Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony originalobjektiv - eller Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej har 90 mm, den är skarp och trevlig. Läste i tråden om "focus by wire" och Sigmat . Hoppades på att den var mekanisk som min gamla Sigma 105. Dock var det tvärt om sämre än 90 mm. Jag tycker det är störande om man fotar manuellt macro med "focus by wire" . Även om Sony försökt med att lösa det genom stopp mm. Saknar sigmat det är den nog jobbig. Det jag sakanr med Sonyn är om man kör AF och sedan går över till MF så hoppar focus dit. både bra och dåligt. Där kanske SIgman är bättre då den inte har distinkta positioner vad jag förstår. Men av någon anledning känner jag inte av vad jag är i focus på gamla 105an kände man var man var liksom.... Kan det bero på att "focus by wire" är lika mjuk överallt.... Skulle vara roligt att testa, när jag köpte Sonyn så fanns inga andra och på DXO var den länge bland top i skärpa.... Troligen ett av de objektiven som jag skiljer mig från sist om det inte kommer en mekanisk....
Vill man ha helt manuellt så får väl folk välja Samyang 100mm och det är härligt i det avseende med bra och låg stigning på fokusgängan men det kan inte mäta sig med Sonys 90mm makro optiskt och det var ju ett sånt det blev till slut även om det satt långt inne då det bara var en i hela landet som just då verkade ha ett till salu.

Jag tror de rent mekaniska objektiven ibland är lite hypade i förhållande till focus by wire. Många år innan jag köpte mitt Samyang 100mm makro hade jag ett Tamron 90mm till mina Sony DSLR:er. Det var OK optiskt men just fokusgängan tycker jag var jobbig då den hackade lite väl mycket och att det av det skälet var svårt att få skärpan rätt väldigt ofta.

Tycker dock att ni är lite hårda mot focus by wire. Dels har man ju möjlighet till förstoringsläget och dels kan man förena det bästa av två världar med direct manual focus DMF. Det borde väl vara lättare att sätta skärpan så än utan.
 
Senast ändrad:

MoreX

Aktiv medlem
På tal om att Sony FE90 macro objektivet är svårt att få tag på i Sverige, köpte ju mitt som sagt från Rajala Pro Shop. Levererades snabbt och bra, 4-5 dgr, från Finland!
Är verkligen mer än nöjd ännu så länge. Gillar skärpan, färgerna, fokuskopplingen, byggkvaliteten och sist men inte minst bildstabiliseringen OSS.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
På tal om att Sony FE90 macro objektivet är svårt att få tag på i Sverige, köpte ju mitt som sagt från Rajala Pro Shop. Levererades snabbt och bra, 4-5 dgr, från Finland!
Är verkligen mer än nöjd ännu så länge. Gillar skärpan, färgerna, fokuskopplingen, byggkvaliteten och sist men inte minst bildstabiliseringen OSS.
Det är ju inget kul när man äntligen bestämt sig att man inte kan få det direkt men det löste sig ju på några dagar från Göteborg till sist. Det är verkligen ett härligt objektiv. Jag ska börja testa på allvar i morgon att reprofota med det.

Jag har gjort en hel del repro med mitt 100mm Samyang och det är alls inte dåligt, men jag skulle vilja att skärpan satt ända ner på kornet i dian och mina Tri-X. Jag visste också att Sonys 90mm makro var Sonys kanske skarpaste objektiv men Sigmas nya 105:a är snudd på ännu vassare. Det som fällde avgörandet är att Sigma inte skickar med Sigma OS i varken 70mm Art eller 105:an. Jag hade ju hoppats att jag skulle kunna ha det på min gamla A7r också som ju saknar IBIS.

Sedan ska det bli spännande att se hur pass bra det funkar för porträtt. Eye Focus verkar sitta väldigt snabbt och följsamt och det kanske beror på att skärpan gynnar detektering av ögonen, vad vet jag.

Att det blev ett begagnat för 9000 spänn istället för ett nytt för nära 13 000 berodde mest på att jag inte hittade något nytt först på prisjakt och pricerunner. Sedan är det ju kampanj nu så då får man ju dra av 1100 och då blir det ju lite billigare. Jag kommer ju använda det väldigt mycket så priset är inget att snacka om egentligen. Att allt gått upp beror väl också mycket på den nu rätt höga dollarkursen. Den ligger väl på nära 10 spänn nu för en dollar om jag inte läste fel i hastigheten.
 
Senast ändrad:
ANNONS