Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor Möller

Aktiv medlem
OK. Hur påverkar det prestandan? Går läsningar och skrivningar långsammare av att de rörliga delarna blir slitna? Snurrar disken långsammare? Flyttas läshuvudet långsammare?
Skadade sektorer, läs- och skrivsvårigheter samt längre åtkomsttider.


Jag skrev "tyder på". Jag vet ju inte vilka program du hade igång, men om alla programmen inte får plats i minnet så är det minnesbrist. Om systemet behöver swappa mycket så avhjälps det bäst med mer minne, och inte med mer disk.
Med enbart Safari öppet så måste ju 8 Gb räcka.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har bytt HDD->SSD på två Macar och skillnaden är rejäl. Hade WD Black i min Mac som presterade ungefär som TS HDD. Så fort en HDD börjar cacha segar det ihop ordentligt. Det tar tid att flytta runt läshuvudet.

TS har möjlighet att stoppa in en PCI SSD som är snabbare än en SATA3 SSD.
Ja, om det sker många diskläsningar och -skrivningar under en längre tid så ger förstås ett byte till en SSD ett prestandalyft. Jag tycker dock inte att det har visat sig vara självklart att TS har det problemet.
 

iSolen.se

Guest
Fragmentering är rätt sällsynt i HFS+. Normalt behöver man aldrig göra någon defragmentering.
De säger samma sak om NTFS...det var många år sedan jag defragmenterade. Trasiga sektorer händer dock. Jag hade en partiell hårddiskkrasch i våras och den blev extrem seg. Lyckades rädda det mesta och resten tog jag från en backup.

Alla mina SSD har blivit sega över tiden utom den senaste Samsungen, men det är en annan teknik.
 

PMD

Aktiv medlem
Skadade sektorer, läs- och skrivsvårigheter samt längre åtkomsttider.
Pga av att rörliga delar slits?

Dåliga block brukar mappas bort så att de inte utgör ett problem.

Nä, de vanligaste prestandaproblemet med diskar som har "åldrats" brukar vara mjukvarurelaterade, dvs de beror på filsystemet. På MS Windows fragmenteras filsystemet med tiden (åtminstone var det så förr, men jag har inte koll på de senaste versionerna). På Mac har man sällan detta problem.

Med enbart Safari öppet så måste ju 8 Gb räcka.
Ja, så det måste ha funnits andra minneskrävande processer körande.

[Tillägg]: Enligt Ola, ovan, så har tydligen NTFS förbättras vad gäller fragmentering.
 

iSolen.se

Guest
Har från första inlägget skrivit att båda hjälper.
Det finns bara EN flaskhals åt gången. Men när man är i projekt så kollar man följdkonsekvenser och här hittar man många flaskhalsar, men det är alltid EN som är begränsande i taget.
Ersätta hdn med ssd gör ju accesstiden snabbare. Dvs läsandet från den kommer gå snabbare. Flaskhalsen är fortfarande nådd av minnet, men backupen är snabbare. Vädligt enkelt.
Försöker du förklara vad en flaskhals är? Jag tror alla vet det redan.

I vilket fall, i detta fall tror jag problemet är en kombination av för lite minne och att disken inte funkar som den ska. Fixar man ena eller andra begränsande faktorn bör badbollsproblemet upphöra. Eftersom en dålig disk alltid ska åtgärdas och minne är billigt bör TS göra bägge. Inte bara fixa ett problem.
 

iSolen.se

Guest
Det kan eventuellt hänga samman med om TRIM används eller inte.
Jo jag har kört trim men tappat lite förtroendet för diskarna och det var kul köpa nytt så de fick bli cachediskar istället efter formattering. Just nu sitter de inte i...det ligger över 1TB SSD oanvänt här på skrivbordet. Resursslöseri.

Men det hjälper inte TS. Eller vill TS ha en SSD?
 

SanneJ

Aktiv medlem
Som jag förstått det vill TS:

Inte sälja/byta datorn/ (det är överlag en ganska seg maskin med dagens mått. Jag pratar inte om ålder direkt men den hade egentligen inte särskilt mycket kraft från början, budgetprocessor och ganska snålt med övriga komponenter)

Inte skruva själv

Inte lägga mycket pengar

Är beredd att lägga till mer minne (men bara för att det går att göra billigt och enkelt, inte för att det är en bekräftad felkälla)

Jag ser det som något av en omöjlig ekvation att lösa..
 

martin991

Aktiv medlem
Jag använder bara LR som amatör och jag kör Windows men jag skulle nog vilja flytta upp minnet i prioriteringsordningen. "Lagom" är ju dessutom ett väldigt diffust begrepp om man skall göra en prioritering! :)



Vi kanske kan enas om att om man har 16GB RAM så ger ytterligare minne endast marginella prestandavinster. Detta kan förstås förändras om man har för vana att köra andra minnesslukande program parallellt med Lightroom.



När det gäller snabb hårddisk så trodde jag också att detta var helt avgörande. Jag har satt upp mitt eget system så att jag använder SSD för cache, katlogfil och aktuella bilder. Jag har dock sett tester som visar att skillnaden inte är så stor som man kan tro mellan SSD och traditionell disk. Det finns ju många, inklusive några LR-gurus på nätet, som har både originalfiler och katalogfilen på USB-anslutna snurrdiskar och anser sig få goda prestanda.


Jag håller med dig. Lagom med RAM är nog 16Gb, även om jag inte tycker att 8Gb är en jättestor flaskhals.

SSD är främst en fördel för systemet i allmänhet och om man har lite för lite RAM så den läser från cache ofta.
Min uppfattning är att en grym processor är det som snabbar upp arbetet i LR i främsta hand.

Att ha allt på en extern disk är ok men det går snabbare att köra med katalogen, previews och cache på intern SSD. Det man främst märker att man läser från extern disk är när den skall läsa in alla previews. Tex att titta igenom sitt bibliotek och öppnar olika mappar. Då tar det tid att läsa in filerna. Annars flyter det faktiskt ok.
Jag har mina filer på en extern USB3, 7200rpm-disk.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Som jag förstått det vill TS:

Inte sälja/byta datorn/ (det är överlag en ganska seg maskin med dagens mått. Jag pratar inte om ålder direkt men den hade egentligen inte särskilt mycket kraft från början, budgetprocessor och ganska snålt med övriga komponenter)

Inte skruva själv

Inte lägga mycket pengar

Är beredd att lägga till mer minne (men bara för att det går att göra billigt och enkelt, inte för att det är en bekräftad felkälla)

Jag ser det som något av en omöjlig ekvation att lösa..
Jag vill så klart hitta orsaken till problemet innan jag köper nytt.

Eller brukar du göra så? så fort det blir ett problem på valfri produkt så kastar du den och köper nytt?

jag är tyvärr inte så rik som du verkar vara så jag har inte den möjligheten, utan jag får först och främst försöka hitta en billigare lösning till att börja med om det är möjligt.

trodde förövrigt att när jag köpte en dator för 17k att den skulle hålla mer än 1,5 år.
 

Viktor Möller

Aktiv medlem
Jag vill så klart hitta orsaken till problemet innan jag köper nytt.

Eller brukar du göra så? så fort det blir ett problem på valfri produkt så kastar du den och köper nytt?

jag är tyvärr inte så rik som du verkar vara så jag har inte den möjligheten, utan jag får först och främst försöka hitta en billigare lösning till att börja med om det är möjligt.

trodde förövrigt att när jag köpte en dator för 17k att den skulle hålla mer än 1,5 år.
Det är onödigt att bli otrevlig, i synnerhet när det skrivits 18 sidor inlägg i syfte att hjälpa dig. Men jag tycker att Jakob Sanne har en poäng. Problemet är precis som han skriver att datorn från början skeppades iväg med några lite svagare komponenter. Vill du lösa problemet till en rimlig penning är det nog bara att öppna upp och börja skruva.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det är onödigt att bli otrevlig, i synnerhet när det skrivits 18 sidor inlägg i syfte att hjälpa dig. Men jag tycker att Jakob Sanne har en poäng. Problemet är precis som han skriver att datorn från början skeppades iväg med några lite svagare komponenter. Vill du lösa problemet till en rimlig penning är det nog bara att öppna upp och börja skruva.
jag är inte det minsta otrevlig.

sen är det inte 18 sidor till mig. Det mesta är käbbel mellan er andra där alla vill ha rätt ;)

dom senaste frågorna från mig har bara försvunnit bland era kommentarer till varann.

men som sagt så byter jag minne först. många här har ju ändå föreslagit det och säger att det är det som är problemet, och eftersom det är det absolut billigaste att göra så kan ju inte det vara helt fel.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Jag vill så klart hitta orsaken till problemet innan jag köper nytt.

Eller brukar du göra så? så fort det blir ett problem på valfri produkt så kastar du den och köper nytt?

jag är tyvärr inte så rik som du verkar vara så jag har inte den möjligheten, utan jag får först och främst försöka hitta en billigare lösning till att börja med om det är möjligt.

trodde förövrigt att när jag köpte en dator för 17k att den skulle hålla mer än 1,5 år.
Okej, jag är med dig, du vill att det ska funka och det har funkat en gång i tiden om jag förstår dig rätt? För att testa om det är något FEL på dina minnen kan du köra ett program som heter MEMTEST. Symtomen tyder dock mer på din HDD som tyvärr också är väldigt föråldrad teknik men du säger dig inte vilja byta den ändå så jag vet inte riktigt hur du ska komma runt det där.

En modern SSD har skrivhastigheter närmare 2000mb/s, det går helt enkelt inte att jämföra med en gammal trött HDD även om den är FELFRI. Men för att montera en sådan (naturligtvis en PCI-E då) måste du skruva bort både det ena och det andra så jag antar att det alternativet går bort.

Om du betalade 17k för en Core i5 (I5-3470S) med 8gb ram och snurrdisk så måste jag nog säga att du blivit ganska lurad. S-modellerna är långsamma budgetmodeller och du kan se ungefär var den står sig om du googlar på benchmarks eller tar en snabbkik här:

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-3470S+@+2.90GHz

För att svara på din fråga, nej jag kastar inte och köper nytt, går något sönder så byter jag det. Jag har också en Ivy Bridge men en 3770K@4.2 (lika gammal som din men mer än dubbelt så snabb). Om pengar är en bristvara men du fortfarande vill ha prestanda så är inte Mac rätt väg att gå, tyvärr. Tänker inte ge mig in i någon VS-diskussion här men om du vill ha designen på en Imac och OSX så måste du vara beredd att betala väldigt mycket mer än motsvarande Win-maskin, det är den bistra sanningen. Uppgraderingsmöjligheterna är ju som du nu upptäcker dessutom begränsade/svåra att göra om man inte vill mecka.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Okej, jag är med dig, du vill att det ska funka och det har funkat en gång i tiden om jag förstår dig rätt? För att testa om det är något FEL på dina minnen kan du köra ett program som heter MEMTEST. Symtomen tyder dock mer på din HDD som tyvärr också är väldigt föråldrad teknik men du säger dig inte vilja byta den ändå så jag vet inte riktigt hur du ska komma runt det där.

En modern SSD har skrivhastigheter närmare 2000mb/s, det går helt enkelt inte att jämföra med en gammal trött HDD även om den är FELFRI. Men för att montera en sådan (naturligtvis en PCI-E då) måste du skruva bort både det ena och det andra så jag antar att det alternativet går bort.

Om du betalade 17k för en Core i5 (I5-3470S) med 8gb ram och snurrdisk så måste jag nog säga att du blivit ganska lurad. S-modellerna är långsamma budgetmodeller och du kan se ungefär var den står sig om du googlar på benchmarks eller tar en snabbkik här:

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-3470S+@+2.90GHz

För att svara på din fråga, nej jag kastar inte och köper nytt, går något sönder så byter jag det. Jag har också en Ivy Bridge men en 3770K@4.2 (lika gammal som din men mer än dubbelt så snabb). Om pengar är en bristvara men du fortfarande vill ha prestanda så är inte Mac rätt väg att gå, tyvärr. Tänker inte ge mig in i någon VS-diskussion här men om du vill ha designen på en Imac och OSX så måste du vara beredd att betala väldigt mycket mer än motsvarande Win-maskin, det är den bistra sanningen. Uppgraderingsmöjligheterna är ju som du nu upptäcker dessutom begränsade/svåra att göra om man inte vill mecka.

jag hoppas mest på att det är något annat än hårddisken som är problemet då det är dyrt att byta.
men finns det inget annat att göra så får jag se. Kanske lever med detta eller så köper jag ny ssd i framtiden. men inte just nu då jag precis beställt en usa-resa som kommer äta upp alla mina pengar :)

så jag får leva med sett så länge, och det går ju som sagt ganska bra ofta om jag bara har ett program öppet i taget.

Kollade kvittot också och jag har fel, jag betalade inte 17k utan 15k
billigaste priset i sverige när jag köpte den så jag blev inte lurad. är alltid medveten om pris när jag köper saker.
 

SanneJ

Aktiv medlem
jag hoppas mest på att det är något annat än hårddisken som är problemet då det är dyrt att byta.
men finns det inget annat att göra så får jag se. Kanske lever med detta eller så köper jag ny ssd i framtiden. men inte just nu då jag precis beställt en usa-resa som kommer äta upp alla mina pengar :)

så jag får leva med sett så länge, och det går ju som sagt ganska bra ofta om jag bara har ett program öppet i taget.

Kollade kvittot också och jag har fel, jag betalade inte 17k utan 15k
billigaste priset i sverige när jag köpte den så jag blev inte lurad. är alltid medveten om pris när jag köper saker.
Absolut, lycka till i framtiden!
 

sb12

Aktiv medlem
Hårddisken arbetar och knakar konstant. även om jag liksom inte arbetar med något.
Har du en 3TB disk?
https://www.apple.com/se/support/imac-harddrive-3tb/

Hårddisken knakar konstant, låter inte som minnesproblem. Låter som hårddiskproblem.

På riktigt, lämna in den på reparation, vad kan det kosta att få det kollat, 500-1000kr? (vad tänkte du betala för minnena?)
Och trots vad som sades innan så är det fullt möjligt och inga konstigheter att få igenom en reklamation om det skulle vara så.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Har du en 3TB disk?
https://www.apple.com/se/support/imac-harddrive-3tb/

Hårddisken knakar konstant, låter inte som minnesproblem. Låter som hårddiskproblem.

På riktigt, lämna in den på reparation, vad kan det kosta att få det kollat, 500-1000kr? (vad tänkte du betala för minnena?)
Och trots vad som sades innan så är det fullt möjligt och inga konstigheter att få igenom en reklamation om det skulle vara så.
nej jag har inte 3tb

reparation? kom reparerar väl inte en gammal dålig hårddisk? (om det nu är det som är felet)

reklamation på en 3,5 år gammal dator?
 

andreassofus

Aktiv medlem
nej men givetvis, men byter hårddisk eller kabeln till den (om det nu är det). Inte jättedyrt att fixa.
jag förstår. men som sagt så har jag inte massa pengar spendera på datorn nu. så att först köpa en ssd och sen få någon att byta ut den åt mig så är vi uppe i många tusen kr.

byta kabel? kan en kabel vara halvtrasig så datorn blir seg? låter konstigt.
 
ANNONS