Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerasystembyte, prisnivåer mm

Produkter
(logga in för att koppla)

KarW

Aktiv medlem
Hej! Jag har kört med Olympus 4/3 och E-serien (510 samt 620) sedan jag började fota 2008. Nu är jag så less på det dynamiska omfånget på dessa kameramodeller att det står mig upp i halsen. Men mina olika Zuiko Digital-objektiv för 4/3 speciellt macro 35mm f/3.5 samt ED 70-300 f/4-5,3 superzoom har varit underbara objektiv att fota med!! Och med sorg i hjärtat så inser jag att den stora kamerautrustning jag byggt på mig dessa 10 år inte håller för att ta mig vidare i min framtida fotokarriär.

Jag har fattat det som, att 4/3-systemet mer eller mindre är på utdöende. Justera mig gärna om jag har fel.
Jag får inte den höga kvaliten på bilder jag vill ha med dessa kameramodeller pga det urusla dynamiska omfånget (har lyckats minimalt med att justera kraftiga sådana även om det varit råfiler då Olympus eget program för detta inte varit vidare bra) och vet inte vilka andra spegelkameror det finns som tar Olympus 4/3 micro om jag vill ha kvar dessa som en bra fritids- och andrahandsutrustning som inte väger så mkt? Någon som vet?

Så jag har mer eller mindre bestämt mig för att gå över till Canon istället (Nikon vill jag inte gå till då dem i mitt tycke ibland är för snabba med att producera kameror/objektiv som inte riktigt håller måttet och som sedan måste justeras kort efter.Det har jag inte råd till.) och bygga upp en ny fotoutrustning som håller många år framöver. Jag inser att fullformat kommer att krävas då jag vill göra foton i A3-format och därutöver bla på tapet och i textil och jag jobbar en del med utsnitt/beskärning. Upplösningen får därför inte vara för liten. Detaljrikedomen och skärpan är viktig.

Jag lutar åt Canon EOS 5D Mark 4. Har dock endast pengar till ett (1 st) objektiv än så länge i L-serien och tänker mig då Canon EOS 24-105 f/4 L IS USM. Bildstabilisering är nödvändigt då jag har en liten skakning på händerna. Macrofoton får jag forts ta med min Olympus tills jag har råd att köpa ett till nya kameran.

Jag har skannat av prisläget både via Amazon (UK o US) och på Prisjakt för svenska butiker som säljer dessa.
Såg ikväll att billigaste priset på Canons 5D mark 4 finns i Sverige hos Fotokungen. Där kan jag få kamerahus inkl. batterigrepp för 34.700 kr. Ovannämda objektiv (normalzoom, L-objektiv) finns på Amazon UK för ca 11.500 kr o i Sverige för ca 12.800 kr.

Är det att förvänta att priserna kan gå ner mer under sommaren eller är det här dem ev kommer att ligga ett tag nu? Jag vill givetvis gärna fota i sommar och helst nu när rapsfälten och skogarna är som skirast och vackrast men vill naturligtvis väga det mot om ni tror/har erfarenhet av att priserna kan sjunka kraftigt på hösten. Jag är inte insatt i hur det ser ut på kameramarknaden numera.
Vad tror ni? Bör jag ha is i magen och vänta över sommaren på ett mkt bättre pris eller köra på Fotokungens erbjudande med ett batterigrepp i priset?
Ursäkta mig att det blev långt det här. Jag hoppas det är någon som orkar läsa igenom det och ge några råd och tips. TACK snälla ni!😁

Mvh Karin W
 
Senast ändrad:

Third eye

Aktiv medlem
Du kommer få en massa för och emot och inget system kan allt, känner du för Canon så kör på...själv vill jag sälja min Canon-utrustning (behålla en del glas) och köpa Sony A7r2 istället just pga min egna skakiga hand och för mig fördelen med Sonys liveview.
Däremot så skulle jag vilja tipsa om kommande Eos 6D mk2 som kommer i sensommar antagligen...tror det kan vara en bra kompromiss och köpa mer och bättre linser?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast är det ffa större dynamiskt omfång på lägre ISO du söker är Canon egentligen det sämsta valet då andras sensorer ännu ligger före. Canon har en solid pålitlighet och bra service men just DR är inte deras starka sidor.

Med de kameror du har idag ligger du på 10-12 mp. Dagens APS-C kameror ligger på 24mp. Tänk på att man kommer långt med detta. Ju större förstoringen är desto längre är betraktningsavståndet vilket minskar behovet av högre upplösning. 24mp räcker alltså till rejäla förstoringar. Lägg därtill att bra objektiv är lika viktiga.

Olympus 70-300 var nog egentligen samma som Sigma APO 70-300 och var redan begränsande vid 10mp. Skarpare objektiv kommer innebära ett rejält lyft.

Nikon har haft en serie med genanta missar men köper man inte det senaste är nog flertalet fixade. Skall du köpa nytt fundera på D7200 (DX) eller D610 (FX).

Hos Canon har den senaste sensorgenerationen krympt konkurrenters förspräng i DR (dynamiskt omfång) på låga ISO men de är inte ikapp. Så ja, 5DIV är nog OK (kan komma en 6DII till sommaren som kommer vara billigare). Annars finns 80D med cropsensor.

Sonys FF kameror har en bra sensor men man får kolla genom om pris/prestanda på objekriven samt utbud som ännu är lite begränsat ffa på avancerad amatörnivå.

Pentax K1 erbjuder en bra sensor i FF för en relativt billig peng men objektivutbudet för FF är begränsat (finns en del äldre FF objektiv dock men dessa var före ED glas mm blev vanligt) och många tredjepartsobjektiv görs inte till Pentax.

Kan du tänka dig en cropkamera är Fuji värt en titt. Bra objektiv överlag och den senaste sensorgenerationen är på 24mp. Minuset är väl att dessa kameror ännu kostar en slant (XT2/X Pro 2) för vad som ändå är en APS-C (crop) sensor.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är nog inte omöjligt att en 90D eller 7DMKIII kan var gång snart eller borde vara det, dessa DSLR klassiker behöver få 4K ( UHD ) för att hänga med, önskvärt även med en Kommande 6DMKII, sensorerna är så pass bra och modellerna lever längre i dag, då behöver 4K komma in för att inte kännas totalt omoderna efter några år, fast sensor och lågljus egenskaperna håller måttet under längre tid.


Canon imponerar med sin Dualpixel teknik, bra jobbat, och autofokus som fångar motiv på direkten även med 600mm tele, säkert med 800mm också ( konverter 1,4 som hjälp )
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Missade din andra fråga. Åtminstone Olympus mest avancerade namerahus ger autofokus med någon av MMF adaptrarna med dessa 4/3 objektiv och sensorstorleken är samma. Olympus EM-1 kan man köpa beg idag för under 5000kr och adaptrarna är inte dyra. Då kan du ju se om dina objektiv fungerar enl förväntningarna med en nyare sensor. Det har hänt en del där sedan dina kameror kom. Räkna inte med någon snabb autofokus men kommer man från en E-510 och inte från en E-5 tror jag att autofokus med objektiven med adapter på en EM-1 kan duga väl.

Jag föreslog EM1 och inte den nyare EM1 II då den senare är ännu nyare och finns knappt beg än och då blir prisskillnaden mellan den nyare gentemot en beg av den första version faktor 4 dyare (20.000kr ny mot 5000kr beg). Upplösningen skiljer inte mycket - 20mp på II:an mot 16mp. Dynamiskt omfång är inte någon enorm skillnad heller.
 

cango

Avslutat medlemskap
Åtminstone Olympus mest avancerade namerahus ger autofokus med någon av MMF adaptrarna med dessa 4/3 objektiv och sensorstorleken är samma.
alla ger autofokus, men endast E-m1/E-m1mk2 gör det minst lika snabbt som E-seriens kameror (4/3 utan "m")

Skulle också rekommendera e-m1:an (den första), men lika bra gå FF all in.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Personligen skulle jag prioritera bildstabilisering i kamerahuset. Vilket gör att Nikon och Canon går bort.

Titta på Pentax K-1 och Sony Alpha 7 II (I har inte bildstabilisering i huset).

Jag har ingen erfarenhet av dessa men om jag skulle gå för fullformat så skulle jag titta på dessa.

Visst finns det i en hel del objektiv men det begränsar urvalet av objektiv oavsett kamerasystem och ökar objektivpriset. Så går du för Canon så kolla att det finns de objektiv du vill ha med bildstabilisering.

Men om du är en sån som ofta tar med stativ eller bara fotograferar rörliga mål så spelar det mindre roll.

Jag låter ofta bli stativ och blixt och då är det inte dumt med bildstabilisering och ljusstyrka på 1,4. Handhållet 1/6 s är inga problem och med nya Olympus E-M1 MarkII tillsammans med 12-100/4 pratar folk om hur många sekunder de klarar handhållet.

Men om man fotograferar fotboll eller barn så spelar det mindre roll hur många sekunder man klarar handhållet.
 

r2d2

Aktiv medlem
canon är väl kända för mindre bra dynamiskt omfång? och är verkligen 4/3 döende?

Hur som så tycker jag du ska kolla in fuji ordentligt apsc med riktigt bra optik är en riktigt bra kombination och du behöver ju inte köpa de senaste husen om budget är viktigt.. men du kan få splirrans ny xt20 för 8800kr, begagnad xpro2 för 10-11k men kollar du på tidigare generation får du massor med fina hus från 1500kr-4500kr

har du FB så gå med i fb gruppen fujilove för inspiration.
 

cango

Avslutat medlemskap
och är verkligen 4/3 döende?
spegelreflex och kamerafattningen four-thirds (4/3) tillverkas inte länge. Den, så att säga, övergick i den spegellösa varianten micro four-thirds. Fortfarande SAMMA sensorformat (dvs storlek), bara objektivfattningen ändrades samt spegeln försvann, såklart. Man kan FORTFARANDE använda 4/3-objektiv med en adapter med bibehållen autofokus etc. Men endast med E-M1:eek:rna som man kan ha fullt utnyttjande av AF med 4/3objektiven.

Så "döende" är en sanning med modifikation. Fattningen är "död" men ej formatet.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej! Jag har kört med Olympus 4/3 och E-serien (510 samt 620) sedan jag började fota 2008. Nu är jag så less på det dynamiska omfånget på dessa kameramodeller att det står mig upp i halsen. Men mina olika Zuiko Digital-objektiv för 4/3 speciellt macro 35mm f/3.5 samt ED 70-300 f/4-5,3 superzoom har varit underbara objektiv att fota med!! Och med sorg i hjärtat så inser jag att den stora kamerautrustning jag byggt på mig dessa 10 år inte håller för att ta mig vidare i min framtida fotokarriär.

Jag har fattat det som, att 4/3-systemet mer eller mindre är på utdöende. Justera mig gärna om jag har fel.
Jag får inte den höga kvaliten på bilder jag vill ha med dessa kameramodeller pga det urusla dynamiska omfånget (har lyckats minimalt med att justera kraftiga sådana även om det varit råfiler då Olympus eget program för detta inte varit vidare bra) och vet inte vilka andra spegelkameror det finns som tar Olympus 4/3 micro om jag vill ha kvar dessa som en bra fritids- och andrahandsutrustning som inte väger så mkt? Någon som vet?

Så jag har mer eller mindre bestämt mig för att gå över till Canon istället (Nikon vill jag inte gå till då dem i mitt tycke ibland är för snabba med att producera kameror/objektiv som inte riktigt håller måttet och som sedan måste justeras kort efter.Det har jag inte råd till.) och bygga upp en ny fotoutrustning som håller många år framöver. Jag inser att fullformat kommer att krävas då jag vill göra foton i A3-format och därutöver bla på tapet och i textil och jag jobbar en del med utsnitt/beskärning. Upplösningen får därför inte vara för liten. Detaljrikedomen och skärpan är viktig.

Jag lutar åt Canon EOS 5D Mark 4. Har dock endast pengar till ett (1 st) objektiv än så länge i L-serien och tänker mig då Canon EOS 24-105 f/4 L IS USM. Bildstabilisering är nödvändigt då jag har en liten skakning på händerna. Macrofoton får jag forts ta med min Olympus tills jag har råd att köpa ett till nya kameran.

Jag har skannat av prisläget både via Amazon (UK o US) och på Prisjakt för svenska butiker som säljer dessa.
Såg ikväll att billigaste priset på Canons 5D mark 4 finns i Sverige hos Fotokungen. Där kan jag få kamerahus inkl. batterigrepp för 34.700 kr. Ovannämda objektiv (normalzoom, L-objektiv) finns på Amazon UK för ca 11.500 kr o i Sverige för ca 12.800 kr.

Är det att förvänta att priserna kan gå ner mer under sommaren eller är det här dem ev kommer att ligga ett tag nu? Jag vill givetvis gärna fota i sommar och helst nu när rapsfälten och skogarna är som skirast och vackrast men vill naturligtvis väga det mot om ni tror/har erfarenhet av att priserna kan sjunka kraftigt på hösten. Jag är inte insatt i hur det ser ut på kameramarknaden numera.
Vad tror ni? Bör jag ha is i magen och vänta över sommaren på ett mkt bättre pris eller köra på Fotokungens erbjudande med ett batterigrepp i priset?
Ursäkta mig att det blev långt det här. Jag hoppas det är någon som orkar läsa igenom det och ge några råd och tips. TACK snälla ni!😁

Mvh Karin W
Caonon har världens största ekosystem av optik, och kanske även den mest prisvärda, men tyvärr så är DR fortafarande (trots förbättringar) i deras sensorer klart efter resten av marknaden.

Så är DR viktigast för dig skulle jag köpa nästan vad som helst utom just Canon.
 

PMD

Aktiv medlem
canon är väl kända för mindre bra dynamiskt omfång?
Sämre än NIkon, Sony, m.fl på bas-ISO, men går man upp i ISO så kommer Canon ifatt och går även om ibland.

De senaste Canonsensorerna är dessutom inte lika efter på bas-ISO som förr.

och är verkligen 4/3 döende?
Ja, 'dead as a doornail'. Inga nya 4/3-kameror kommer att komma från Olympus, åtminstone. Jag är osäker på Panasonics officella ståndpunkt, men det var länge sen det kom en 4/3-kamera från Panasonic.

Numera är det m4/3 (Micro Four Thirds; ett system med spegelfria kameror) som gäller från både Olympus och Panasonic. Det systemet är det full fart på, och det finns adaptrar som stöder autofocus med gamla 4/3-objektiv för m4/3-kameror.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det att förvänta att priserna kan gå ner mer under sommaren eller är det här dem ev kommer att ligga ett tag nu?
Om inte kronan stärks en hel del mot dollarn (och yenen) så kommer knappast priserna att gå ner. Den allmänna trenden är dessutom att kameratillverkarna höjer sina priser (globalt) för att kompensera för att försäljningen av kameror har gått ner rejält den senaste tiden. Det är mest kompaktkameror som har sålt dåligt i ett par år (pga av att mobiltelefoner har blivit tillräckligt bra kameror för de flesta), så kameratillverkarna satsar på mer avancerade kompaktkameror och systemkameror, som de kan ta mer betalt för.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Caonon har världens största ekosystem av optik, och kanske även den mest prisvärda, men tyvärr så är DR fortafarande (trots förbättringar) i deras sensorer klart efter resten av marknaden.

Så är DR viktigast för dig skulle jag köpa nästan vad som helst utom just Canon.
Nej. Canon är inte "klart efter". 5D mk IV är marginellt sämre än konkurrensen, och endast vid bas-ISO

https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-5D-Mark-IV-versus-Sony-A7R-II-versus-Nikon-D810___1106_1035_963

Jag skulle säga att den minimala skillnaden i praktiken, särskilt om man ska printa, i realiteten är obefintlig, eller i alla händelser så liten att den inte borde avgöra val av system
 

rronnbac

Aktiv medlem
24-105 har nyligen kommit i en version 2, och där kan möjligen ett så högt pris vara motiverat. Annars finns den tidigare versionen för ett mycket lägre pris, och begagnatmarknaden dräller av dem för 4-5000:-

Jag tycker dock att du också kan fundera på Sigma 24-105 ART som är bättre än iaf den första versionen av Canons, och dessutom billigare.

Som ett alternativ kanske du också skulle överväga Canon 24-70 f/4 L IS USM, som är lättare, billigare och med bättre optik och IS än iaf den gamla versionen av 24-105. Denna 24-70 har också ett Macro-läge som är väl fungerande och behändigt att alltid ha med. (Jag har ett själv och valde det framför 24-105 just pga av dessa fördelar, trots det mindre omfånget.

Batterigrepp tycker jag du ska tänka till så du vet att du vill ha det. Det finns en risk att du bara lägger till vikt och storlek, som du ju ändå kommer att öka radikalt i jämförelse med ditt gamla system. Batteritiden är ändå groteskt bra. Den enda gången jag använder mitt batteigrepp är när jag porträttfotograferar i studion, då det blir bekvämare vid långa pass.

Alla ryktessiter säger att 6D mk II kommer under sommaren. Den lär ha samma sensorgeneration som 5D mk IV, men lär vara billigare och mindre/lättare, om det nu spelar in för dig.




Jag lutar åt Canon EOS 5D Mark 4. Har dock endast pengar till ett (1 st) objektiv än så länge i L-serien och tänker mig då Canon EOS 24-105 f/4 L IS USM. Bildstabilisering är nödvändigt då jag har en liten skakning på händerna. Macrofoton får jag forts ta med min Olympus tills jag har råd att köpa ett till nya kameran.

Jag har skannat av prisläget både via Amazon (UK o US) och på Prisjakt för svenska butiker som säljer dessa.
Såg ikväll att billigaste priset på Canons 5D mark 4 finns i Sverige hos Fotokungen. Där kan jag få kamerahus inkl. batterigrepp för 34.700 kr. Ovannämda objektiv (normalzoom, L-objektiv) finns på Amazon UK för ca 11.500 kr o i Sverige för ca 12.800 kr.

Mvh Karin W
 

Bengf

Aktiv medlem
Nej. Canon är inte "klart efter". 5D mk IV är marginellt sämre än konkurrensen, och endast vid bas-ISO

https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-5D-Mark-IV-versus-Sony-A7R-II-versus-Nikon-D810___1106_1035_963

Jag skulle säga att den minimala skillnaden i praktiken, särskilt om man ska printa, i realiteten är obefintlig, eller i alla händelser så liten att den inte borde avgöra val av system

Jo MKIV är definitivt med i DR leken på allvar, enda lilla synpunkt är väl endast att MKIV från Iso 12800 ligger lägre i verklig Iso än dom andra, inga jätte skillnader kanske eller hur stort utslag det kan ge på någon stor printutskrift vet jag inte. D810 visar iso 9600 drygt vid Iso12800, MKIV Iso 8577.
 

lonian

Aktiv medlem
Så jag har mer eller mindre bestämt mig för att gå över till Canon istället (Nikon vill jag inte gå till då dem i mitt tycke ibland är för snabba med att producera kameror/objektiv som inte riktigt håller måttet och som sedan måste justeras kort efter.Det har jag inte råd till.) W
Aldrig varit med om detta eller hört att det skulle vara så.
Men det borde väl inte kosta något när man har garanti om det är kort efter.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Hej!

Här kommer mina 2 förslag för ca samma pengar som ditt Canon-kit. (Priser från Cyberphoto 2017-05-14)

Fasta brännvidder 30-90 mm inkl. makro:
Pentax SMC-FA 77/1,8 svart 11 190 SEK
Pentax K-1 hus inkl. Batterigrepp 18 990 SEK
Sigma 30/1,4 DC HSM (Art) 4 590 SEK
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 3 990 SEK
Pentax SMC-FA 43/1,9 Limited 8 590 SEK
Totalt: 47 350 SEK

Väderskyddade Zoomar och macro:
Pentax K-1 hus inkl. Batterigrepp 18 990 SEK
Pentax D-FA 24-70/2,8 ED SDM WR 14 990 SEK
Pentax DA 55-300mm F4.5-6.3 ED PLM WR RE 5 290 SEK
(obs, detta objektiv är inte FF men funkar i kamerans APS-C cropläge, så det blir ett utsnitt motsvarande 450 mm på FF)
Pentax SMC-D FA 100/2,8 Macro WR 6 190 SEK
Totalt: 45 460 SEK

Du får mer för pengarna med Pentax. Och lika bra bilder!
 

KarW

Aktiv medlem
Ojojoj, så många kommentarer jag fått och från olika vinklar
TACK SÅ HJÄRTLIGT var och en av er! 😁

Pga en sjukdom som sätter ner min kraft och ork i mycket hög grad och mkt snabbt så kommer det ta ett tag att riktigt gå igenom alla era kommentarer. Därför återkommer jag ev en bit framöver med frågor till er om jag undrar över något i era svar eller vill få det lite mer förklarat för mig. Hoppas det är okej för er också att jag gör så. Dvs inga snabba ryck tyvärr.

Det dynamiska omfånget är bara viktigt för mig i det avseendet att jag kan fotografera när det försiktigt börjar skymma och när det är soligt ute utan att himlen fräts ut eller att det blir brus för lilla minsta när ljuset försämras framåt seneftermiddagen. Även vid dagtid inomhus vid vissa tillfällen. Jag är ingen älskare av blixt och ycker det är svårt att hantera det ljuset på ett bra vis. Fotar därför nästan aldrig med blixt.

Mina motiv är ju företrädesvis utomhus.
Vad som nog är viktigast för mig är en snabb och bra autofokus som verkligen sätter skärpan där den skall vara även på ex fjärilar o liknande som snabbt förflyttar sig och på föremål längre bort i ex en naturbild.

Vädertätade objektiv är också superviktigt då jag rör mig ute i ur och skur och vill kunna fånga motiv då också utan att behöva prassla med påsar och liknande då.

Bidstabiliseringen är givetvis mkt viktig pga skakningar i händerna. Jag fotograferar handhållet och har på min höjd med mig ett enbensstativ. Eftersom jag mkt sällan planerar mina fotomotiv utan spontanfotograferar mkt så vill jag kunna ha ett fåtal objektiv med mig som är bra men som täcker både landskapsfotografering såväl som macrofotografering. Dvs inte en massa olika gluggar för ditten o datten utan ett fåtal jag kan ha med mig hela tiden.

Jag kan inte bara gå ut med en glugg för jag ser så många olika motiv samtidigt på en runda och behöver ha en liten men täckande arsenal med objektiv med mig! Så funkar jag. Har någon något att tillägga med tanke på de saker som är viktigast för mig och som jag bör ta i beaktande då så är ni mycket välkomna att påpeka det för mig.

Supermycket TACK igen till er alla för att ni tagit er tid att svara mig!😊
/ Karin
 
ANNONS