Annons

Återgå från win 10 till Win 7

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack alla ni som har skrivit i denna tråd. Att läsa inläggen har givit mig mycket information, främst de inlägg som är negativa / skeptiska till Windows 10. För skeptisk har även jag varit sedan jag första gången fick upp ett fönster med ”gratis uppdatering till Windows 10”.
Eftersom jag inte alls är särskilt kunnig i datorers tekniska uppbyggnad och dito funktion brukar jag aldrig göra något jag inte vet vad det är. I alla fall inte utan att först fråga någon mer kunnig bekant, vilket jag gjorde i detta fall. Han hade ingen som helst avsikt att uppgradera mest pga rädsla att förlora viktiga dokument och foton. Således styrkt, beslöt jag mig att inte heller göra det.

Däremot får jag fortfarande upp-poppande fönster om uppgradering som jag genast klickar bort. Men för någon vecka sedan (eller kanske två) började W10 plötsligt uppgradera sig automatiskt, utan att jag gjort något alls. Det var besvärligt att få bort denna oönskade uppgradering men jag tror att jag lyckades, för jag har kvar mitt W7 Pro. Och det tänker jag ha tills min dator behöver bytas av andra skäl, t ex ålder eller problem som inte är lönt att åtgärda. Förhoppningsvis kommer det inte att bli fler sådana automatiska / oönskade / icke beställda uppgraderingar. Dels vill jag själv bestämma vad jag vill göra eller ska ha och dels blir jag faktiskt lite ”upprörd och nervös” just för att jag inte är så kunnig i hur man bäst går tillväga när sådant händer.
Emellertid har jag märkt lite problem efter denna händelse och det är att datorn låser sig ibland och det verkar vara helt randomiserat när och varför. Dvs det är inte vid vissa tillfällen, inte heller när jag vill ta upp en viss sida, gå in på ett visst forum eller gör något speciellt. Den bara låser sig plötsligt och de kan vara när jag är inne på Tradera och tittar. Eller när jag skall in här på FS- sidan eller någon annan plats. Datorn är låst relativt länge – från 1-2 minuter kan det vara och sedan, lika plötsligt är den ”upplåst” igen och jag kan fortsätta med vad jag nu ämnade göra. Irriterande är det men vad jag kan göra åt det vet jag inte. Så jag får ha det så.

Jag har talat med flera i bekantskapskretsen som har uppdaterat till W10 och samtliga av dem har haft stora problem. Ett par av dem blev även av med innehåll, kunde inte besöka hemsidor eller forum de vanligtvis brukade göra.
För egen del använder jag inte min dator (en stationär) till mer avancerade saker än e- post, vissa bankärenden, surfande på de forum jag är medlem, söka en del info, och besöka andras hemsidor samt, naturligtvis, skriva dokument av skilda slag. Och – kanske det allra viktigaste - till mina foton. Eftersom allt jag nu har i min dator fungerar (undantaget låsningen jag nämnt ovan) och jag begriper mig på det och kan använda de program jag har installerade vill jag ha kvar den tryggheten. Inte bli pådyvlad saker, som kan ställa till, för mig, olösliga problem.
Så, än en gång, tack till er som har delat med er tankar, erfarenheter och information.
Mvh Christina
 
Microsoft agerar som ett elakartat virus...

Jag har flera datorer med Win 7 och Microsofts agerande mot dem har varit olika och Microsoft har tydligen lagt in ”motmedel” mot program som ska ta bort Win 10-patchar. Microsoft har blivit mer och mer aggressiva och desperata i sina försök att lura in användare i Win 10. I en av datorerna har installationen startat utan att jag godkänt någonting och utan att jag fått möjlighet att vare sig godkänna eller inte godkänna några användarvillkor för Win 10. Jag uppfattar nu Microsoft som fullständigt skrupelfritt och de beter sig som ett elakartat virus eller trojan. Har dessutom fått inside info om att det inte är säkert att låsa datorn även om man angett att någon sökning eller uppdatering av patchar inte ska ske. Detta är ett brott mot licensavtalet enl. Win 7 Ultimate vilket jag informerat min kontaktperson i Microsoft Sveriges ledning om. Att, som Microsoft gör, lägga in en länk ”juridik” som saknar utgång och går man ur genom att stänga av datorn så registreras detta som att man godkänt licensvillkoren för Win 10 men inte nog med det man anses dessutom ha accepterat att avsäga sig alla licenskrav på tidigare versioner av Windows!
Jag tog en SSD-kopia på c-disken 2016-05-04 och då hade Microsofts aggressiva agerande inte börjat i någon av våra datorer. Detta att ha en kopia på hårddisken har vi lärt oss att göra med jämna mellanrum eftersom man ofta måste tvångsbryta datorn efter problem vid uppdateringar.
Är det någon som vet om https://www.grc.com/never10.htm fungerar idag?
Jag har tidigare kört liknande program som inte funkat. Därför borde uppgiften ovan om info om vilka registerändringar man skulle göra kanske kunde vara en bättre lösning.
Microsoft ägnar tydligen all kraft åt att, med olagliga metoder, tvinga in användare i Win 10. De har tydligen inte förstått att det är produktutveckling som leder fram till produkter som användarna vill ha som leder till framgång, inte fifflande och olagligheter.
/Harald
P.S. Tack Christina för din intressanta info! D.S.
 
Uppdateringen ändrad

Tack alla ni som har skrivit i denna tråd. Att läsa inläggen har givit mig mycket information, främst de inlägg som är negativa / skeptiska till Windows 10. För skeptisk har även jag varit sedan jag första gången fick upp ett fönster med ”gratis uppdatering till Windows 10”.
Eftersom jag inte alls är särskilt kunnig i datorers tekniska uppbyggnad och dito funktion brukar jag aldrig göra något jag inte vet vad det är. I alla fall inte utan att först fråga någon mer kunnig bekant, vilket jag gjorde i detta fall. Han hade ingen som helst avsikt att uppgradera mest pga rädsla att förlora viktiga dokument och foton. Således styrkt, beslöt jag mig att inte heller göra det.

Däremot får jag fortfarande upp-poppande fönster om uppgradering som jag genast klickar bort. Men för någon vecka sedan (eller kanske två) började W10 plötsligt uppgradera sig automatiskt, utan att jag gjort något alls. Det var besvärligt att få bort denna oönskade uppgradering men jag tror att jag lyckades, för jag har kvar mitt W7 Pro. Och det tänker jag ha tills min dator behöver bytas av andra skäl, t ex ålder eller problem som inte är lönt att åtgärda. Förhoppningsvis kommer det inte att bli fler sådana automatiska / oönskade / icke beställda uppgraderingar. Dels vill jag själv bestämma vad jag vill göra eller ska ha och dels blir jag faktiskt lite ”upprörd och nervös” just för att jag inte är så kunnig i hur man bäst går tillväga när sådant händer.
Emellertid har jag märkt lite problem efter denna händelse och det är att datorn låser sig ibland och det verkar vara helt randomiserat när och varför. Dvs det är inte vid vissa tillfällen, inte heller när jag vill ta upp en viss sida, gå in på ett visst forum eller gör något speciellt. Den bara låser sig plötsligt och de kan vara när jag är inne på Tradera och tittar. Eller när jag skall in här på FS- sidan eller någon annan plats. Datorn är låst relativt länge – från 1-2 minuter kan det vara och sedan, lika plötsligt är den ”upplåst” igen och jag kan fortsätta med vad jag nu ämnade göra. Irriterande är det men vad jag kan göra åt det vet jag inte. Så jag får ha det så.

Jag har talat med flera i bekantskapskretsen som har uppdaterat till W10 och samtliga av dem har haft stora problem. Ett par av dem blev även av med innehåll, kunde inte besöka hemsidor eller forum de vanligtvis brukade göra.
För egen del använder jag inte min dator (en stationär) till mer avancerade saker än e- post, vissa bankärenden, surfande på de forum jag är medlem, söka en del info, och besöka andras hemsidor samt, naturligtvis, skriva dokument av skilda slag. Och – kanske det allra viktigaste - till mina foton. Eftersom allt jag nu har i min dator fungerar (undantaget låsningen jag nämnt ovan) och jag begriper mig på det och kan använda de program jag har installerade vill jag ha kvar den tryggheten. Inte bli pådyvlad saker, som kan ställa till, för mig, olösliga problem.
Så, än en gång, tack till er som har delat med er tankar, erfarenheter och information.
Mvh Christina

Hej

Anledningen är att tidigare var Win 10 uppdateringen lagt under "Valfri" numer har Microsoft flyttat den till "Rekommenderad" Har man Windows update inställt på "Installera uppgraderingar automatiskt" så startas installationen av Win 10 när du startar om datorn. Finns program att ladda ner så man blir av med detta. Alternativet är att ställa in windows update så att måste godkänna alla uppdateringar som installeras och ta bort Win 10 varje gång.

ThomasR
 
Ja verkligen skevt hur dom tvingar på folk det. :\



Jo var o en gör väl det, förutom dom som kör windows update o blir påtvingad win10 tydligen :)

Jeje, jag lämnar nu. Ville bara uttrycka mig om det (enligt mig) konstiga fenomenet att uppdatera sitt OS. Varför laga nåt som inte är trasigt tänker jag :)
Nja...nu är det ju ingen som blir påtvingad Win 10. Du får ett erbjudande om uppgradering (bara för att Microsoft skall få ett underlag över ev buggar på ett smidigt sätt) men det är du själv som avgör om du vill uppgradera.
 
Nja...nu är det ju ingen som blir påtvingad Win 10. Du får ett erbjudande om uppgradering (bara för att Microsoft skall få ett underlag över ev buggar på ett smidigt sätt) men det är du själv som avgör om du vill uppgradera.

När man får upp en ruta och stänger fönstret på vanligt sätt och Microsoft sedan tolkar det som att man tackar ja, då är det inte man själv som avgör. Microsofts metoder är och förblir ruttna i detta fall och den som påstår något annat har jag svårt att ta på allvar. Att de inte låter en dölja ikoner för GWX, lägger tillbaka uppdateringar man aktivt dolt och liknande är ageranden i samma anda.
 
(...) Alternativet är att ställa in windows update så att måste godkänna alla uppdateringar som installeras och ta bort Win 10 varje gång.

Jag gör för närvarande så som du föreslår och avmarkerar då "Uppdatering för Windows 7 för x64-baserade system (KB3035583)". Nackdelen är ju att man får komma ihåg att kolla upp regelbundet om man vill ha annat uppdaterat...
 
När man får upp en ruta och stänger fönstret på vanligt sätt och Microsoft sedan tolkar det som att man tackar ja, då är det inte man själv som avgör. Microsofts metoder är och förblir ruttna i detta fall och den som påstår något annat har jag svårt att ta på allvar. Att de inte låter en dölja ikoner för GWX, lägger tillbaka uppdateringar man aktivt dolt och liknande är ageranden i samma anda.

Dialogrutan säger att uppgraderingen kommer börja den och den dagen. Den dialogen skulle i alla fall inte jag stänga hur som helst men jag håller med om att det borde vara ett aktivt val. Iofs, de som jag vet fått Win10 automatiskt har haft windows update med all automatik påslaget, det skulle aldrig falla mig in, jag måste ha koll på när saker installeras.

Framtiden är att operativsystemet ska uppdaterar automatiskt på samma sätt som t ex Google Chrome.

Win 10 är den sista stora uppgraderingen på ett tag, från och med nu.
 
Intressant att du kan veta vad jag blivit erbjuden!
Sanningen är den att Microsoft, efter påpekande och hot om rättsliga åtgärder, ändrat sina uppdateringar så att funktionen att installera Win 10 utan godkännande av användaren tagits bort. Microsoft har även tagit bort detta att inte kräva att användaren godkänner licensvillkoren. Numera måste alltså installationen av Win 10 krönas med att användaren godkänner licensvillkoren annars rullas Win 10 bort... …men dessa ändrade regler för Win 10 ligger alltså inte i installationsPatchen för Win 10 utan ligger dolda i nya uppdateringar av Win 7 och 8.
Men att får bort skräpkoden ang. Win 10 på ett ärligt och seriöst sätt är inget som Microsoft är intresserat av. Inte heller att fånga upp och rätta till buggar vare sig i Win 10 eller de fel som uppstått i Win 7 och 8 p.g.a. Microsofts olagliga agerande.
Jag kommer inte att driva den här frågan rättsligt mot Microsoft men däremot kommer jag att kräva att få veta hur man får bort den skräpkod som nu ligger i Win 7-datorerna och som agerar som en Trojansk häst…
…eller också kanske det finns någon som vet hur man får bort den…
/Harald

Nja...nu är det ju ingen som blir påtvingad Win 10. Du får ett erbjudande om uppgradering (bara för att Microsoft skall få ett underlag över ev buggar på ett smidigt sätt) men det är du själv som avgör om du vill uppgradera.
 
Intressant!
Hur skulle du stänga den rutan då? Möjligen kan du ändra datumet men det datum som står där kommer att gälla och om man inte har datorn ansluten till nätet då så startar installationen senare då datorn är på och är nätansluten. Detta sker spontant utan din medverkan! Och observera också att i den versionen så krävdes inget godkännande av licensvillkoren…
Problemet med Win 10 är att det inte funkar bra bl a p.g.a. alla buggar.


Dialogrutan säger att uppgraderingen kommer börja den och den dagen. Den dialogen skulle i alla fall inte jag stänga hur som helst men jag håller med om att det borde vara ett aktivt val. Iofs, de som jag vet fått Win10 automatiskt har haft windows update med all automatik påslaget, det skulle aldrig falla mig in, jag måste ha koll på när saker installeras.

Framtiden är att operativsystemet ska uppdaterar automatiskt på samma sätt som t ex Google Chrome.

Win 10 är den sista stora uppgraderingen på ett tag, från och med nu.
 
För balansens skull:)
Jag har kört i princip alla Windowsversioner sedan slutet av 80-talet. Win 10 är den i särklass stabilaste och snabbaste versionen jag jobbat med. Klart överlägsen Win 7 och Win 8 (8.1) enligt min erfarenhet. För närvarande har jag Win 10 installerat på 3 maskiner, 2 gamla (ca 4 år) och en ny Surface4 pro. Det går som tåget. Aldrig en hängning, snabbt som tusan jämfört med Win 7/Win 8 och väldigt trevligt gränssnitt. Skulle aldrig ens tänka tanken att rulla tillbaka till Win 7:)
Uppgraderingen gick väldigt smidigt och allt fungerade direkt. Men ett tips - gör en ny ren installation efter uppdateringen. På så sätt får man bort en del gammalt "skit" från tidigare windowsinstallationer.

Så erfarenheterna är olika kan man väl lugnt säga:)
 
Så erfarenheterna är olika kan man väl lugnt säga:)

Så är det nog alltid. Jag kör Win 10 på någon dator och det funkar alldeles utmärkt. Samtidigt har jag full förståelse för de som är nöjda med t ex Windows 7 och vill ligga kvar med den versionen.

Kritiken här handlar nog mest om att man tvingas/luras in i någon man inte vill ha. Den kritiken är berättigad tycker jag.

Det påminner lite om hur Adobe försöker styra in alla köpare av Lightroom till CC - modellen. Vill du ha den traditionella licensmodellen får du leta noga och hålla tungan rätt i mun för att hamna rätt.

Det är trist att mjukvarutillverkarna inte spelar med öppna kort.
 
Gå till kontrollpanelen och Windows update och sök upp KB3035583. Det är patchen som triggar allt om Windows 10.

Avinstallera denna och se till att ni döljer uppdateringen så den inte kommer tillbaka. Säkerställ att Recommended updates inte är ikryssad under inställningar i Windows update. Då måste ni välja dem aktivt för att de ska installeras.

Det finns också en exe-fil som heter GWX.exe som ligger i windows/sysWOW64. Radera den.

Har ni redan fått nerladdat installationsfilerna för Windows 10 kan ni radera dessa. De ligger i ett dolt directory som heter $WINDOWS.~BT. Ändra till att visa dolda kataloger och filer så kan ni radera filerna.
 
Håller med AWid. Jag har använt windowsdatorer professionellt i över 25 år och har aldrig haft ett bättre operativ än nu. Kör W10 på ett flertal datorer och har inga problem alls att tala om.

En sak jag dock blev varse i helgen är att det inte är jättebra att ha peer2peer aktiverat i Windows update. Det käkade upp all trafik i vårt mobila bredband i stugan... Särskilt nu när Telia levererar 100mbit i 4G. Det blir till att kolla varje W10-dator som ska ansluta till vårt trådlösa nät hädanefter.
 
Första gången jag testade att installera Windows var v1.04. Det har hänt en del sen dess. Det var först v3 som kändes som något som var använbart.

Mina favoriter så här långt är XP, 7 och 10. Jag hatade 8 och 8.1 men 10 är ett riktigt lyft.

Katastroferna var väl ME och Vista. Kommer inte ihåg om 2000 var bra eller ej.

Men min absoluta favorit bland PC operativen är IBM OS/2 Warp (Jag har fortfarande kvar en inplastad CD med Warp inkl. extensions CDn)
 
Vad betyder detta? Hur gör man det?

Välj "Alla inställningar" i "Åtgärdscenter"
Välj "Uppdatering och säkerhet" och därefter "Återställning"
Klicka på "Kom igång". Därifrån får du göra en del val.

OBS Externa program, t ex Lightroom och Photoshop, får man installera på nytt. Är ju inte svårt, men det tar en del tid:)
Resultatet blir en helt "ren" Win 10-installation i stället för en uppdaterad gammal version.
 
Spybot Anti-Beacon är ett smidigt verktyg för att i efterhand stänga av en massa telemetrifunktioner i Windows 10. Det är skaparna bakom "Spybot Search and Destroy" som skapat Anti-Beacon vilket i alla fall för mig innebär att det inte samtidigt installeras annan skit i datorn (det finns många andra mer suspekta gratisprogram på samma tema ute på nätet)
 
Intressant!
Hur skulle du stänga den rutan då? Möjligen kan du ändra datumet men det datum som står där kommer att gälla och om man inte har datorn ansluten till nätet då så startar installationen senare då datorn är på och är nätansluten. Detta sker spontant utan din medverkan! Och observera också att i den versionen så krävdes inget godkännande av licensvillkoren…
Problemet med Win 10 är att det inte funkar bra bl a p.g.a. alla buggar.

Genom att klicka på den blå texten som undviker win10 installation.
 
ANNONS