Annons

Objektivval D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Har äntligen blivit ägare till en Nikon D700, en fantastisk kamera att fota med. Förutom bildkvaliteten så gillar jag hur funktionerna sitter och är så lättillgängliga när man står mörkt till och inte riktigt ser vad man gör. Den är otroligt lättanvänd så, jämfört med D7200 som jag också har och där man måste ner i menyknappsraden för att exv ändra ISO.

Men objektiv var det! Jag gillar landskapsfoto, och väldigt gärna norrsken och nattfoto. Så ljuskänsligheten är ett måste. Men även vidvinkligheten, framförallt vid norrsken.

Så jag köpte Sigma Art 20 mm, som ju fått så fina recensioner. MEn si, det ville inte alls funka till D700. Försökte själv kalibrera via menyns finjusteringar men fick inte skärpa. Inte ens fotoverkstaden där jag köpte objektivet lyckades så jag var tvungen att få ett återköp på det.

Så nu måste jag välja annat, men vad? En sak vet jag och det är; aldrig mer Sigmas objektiv.

Till D7200 har jag ett Tokina AT-X 11-16mm f/2,8 PRO DX II, som funkar tämligen bra. Även om brännvidden såklart blir en annan. Tokinan är ju inte gjord för fullformat.

Tokina i all ära, men det känns som att jag helst vill ha Nikons egna objektiv. Förslaget Samyang 14 mm är väl kanske inte det jag tänker mig.

Jag går o lurar på om jag ska välja Nikons Nikkor 20mm f/2,8D eller rentav något av Nikkors vidvinkelzoomar. Och med lite tur så kankse jag t o m kan hitta ett äldre Nikkor 20 mm fast, för om jag förstått rätt så har det objektivet sett likadant ut under många år och även innan de digitala kamerorna.

.Jag vill kunna lita på att det blir skärpa när jag står ute i mörkret med lång horisont och försöker fånga norrskenet. Jag kräver att stjärnorna blir skarpa. Det är alltså manuell fokusering i första hand, men är det autofokus så är det ett plus men inget krav. Men det är kvaliteten som gäller, orkar inte med objektiv som fokusringen börjar glappa efter ett år eller så, eller att stjärnorna blev suddiga trots att jag manuellt ställde in rätt. Eller att skärpan på grantopparna där borta vid horisonten blev utsmetade.

Vet ju att objektiv kan bli hur dyra som helst, men det är liksom ingen mening att börja diskutera de riktigt dyra objektiven, typ Zeiss med mig. För det klarar jag inte ekonomiskt.

Men vill gärna ha lite input på mina tankar. Kan jag få hjälp med tänket vore jag glad
 

Bulan2011

Medlem
Har äntligen blivit ägare till en Nikon D700, en fantastisk kamera att fota med. Förutom bildkvaliteten så gillar jag hur funktionerna sitter och är så lättillgängliga när man står mörkt till och inte riktigt ser vad man gör. Den är otroligt lättanvänd så, jämfört med D7200 som jag också har och där man måste ner i menyknappsraden för att exv ändra ISO.

Men objektiv var det! Jag gillar landskapsfoto, och väldigt gärna norrsken och nattfoto. Så ljuskänsligheten är ett måste. Men även vidvinkligheten, framförallt vid norrsken.

Så jag köpte Sigma Art 20 mm, som ju fått så fina recensioner. MEn si, det ville inte alls funka till D700. Försökte själv kalibrera via menyns finjusteringar men fick inte skärpa. Inte ens fotoverkstaden där jag köpte objektivet lyckades så jag var tvungen att få ett återköp på det.

Så nu måste jag välja annat, men vad? En sak vet jag och det är; aldrig mer Sigmas objektiv.

Till D7200 har jag ett Tokina AT-X 11-16mm f/2,8 PRO DX II, som funkar tämligen bra. Även om brännvidden såklart blir en annan. Tokinan är ju inte gjord för fullformat.

Tokina i all ära, men det känns som att jag helst vill ha Nikons egna objektiv. Förslaget Samyang 14 mm är väl kanske inte det jag tänker mig.

Jag går o lurar på om jag ska välja Nikons Nikkor 20mm f/2,8D eller rentav något av Nikkors vidvinkelzoomar. Och med lite tur så kankse jag t o m kan hitta ett äldre Nikkor 20 mm fast, för om jag förstått rätt så har det objektivet sett likadant ut under många år och även innan de digitala kamerorna.

.Jag vill kunna lita på att det blir skärpa när jag står ute i mörkret med lång horisont och försöker fånga norrskenet. Jag kräver att stjärnorna blir skarpa. Det är alltså manuell fokusering i första hand, men är det autofokus så är det ett plus men inget krav. Men det är kvaliteten som gäller, orkar inte med objektiv som fokusringen börjar glappa efter ett år eller så, eller att stjärnorna blev suddiga trots att jag manuellt ställde in rätt. Eller att skärpan på grantopparna där borta vid horisonten blev utsmetade.

Vet ju att objektiv kan bli hur dyra som helst, men det är liksom ingen mening att börja diskutera de riktigt dyra objektiven, typ Zeiss med mig. För det klarar jag inte ekonomiskt.

Men vill gärna ha lite input på mina tankar. Kan jag få hjälp med tänket vore jag glad

Kör själv med Nikons 20mm f3,5 AI-s på D700, och är riktigt nöjd. Kanske inte räcker med f3,5 för dina behov men annars kan jag vart rekommendera det. Ett plus är att det är jättesmidiga att bära med sig (-:
Sedan har du ju Voigtländer 20mm f/3.5 snarlikt med en otrolig byggkvalitet. Och det är till och med ännu mindre.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kul att höra att du är nöjd med D700, har haft en D300 tillbaka i tiden och jag håller med om hur mycket enklare en spak eller ratt. Du vet att du kan ändra ISO på tumhjulet utan att trycka på ISO knappen på D7200 och auto inte auto med iso knapp och det främre hjulet

Men nu var det objektiv, jag tycker att nikons 1,8 är precis lagom bra, om man ser till vad man får till pris, vikt och bildkvalitet. Föreslår du tittar på 20/1,8 eller 24/1,8. Om du vill ha ännu mer vidvinkel så har du de manuella Samyang mm, men klarar du dig med 20mm så föreslår jag det. Sedan så finns det ju 16-35/4 mm

Ps, har själv ännu ingen FX utan hela serien D7, D7000, D7100 o D7200 ska nog sälja av några. Har själv 28/1,8 till D7xxx och den sitter på som oftast, på en FX så blir det ju mera vidvinkel med den. Bäst ska visst 24/1,8 vara följt av 20/1,8 därefter 28/1,8
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Kul att höra att du är nöjd med D700, har haft en D300 tillbaka i tiden och jag håller med om hur mycket enklare en spak eller ratt. Du vet att du kan ändra ISO på tumhjulet utan att trycka på ISO knappen på D7200 och auto inte auto med iso knapp och det främre hjulet

Men nu var det objektiv, jag tycker att nikons 1,8 är precis lagom bra, om man ser till vad man får till pris, vikt och bildkvalitet. Föreslår du tittar på 20/1,8 eller 24/1,8. Om du vill ha ännu mer vidvinkel så har du de manuella Samyang mm, men klarar du dig med 20mm så föreslår jag det. Sedan så finns det ju 16-35/4 mm

Ps, har själv ännu ingen FX utan hela serien D7, D7000, D7100 o D7200 ska nog sälja av några. Har själv 28/1,8 till D7xxx och den sitter på som oftast, på en FX så blir det ju mera vidvinkel med den. Bäst ska visst 24/1,8 vara följt av 20/1,8 därefter 28/1,8
Men Nikons 20 mm är väl på 2,8? Eller vilket objektiv menar du?
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Jo, jag kom på efteråt att det var Nikon AF-S 20/1,8 G ED som menades.

Det objektivet hade jag liksom valt bort i mitt huvud, fråga mig inte riktigt varför, men på något sätt tänkte jag att Nikon AF 20/2,8 D var snäppet bättre. Tror det var Cyberphoto som iaf hade dragit den slutsatsen.
Men den bättre ljuskänsligheten är ju förstås ett plus.

Har fått låna ett äldre objektiv Nikon AF 20/2,8 D för att testa lite. Och jag var faktiskt ut i kylan (-20) i går kväll och fotade lite. Prognosen sa norrsken men jag såg inget. Det kom senare runt midnatt fick jag veta sedan.

Men tog en bild rakt ut mot norr vid Färnebofjärden o Östaholm med ISO 2000 i hopp om att se något grönt stråk så bilden är lite för ljus då det är en testbild, och då ser man att det är riktigt skarpt med lite oskarpare ut mot kanterna och det blir det nog med alla objektiv. Vinjetteringen kan man ju fixa i efterhand.

Jag är ju bara glad amatör som älskar att fota, men nog tycker jag ändå att bildens skärpa är riktigt okej? Så jag är nog inne på att köpa 20/2.8, det är ju ändå ljuskänsligt nog. Får dra upp ISO:t om jag inte vill dra på med alltför långa slutartider.
 

Bilagor

Annika Kr

Aktiv medlem
Precis, efter detta släppte Nikon även en 24/1,8 som är den senaste i serien. Fotosidan Magasin hade en summerande test över dessa, kan det varit i 2016-5 eller i dess närhet. Går nog att läsa på nätet om man är bronsmedlem eller mer
Försökte söka efter artikeln men hittar den inte.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tycker de gamla AF-D-objektiven inte är riktigt lika skarpa som de nyare. Konstruktionen är gjord efter dåtidens behov för 20+ år sedan. Jag använder Nikon D3 idag (som i stort sett är en D700 med fast batterigrepp) och det är skillnad med de nya N-objektiven. Också i pris förstås. Skulle man använda en kamera med fler pixlar skulle det nog bli ännu tydligare.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Jag tycker de gamla AF-D-objektiven inte är riktigt lika skarpa som de nyare. Konstruktionen är gjord efter dåtidens behov för 20+ år sedan. Jag använder Nikon D3 idag (som i stort sett är en D700 med fast batterigrepp) och det är skillnad med de nya N-objektiven. Också i pris förstås. Skulle man använda en kamera med fler pixlar skulle det nog bli ännu tydligare.
Det blir bara svårare och svårare att välja.
Tycker väl att skärpan är okej, även om det inte framgår av bilden jag lade ut eftersom forumet skalade ner bilden så mycket så den blev nästan suddig. MEn när jag nu granskar fler bilder som jag tog ute i mörkret o månskenet i går kväll på typ snöiga granar o sånt. Så ser jag att de allra flesta bilder är fulla av kromatisk aborretion, eller vad det heter. Så mycket så LR inte klarar att fixa det, inte ens den manuella vägen.

Vad beror det på? Är det bara objektivets fel? Eller förutsättningarna med nästan 20 graders kyla osv. Använde stativ o lång exponering.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Försökte söka efter artikeln men hittar den inte.
Var i 2016-6 sid 86 o 87 försöker visa sid 87. Cyberphoto brukar skriva ganska rättvisande summeringar av deras objektiv där de brukar jämföra med tidigare varianter, så titta där också. Photozone.de kan också ha lite tester
 

Bilagor

Senast ändrad:

cardazio

Aktiv medlem
Själv har jag inte hittat det rätta vidvinkelobjektivet för mig, men 24 mm f/1.8G tycker jag har dålig bakgrundsoskärpa (dock mycket skarpt och spelar mindre roll om det enbart är fokuserat vid oändligheten).

Dessa har jag kikat på:
20 mm f/1.8G - Ägde detta förut och det är väldigt bra
15 mm f/2.4 Irix (eventuellt - inte hunnit titta tillräckligt)
20 mm f/3.5 Voigtländer Scopar (billigt, men lite lägre kvalitet)
15-30 vi USD Tamron
14-24 Nikon f/2.8
Zeiss 15 mm f/2.8 Distagon
Zeiss 21 mm Distagon
17-35 f/2.8 Nikon
16-35 f/4 Nikon (kanske mest prisvärt om man inte kör 20 1.8?)
24 mm f/1.4G - dyr och inte så vid, men bra bakgrundsoskärpa

Vissa av sigmas artobjektiv ger väldigt platta bilder, så jag har inte givit mig in på att titta på dem. Samyang har ju även en del att erbjuda precis som Zeiss. Jag sköt upp jakten på just något vidare och köpte ett Zeiss 35 mm f/2 Distagon för landskap istället (men vill eg. ha något kring 22mm). Jag ska kika vidare och är intresserad av något mycket raktecknande, så blir intressant att följa tipsen i denna tråden.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Cardazo, kan du utveckla dina tankar runt Nikons 20/1,8, du ägde detta och tyckte det var riktigt bra. Du söker något i den brännvidden, något var inte riktigt helt perfekt eller?

Finns också Tokina 16-28/2,8 som fick bra i test jag läste nyligen samt Sigma 12-2x/4 art (kommer inte ihåg brännvidden)
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Det finns som sagt en rad olika objektiv som är mer eller mindre vidvinkliga. Och om det bara vore för att man vill kunna fota lite landskap eller annat och med bländare runt 8-11 och däromkring, Så kan man nog nästan bara blunda och peka på något. Eller låta plånboken avgöra, eller sitt egna krav på kvalitet. Oavsett, så verkar i princip alla prestera ungefär bra osv...

Men i dem lägena kan jag för min del lika gärna fota med mitt 50 mm fasta Nikkorobjektiv. Eller något annat objektiv som jag har.

Att fota norrsken och nattlandskap med stjärnor och liknande kräver ju lite annat. Att hitta ett ljuskänsligt objektiv där man får med så mycket som möjligt och som funkar i skärpa på stor bländare verkar jättelurigt. Det var ju av den anlednigen jag köpte Sigma Art 20 mm som jag vet funkar jättebra för den typen av foto. Men läs mitt första inlägg i tråden så framgår varför jag inte kan ha det till min D700.

Jag börjar mer och mer luta åt Nikons fasta 20 f/2.8 som i recensionerna verkar klara sig bättre jämfört med fasta 20 f/1.8? Det är ju ändå manuell fokus som gäller. Om jag fick önska helt fritt utan tanke på ekonomi så fick det bli Nikons vidvinkelzoom 14-24/2,8. Men det är så himla mycket pengar att lägga på ett objektiv ... Just det objektivet har hägrat egentligen hela tiden bak i skallen, men....lite för mycket pengar
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag börjar mer och mer luta åt Nikons fasta 20 f/2.8 som i recensionerna verkar klara sig bättre jämfört med fasta 20 f/1.8? Det är ju ändå manuell fokus som gäller. Om jag fick önska helt fritt utan tanke på ekonomi så fick det bli Nikons vidvinkelzoom 14-24/2,8. Men det är så himla mycket pengar att lägga på ett objektiv ... Just det objektivet har hägrat egentligen hela tiden bak i skallen, men....lite för mycket pengar
Jag har inte lyckats begripa varifrån du får det att det gamla objektivet skulle klara sig bättre i recensioner? Det är också värt att tänka på att det nyare är nedbländat mer än ett steg när det äldre fortfarande är vidöppet.
 

frwe

Aktiv medlem
Du kan ju testa ditt Tokina 11-16. Sätt den på 16mm så skall den fylla formatet. Först måste du stänga av i kameran att den automatiskt skall gå över till DX-läget med DX-objektiv. /Frode
 
ANNONS