Annons

Lagra bilder på resan

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessica92

Ny medlem
Hej!
Jag ska iväg på en nästan 2mån roadtrip genom USA, men är nu lite fundersam över hur jag smidigast lagrar mina bilder medan jag är på resa. Kommer att använda mina Canon 7D och GoPro så vad är smidigast?
Vill inte ha 200 CF och microSD kort med mig. Har kollat runt lite granna och sett såna som rekommenderar att man köper en netbook (är det det som menas med typ en sån här; Toshiba Satellite Click Mini 2-in-1 8.9" ?) och så en extern hårddisk till. Eller typ NEXTO DI ND2901 1TB HDD Portable Memory Card Backup Storage en sån + en extern hårddisk. Kommer ju inte ha tillgång till internet alla gånger och behöver överföra bilderna och videorna från kameran och gopron någonstans säkert.
Vad tycker ni? Finns det andra alternativ? Hur gör ni?

/Tacksam för idéer och förslag :)

Jag har aldrig själv varit i någon liknande situation, men rent spontant känner jag att en extern USB-hårddisk skulle vara det bästa.
Extra sådan går ju troligen att köpa fler av i USA om behovet skulle uppstå.

Jag har aldrig själv varit i någon liknande situation, men rent spontant känner jag att en extern USB-hårddisk skulle vara det bästa.
Extra sådan går ju troligen att köpa fler av i USA om behovet skulle uppstå.

Men till det behöver man väl en laptop av något slag? Vill inte ta med min då den ändå är 15", så något mindre alternativ är önskvärt. Har du någon insikt i det som kallas netbook, såg några fotografer som rekommenderade det.

Back up vid resa

Jag har under mina resor en laptop/bärbar dator typ Acer och en extern hårddisk WD modell slim och massor av minneskort.
Jag fotograferar och varje möjligt tillfälle så för jag över fotona från minneskortet till datorn. Direkt gör jag en ny kopia av mappen på min externa hårddisk.
På detta sätt har jag alltid en back up på fotona. Visst dator och extern hårddisk kan haverera samtidigt men det är ett hyfsat simpelt system.
Väl hemma för jag över fotona till en Nas disk (Nätverksdisk) som jag speglar över på en annan extern hårddisk.
Dvs mina foto som jag redigerar på en arbetshårddisk och min back up på en hårddisk.
När jag ser allt är ok tar jag bort fotona från både den bärbara hårddisken och den medföljande WD hårddisken.
Därefter är jag redo för ny resa.
Nu ska tilläggas att jag tar många bilder och tycker att detta är ett säkert system.
Vissa foto som jag absolut inte vil bli av med har jag möjlighet att direkt på resan lägga upp på en WD Mycloud hårddisk som finns i hemmet. På det sättet har jag garanterat mig ett steg till.

Det ska tilläggas att det beror mycket på vilken kamera du har. Har den wi-fi möjlighet eller inte. Vill du släpa med en dator eller bara använda en ipad.
Mitt råd är att du bestämmer nivån går in på Youtube. Du kommer att få många smarta lösningar med hårddiskar som fungerar som routers..

Så mycket som kan gå snett på två månader. Jag hade nog gjort just det där med flera minneskort och sedan skickat dem i snigelpost hem i takt med att jag fyller dem. Då tappar jag bara några dagars resa om olyckan är framme.

Jag har brukat använda en liten surfplatta och ansluta kortläsare med otg-kabel (den specialkabel kanske inte behövs till nyare plattor). Sen har jag kopierat vidare till USB-minnen som någon medresenär har fått bära på. Då har jag haft samma foton på minneskort, i plattan och på USB-minnen. Det ska nog till att planet störtar för att man ska misslyckas att få hem fotona.
Nästa resa kommer jag nog att skippa USB-minnena och istället lägga fotona i en dropboxmapp i plattan. Att hitta en wifi-uppkoppling för syncning när man är på resa och bor på hotell är inte svårt.

En netbook är mindre än en notebook som är mindre än en laptop. Nu har det även kommit 2-in-1 som är ett mellanting mellan en dator och en surfplatta.

En netbook har en mindre processor och är fysiskt mindre och har sämre prestanda.

När jag reser så brukar jag har en netbook och en tålig extern hårddisk.

Gå in i en större elektronik affär (media markt) och känn på storlekarna. Det finns även dedikerade apparater som tankar över data ifrån minneskort till hårddisk, men detta brukar vara så pass dyra att man lika bra kan köpa en dator. Den dator kan man ha mer nytta av.

Ett USB-minne som har två olika kontakter (en vanlig, en för micro) tror jag ska funka att koppla till en surfplatta utan OTG-kabel. Den kabeln kostar iofs inte mycket alls så det är också ett alternativ. Då kan man även koppla en extern hårddisk till plattan.

Jag tycker WDs hårddisk verkar intressant men problemet är ändå att ha backup. Jag vill ha bilderna på minst två ställen och därför hade jag även tagit med platta eller laptop.

Western Digital My Passport Wireless

Jag har första versionen och den fungerar utmärkt. Den nya versionen är nog bättre med tanke på vad det står i artilkeln om snabbhet.

En sån här portabel, batteridriven, hårddisk med kortläsare är nog det smidigaste alternativet. Att den även har WiFi får man se som en bonus. Det senare är mest till för att trådlöst strömma video/audio till en dator, telefon eller surfplatta, men kan förstås också användas för att titta på bilderna man har sparat på disken.

Jag tycker WDs hårddisk verkar intressant men problemet är ändå att ha backup. Jag vill ha bilderna på minst två ställen och därför hade jag även tagit med platta eller laptop.
Originalen har man ju på minneskorten, så disken fungerar som backuplagring, men det är klart att ju fler backuper man har desto bättre.
Om man vill återanvända minneskort så måste man förstås ha en extra disk med sig för backup.

Originalen har man ju på minneskorten, så disken fungerar som backuplagring, men det är klart att ju fler backuper man har desto bättre.
Om man vill återanvända minneskort så måste man förstås ha en extra disk med sig för backup.

Jo. Absolut så har jag också minneskortet så länge det går. Men det lät lite som att TS ville återanvända minneskorten så jag svarade baserat på det. Annars ska ju t.ex. en WD vara tillräckligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto