sensorn väldigt tydlig. Jag har försökt med massor med metoder att försöka hålla skiten borta men det verkar inte spela någon roll om jag har på makrogluggen (alltså ingen zoom som blåser in skiten) konstant på eller byter till storzoomen i ett ridhus - efter en dags fotograferande så sitter några prickar där trots allt. Jag lämnade in kameran på Nikons check and clean (eftersom det ingår i tre år på D7200) och när jag hämtade ut den så testade jag huset direkt i butiken och nog fasen var det en prick där på första bilden. Orkade inte skicka tillbaka den igen (även om det skulle göras kostnadsfritt) utan gick hem och svabba rent med Eclipse och Pecpads som jag brukar göra. Jag har pratat med flera riktigt duktiga makrofotografer och de gör som jag - rengör så ofta det behövs vilket kan vara allt från var tredje vecka till två gånger om dagen. Fokusstackar man, dvs sätter ihop upp till 100 bilder, så blev de 3 skitprickarna långa streck eller 300 prickar beroende på om man använt ett stadigt stativ eller kört på frihand. Andra klonar bort prickarna i Photoshop men oavsett vilken städmetod man använder tar tid. Fotar jag med bländare f4-8 så kan jag fota i månader utan rengöring innan det stör. Å andra sidan - när jag förr i tiden framkallade och kopierade i mörkrum så var damm ett större reellt problem men inte alls lika problematiserat.
 

Måns H

Aktiv medlem
Leica/Pentax gel stick

Det finns redan trådar i ämnet.

För min del fann jag efter att h provat en hel del metoder att det som inte går bort med en bra gummituta (inte apotekets örontuta) lämpligen tas bort med Pentax Gel Stick eller Leicas motsvarighet.

(Leta runt lite så hittar du recension och inköpskällor.)
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Dom här Pecpadsen står det ju klart och tydligt att dom INTE skall användas till sensor, utan mer till objektiv och annat.

Gel stick verkar ju intressant, förutom en recension på Youtube där en kille visar att hans sensor blir ännu skitigare efter att ha använd en gel stick. Även andra som har skrivit i forum om att det bara blivit värre med gel stick.....men dom flesta recensionerna verkar positiva.

Jag vet dock inte om jag skulle våga mig på att rengöra den själv.....speciellt inte med en såpass dyr kamera, och då den endast är ett par månader gammal.

Jag har försökt hitta hur dom rengör sensorn hos Nikon eller Canon.....men jag hittar ingenting om det. Det är ju inte som om det vore NASA....topphemligt. Man tycker att någon borde veta hur det går till på ett riktigt servicecenter. Någon här som vet?
 

Måns H

Aktiv medlem
Så pass ny kamera

Det brukar ta ett tag innan en ny kamera visar problem.

Nikon hade ju jätteproblem med en annan kamera, (D 600 kanske den hette minns inte exakt) , det var jox redan från tillverkningen som ställde till det. Det är ju inte helt omöjligt att det är samma sak med din.

Kolla med Nikon om dom tar det på garantin - du har ju faktiskt inte använt den mycket alls.
 

snap01

Aktiv medlem
finns många sätt att rengöra på men oftast räcker det med blåsbälg o denna gelesticka. Ingen risk för repor etc är det bara damm så funkar den klockrent. Har du lyckats smeta ut olja från schaktet behöver du våtrengöring men se till att inget damm sitter kvar innan för det blir lätt repor jag har haft det på en D700 trots alla följda råd.Har skrivit om det tidigare på FS.
så mitt råd är använd blåsbälg samt denna se länk finns andra märken etc men det funkar riktigt bra sedan tycker jag att det underlättar med en sensor loupe ett förstoringsglas med belysning så du ser var skiten sittet o att du får upp det.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006162583/pentax/dslr-gel-stick-rengoeringsset-foer-sensor

http://www.bhphotovideo.com/c/product/870213-REG/Visible_Dust_9183082_Quasar_7x_Sensor_Loupe.html
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Ja, jag tyckte också det gick lite väl fort att få in damm. Åh andra sidan är det ju inte jättefarligt än så länge.....såg ju det först nu när jag skulle testa och se om jag hade något dam på sensorn. Inte ofta man fotar på f22.

Och tänker man efter så är det väl inte så konstigt. Jag stod i köket för en stund sedan då solen gassade in.....och det var ju som ett täcke med damm som svävar runt. Känns ju nästan som att man skulle få in mer damm än vad man får ut vid en eventuell rengöring....
 

danne63

Medlem
Ja, jag tyckte också det gick lite väl fort att få in damm. Åh andra sidan är det ju inte jättefarligt än så länge.....såg ju det först nu när jag skulle testa och se om jag hade något dam på sensorn. Inte ofta man fotar på f22.

Och tänker man efter så är det väl inte så konstigt. Jag stod i köket för en stund sedan då solen gassade in.....och det var ju som ett täcke med damm som svävar runt. Känns ju nästan som att man skulle få in mer damm än vad man får ut vid en eventuell rengöring....
Kanske inget med detta att göra men jag skickande in min då mitt serie nummer var drabbat.
https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/65019/~/till-användare-av-den-digitala-slr-kameran-nikon-d750-–-möjlig-skugga-i-bilder
 

filip71

Aktiv medlem
Dom här Pecpadsen står det ju klart och tydligt att dom INTE skall användas till sensor, utan mer till objektiv och annat.
Jag tror att tillverkaren Photosol vill friskriva sig från ansvar, plus att de har andra dedikerade (och dyrare) produkter för sensorrengörning. På deras webb står

PEC*PADs are NOT recommended for cleaning CCD sensors in 35mm DSLRs. Because we cannot control how carefully you handle the material while storing, folding, assembling, or applying our Eclipse or AEROCLIPSE, Photographic Solutions cannot approve or warranty the CCD or any camera part from any damage caused by homemade swabs or kits assembled by third party resellers.

Jag tolkar det som att de tycker att produkten duger för ändamålet men de kan inte garantera alla delar i rengöringsprocessen och avråder därför.

PecPads + Eclipse är en etablerad och kostnadseffektiv gör-det-själv-metod bland många fotografer och jag har själv använt mig av pecpads i 10 år nu utan problem eller missöden. Jag försöker alltid blåsa rent först och går inte det så blir det våtavtorkning. Det finns massor med trådar om rengöring med scotch-tejp, tops, andning och sugpumpar. Jag vill inte övertyga någon annan om olika metoders förträfflighet utan man får göra som man vill och på egen risk. Det jag ursprungligen ville säga i den här tråden är att sensorrengörning är snudd på oundvikligt även om jag också stött på flera år gamla systemkameror som aldrig rengjorts och ändå inte haft en enda prick ens på f/22.

Så här gör jag; http://www.cleaningdigitalcameras.com/howto.html och om du kör med små bländartal så behöver du nog inte rengöra din sensor på ett tag för det såg inte så farligt ut på bilden. Lycka till.

--filip
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Jag införskaffade min ett makroobjektiv, och med höga bländartal så var det nu hundratals små fläckar i bilden......så idag åkte jag och köpte sensor swabs och eclipse vätska och gjorde ett försök med att göra rent min sensor.

Nu har jag ränder över hela sensorn.....är som om jag hade lagt på ett lager av olja. Jag har nu försökt med 5 olika swabbar, och det blir likadant varje gång :-(

Jag är helt förstörd....och jag fattar inte vad som gick fel....

Jag tog ett par droppar på swabben.....la den försiktigt ner vid ena kanten av sensorn.....tryckte lite lätt och drog över till andra sidan, och med andra sidan av swabben tillbaka igen...

Det är ju ingen raketforskning direkt.....vad har hänt egentligen???
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Får du inte rätt på det så lämna in kameran här. Dom fixar det enkelt åt dig
http://www.kamerateknik.m.se/sensorrengoring.html

Har egen erfarenhet av deras arbete och det utför dom till full belåtenhet.
Hade man bott i närheten så.....att skicka kameran känns ju sådär....plus att det kostar nog en massa extra.

Jag frågade på scandinavianphoto idag när jag köpte grejerna, och dom tog 995:- för en sensorrengöring :-/
 

Cope1

Aktiv medlem
Hade man bott i närheten så.....att skicka kameran känns ju sådär....plus att det kostar nog en massa extra.

Jag frågade på scandinavianphoto idag när jag köpte grejerna, och dom tog 995:- för en sensorrengöring :-/
Sist jag skickade in huset till Nikon kostade det nog runt 180:- ink försäkring upp till 50.000:- om jag inte minns fel.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Sist jag skickade in huset till Nikon kostade det nog runt 180:- ink försäkring upp till 50.000:- om jag inte minns fel.
Hmm okej? Jag har ringt till en annan butik här nu som skickar in kameran till Nikon....1200:- skulle dom ha :-/

Jag får sluta fotografera helt enkelt......har lagt ner 55.000:- på ny kamera och utrustning på ett par månader, och nu kan jag inte ens använda den.....jag är så besviken :-(
 

Cope1

Aktiv medlem
Hmm okej? Jag har ringt till en annan butik här nu som skickar in kameran till Nikon....1200:- skulle dom ha :-/

Jag får sluta fotografera helt enkelt......har lagt ner 55.000:- på ny kamera och utrustning på ett par månader, och nu kan jag inte ens använda den.....jag är så besviken :-(
Ta´t lugnt.
Lite skit på sensorn har vi nog allihopa :)
Man får klona tills det blir för mkt skit att hålla reda på. Sen lämnar man in den på rengöring och njuter en stund innan det är dags att börja klona igen :)

För egen del brukar det räcka med rengöring 1 ggr per år.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Ta´t lugnt.
Lite skit på sensorn har vi nog allihopa :)
Man får klona tills det blir för mkt skit att hålla reda på. Sen lämnar man in den på rengöring och njuter en stund innan det är dags att börja klona igen :)

För egen del brukar det räcka med rengöring 1 ggr per år.

Kameran är helt ny och knappt använd....och jag hade redan fått massvis med damm på sensorn.....eller ja.....om jag tar vanliga bilder med bländare 2.8, 5.6, 8 och något högre så ser jag inte ens något nu när jag har ränder över hela sensorn....men om jag går högre upp för att t.e.x fota makro eller landskap så syns det väldigt tydligt med en gång.

Nu har jag använt alla 12 "svabbar".....och det är lite bättre.....men fortfarande mycket kvar i kanterna. Detta rengöringspaketet för 620:- hade jag tänkt att ha ett par år iallafall.....men det visade sig att jag fick betala 620:- för att få en skitigare sensor....

Helt otroligt att det inte finns ett enda ställe i hela Göteborg som rengör sensorer.....utan att man skall behöva betala 1000:- och vara av med kameran i flera veckor..... :-/
 

Cope1

Aktiv medlem
Jag förstår precis hur du känner och det är riktigt surt att det inte blev bra när du städade. Jag provade liksom du att rengöra själv men det är inte alltid så enkelt som man tror.

Därefter kom jag i kontakt med kamerateknik som fixade till allting för en riktigt rimlig peng.
Nu är det slutstädat för min del då det är värt varande krona att antingen skicka ner den eller åka ner och få den rengjord medans man väntar.

Planera in en fotorunda till Malmötrakten och beställ tid för rengöring. Därefter fotar du brofästet, torson och lite annat innan du åker hem igen :)
 
ANNONS