Annons

Canon Eos 5D Mark IV

StaffanW

Aktiv medlem
4k med 18-135 blir rätt trevliga 30-200mm (motsvarande..). Bra tyst/snabb autofokus, bildstabilisering och motoriserad zoom (för oss som inte filmar med stativ och har riggar).
 

Bilagor

StaffanW

Aktiv medlem
Har du modifierat objektivet för att det ska passa?
Ja, så inget jag rekommenderar (trots att jag är nöjd). Finns en anledning till att EF-S inte går på FF-kameror, och det är naturligtvis för att spegeln kan slå i bakre linsen på objektivet (som går längre in än EF-objektiv) och skada både kamera och objektiv.

I det här fallet så är det ingen fara ned till 19mm.

Eftersom 4k har 1.7 crop blir det ingen vinjetering. Vid HD-filmning eller om man tar bilder blir det dock som en rund svart cirkel hela vägen från 18-135mm.
 

ztenlund

Aktiv medlem
En kanske mer rekommenderad metod, istället för att ta fram filen, är att använda något tredjepartsobjektiv för APS-C. Dessa är ju inte av EF-S-typ, för de är ju även anpassade för andra system som inte har gjort som Canon (t ex Nikon där man ju kan montera DX även på FX).
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
En kanske mer rekommenderad metod, istället för att ta fram filen, är att använda något tredjepartsobjektiv för APS-C. Dessa är ju inte av EF-S-typ, för de är ju även anpassade för andra system som inte har gjort som Canon (t ex Nikon där man ju kan montera DX även på FX).
jag testade Sigmas 24-35/2,0 optik på min 5D4, provade att filma i 4K och det gick ju alldeles utmärkt. Finns ju därmed möjlighet att få ett ljusstarkt objektivt och med kort skärpedjup om man önskar.

Nu filmar jag dock inte så mycket och framför allt inte i 4K så för egen del känns det väl inte så vettigt att köpa in just den optiken för att enbart filma i 4K men hade jag filmat mycket i 4K så hade det nog varit intressant.
 

AFJ

Aktiv medlem
Fick just SMS om att mitt lilla paket kommit till posten så det ser ut att bli ett trevligt nytt år! :)

Jag glömde dock att beställa minneskort. Vad är det för kort som gäller? Har försökt läsa mig till vilka krav som gäller men inte riktigt blivit klok. I handeln klassas ju korten oftast efter läshastigheten men det som är kritisk är väl skrivhastigheten?

Jag gissar att för stillbild så funkar väl i princip "alla" kort men för filmning i 4k verkar det vara tuffa krav. Inte för att jag kommer filma så mycket men det vore kul att kunna testa i alla fall.

Så, vilket kort rekommenderas för att få möjlighet att filma i 4k men till lägsta möjliga kostnad?

Går det att ställa in så att filmen hamnar på ett kort och stillbilderna på ett annat?
 

ola_nilsson

Aktiv medlem
Jag glömde dock att beställa minneskort. Vad är det för kort som gäller? Har försökt läsa mig till vilka krav som gäller men inte riktigt blivit klok. I handeln klassas ju korten oftast efter läshastigheten men det som är kritisk är väl skrivhastigheten?
Baserat på:

http://alikgriffin.com/best-memory-card-canon-5d-iv

Så valde jag att lägga ett Lexar 1066x i det paket som är på väg till mig men verkar fastnat. Jag får nog hålla mig till efter helgen.

För övrigt verkar ju Rajala fortsätta med det lägre (33kkr) priset även idag. Jag fick samma pris hos min handlare med hänvisning till kampanjen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Baserat på:

http://alikgriffin.com/best-memory-card-canon-5d-iv

Så valde jag att lägga ett Lexar 1066x i det paket som är på väg till mig men verkar fastnat. Jag får nog hålla mig till efter helgen.

För övrigt verkar ju Rajala fortsätta med det lägre (33kkr) priset även idag. Jag fick samma pris hos min handlare med hänvisning till kampanjen.
Tack, skall läsa på lite.

Ja, det verkar ju köra på. Jag beställde från min vanliga källa, lyckades inte få exakt samma pris men de sänkte. Min lojalitet kostade någon hundring med det kan det vara värt. Beställde igår eftermiddag och nu på morgonen var paketet framme och redo för uthämtning. Bra jobbat av Postnord! :)
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jo, men vad händer på riktigt. Skulle de köra "rekommenderat pris"? Det priset gäller väl inte på några andra produkter.
Den hoppar sannolikt tillbaka på ordinarie pris ja, men kanske inte "rekommenderat pris" som för övrigt är lite av ett mysterium på deras hemsida. Ligger alltid på tok för högt och gissningsvis har dom kikat på Canons listpris vid lanseringen och använder sig av detta konsekvent på alla produkter. Men i det är fallet är dom hyfsat nära sanningen eftersom kameran är såpass ny. Den ligger väl på 38.900 hos de flesta andra och det är nog där den landar hos Rajala också.
 

martin991

Aktiv medlem
Fokusproblemen borta!

Igår fick jag min utbyteskamera från Canon RCC. Har inte hunnit testa i min "testbänk" ännu men märker redan mycket stor skillnad. Fungerar nu precis som förväntat, dvs sätter fokus rätt på de allra flesta bilderna.
Har även en 1D X som jag jämför med och den visar i princip identiska resultat jämfört med min 5D IV.
Ska testa mer noggrant efter nyår!
 

martin991

Aktiv medlem
Fick just SMS om att mitt lilla paket kommit till posten så det ser ut att bli ett trevligt nytt år! :)

Jag glömde dock att beställa minneskort. Vad är det för kort som gäller? Har försökt läsa mig till vilka krav som gäller men inte riktigt blivit klok. I handeln klassas ju korten oftast efter läshastigheten men det som är kritisk är väl skrivhastigheten?

Jag gissar att för stillbild så funkar väl i princip "alla" kort men för filmning i 4k verkar det vara tuffa krav. Inte för att jag kommer filma så mycket men det vore kul att kunna testa i alla fall.

Så, vilket kort rekommenderas för att få möjlighet att filma i 4k men till lägsta möjliga kostnad?

Går det att ställa in så att filmen hamnar på ett kort och stillbilderna på ett annat?
Jag kör med Sandisk Extreme Pro och de 10-talet kort jag har är 100% felfria. Väldigt driftsäkra.
 

henrik_d

Aktiv medlem
Den hoppar sannolikt tillbaka på ordinarie pris ja, men kanske inte "rekommenderat pris" som för övrigt är lite av ett mysterium på deras hemsida. Ligger alltid på tok för högt och gissningsvis har dom kikat på Canons listpris vid lanseringen och använder sig av detta konsekvent på alla produkter. Men i det är fallet är dom hyfsat nära sanningen eftersom kameran är såpass ny. Den ligger väl på 38.900 hos de flesta andra och det är nog där den landar hos Rajala också.
Inget hände. Fortfarande 32990:-. Så utomordentligt fånigt...
 

AFJ

Aktiv medlem
Igår fick jag min utbyteskamera från Canon RCC. Har inte hunnit testa i min "testbänk" ännu men märker redan mycket stor skillnad. Fungerar nu precis som förväntat, dvs sätter fokus rätt på de allra flesta bilderna.
Har även en 1D X som jag jämför med och den visar i princip identiska resultat jämfört med min 5D IV.
Ska testa mer noggrant efter nyår!
Och jag har just packat upp min och sitter nu och testar fokus - inte 100% nöjd...
 
ANNONS