Annons

Överhettningsproblemet med A6300

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fler av Sonys små spegellösa har haft överhettningsproblem. Jag såg det först med NEX 7. Jag har även läst att det konstaterats av en del som filmat längre sekvenser med A6300. Av det skälet tycker jag det var intressant vad som skrevs på SAR idag 4/7:

"With the Sony a6300 no fans are available inside to cool it down. So what if the camera could write files faster? Or if the card was faster maybe it wont heat up because it has more headroom. Would that help? Well… YES IT DOES!"

http://www.sonyalpharumors.com/eric-naso-found-get-rid-a6300-overheating-issue/

Författaren av inlägget vill mena att problemet berott på långsamma minneskort.

"When you use fast SD cards like the Lexar 300Mb/s card the A6300 will no more overheat. That explains why some reviewers and camera owners were complaining about overheating issues. They were using slow cards :("

Fler får väl pröva och verifiera lösningen med ett 300Mb/s -kort eller något ännu snabbare om det finns.

Tyvärr verkar det inte var fullt så enkelt. Författaren skriver själv följande i en kommentar på SAR (själv har jag dock inte läst själva artikeln):

Erik Naso
8 hours ago
I'm a little disappointed how misleading the caption is on this article. I didn't solve the issue unfortunately. Please read my entire blog post here. http://wp.me/p3avDU-2SK As I retested over several days and found that the a6300 is wildly inconsistent in how and when it overheats. I worked very hard and spent hours trying to find a way and got amazing results with the faster card. Then the next day it all fell apart. Makes no sense at all! In the end you can't fix a problem that is intermittent and changes when it decides to overheat. I'm done with trying.

Jag läste testet och jag ser det som ett helt värdelöst test. Han skriver ingenting om han har låtit kameran svalna eller inte mellan de olika testerna. Har kameran inte svalnat i timmar mellan testerna hade han lika gärna kunnat kasta tärning istället.

Ett snabbare SD-kort kan aldrig göra kameran svalare. Den komprimerar inte filmen hårdare om ett kort är långsamt.

Jag vet inte om IS är igång när man filmar. Om det är på har har det stor betydelse har man filmar, på stativ eller handhållet.

Vetenskapsnivå på testerna: 2 av 10

Bra då vet vi det.

Är det någon som möjligen verifierat andra förslag som de som menar att exv. utfälld spegel och öppnad batterilucka skulle göra skillnad?

Sony kanske kan bjuda på en ny firmware kanske.

Bra då vet vi det.

Är det någon som möjligen verifierat andra förslag som de som menar att exv. utfälld spegel och öppnad batterilucka skulle göra skillnad?

Sony kanske kan bjuda på en ny firmware kanske.

Om de gör som vanligt lär det krävas inköp av nästa kameramodell för att lösa problemet ....

Om de gör som vanligt lär det krävas inköp av nästa kameramodell för att lösa problemet ....

Svårt att få till det där (när kamerahus både ska vara vattentäta och vädra ut värme) men det har släppts ny firmware som ska åtgärda problemen men A7r II och A7s II .

https://www.cinema5d.com/sony-a7s-ii-firmware-update-3-0-stops-4k-overheating-issues/

De försöker men det är nog rätt svårt eftersom kamerorna är så små.
Men att öppna batteriluckan kan man ju faktiskt göra och batteriutrymmet är faktiskt fodrat med alluminium som är starkt värmeledande. Om man lyfter ut displayen så ökar också den värmeavledande ytan.

Sedan kan man ju som användare tycka vad man tycker om att sånt ska behövas.

Skärmen kan nog vara en stor bov i sammanhanget. Jag har precis skaffat två Goprokameror (en Hero 4 Silver och en Hero 4 Black). Black som klarar 4K med högre framerate (och har bättre slow motion) saknar skärm, trots att det är en dyrare kamera. Jag skulle gissa att det kan ha med värmeuteckligen att göra.

När det gäller Gopro så har det med sensorstorleken att göra. APS-C har 17gånger större sensoryta än Gp H silver. Och därmed minst 17 gånger större energiåtgång. Det kan vara väldigt mycket mer än så, jag tror inte ökningen är linjär. Längre ledningar kräver nog både högre spänning och strömstyrka.

Svårt att få till det där (när kamerahus både ska vara vattentäta och vädra ut värme

En av de saker som ofta ställer till de värsta problemen när de gäller att leda bort värme är att kameran skall tåla stötar och slag. Det leder nämligen till att kamerans innandöme (där ju värmen genereras) är upphängt i stötskyddande gummibussningar. Det skyddar mot smällar, men innebär att du får en termisk isolering mot metalldelar i ytterhöljet som annars kan leda bort värmen. Det här är en av orsakerna att de stora presshusen faktiskt haft problem att leda bort värme trots att deras stora kraftiga metallchassi är ett utmärkt kylelement.

Jag pratade för ett år sedan med chefsdesignern på GoPro som berättade att för dem var värme och värmeavledning den enskilt största tekniska utmaningen. Jag träffade dem i samband med lanseringen av den nya ultrakompakta Session-modellen (som sedan inte blivit någon succé) och i den leder de ut värmen via flera tunna och därmed aningen flexibla metalltungor till metallringen runt frontglaset - den ringen blev mycket riktigt märkbart varm när kameran var igång. Tänk då på att GoPro har relativt små sensorer som genererar mycket mindre värme än i våra enorma systemkamerasensorer.

Alla kameratillverkare slåss med det här, men Sony pressar gränserna genom att kombinera a) relativt stora sensorer med b) hyfsat snabb utläsning och det i c) mycket kompakta kamerahus. Många av deras modeller balanserar nog på gränsen prestandamässigt för vad som är möjligt utan att få för påtagliga värmeproblem. Hittills har de ju skött den balansen bra, mycket prestanda och trots allt ganska sällsynta värmeproblem.

En av de saker som ofta ställer till de värsta problemen när de gäller att leda bort värme är att kameran skall tåla stötar och slag. Det leder nämligen till att kamerans innandöme (där ju värmen genereras) är upphängt i stötskyddande gummibussningar. Det skyddar mot smällar, men innebär att du får en termisk isolering mot metalldelar i ytterhöljet som annars kan leda bort värmen. Det här är en av orsakerna att de stora presshusen faktiskt haft problem att leda bort värme trots att deras stora kraftiga metallchassi är ett utmärkt kylelement.

Jag pratade för ett år sedan med chefsdesignern på GoPro som berättade att för dem var värme och värmeavledning den enskilt största tekniska utmaningen. Jag träffade dem i samband med lanseringen av den nya ultrakompakta Session-modellen (som sedan inte blivit någon succé) och i den leder de ut värmen via flera tunna och därmed aningen flexibla metalltungor till metallringen runt frontglaset - den ringen blev mycket riktigt märkbart varm när kameran var igång. Tänk då på att GoPro har relativt små sensorer som genererar mycket mindre värme än i våra enorma systemkamerasensorer.

Alla kameratillverkare slåss med det här, men Sony pressar gränserna genom att kombinera a) relativt stora sensorer med b) hyfsat snabb utläsning och det i c) mycket kompakta kamerahus. Många av deras modeller balanserar nog på gränsen prestandamässigt för vad som är möjligt utan att få för påtagliga värmeproblem. Hittills har de ju skött den balansen bra, mycket prestanda och trots allt ganska sällsynta värmeproblem.

Tack för kunnig input Håkan, Anders och Martin. Undrar ändå lite över hur det funkar med "mattan" de lade in i A6300-huset. Den ökar väl ändå inte avledningen utåt utan borde ju också bidra till ökad isolering. Get det verkligen ett netto vid längre filmning exv. Svårt att förse kameror med kylflänsar av många skäl. Varianter av yttre designen verkar begränsade som det verkar.

Mattan är av ett värmeledande material som leder värmen väldigt bra. Skulle du doppa ena änden i kokande vatten så skulle du inte kunna hålla i andra änden. Den leder värmen bort från sensorområdet till en mycket större yta. Den kanske även har kontakt med baksidan på kameran och leder värmen till skalet.
Det är en så enkel lösning så Sony borde ha det från början. Dessutom är den mjuk så den försämrar inte stötdämpningen.

När det gäller Gopro så har det med sensorstorleken att göra. APS-C har 17gånger större sensoryta än Gp H silver. Och därmed minst 17 gånger större energiåtgång. Det kan vara väldigt mycket mer än så, jag tror inte ökningen är linjär. Längre ledningar kräver nog både högre spänning och strömstyrka.

Jag tror att en större påverkan är att de större sensorernas energiåtgång, speciellt vid höga utläsningshastigheter, leder till att batteriernas högre effektuttag/belastning gör de till rena värmeelement - ei sa peittää.

Kombinationen varm sensor, varmt batteri, varm bakskärm och till viss del även en varmt jobbande CPU, kan bli en riktigt jobbig kombination.

Speciellt i vädertäta och kompakta hus som ni är inne på här i tråden.

Det är alla tillverkare som har problemet.
Med min Nikon 3300 Har jag stött på det 3 ggr när jag filmar.
2ggr handhållet i varm lokal, 1 gg stativ.
Byter man då batteri till ett svalare så hoppar den igång annars vägrar den tills den svalnat av lite.
O alla 3 ggrna har jag filmat konsert, så kameran får jobba länge, mer än en timme.
Det hjälper oxå att plocka ur batteriet o blåsa in i batterifacket mellan låtarna, kyla helt enkelt.
D800an, nej aldrig. men den brukar sitta på stativ när jag filmar.

Nu har jag inte filmat så mycket, men håller helt med dig Erik. Min upplevelse är också att det nästan alltid är batterierna som överhettar och är den största värmekällan.

Skulle misstänka att därefter kommer värmen som alstras av själva sensorn, och sedan sist skärm (beror på typ OLED/LCD, och hur kraftig eventuell bakgrundsbelysning är för LCD) och CPU.

Nu har jag inte mätt upp detta, men det borde vara relativt lätt att verifiera med några slimmade temperaturprober (finns tex K-sensorer till mina mätinstrument ifrån Fluke och Meterman som är extremt platta).

Men håller som sagt med om, utan att ha mätt upp detta, att batterierna troligen är den allra största flaskhalsen och nycklen i ett effektivt värmehanteringsperspektiv.

Ny minnesteknik en lösning trots allt för bättre filmtid

Nu har jag inte filmat så mycket, men håller helt med dig Erik. Min upplevelse är också att det nästan alltid är batterierna som överhettar och är den största värmekällan.

Skulle misstänka att därefter kommer värmen som alstras av själva sensorn, och sedan sist skärm (beror på typ OLED/LCD, och hur kraftig eventuell bakgrundsbelysning är för LCD) och CPU.

Nu har jag inte mätt upp detta, men det borde vara relativt lätt att verifiera med några slimmade temperaturprober (finns tex K-sensorer till mina mätinstrument ifrån Fluke och Meterman som är extremt platta).

Men håller som sagt med om, utan att ha mätt upp detta, att batterierna troligen är den allra största flaskhalsen och nycklen i ett effektivt värmehanteringsperspektiv.

Men det är väl ett samspel mellan alla komponenter i systemet som alstrar värme.

Se det nya på SAR kring ny minnesteknik som lover att dra mycket mindre ström och ge mycket större både läs och skrivhastigheter:

http://www.androidauthority.com/ufs-memory-cards-explained-702366/

Det kommer inte lösa dagens problem i exv. A6300 då dessa minnen inte kan användas i befintliga minnesfack (SD) men det kanske kan lösa problemen bättre i en snar framtid för de som filmar mycket i exv. 4K

Men det är väl ett samspel mellan alla komponenter i systemet som alstrar värme.

För att vara korrekt så är det inte "samspelet" som alstrar värme, utan de enskilda komponenterna.

Hur väl det praktiskt fungerar, eller inte, i ett kamerahus vid tex 4K-filming hänger dock på hur väl tillverkaren lyckats att både välja energieffektiva komponenter och hur bra värmeavledning de fått till ifrån dessa.

Detta är inte alltid ett enkelt jobb (därav att många kameratillverkare misslyckas).

En av de enskilt största värmekällorna är den värmeenergi som alstras genom elektrokemisk omvandling i batterierna vid höga och långvariga effektuttag (som tex typiskt vid långvarig högupplöst filmning).

För att vara korrekt så är det inte "samspelet" som alstrar värme, utan de enskilda komponenterna.

Hur väl det praktiskt fungerar, eller inte, i ett kamerahus vid tex 4K-filming hänger dock på hur väl tillverkaren lyckats att både välja energieffektiva komponenter och hur bra värmeavledning de fått till ifrån dessa.

Detta är inte alltid ett enkelt jobb (därav att många kameratillverkare misslyckas).

En av de enskilt största värmekällorna är den värmeenergi som alstras genom elektrokemisk omvandling i batterierna vid höga och långvariga effektuttag (som tex typiskt vid långvarig högupplöst filmning).

Samspelet eller kommunikationen mellan delarna i systemet betyder. Batteriet belatas på ett lite annat sätt också och processen med de nya minnena är tydligen lite smartare än med de gamla. Visst är det säkert så att batteriet alstrar det mesta av värmen tillsammans med den stora sensorn och processorn (ju mer man vill att den ska göra innan bilderna lagras. Om man då har kort som låter systemet belasta batteriet mindre så är väl det inget annat än ett resultat av ett bättre systemsamband än i det nuvarande systemet. Läs det sista stycket nedan igen.

De nya minnena konsumerar inte bara betydligt mindre energi samtidigt med att de har två tre ggr bättre prestanda än de gamla. De belastar även batteriet mindre tid vid seribildtagning och med mindre kontinuwerligt uttag vid filmning. Allt det låter väl som att batteriet kan andas lite lättare än tidigare och i slutänden alstra mindre värme. Allt hänger ihop i slutänden hur man än ser på problemet och det är bara genom att se på hela systemet som man kan summera sluteffekten av åtgärder man sätter in för att lösa problemen med överhettning. När möjligheterna till effektivare kylning är begränsade så blir det ännu viktigare att inte alstra mer värme än nödvändigt. Den nya minneskorttekniken bidrar bl.a. med just det. Men tyvärr löser det inte de problem vi har idag eftersom det kräver att kamerorna byggs om.

Läs:

Better battery life

Usually, high performance comes at the expense of draining battery life. However, UFS also boasts lower power requirements than high speed microSD cards. The highest speed microSD cards can consume up to 2.88W of power for reading and writing and 0.72W while idle. The UFS specification states that cards shall consume a maximum of 300mA from each of the 3.3V and 1.8V supplies, totalling a maximum power consumption of 1.54W. This is almost half of the power required by a top-end microSD card and the faster transfer speeds also means that UFS memory cards can sleep sooner.

UFS offers near-zero idle power consumption too, along with multiple operational states for high and low speed transfers, sleep, and hibernation modes. For photography and video, this means being able to snap a larger number of pictures, and longer recording and footage playback times before depleting your phone’s battery.

ANNONS
Götaplatsens Foto