Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tele makro till Nikon FX?

Produkter
(logga in för att koppla)

LeifKlasson

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett bra makro till min Nikon D750 (FX). Vill gärna ha ett tele makro, dvs kikar efter minst 150 mm. Prisklass max 10' helst inte över6-7'. Och fasta objektiv bör ju vara skarpare/bättre än zoom. Blir troligen mellanringar också.

Tamrons 90/2.8 verkar ju mycket bra, men lite kort i min smak.

Mest tänkt o fota lite småkryp o saker, en viss del "produktfoto"/microstock samt fota av dia till viss del.

De som jag undrar över:
- Nikon 200/4? Finns ett begagnat just nu, annars för dyrt
- Sigma/Tamron 150/2.8, troligen utan OS i så fall
- Sigma/Tamron 180/3.5, de har ju varsin, bra pris just nu också
- Sigma/Tamron 70-200/2.8 makro, en telezoom på 2.8 är ju också mycket användbar, men makro på dessa?

Erfarenheter och förslag?

/Leif

Sigma 180:an lär vara bäst, men det kostar en hel del. För produktfoto tycker jag att 50->100 mm på småbild är bra, men 150 lite långt. Ju längre objektiv desto kortare slutartider måste du använda för att frysa bilden.

Jag har Sigma 150:an och tycker att det ger bra bilder, men autofokusen är inget att jubla över. Den är inte snabb nog och står ofta och velar. Kör manuellt vid 70% av tillfällena.

Zeiss Macro Planar 100 verkar vara ett bra.

Sigma 180:an lär vara bäst, men det kostar en hel del. För produktfoto tycker jag att 50->100 mm på småbild är bra, men 150 lite långt.......

Rent produktfoto kommer jag ta mest med min Nikon 24-70/2.8, den blir perfekt, här gäller mer o ta miniatyr bilder etc. Ska ta en titt på Sigman 180 då också, lite dyrare för tillfället.

Har kört en del förut med mitt gamla Minolta 70-210 "BeerCan" när jag hade sony kamera, så vet att det behövs en del tele för att fånga småkrypen, 150-210mm på den var utmärkt, och nu har jag ju FX kamera dessutom.

Tack för tipsen!
/Leif

Sigma 180:an lär vara bäst, men det kostar en hel del. För produktfoto tycker jag att 50->100 mm på småbild är bra, men 150 lite långt. Ju längre objektiv desto kortare slutartider måste du använda för att frysa bilden.

Fast med stativ gäller ju inte detta.

Ett annat alternativ kan vara ett 300/4 AF-S med 1,4 TC om TS inte behöver återbildning 1:1. Bra arbetsavstånd för insekter.

Jag har sedan 2013 använt Sigma 180/2,8 för att fota mest fjärilar. Sitter på en D800 och jag är mycket nöjd. Stor, fet och tung men det vet man ju redan innan så det kommer inte som någon överraskning. Autofokusen är snabb och träffsäker så det är sällan som jag slår över till manuell fokus. Att den har en bra VR är ett stort plus då jag sällan använder stativ.
Skärpan är grym men det brukar dom flesta macrogluggar vara.
Kan väl vara lite knepigt att hitta en begagnad men hittar du en så slå till.

ANNONS
Götaplatsens Foto