Annons

Fotografera med quadcopter

Produkter
(logga in för att koppla)

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Hej.

Jag är helt novis på det här med drönare/quadcopter men har börjat intressera mig lite för möjligheterna det ger att fotografera ur (för mig) helt nya perspektiv.
Finns det användare av quadcopters här inne på Fotosidan som kanske vill dela med sig av sina erfarenheter vad gäller stillbildsfoto på detta vis?
Främst tittar jag på DJI Phantom-modellerna och de har alla en 12mp-sensor för stillbild. Hur upplever ni att bildkvaliteten blir? Jag har surfat en hel del och då hittar man ju alltid fantastiska bilder tagna från drönare, men frågan är om det är dyrare modeller med "riktiga" kameror monterade eller om man kan få ut "tillräckligt" bra resultat från en Phantom t ex eller i alla fall en pro-sumer-produkt för runt 10'

Jag förstår att "tillräckligt" bra resultat är subjektivt men jag menar i stil med att det ska gå att printa skarpa detaljrika bilder i åtminstone 50x70cm. Ungefär så som jag gör med min Fujifilm-kamera idag.

En annan fråga också då jag aldrig pysslat med rörlig film. Kan jag från en 4k-video ta ut bildfiler? Dessa borde ju hålla otroligt hög kvalitet med tanke på att de är 4k? Eller tänker jag fel? Bättre att köra stillbildsfunktionen?


Alla erfarenheter från att plåta med drönare tas tacksamt emot innan jag slänger ut mina surt förvärvade pengar... =)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag valde en 3Dr Solo istället för en av de vanligare DJI-modellerna och jag ångrar mig inte. Den har suveräna "programmerbara" funktioner för att göra alla möjliga sk. smart shots för filmning mm. De släpper också ny programvara för fler smart-shots och lanserar tillbehör till den på ett helt annat sätt än DJI. Plattformen bygger på en open source flight controller och det finns ett community runtomkring.
https://3dr.com/solo-drone/
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1009402200/3d-robotics/solo

Men framförallt så har den inte någon proprietär inbyggd kamera, utan man amvänder en GoPro.
Gimbalen till kameran är mycket bra och man får kan styra kamern från handenheten och göra alla inställningar i kameran under flygning och kameran laddas också av drönaren och man har full view i surfplattans display under flygning.

Fjärrkontrollen är riktigt smart och har smidiga kontroller för att styra gimbalen. Den har ingen inbyggd display, utan man använder en Apple eller Android telefon eller surfplatta.

Fördelen med en separat kamera är att de utvecklas ju hela tiden och släpps nya modeller av. Med en DJI så blir du låst till kameran under drönarens hela livstid + att kameran kan användas till annat också.

Jag skaffade den nu rådande "värstingen" av GoPro, Hero 4 Black.
Det är ju små kameror med små sensorer, så det är inte riktigt rättvist att jämföra bildkvaliten med en FF systemkamera t.ex.

Hero4 Black har 12 megapixel i stillbild och ger riktigt bra bilder tycker jag. De här moderna små sensorerna är grymma idag. Den kan också filma i 4K.

Den stora nackdelen är det inbyggda fasta fisheye-objektivet.

Nu finns det ombyggnadssatser för Gopro så att man kan byta objektiv på den och det finns massor av riktigt bra objektiv som passar. Se min andra tråd här om ombyggnad. Det är dock inte alldeles enkelt att utföra modifieringen, så hade jag vetat om det när jag skaffade drönaren så hade jag köpt en färdigmoddad kamera från början.

Så mitt råd är att satsa på en 3Dr Solo och från början inhandla en färdigmodifierad GoPro-kamera till den.

Priset på drönaren är 10 000. Gimbalen kostar 3000. Gopro 5000. Moddad Gopro 9000. 5,4mm M12-objektiv 1500 kr (cropfaktor 5,7)

Gimbalen följer inte med drönaren, utan köps separat (fast det finns kit).

Nu har de också släppt en ny Gimbal för Sony R10C. Alltså den där "pucken" som man ska sätta på en telefon. Den är grym och har en APS-C sensor och E-mount fattning. Då kan man använda andra E-mount objektiv (eller andra med adapter) och det är nog den bästa bildkvaliten man kan få med en "mindre" drönare idag. Sen blir steget rätt stort till de riktigt stora maskinerna som kan bära fullstora systemkameror. Jag har inte sett gimbalen för R10C i handeln ännu.

Vikten lär göra att flygtiden blir kortare. Solo flyger c:a 15 minuter med GoPro och gimbal.
Rekommenderar att man skaffar ett extra batteri.

Det där med att ta ut stillbilder från 4K film funkar, men blir inte superduper.
Det blir 8 megapixel bilder och med GoPro so croppas sensorn lite grann när man filmar. Stillbildsformatet i GoPro är 4:3, medan film är ju också smalare 16:9.

Däremot kan man filma och fotografera samtidigt med GoPro. Den har också en funktion som automatiskt hela tiden tar stillbilder medan man filmar som kan ställas in för olika intervall, t.ex.1 sekund. Jag brukar köra det och samtidigt filma i 1080p/50. Det är det smidigaste tycker jag och fimern blir riktigt bra också.

GoPro har för filmning ett pro-tune läge som sänker kontrasten i bilden och ökar DR. Om man efterbehandlar och "gradar" filmen så är det riktigt bra (ungefär som Sonys S-Log och Canons C-Log). Det är också väldigt enkelt att få bort fisheye-effekten i redigeringen (men det bästa är förstås att använda bättre objektiv).


/Mats
 

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Hej Mats.

Tack för ditt svar! Det var utförligt och informativt. Jag ska ta mig en titt på den kombo du beskriver, även om den spontant kändes lite dyrare än jag tänkt mig.
Det fina med DJI är ju trots allt att man får samma stillbilder med deras billigaste modeller som med de dyrare. Där kan man komma undan med ett färdigt kit för 5-6000kr om man klarar sig utan Lightbridge och utan 4k.

Men jag ska kolla runt, det är bra att inte stirra sig blind på bara ett märke utan verkligen se sig om. Och kanske framförallt fundera över vad jag behöver för något. 4k-video är för mig inte så intressant t. ex.

Jag har tidigare haft en GoPro och gillade inte riktigt vidvinkeln, men som du beskriver finns det ju moddade sådana kameror också (rätt dyrt iofs).

För stillbild så hade jag inte valt en vanlig GoPro i alla fall...
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Håller med om att fisheye-objektivet på GoPro inte alls är så trevligt. Det är också väldigt känsligt för motljus och ger dassiga bilder med flares. Frågan är om DJIs kamer är bättre? Vad jag sett är de ganska lika. Med andra objektiv på GoPro tror jag det blir bättre.

Du har rätt i att kostnaden drar iväg när man bygger på med fler prylar, men jag skulle nog reta mig väldigt på att inte ha flexibiliteten.

Filmresultatet från GoPro kan hålla mycket hög klass. Det finns en sekvens i Michael Bays film "13 hours" som är filmad med GoPro och 3Dr Solo.

https://www.youtube.com/watch?v=mILcAcSGwBA


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Tyvärr funkar inte länken. Hade ju varit kul att se.
Underligt, den funkar hur bra som helst för mig.

Jag kollade runt lite bland priser och det är klart, när DJI Phantom 3 numera kostar under 6000 RTF så är det såklart mer prisvärt.

Det som jag gillar med Solo är att den är byggd kring Pixhawk open source flight controller. 3D Robotics är ett ganska nytt företag jämfört med DJI och startades som en utbrytning från DJI. Grundarna av 3DR jobbade på DJI och ville utveckla saker kring pixhawk och utveckla fler finesser, men fick nobben, så de bröt sig ur och startade 3DR.

Kul med Solo är att den utvecklas och de släpper uppdaterad programvara och tillbehör. Nu är det som sagt på G en Gimbal för Sony APS-C E-mount kameror och det finns också en hel del annat som kommer från communityt (gratis).

T.ex. Mission Planner programvaran som funkar OOB med SOLO.
https://www.youtube.com/watch?v=V6PK1DoCpcc

Jag tycker det är lite roligare med den här plattformen än det proprietära DJI-tänket helt enkelt.
Initialkostnaden är lite större om man jämför med Phantom 3.

Om man istället jämför med Phantom 4 som ju också har flight modes mm. och är mer jämförbar med SOLO så kostar den ju 15000 kr. så då är det hugget som stucket.

Prova igen med youtube-länkarna, det är som sagt inget fel med dem.


/Mats
 

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Det funkade inte att titta via mobilen. Nu på datorn var det inga bekymmer. Riktigt häftigt filmat, även om det kändes som en reklamfilm för drönaren...

Jag är på inga sätt professionell filmare, och har inga planer på att bli heller. Men gillar ny teknik och tänkte att detta kunde ta mitt fotograferande till nya höjder.... hehe

Prismässigt får jag nog acceptera vad Phantom-drönarna kan ge mig. Skulle jag bli helt biten så blir det eventuellt något mer fancy framöver men just nu känns en Phantom 3 Advanced fullt tillräcklig. Prismässigt är den ju väldigt attraktiv.

4K-video som sagt är inte prio 1 utan jag är mest ute efter stillbilderna. Däremot vill jag ha en drönare med räckvidden som Lightbridge ger.

Känns som jag gjort mitt val.... vi får se hur det går. Först och främst skulle jag vilja prova en eller hyra en innan jag skickar ut 8000kr
 

unoengborg

Aktiv medlem
Känns som jag gjort mitt val.... vi får se hur det går. Först och främst skulle jag vilja prova en eller hyra en innan jag skickar ut 8000kr
Dessutom kan det ju vara onödigt att riskera något så här precis innan vi fått utslag i Högsta förvaltningsdomstolen i övervakningskamerafrågan. Vad jag förstår skulle det komma efter sommaren.
 

snap01

Aktiv medlem
jag har phantom 3 o gör massa jobb för kunder med den ingen har klagat på bildkvaliten håller utmärkt för typ A4/A3. Det sitter en senor i från sony som är vanlig i deras kompaktkameror kameran tar bilden i 4/3 format med 12 milj upplösning. När du beskär den till typ 2/3 får du kvar 8 mij pixlar ca att jobba med o ska du göra en 50x70 så får du iinterpolera bilden eller använda program för det jag kör med blow up från alien skin. Jag gjorde en 50x70 bild till kund han blev supernöjd jag som vill lägga näsan i printen tycker att A4 är riktigt bra A3 funkar men som sagt var jag är kräsen.

Ang kameran o phantom så trodde jag det var fel på den första gången jag öppnade filerna från den för jag upplevde dom klart oskarpa men skärper du dom på ett snyggt sätt så funkar det pga att bilden är lika skarp/oskarp över hela bildytan tar du en gopro så är den klart mer oskarp i hörnen o den kröker bilderna så otroligt ful medans phantom är mer raktecknande precis som med en vanlig sony kopakt kamera.

Så är jag nöjd själv med phantom? videokvaliten är top class still bild är inte lika vass men det funkar o kunderna är nöjda jag själv är på G att köpa inspire x5 med asp-c sensorn inte för att kunderna kräver det utan för att jag vill kunna få samma bildkvalitet som från min fuji tex. Däremot avaktar jag tills vad alla utslag/regler blir för drönare släpper dom tex flygrestriktioner inom flygzooner o låter en flyga på upp till 50 meter höjd som EU lagt förslag om så ökar mina jobbuppdrag med säkert 50%. Vill du så kan jag maila över en jpg bild eller raw om det går så får du leka själv men du får inte publicera den någon stans utan släng bort den när du testat klart.

En sista sak är att phantom mår bra av att ta bilder i fint ljus då har du betydligt mer att jobba med är det mulet väder så räcker inte dynamiska omfånget till samt det finns vissa knasiga saker med sony sensorn är det en fin solig dag så blir det lätt vita prickar i himlen inget stort jobb att klona bort visserligen men ibland stör det en.
Jag har alla tillstånd men frågan är vad som händer i framtiden men det finns rätt många företag o skatteintäckter på drönare så det kanske löser sig.
 

snap01

Aktiv medlem
visserligen får du flyga inom kontroll zon idag när bromma flygplats är stängt o det är det på lördagar efter kl 17 o innan kl 11,45 på söndagar men med kravet att du ringer till flygtornet 24 timmar innan du ska flyga för det händer att det kan finnas andra flyg uppe ändå.
 

snap01

Aktiv medlem
vill du så mailar jag dig bild så kan testa själv men du får inte använda/publicera den någonstans utan släng den när du är klar.
 

reboot81

Aktiv medlem

Ang kameran o phantom så trodde jag det var fel på den första gången jag öppnade filerna från den för jag upplevde dom klart oskarpa men skärper du dom på ett snyggt sätt så funkar det pga att bilden är lika skarp/oskarp över hela bildytan tar du en gopro så är den klart mer oskarp i hörnen o den kröker bilderna så otroligt ful medans phantom är mer raktecknande precis som med en vanlig sony kopakt kamera.

En sista sak är att phantom mår bra av att ta bilder i fint ljus då har du betydligt mer att jobba med är det mulet väder så räcker inte dynamiska omfånget till samt det finns vissa knasiga saker med sony sensorn är det en fin solig dag så blir det lätt vita prickar i himlen inget stort jobb att klona bort visserligen men ibland stör det en.
Jag har alla tillstånd men frågan är vad som händer i framtiden men det finns rätt många företag o skatteintäckter på drönare så det kanske löser sig.
Samma här. Första gången jag såg bilderna undrade jag vad jag gjort fel. Inget, för P3's bilder kräver betydligt mer handpåläggning än de från mobilen. Mulet väder ger ju sämre bilder än på natten :)

-Vita prickar? Är det det man behöver DJI DNG Cleaner v1.1 för? Jag har aldrig fått en enda prick, men tror att det är det programmet du söker?

Har mailat TS ett par raw/jpg.

Jag anser att P3 är vidvinkel så det räcker! En GoPro ger ännu större bildvinkel, och efter beskärning/uträtning har man inte mycket kvar...
 

PMD

Aktiv medlem
visserligen får du flyga inom kontroll zon idag när bromma flygplats är stängt o det är det på lördagar efter kl 17 o innan kl 11,45 på söndagar men med kravet att du ringer till flygtornet 24 timmar innan du ska flyga för det händer att det kan finnas andra flyg uppe ändå.
Man bör väl kunna få färdtillstånd när tornet är öppet om man har dubbelriktad radioförbindelse och lämnar in en färdplan, precis som vid bemannad flygning?
 

snap01

Aktiv medlem
Man bör väl kunna få färdtillstånd när tornet är öppet om man har dubbelriktad radioförbindelse och lämnar in en färdplan, precis som vid bemannad flygning?
jag har svarat på det förut o dom ger INTE DET se text som jag tagit från utdaget från ansvariga från bromma kontrolltorn.
detta gäller

Transportstyrelsen skriver reglerna och det är det som vi har att rätta oss efter. Rent principiellt finns det utrymme i regelverket att utfärda lokala tillstånd i en aktiv CTR men rent praktiskt är det i princip omöjligt i Bromma CTR.

Det finns tre alternativ att flyga i en CTR:

1 Man flyger när det är stängt.

2 Man flyger i en förutbestämd sektor som är uträknad att vara separerad till in- och ut- flygning från flygplatsen. Influensområdena nära in- och ut- flygning samt nära flygplats blir aldrig aktuella.

3 Man flyger i CTR när ingen annan flygtrafik förekommer.



Alternativet att flyga i CTR när ingen övrig flygtrafik förekommer blir inte aktuellt på Bromma då vi har så pass mycket trafik och hanterar väldigt många ambulanshelikoptrar och polishelikoptrar som inte är någon planerad trafik utan dyker upp Ad Hoc.
På flygplatser med väsentligt lägre trafikvolym kan det gå att göra en överenskommelse med flygtrafikledningen att flyga under några minuter i ett bestämt område då ingen annan flygtrafik förekommer men det är som sagt var inte aktuellt här.
Reglerna säger att "vanliga" luftfartyg och UAV/UAS ej får blandas.

Bromma kontrollzon, CTR, är upprättad följande tider, dvs den tid då tornet är öppet:
Mån-fre 0645-2200 lokal tid.
Lör 0845-1700 lokal tid.
Sön 1145-2200 lokal tid.

Utanför dessa tider är luften okontrollerad och då kan man flyga, alltså alternativ 1 ovan.
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag får också instämma med övriga ang. stillbilder från Phantom 3 Professional.
Bilderna är dåliga från scratch och jag som inte har så bra skills med fotoredigering tycker inte det blir jättebra efter bildbehandling heller.
Jag fotar alltid i RAW men får inte till det riktigt ändå. Det beror nog som sagt mest på mig men lite synd är det att man måste efterbehandla så mycket för att det ska bli bra.

Det jag har mest svårt för är det gröna om det är bilder från skogen. Perspektivet får jag inte heller någon ordning på.

Filmerna blir däremot riktigt bra!
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
Jag får också instämma med övriga ang. stillbilder från Phantom 3 Professional.
Bilderna är dåliga från scratch och jag som inte har så bra skills med fotoredigering tycker inte det blir jättebra efter bildbehandling heller.
Jag fotar alltid i RAW men får inte till det riktigt ändå. Det beror nog som sagt mest på mig men lite synd är det att man måste efterbehandla så mycket för att det ska bli bra.

Det jag har mest svårt för är det gröna om det är bilder från skogen. Perspektivet får jag inte heller någon ordning på.

Filmerna blir däremot riktigt bra!
perspektivet är samma som från marken man får försöka ha kameran rakt så det inte sluttar för mycket du får köra ibland räta upp om du vinklar för mycket. Sedan kör du i bra ljus så blir det helt ok nu är det svårt att visa hur bilden egntligen ser ut när dom är så små på FS.
 

Bilagor

jonas18z

Avslutat medlemskap
Så tycker $12,200 för en drönare med sonykameran är i samma liga??




Jag valde en 3Dr Solo istället för en av de vanligare DJI-modellerna och jag ångrar mig inte. Den har suveräna "programmerbara" funktioner för att göra alla möjliga sk. smart shots för filmning mm. De släpper också ny programvara för fler smart-shots och lanserar tillbehör till den på ett helt annat sätt än DJI. Plattformen bygger på en open source flight controller och det finns ett community runtomkring.
https://3dr.com/solo-drone/
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1009402200/3d-robotics/solo

Men framförallt så har den inte någon proprietär inbyggd kamera, utan man amvänder en GoPro.
Gimbalen till kameran är mycket bra och man får kan styra kamern från handenheten och göra alla inställningar i kameran under flygning och kameran laddas också av drönaren och man har full view i surfplattans display under flygning.

Fjärrkontrollen är riktigt smart och har smidiga kontroller för att styra gimbalen. Den har ingen inbyggd display, utan man använder en Apple eller Android telefon eller surfplatta.

Fördelen med en separat kamera är att de utvecklas ju hela tiden och släpps nya modeller av. Med en DJI så blir du låst till kameran under drönarens hela livstid + att kameran kan användas till annat också.

Jag skaffade den nu rådande "värstingen" av GoPro, Hero 4 Black.
Det är ju små kameror med små sensorer, så det är inte riktigt rättvist att jämföra bildkvaliten med en FF systemkamera t.ex.

Hero4 Black har 12 megapixel i stillbild och ger riktigt bra bilder tycker jag. De här moderna små sensorerna är grymma idag. Den kan också filma i 4K.

Den stora nackdelen är det inbyggda fasta fisheye-objektivet.

Nu finns det ombyggnadssatser för Gopro så att man kan byta objektiv på den och det finns massor av riktigt bra objektiv som passar. Se min andra tråd här om ombyggnad. Det är dock inte alldeles enkelt att utföra modifieringen, så hade jag vetat om det när jag skaffade drönaren så hade jag köpt en färdigmoddad kamera från början.

Så mitt råd är att satsa på en 3Dr Solo och från början inhandla en färdigmodifierad GoPro-kamera till den.

Priset på drönaren är 10 000. Gimbalen kostar 3000. Gopro 5000. Moddad Gopro 9000. 5,4mm M12-objektiv 1500 kr (cropfaktor 5,7)

Gimbalen följer inte med drönaren, utan köps separat (fast det finns kit).

Nu har de också släppt en ny Gimbal för Sony R10C. Alltså den där "pucken" som man ska sätta på en telefon. Den är grym och har en APS-C sensor och E-mount fattning. Då kan man använda andra E-mount objektiv (eller andra med adapter) och det är nog den bästa bildkvaliten man kan få med en "mindre" drönare idag. Sen blir steget rätt stort till de riktigt stora maskinerna som kan bära fullstora systemkameror. Jag har inte sett gimbalen för R10C i handeln ännu.

Vikten lär göra att flygtiden blir kortare. Solo flyger c:a 15 minuter med GoPro och gimbal.
Rekommenderar att man skaffar ett extra batteri.

Det där med att ta ut stillbilder från 4K film funkar, men blir inte superduper.
Det blir 8 megapixel bilder och med GoPro so croppas sensorn lite grann när man filmar. Stillbildsformatet i GoPro är 4:3, medan film är ju också smalare 16:9.

Däremot kan man filma och fotografera samtidigt med GoPro. Den har också en funktion som automatiskt hela tiden tar stillbilder medan man filmar som kan ställas in för olika intervall, t.ex.1 sekund. Jag brukar köra det och samtidigt filma i 1080p/50. Det är det smidigaste tycker jag och fimern blir riktigt bra också.

GoPro har för filmning ett pro-tune läge som sänker kontrasten i bilden och ökar DR. Om man efterbehandlar och "gradar" filmen så är det riktigt bra (ungefär som Sonys S-Log och Canons C-Log). Det är också väldigt enkelt att få bort fisheye-effekten i redigeringen (men det bästa är förstås att använda bättre objektiv).


/Mats
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har en DJI F550, det är inte en quadkopter utan en en hexakopter. Dels är den stadigare i luften, dels klarar den av att flyga även om en motor lägger av.

Under den hänger det en Sony NEX-5 med 16 mm f/2,8 objektiv. Till en början hade jag en gimbal, men den bara krånglade, så jag bytte ut den mot en fast vagga där kameran är monterad 15 grader nedåt. Den är dessutom mycket lättare. Eftersom jag inte filmar utan bara tar stillbilder så fungerar det lika bra.

Hittills har jag fått fotografera i blindo eftersom jag inte har fått videolänken att fungera. Den fungerar fint på arbetsbänken men så fort man tar ut den så får jag ingen bild alls.
 
ANNONS