(...) Så jag följde min egen rekommendation och köpte den då bästa kompakten som fanns då RX100 samt svor på att den alltid skulle finnas i fickan. Alltid!
Ett par år senare så finns den fortfarande i fickan, alltid!
Det är också min tanke, faktiskt. Jag har (ett antal ggr) funderat i banorna om att köpa en kamera som
alltid är med, alltid ! Till skillnad från dig (hitintills) så har jag landat i slutsatsen att jag har ju faktiskt det, i mobilen ! Dessutom får fodralet som mobilen sitter fast i, agera som plånbok (med bl.a körkort), så den är
alltid med. Alltid !!.
Men...även om mobilen levererar hyfsat bra bilder (för det gör den, tycker jag) så är handhavandet allt annat än smidigt. Därför har jag gått i funderingarna (sedan lång tid tillbaka), att skaffa en liten och smidig kamera, som
alltid kan vara med, och då har jag tänkt i banorna runt en av Fujis käcka och högpresterande kameror, men återigen, det blir för mycket pengar, därför varför nöja sig med en glugg, (när man kan ha flera ?)
Reflektioner jmf med min Nikon system. Bildkvalitén är fantastisk. Jag tar mycket fler bilder jmf med tidigare och framför allt en hel del som jag skulle missat om de skulle tagits med Nikon.
Och det är just detta som är ett av de skäl som gör att jag vill ha en kompletterande kamera (som tar bra bilder), jag kommer (sannolikt) att ta fler bilder, och då inte minst som du också skriver, bilder som du skulle missat, (bilder som jag vet att jag missar) om jag bara har Nikonen (och mobilen).
En sammanfattning: jag tror inte du skulle bli missnöjd med bildkvalitén från RX100. Du kommer att ta fler bilder. Men precis som jag skulle du med RX100 sakna sökare och GPS.
Nej, jag är helt enig med dig, jag är nu fullständigt övertygad om att jag inte skulle bli missnöjd med de bildfiler en RX100XX levererar, men stötestenen är istället avsaknaden av en sökare, så utifrån det kan man utesluta RX100 och RX100 II.
Köpte en Nikon AW120 i studentpresent till dottern för ett par år sen. Bildkvalitén är riktigt bra men framför allt har den sökare och GPS. Och du kan spola av damm under kranen. Hon rider så den blir skitig.
Ja, inte är bilderna sämre än vad jag får ur min mobil i vart fall, utifrån vad jag kan se av de bilder Frode länkat till. Men inte har den sökare ? Tror du slant på tangentbordet där ;-). AW 130 är en uppgradering, men skillnaden ligger inte i den optiska prestandan, utan man kan ändra iso mellan (jag tror det var) 125-6400. På AW 120 är det ett fast iso på 125 (?) Rätta mig gärna om jag har fel. Dessutom var det någon mer detalj som skiljde de bägge åt (men jag minns inte vad). Sedan kostar AW 130 mindre än föregångaren, det gör inte saken sämre ;-).
Om du som jag köper en kompletterande kamera så kommer du att ta fler bilder OM du alltid har den med dig. Och den finns kvar efter din resa. Och den tar liten plats. Och Din Nikon finns kvar.
Om jag köper en kompletterande kamera, så
kommer den att vara med. Alltid !! Varför skulle den inte vara kvar efter min resa ?
När jag tar min Nikon och går ut, då är det 100% fokus på att fotografera.Men i 99% av min totala tid så är den inte med.
Eniga !! Därför kommer jag (nästan aldrig) ut och fotar något, jag jobbar (nästan) jämt. Och är jag ledig är jag inte sällan för trött för att orka ge mig ut.
Men min RX100 är alltid med och min mobiltelefon iPhone 6, men RX100 tar sååå mycket bättre bilder (kvalitén alltså).
Ja, det är väl där jag kommer att landa, så småningom, men med skillnaden att jag har en android och inte en apple ;-).
Inte så svårt egentligen. Det får bli en AW130 och en RX100 (III,IV eller V). Sedan är jag sugen på ett perspektivkontrollobjektiv (ett sådant Nikon kallar för PC-E XX). Dessutom var förslaget om ett 24-70 inte helt fel heller...
Ooouah, somebody, help me, jag har drabbats av uppgraderingsjävulen !!
En Exorcist, hjäääälp =0 !!