Annons

Fokusproblem med Sigmas MC-11 adapterlösning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade ett Samyang fisköga till A-mount men trivdes ej med den då den överfocuseade på oändligheten. Så när de hade 20% rea förra året slog jag till på ett 90 macro. Sen kom ju 50 och det hade jag nog nöjt mig med istför 90 pga priset. Men 90 macrot är skarp :) även på 2.8 :) vad det nu hjälper för macro.....

Tycker du inte att det är mycket bättre med 90:an? Du kommer ju längre bort och stör mindre om du exv. plåtar levande insekter.
 
"Adaptern problem i dåligt ljus"???
Adaptern är ju bara ett hål utan glas. Den gör ingenting alls med ljuset. Objektivet rätt in i kameran bara. Det är kameran som mäter och fokuserar och fixar. Adapterns enda uppgift är att översätta kamerans instruktioner till objektivet.

När Sigma släppte MC-11 så resonerades det ju om att den skulle vara särskilt gjord för Sigmas Global-Vision objektiv och översätta så att de blev "native" för Sony E-mount, till skillnad från Metabones och andra som reverse-engineerar och översätter mellan olika protokoll. Verkar ju inte vara så. Problemet är snarare att Sonys AF-system inte är bra på att hantera långa brännvidder och med ljussvagare objektiv. Teleconverter eller inte spelar ingen roll. I det här fallet blir det en 840mm F/9 och det klarar inte Sonys AF. Canon 80D däremot gör det galant.

Så för att sammanfatta vad jag menar så tror jag inte att det på ett bra tag kommer att bli riktigt bra med adaptrar så att man kan ha Sony-kameror och välja objektiv gjorda för Canon med samma funktionalitet. Jag var optimistisk och trodde att Sigma faktiskt skulle lyckas med det med MC-11, men det verkar vara betydligt längre kvar än jag trodde. Så småningom kanske det blir så, men inte än på ett tag.

/Mats

Nää, problemet med Sigma-adaptern är att den är usel i dåligt ljus i AF-S inställning. Den är både långsam och fokuserar fel helt enkelt och så var det alltid med mitt 17-70. Enda sättet i dåligt ljus (exv. inne på kvällen) var att välja AF-C. Det var min workaround men problemet med det valet är att kameran ligger och jobbar hela tiden och det gör ju att man inte kan komponera om efter fokusering som vanligt om man vill. Det går att låsa fokus självfallet men det vill man ju inte hålla på med. Sigmas adapter är långtifrån bara ett rör. Den innehåller sin egen firmware som styr fokuseringen och det är den som är orsaken till problemen. Att det är så beror ju på att det är adapterns firmware som gäller när man använder Sigmas egna objektiv. Däremot så funkar Canon-natives bättre för när de används så är det objektivens firmware som jobbar och då går det bättre - även om det kanske inte går lika bra som när man skruvar på dessa på ett Canon-hus.

Så Mats, det är grundproblemet att AF-S är så uselt med MC-11 och det är inte ens i dagsljus som AF-S funkar som det ska. Att då sätta på en teleförlängare ovanpå denna i princip defekta adapter är att be om ytterligare problem. Jag är väl förtrogen med teleförlängare sedan A-mounttiden och den ställde till problem på marginalen då med för AF om man hade mindre bländare än 5,6.

Sedan har du nog rätt i att det går en gräns någonstans mellan 3-400mm brännvidd för AF på spegellöst. Jag har ju kört din gamla Sigma 150-500mm med både Sonys LA-EA2 (med spegel och dedikerad AF-sensor) och LA-EA3 (som har fritt lopp till sensorn). Med LA-EA2 funkar det fint med mikrojustering och allt om man vill det och den kombon har jag haft flera gånger på safari och fotat djur så den vet jag funkar.

Jag har kört Sigma telezoomen även på min A7 II:a (som stöder samma kompatibilitet som de nyare A7:eek:rna har efter att man uppdaterat firmware i A7 II:an). Det funkar det med i hyfsat ljus men är ingen hit när det skymmer.

Det vi väntar på är nog en adapter som vi kan kalla LA-EA6 (alla med spegel har jämna nummer i sin beteckning). Den ska förhoppningsvis ha samma tekniska lösning med fast spegel som finns i A99 II och kan Sony dessutom bjussa på en ny firmware för de kameror som har AF-punkter på sensorerna, så borde man kunna åstadkomma samma fina hybrid som A99 II har idag. Vi behöver alltså båda teknikerna till långa telen och telezoomar som den ovan. Adaptern ger oss en dedikerad AF-spegel som hjälper till vid svåra ljusförhållanden men vi behöver samtidigt AF-punkterna på sensorn som ju täcker hela sensorn för att få följande AF över hela sensorytan. Så det kan mycket väl koka ner till att det är bättre att köpa långa telen med A-mount och köra de med adapter även i en framtid men då krävs också att man stöder de nya kamerornas alla AF-metoder, vilket Sonys LA-EA -adaptrar inte gör idag.
 
Nää, problemet med Sigma-adaptern är att den är usel i dåligt ljus i AF-S inställning. Den är både långsam och fokuserar fel helt enkelt och så var det alltid med mitt 17-70...

Sigmas adapter är långtifrån bara ett rör. Den innehåller sin egen firmware som styr fokuseringen och det är den som är orsaken till problemen.

Nja, det är väl ändå KAMERAN som fokuserar? Det är ju kameran som har mätpunkterna och skickar sedan instruktioner till objektivet och får återkoppling därifrån. Adapterns firmwares uppgift är att presentera Canon-objektivet som ett Sonyobjektiv för kameran och prata Sonys AF-språk. Adaptern fokuserar ju inte och dess programvara fattar inga beslut om fokus är satt eller inte, det gör kameran. Möjligt att kameran blir lurad om adaptern återkopplar fel.

Hursomhelst spelar det inte så stor roll om det är Sigmas eller Sonys fel. Kombinationen Sony-kamera och Sigma-adapter funkar helt enkelt inte något bra.

Att då sätta på en teleförlängare ovanpå denna i princip defekta adapter är att be om ytterligare problem.

Jag är väl förtrogen med teleförlängare sedan A-mounttiden och den ställde till problem på marginalen då med för AF om man hade mindre bländare än 5,6.

Att be om problem? Om det är riktigt lågt tele man vill ha (840 mm i det här fallet) så är lösningen alltså att avstå och använda kortare tele bara för att man måste hålla fast vid att använda en Sony-kamera?

Sonys kameror och de allra flesta andra har AF-system som bara fungerar om obektivets maxbländare är F/5,6 eller större.

För några år sen kom Canon 1DX och Nikon D4 som hade fördelen att kunna fokusera med objektiv som har maxbländare F/8, fast bara med centrum AF-punkten. Det var en stor nyhet och till för att kunna använda superobjektiv som 600/4 och en 2X teleconverter.

Nu har de här fina AF-systemen förbättrats ytterligare och även letat sig ner vissa i enklare kameror. Min Canon 80D är en sådan som klarar det och inte bara med centrumpunkten, utan samtliga AF-punkter som dessutom är korslagda. Sigma-telet med TC bilr visserligen F/9, men det funkar klockrent ändå.

Det riktigt coola är att det också funkar i Live-View med sensorns dual-pixel af!!!

Helt enkelt så jäkla bra!


Sedan har du nog rätt i att det går en gräns någonstans mellan 3-400mm brännvidd för AF på spegellöst.

Kanske en gräns för spegellöst på Sony. Canons AF-teknik i LV-läge på 80D har som sagt inte en sån gräns och då borde det göra det på kameror som har den tekniken i spegellösa hus.


Det vi väntar på är nog en adapter som vi kan kalla LA-EA6 (alla med spegel har jämna nummer i sin beteckning). Den ska förhoppningsvis ha samma tekniska lösning med fast spegel som finns i A99 II och kan Sony dessutom bjussa på en ny firmware för de kameror som har AF-punkter på sensorerna, så borde man kunna åstadkomma samma fina hybrid som A99 II har idag.

"Väntar", "förhoppningsvis", "borde" osv. är nyckelord för allt som har med Sony att göra. Jag har ledsnat på det.

A99ans fina AF-system där både den dedicerade AF-arrayen och fokuspunkterna på sensorn samarbetar är snävt begränsat till endast ett fåtal objektiv. Det är enbart några Sony originalobjektiv som stödjer det. Glöm Sigma och Tamron. Glöm långa telen eftersom Sony inte har något eget, förutom 500/4 som kostar skjortan.

Vi behöver alltså båda teknikerna till långa telen och telezoomar som den ovan. Adaptern ger oss en dedikerad AF-spegel som hjälper till vid svåra ljusförhållanden men vi behöver samtidigt AF-punkterna på sensorn som ju täcker hela sensorn för att få följande AF över hela sensorytan. Så det kan mycket väl koka ner till att det är bättre att köpa långa telen med A-mount och köra de med adapter även i en framtid men då krävs också att man stöder de nya kamerornas alla AF-metoder, vilket Sonys LA-EA -adaptrar inte gör idag.

Vi? Jag behöver inte det, för jag bytte märke så vips så funkar allt utan problem. Det är bara de som envetet klamrar sig fast vid Sony som skulle behöva det, men någon sådan adapter finns ju inte och AF-systemets specialfunktioner begränsar sig till några få Sony-objektiv.

Dessutom finns inte Sigma-objektiven till A-mount överhuvudtaget.
Tamrons 150-600 finns till A-mount, men är då utan stabilisering och ett par tusen dyrare. Tamron har nyligen släppt teleconverters för 150-600 G2. 1,4 kostar drygt 4000 kr. Jag vet dock inte om A99IIs AF-system är ett sådant som klarar AF vid maxbländare F/8 och iså fall skulle funka och iså fall göra det med trejepartsobjektiv. Jag är ytterst tveksam till det och då lär det inte funka i kommande adapter med inbyggt AF-system heller. Den befintliga LA-EA4 fungerar definitivt inte.

Så din lösning för mig skulle vara att först uppgradera A6300 till A6500 till en kostnad av 10 000 kr för att få stabilisering i huset.

Sedan inhandla Tamron 150-600 för 13 000 kr.
Sedan inhandla Tamron 1,4x TC för 4 000 kr.
Sedan köpa LA-EA4 för 3000 för att kunna använda objektivet med MF så länge.
Sedan vänta några år på en LA-EA6 och köpa den för kanske 4000 kr.
Och då alltså, efter att betalat närmare 40 000 kr KANSKE få fungerande långt tele med AF på en Sony-kamera.

Jag gjorde istället så att jag köpte en Canon 80D på kampanj för 9 290 kr och ett paket med Sigma 150-600 och TC1401 för 9 990 kr.

Och då har jag ändå A6300 kvar som säkert går att sälja för 7000 kr eller så (samma pris som jag köpte GH4 för).

Tycker du verkligen att det var så korkat gjort?

Det blir således två kamerasystem för lite olika användningsområden, men de passar ju bra ihop. Kamerahusen Canon 80D och Panasonic GH4 kostade tillsammans lika mycket som en Sony A6500.

Sen är inte objektiv till A-mount något som jag aldrig nånsin skulle ge mig in på igen hursomhelst. Det är verkligen att kasta pengarna i sjön, för de går knappast att avyttra snabbt och till rimligt pris om man vill det.

Objektivutbudet till Canon EF är så totalt överlägset också när det gäller annat och priserna är överlag mycket bättre. Köpte nyss ett 85/1,8USM beg. för 1900 kr. 50/1,8STM nytt för 1290 kr. Sigma 18-35/1,8 demoex för 4990 kr. Lycka till att hitta så prisvärda och bra objektiv till Sony A- eller E-Mount. Köpte tidigare 17-55/2,8 IS USM för 3500 beg, men ska sälja det och får enkelt igen alla pengarna.

För filmning så funkar MFT bra och GH4an har en del fineser som gör den bättre än A6300 t.o.m. Visst, sensorn är mindre så det blir sämre IQ och mer brus om man skulle jämföra med A6300. Dvs om man har objektiv med samma ljusstyrka vill säga! Med speedboostern vinner man ett bländarsteg så det tar igen det. Native Sony-zoom (typ 18-105 som jag har) är ju F/4.

Nä, det känns som att jag har gjort ett bra vägval som släpper Sony. Den nyligen presenterade GH5 ger ju också mersmak och att det blir ännu bättre framöver.


/Mats
 
Senast ändrad:
Objektivutbudet till Canon EF är så totalt överlägset också när det gäller annat och priserna är överlag mycket bättre. Köpte nyss ett 85/1,8USM beg. för 1900 kr. 50/1,8STM nytt för 1290 kr. Sigma 18-35/1,8 demoex för 4990 kr. Lycka till att hitta så prisvärda och bra objektiv till Sony A- eller E-Mount. Köpte tidigare 17-55/2,8 IS USM för 3500 beg, men ska sälja det och får enkelt igen alla pengarna.

/Mats

Jag håller med Mats i detta avseende. Jag körde ju Canon och Nikon parallellt i ett par år innan Sony letade sig in i mitt plåtande med A900/A850.

Canon och Nikon har en nästan identisk prissättning för en rad mycket bra objektiv som är väsentligt billigare än Sonys. 85/1.8 som Mats nämner är närmast identiska i prissättning och det finns många fler objektiv hos båda fabrikanterna som inte bara är hyfsat prissatta jämfört med Sonys varianter-en hel del motsvarigheter saknas också i Sonys sortiment.

När vägen till bra fungerande smarta adaptrar verkar så krånglig och verkar innehålla återvändsgränder samt det brister på native FE/E-mount måste jag tyvärr komma med det gamla påståendet: "Jag vill fotografera idag-inte om x antal tidsenheter.

Tyvärr: Sony har mycket bra på gång, men...när?
 
Ja, jag hade 85/1,8 till Nikon D600 också. Kalasobjektiv som är riktigt skarpt med hög ljusstyrka och som är billigt. Samma sak med Canon 85/1,8. Det är riktigt skarpt och bra för nästan inga pengar alls ju. Kostar bara 3500 nytt.

Också 50/1,8STM är ett fint objektiv.Skarpt, ljusstarkt, fin känsla och tyst AF-motor. Och kostar 1290 kr nytt. Det är ju makalöst egentligen.

Klart att det finns lyxigare objektiv som är ännu lite ljusstarkare och bättre, men den här klassen passar mig perfekt.

Av någon anledning följer det inte med motljusskydd till Canons objektiv. Det är tillbehör som kostar ett par hundra extra. Knasigt.

Jag har provat objektiven som hastigast med MC-11 på A6300 och med Kipon-adaptern på GH4an.

85an på Sony går inte att använda. Den hänger hela kameran så man måste boota om. Bara den inte förstör kameran som jason Lanier råkade ut för med någon adapter.

50/1,8 på Sony funkar inte heller bra. Håller på och letar efter fokus, men ibland sitter den och då verkar det vara rätt i alla fall. Däremot fuckar ljusmätningen upp och bilden blir kraftigt överexponerad, fast lite då och då blir det rätt. Alltså även om man inte flyttar kameran emellan, utan bara gör ett omtag så blir det rätt var tredje till var fjärde gång ungefär.

Sigma 18-35/1,8 på Sony funkar som sagt inte. Den tvekar precis som 50/1,8 och sätter sedan fokus. Fast FEL! Helt värdelöst.

Detta är i AF-S på Sony. Med AF-C så håller alla objektiven på och småknattrar hela tiden, fast funkar hyggligt. Teleobjektivet utan TC funkar på det sättet med AF-C.

Slutsats: Sigma MC-11 på A6300 är helkass och funkar inte med AF på godtagbart sätt med något objektiv som jag testat det med. För manuell fokusering och med möjlighet att styra bländare på Canon-objektiv är det heller inte riktigt bra. 85an låser ju som sagt hela kameran vid exponering och 50an exponerar fel c:a 3 gånger av 4,.
Provade också objektiven med Kipon-adapern på Panasonic GH4.

En tröst för några kanske kan vara att det inte bara är Sony och Sigma som funkar dåligt. Adaptrar med AF-funktion har en lång väg att gå innan det blir bra oavsett märke och system verkar det som.

Inget av objektiven funkar i AF på GH4 om man kör AF-C. De håller hela tiden på och svajar fram och tillbaka nästan i fokus.

I AF-S däremot funkar det hjälpligt. För stillbildsfoto kan det duga i vissa fall, men inte för filmning eftersom det alltid först fokuserar förbi och sen tillbaka såsom CDAF fokuseringssystem alltid beter sig.

Med alla objektiven (85, 50, 18-35) så går fokuseringen sävligt, men det fungerar och den hittar rätt till slut och låser fokus på rätt ställe. Den knasar inte med något av objektiven och exponeringen blir rätt, liksom att bländarstyrning med kamerans reglage funkar som det ska. Duger för mig som tänker använda det med MF för filmning på de här kameran. Teleobjektivet har jag inte prövat på GH4.

Nåja, får se om jag har möjlighet att testa det här lite mer noga och vetenskapligt. Vet inte om jag alls gör det, har inte så jättestor lust att grotta ned mig i mer detaljer om det här. Kränger grejerna som inte funkar istället :).

Sigma MC-11 suger!


/Mats
 
MC-11:an borde du väl kunna reklamera om den fungerar sådär dåligt? Vem skulle vilja köpa den av dig?

Nä, ingen som läst det här i alla fall :).

Jag tror inte det är något fel på mitt exemplar, utan att MC-11 helt enkelt inte är bättre än så här.

Kanske kan reklamera den fastän det var ganska länge sedan jag köpte den. Tack för tipset.

Köpte den på Cyberphoto där jag nu också handlat två kameror och en drös med objektiv, stativ och lite andra prylar, så det går nog vägen, särskilt som jag tänker handla ytterligare ett par objektiv (och kanske en GH5 :)).


/Mats
 
Jag håller med Mats i detta avseende. Jag körde ju Canon och Nikon parallellt i ett par år innan Sony letade sig in i mitt plåtande med A900/A850.

Canon och Nikon har en nästan identisk prissättning för en rad mycket bra objektiv som är väsentligt billigare än Sonys. 85/1.8 som Mats nämner är närmast identiska i prissättning och det finns många fler objektiv hos båda fabrikanterna som inte bara är hyfsat prissatta jämfört med Sonys varianter-en hel del motsvarigheter saknas också i Sonys sortiment.

När vägen till bra fungerande smarta adaptrar verkar så krånglig och verkar innehålla återvändsgränder samt det brister på native FE/E-mount måste jag tyvärr komma med det gamla påståendet: "Jag vill fotografera idag-inte om x antal tidsenheter.

Tyvärr: Sony har mycket bra på gång, men...när?

Ja Canon har haft decennier på sig att bygga sitt objektivutbud så det är klart bättre men det är väl också snart det enda som är entydigt bättre. Dessutom är det ju så att om man nöjer sig med den grundläggande AF-funktion som Canon-användare vant sig vid så kan man ju alltid sätta på en Metabones-adapter på sitt Sony-hus. Men de som inte vill gå miste om Sonys unika AF-funktionalitet i E-mountkamerorna vet att man får dessa enbart med E-mount-natives. (MC-11 är inte native då Sigmas adapterfirmware tyvärr stör den goda funktionalitet vi annars har med natives). Med Sonys IBIS-stabiliserade hus får man dessutom stabilisering till alla de objektiv man kan skruva på sina hus med möjlighet att ställa in IBIS för varje objektivs brännvidd. Varken Nikon eller Canon ger det och de har inte rakt igenom möjlighet till peaking-stöd i både sökare och display vid manuell fokus. Inga andra av de stora ger samma fokusprecision som Sonys E-mount mellan vidvinkel och upp till 200mm åtminstone, både när det gäller AF och MF. På längre brännvidder har DSLR:er fortfarande ett praktiskt försprång.

Du skriver "Sony har mycket bra på gång, men...när?"
Men du har väl knappast missat det som redan kommit? Om ni läser nedanstående axplock så är väl snarast det samlade omdömet att A6300 redan skåpar ut 80D på de allra flesta områden. A6300 är ju numera inte ens det vassaste Sony har.

Jag Googlade på "Canon 80D vs A6300" bara för att plocka ut några inlägg i den debatten och jag har valt några länkar till artiklar som jag rubriksatt lite efter deras inriktning. Gör mig gärna en tjänst att skanna dessa och kom sedan med lite feed back. Jag tycker dessa talar för sig själv. Notera att dessa jämförelser dessutom är gjorda mellan 80D och A6300. Nu har ju A6500 kommit som både adresserar "de buffert-problem" A6300 har och videoöverhettning vid 4K-filmning. Även A6300 är åtgärdad nu med en ny firmware när det gäller överhettningsproblemen. A6500 har också touch screen som väl var en av de få saker 80D kunde stoltsera med som unikt i jämförelse med A6300. Den andra var väl att det fanns ett jack för hörlurar för medhörning vid videoinspelning.

80D har ju annars rätt mediokra videoegenskaper relativt sett för 2016, så köper man en sådan så måste man ju som Mats tydligen köpa en särskild kamera för filmning som en GH4 eller 5 med allt vad det för med sig av dubbla system och kostnader. Varsågoda - läs själva!

Sök gärna på ”canon 80d vs a6300” på Google och läs!

1. Angående främst AF-prestanda (snabbhet och precision/noggrannhet)
Börja gärna med videon ” Sony a6300 vs Canon 80D Epic Shootout”

https://youtu.be/VoNRXWFTFa4

I denna video som väl har den mest ambitiösa jämförelse jag sett av AF-system I en ”shoot out” mellan en DSLR och en spegellös så ställs en hel del på ända. För en gångs skull har man satt på ett riktigt objektiv även på en Sony-kamera och resultaten är nog inte helt i synk med det mantra som länge gällt: ”DSLR:er är alltid bäst på allt när det gäller AF”.

If you’ve ever wondered how the well-received Sony a6300 would do against the Canon 80D, then wonder no more. Thanks to Michael Andrew, (aka Michael The Maven) who is a self-proclaimed freelance producer, photography instructor, tech innovator, and when needed, disaster aid specialist, we now have a very in depth video that pits the two cameras against one another.


2. En allmän totalsågning av 80D (inte minst när det gäller video)

” Canon 80D. Chicken feed at the mirrorless banquet”
“If for whatever reason you feel that soft, aliasing ridden 1080/60p on cameras like the EOS M3 and 80D are more relevant in 2016 and nicer to work with than 4K LOG from a proper filmmaking camera, you’re welcome to pair your mediocre aspirations in image creation with Canon’s mediocre 80D.”
http://www.eoshd.com/2016/02/canon-80d-chicken-feed-at-the-mirrorless-banquet/


3. Overallt feateures

Inget som 80D vinner direkt.

http://www.cameracomparisonreview.com/2016/02/25/canon-80d-vs-sony-a6300/


4. Bildkvalitet

Även här är man två på bollen.

http://www.hardwarezone.com.sg/feat...rformance/imaging-performance-iso-comparisons


5. Video

Öppet mål!

” The Sony A6300 trumps the 80D is almost every feature battle for video. More compact, better codec, 4K, higher framerates, log mode.”

“The fact that Canon are doing nothing in the lower end video DSLR market is not the worry, it’s the fact that they’re not moving fast enough/at all in the professional end of video and cinema.”

https://www.cinema5d.com/canon-80d/


När det gäller den allmänna tekniska utvecklingen kring "imaging" så är det väl få företag som idag kan matcha Sony. Sony är idag väldigt mycket mer dynamiskt än det var när de tog över Minolta och det tar ju tid att få till det. Sony E-mount har ju bara funnits på allvar i knappt 5 år! - och ändå äger man nu det spegellösa segmentet. Framtiden ser verkligt ljus ut.

Folk får väl göra vilka val de vill för mig och visst tycker jag också att Sony har snubblat inte bara en gång men numera så tycker jag faktiskt att det skulle kännas lite sent att byta till något annat. Jag ser inget annat med en mer lovande framtid vart jag än tittar. Sedan är det absolut så att små spegellösa hus inte är bäst till allt men de är en jäkligt bra kompromiss som en tjockkamera aldrig kan bli. En tjockkamera kan aldrig vara annat än tjock.

Imaging är ju displayer också och Sony kommer nu med ny sådan teknik också:

http://www.sonyalpharumors.com/wp-content/uploads/2017/01/hwqxux1e1nwgeraelcqt.jpeg
 
Senast ändrad:
MC-11:an borde du väl kunna reklamera om den fungerar sådär dåligt? Vem skulle vilja köpa den av dig?

MC-11 funkar bra för många Canon EF.
Men den är oduglig för video med AF och AF för stillbild också med Sigmas egna Global Vison-objektiv.
Det är tyvärr "by disign"
Många vittnar om samma problem.

Att inget händer kan ju beror på att Sigma tänkt om och förbereder sig för att göra riktiga E-mountobjektiv istället. Det här blev tyvärr en flopp.

Jag har sagt till Scandinavian att de bör sluta sälja MC-11.
Så det är upp till dem om de vill fortsätta lura sina kunder in i detta.
Förr var de aningslösa och visste inte hur illa detta funkar.
Nu vet de! Så det är helt upp till Scandinavian att sluta sälja detta tills bättring sker.
 
Mats, varför satsa på GH4 när GH5 verkar bli något riktigt riktigt bra?

Det handlar ju inte bara om att det är billigare utan även om någon form av framtidssäkring. Det går fort nu i den spegellösa videovärlden och det verkar vara där det mesta händer just nu.

Jag tycker detta är jättebra för nu måste Sony hålla sig pigga. Det är inget bra om de helt dominerar den spegellösa världen på egen hand.
 
Mats, varför satsa på GH4 när GH5 verkar bli något riktigt riktigt bra?

GH4 finns NU och dessutom till vrakpriset 7000 kr.
Det var det i kombination med att jag skulle behöva punga ut med 10 000 kr för att uppgradera min A6300 till A6500 som fick mig att ta steget.

GH5 verkar som sagt überbra, men den finns ju inte att få tag på förrän om 4 månader. Kan ju vara kul att ha nånting under tiden. Att systemet M4/3

Så det handlar inte om att satsa på det ena eller det andra kamerahuset. Vägvalet blir till systemet Micro Four Thirds och det känns riktigt bra och roligt. Inte otroligt att det blir en GH5 så småningom, men det gör inte att det är fel att handla en GH4 nu.

/Mats
 
En väldig massa på temat Sony Alpha A6300 är en mycket bättre kamera än Canon EOS 80D.

Visst är det så! :)

Jag tycker inte att A6300 är dålig på något sätt. Har använt min flitigt och haft mycket nytta och nöje med den, liksom med företrädaren A6000 (som jag har två stycken av) och före dess NEX-5N osv.

Det som gör att jag byter är att det är massa trassel runtomkring med Sony-systemet och att det finns så stora brister i objektivutbud mm. att det inte räcker som enda system.

Jag vill t.ex. kunna använda långa teleobjektiv och där tycker jag att DSLR med optisk sökare funkar mycket bättre än spegellöst.

Jag har tidigare varit inne på att ha en Nikon DSLR som komplement till Sony E-mount. Hade ju tidigare en D600 som jag älskade och var inne på att skaffa en Nikon D750 som jag tycker är en suverän kamera.

Men sen är det här att det inte alls finns så utvecklade adaptrar för att kunna använda Nikons objektiv på Sony E-mount som det finns för Canon-objektiv (enligt vad jag trodde då i alla fall).

Det gjorde att jag fick idén att skaffa en Canon-kamera istället. Valet föll på först 70D och sedan uppföljaren 80D för att de har ett AF-system som funkar i LiveView och vid filmning.

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Canon för att deras sensorer har legat efter Sonys bl.a., samt att de är så protektionistiska av sig och lägger in medvetna begränsningar för att differentiera mellan kameramodeller osv.

Men nu blev det Canon ändå istället för Nikon just för att objektiven kändes som enklare att få att funka också på Sony.

Så, det var inte alls tänkt som en ersättare, utan som ett komplement.

Ingen kamera är bra på allt och har man flera behov/önskemål så måste man ha flera kameror.

Därför är din radda med sågningar av Canon inte riktigt relevant :).

Det finns en del saker där Canon 80D är betydligt bättre än A6300.

1. Funkar med teleobjektiv. Dessutom så har den ett riktigt vasst AF-system som funkar med F/8-objektiv, vilket gör att AF funkar kalasbra med så långt tele som Sigma 150-600 med en 1,4x teleconverter.

2. Blixt funkar som den ska.
Jag körde mycket blixt på mina Sony DSLR och också på Nikon med deras finfina CLS-system. Nu finns samma funktion också till Canon. Jag köpte en billig men riktigt bra blixt, Nissin MG8000. Ledtal 60 med bra kylsystem och moderna menyer mm, samt klockren funktion för trådlös styrning med den inbyggda blixten på 80D.

3. Filmning med touchskärm för fokusering och hörlursuttag osv.
Nä, inte 4K eller så kraftfull slow-motion, men med enkla vettiga codecs för H.264 i MPEG och bra profilinställningar med bra färger.

4. Objektivutbudet. Som dag och natt. Allt finns och det finns hur mycket som helst begagnat och priserna är överlag mycket bra.


Det här var alltså medan jag fortfarande levde i villfarelsen att det skulle kunna fungera att använda Canon-objektiven med adapter på A6300. Så är det ju inte har jag ju märkt nu.

Du skriver att det är bara att hänga på en metabones så får man samma AF-funktion på A6300 som finns i Canon-kamerorna. Snick-snack!!! Kanske inte riktigt lika uselt som det visat sig att MC-11är, men knappast nåt som ger full funktion. Jag hade en Metabones MKIV innan jag skaffade MC-11. Den funkade inte med något av de objektiven jag hade till Canon då. Dock var det innan jag skaffade A6300, så mina tester gjordes med A6000. Det är säkert bättre på den nyare kameran, men jag har nu blivit bränd och inget jag är särskilt sugen på att prova på. Adaptrar - nej tack! Been there, done that.

Se blir det dyrt med Sony. Dels finns inte objektiven jag vill ha och de som finns är snordyra ju.

Sen det här eviga problemet med Sonys alla konstigheter. Det är alltid nåt som är problem.

Jag filmade nyligen en karate-tävling som vår klubb arrangerade.
http://haningebudoklubb.se/BGMC-2016/Resultat

Vi hade tre kameror, två st. A6000 och en A6300.
Båda A6000 drabbades av överhettning och missade en del matcher.

Jag skötte A6300 och råkade inte ut för problem med det, men var mer noga med att stänga av den emellan matcher. Vi filmade inte heller i högsta kvalitet, utan bara 1080p/25 i MP4 för att det skulle bli enklare efterarbete att klippa och rendera filmerna för youtube.

Att batterierna tog slut titt som tätt var också ett problem.

Så, A6300 är en bra kamera och på många sätt bättre än Canon 80D, men inte på alla sätt.

Det var inte min tanke att ersätta Sony med Canon, utan att ha Canon som komplement.

Sen kom det här med A6500 som dök upp från ingenstans. Den är rätt dyr då den kostar över 15000 och samtidigt så började A6300 reas ut för 8500,så ett inbyte skulle kosta mig 10000 kr. Då blev plötsligt Panasonic GH4 tillgänglig för 6990 och då fick jag en ingivelse att helt enkelt byta. Kanske inte helt rationellt, men jag ville prova nåt nytt och ha lite roligt igen. Hade nog inte gjort det om det inte varit för prisbilden och rean på GH4.

Nu när beslutet är fattat och jag börjat skaffa lite grejer till GH4 och mer grejer till Canon så känns det ganska bra och ett klokt beslut.

Nåja, omväxling förnöjer :).


/Mats
 
Kanske kan reklamera den fastän det var ganska länge sedan jag köpte den. Tack för tipset.
Jag har för mig att konsumentköplagen stipulerar att man ska reklamera så fort man kan när man har upptäckt felet, men man har ju tre år sig på att upptäcka det. :)

Säljaren har då tre försök på sig att åtgärda felet innan köpet ska gå tillbaka.

Sen finns det reglerat vem som har bevisbördan om ett ursprungligt fel. De första sex månaderna måste säljaren visa att det inte är ett ursprungligt fel. Därefter är det köparen som måste visa att det är ett ursprungligt fel. (Plus lite andra detaljer efter de sex månaderna som jag inte kommer ihåg).

Tillverkaren kan förstås också ha ställt ut en garanti som kan vara mer eller mindre fördelaktig än konsumentköplagen.
 
Du skriver "Sony har mycket bra på gång, men...när?"
Men du har väl knappast missat det som redan kommit? Om ni läser nedanstående axplock så är väl snarast det samlade omdömet att A6300 redan skåpar ut 80D på de allra flesta områden.

Nä, jag har aldrig hissat Eos 80D till skyarna och tänker inte göra det heller, men som Mats skriver är det en bra brukskamera för en rimlig slant och det finns ett enormt utbud av objektiv och tillbehör. Ej heller har jag uttryckt någon som helst negativ åsikt om A6300 (mer än att det var lite snöpligt för de som hunnit handla en och A6500 aviserades så fort efteråt. Fanns ju de som bara skaffat sin A6300 någon vecka innan).

A6300 är en mycket bra kamera som tyvärr saknar en del riktigt bra och prisvärda native zoomar. Det är väl det som många hoppas på ska bli ändring på?

Jag har andra spegellösa kameror än Sony. NX1 håller jag för minst lika vass (tyvärr tillverkas inte den längre p g a fabrikantens beslut att sluta med sin kameradivision) Det finns 15 objektiv som är native till NX1 varav 2 ljusstarka zoomar av absolut högsta klass och är bättre än Sonys.

Jfr A6300 vs NX1

http://www.imaging-resource.com/cameras/samsung/nx1/vs/sony/a6300/

Och sedan är jag ju som bekant mer förtjust i Fuji efter att använt märket över ett år.

Men icke desto mindre anser jag att A6300/A6500 är formidabelt bra kameror. Men objektivutbudet lackar!
 
Som både Mats och Lennart är inne på: de flesta seriösa entusiaster (och professionella också för den delen) köper oftast inte ett enda kamerahus och ett enda (kit)objektiv.

Man köper in sig och investerar i ett helt ekosystem - som består av flera kamerahus, massor av objektiv (förhoppningsvis iaf), blixtar och andra närliggande tillbehör.

Det viktiga är (oftast) inte exakt vilket kamerahus man startar med - det viktiga är vilket av ekosystemen som bäst passar och motsvarar ens nuvarande, men också helst i framtiden närliggande, behov och krav.

Exempel: när jag ville komplettera mina Nikon spegelkameror med spegellöst alternativ så var jag tidigt inne på Sony. Kikade bla. på deras A6000 som gällde då. Hade dock vissa tveksamheter kring objektivutbud och ekosystemet runt E-kamerorna (som tidigare Canon/Nikon-fotograf var jag rätt bortskämd på den punkten). Fick tips av både vänner och vad jag läste här på Fotosidan om Fujifilms X-system. Verkade ha ett litet, men växande utbud av optik som tilltalade mig.

Var dock tveksam pga. att det ändå inte var så etablerat som Canon/Nikon, och en mindre botiquetillverkare än stora Sony (hade dock bara positivt om varumärket Fujifilm sedan filmtiden och visste att Fujinon gjorde mycket optik åt filmindustri och andra tillverkare som Hasselblad).

Beslöt mig för att testa genom att köpa ett par bra objektiv. Behövde ett kamerahus att testa med, och kikade på Tradera där jag fick tag på en gammal X-E1 för 1800 kr. Inte det modernaste, men räckte för att komma igång och testa systenet. Blev mycket nöjd och köpte sedemera fler både nya och beg. optik.

Sedan blev det till slut även en sprillans ny X-T10 när de var på kampanj och dubbel cashback. Men då visste jag redan att hela ekosystemet var rätt för mig och mina behov (och som komplement till mitt DSLR-system).

Sedemera så blev det även ett m43-system för mig. Precis som med Sony ovan så började det med att jag kikade först på Nikons lilla 1-system, men upptäckte även där att det ekosystemet inte passade mig (gillar heller inte adapterlösningar som primär optikkälla, även om jag redan använde Nikon). Den gången så blev dock starten en kampanj på Cyberphoto där de sålde ut Panasonics lilla GM1 för 1700 kr nya. Idag har jag flera m43-hus och objektiv.

Återigen så var det inte ett enskilt specifikt kamerahus som var en viktig start, utan det var det kompletta ekosystemet som fällde avgörandet.
 
Senast ändrad:
Som tidigare skribenter varit inne på; det hjälper inte om A6x00 åker åttor kring Canon vad gäller kamerahuset när det inte finns system runt omkring som matchar, och det gör det inte.
 

Menar du att skillnaden i bildkvalitet är särskilt stor?

Sony har en liten fördel, men det är marginellt. Så lite att jag tycker att det inte har någon betydelse i praktiken. Det är definitivt inte så stort som det har varit tidigare mot Canon-sensorer. Det här är en ny generation som skiljer en hel del mot den tidigare 70D. Den är också bättre än den i 7DMkII som är "den gamla" generationen.

DXO bekräftar detta.
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-80D-versus-Sony-A6300___1076_1072

Sonys sensor är 8,6 % större än Canons, vilket såklart spelar in och Canon har dessutom lite högre upplösning som också påverkar till Canons fördel om man använder teleobjektiv och vill komma nära, vilket är mitt primära syfte med kameran.

Kameran används ju inte heller utan objektiv, så tillgången på dem har definitivt betydelse också när det gäller bildkvalitet.

En riktig jämförelse skulle vara att fotografera något under samma förutsättningar på ett mål i verkligheten. Låt säga ett litet objekt som helst också rör sig på 70 meters avstånd eller nåt. Jag tar 80D med Sigma 150-600 och du kan ta A6300 med vilket objektiv du har lust så kan vi titta på bilderna sedan :).

Jag skulle kunna gå ut och göra samma jämförelse som jag gjorde med 70D för ett tag sen till de flestas förtjusning här i forumet.

Nu är det iofs så mörkt ute, men det är förbaskat kallt och jag har just varit ute med hunden och nu krupit upp i soffan och hällt upp ett glas Bunnahabain, så det får bli nån annan dag :)


/Mats
 
GH4 finns NU och dessutom till vrakpriset 7000 kr.
Det var det i kombination med att jag skulle behöva punga ut med 10 000 kr för att uppgradera min A6300 till A6500 som fick mig att ta steget.

GH5 verkar som sagt überbra, men den finns ju inte att få tag på förrän om 4 månader. Kan ju vara kul att ha nånting under tiden. Att systemet M4/3

Så det handlar inte om att satsa på det ena eller det andra kamerahuset. Vägvalet blir till systemet Micro Four Thirds och det känns riktigt bra och roligt. Inte otroligt att det blir en GH5 så småningom, men det gör inte att det är fel att handla en GH4 nu.
Ett klokt resonemang.

Det finns två goda skäl till att köpa "förra årets modell":
  1. Det är billigare. De flesta kameramodeller sjunker i pris med tiden.
  2. Barnsjukdomarna har förhoppningsvis åtgärdats. Folk som är "early adopters" har ägnat tid åt att reda ut en del fel, som sen har åtgärdats.
 
ANNONS