Annons

Ny firmware i A6300 och dubbla tiden innan överhettning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Allt annat lika - ny firmware (2.0) som kom igår mer än dubblar tiden det tar innan A6300 överhettas enligt en halvseriös test jag såg idag.

Nu kan man alltså filma 4K i mer än en timme med kameran. Den smälter inte och slutar funka men blir rätt varm trots allt. Jag har installerat firmwaren som nu ger två lägen att välja mellan - ett standardläge och ett nytt som prioriterar längre filmlängd innan den stänger ner för överhettning.

Jag undrar ändå vilka risker man faktisk tar med den här fixen trots allt. Sony har ju officiellt spridit denna FW nu så om folks kameror kroknar hoppas man ju att de tar sitt ansvar. Man undrar ju var gränsen verkligen går när elektroniken börjar ta stryk av den högre temperaturen på allvar.

A6500 har ju denna funktion som standard men där kanske de gjort något annat med hårdvaran också även om jag verkligen undrar över vad det nu ska vara för huvudproblemet är ju ändå att det är svårt att vädra ut överskottsvärme i kamerahus om man inte samtidigt ska göra dem fuktkänsliga istället.

Det finns säkert andra skäl också att installera denna FW men egentligen så har jag ju aldrig tidigare tagit så långa videosekvenser i 4K vid normal användning att jag närmat mig överhettningsgränsen tidigare. Men det finns säkert de som är glada åt denna fix också.

Vad har ni för tankar om detta?

Om man släppt det officiellt bör det inte vara något större problem eller risk.
Kanske har de optimerat codecen, rutinerna för att skriva till kortet, bufferten, stängt av bakgrundsprocesser, höjt temperaturgrämserna, sänkt bitraten etc.

Många tillverkare har haft temperaturproblem vid 4K-filmning. Och då även videokameror. Många av dem har dessutom interna fläktar som inte systemkameror har.

även om jag verkligen undrar över vad det nu ska vara för huvudproblemet är ju ändå att det är svårt att vädra ut överskottsvärme i kamerahus om man inte samtidigt ska göra dem fuktkänsliga istället.

Vad har ni för tankar om detta?

Göra kamerahusen fysiskt lite större (om man inte kommer på någon revolutionerande kylteknik som är samtidigt praktisk) är nog den enda realistiska möjligheten om man både vill ha mindre överhettningsproblem (bättre kylning) och någorlunda vädertätat (inga öppna delar).

En variant vore att tillverkarna specificerar hur länge kameran kan spela in i olika upplösningar och bitrate i 20C innan den överhettar.
Precis som de specar buffertstorlek, antal fotograferade bilder enligt cipa osv.

Nu säljer man på egenskapen men sitter tyst om begränsningarna. Sony har haft överhettningsproblem även på videokamerasidan. Man hade där valt en mera avancerad processor som drog mera ström och blev hetare än konsumentprocessorn.
Då valde man att gå ner i bitrate för att den inte skulle överhetta.

Om man är öppen med förutsättningarna finns det en möjlighet för konsumenten att göra sina egna val.

Gillar man at filma är det väl bara att installera.

Visst men jag tycker ändå det är lite märkligt att man ursprungligen sätter en gräns innan man stänger av kameran och det är ju ytterst för att skydda kamerans mest känsliga delar från att förstöras och sedan helt plötsligt är beredd att dubbla drifttiden bara för att man fått kritik för överhettning. Varför var man i så fall så pass ängslig tidigare om nu det här inte skulle innebära några som helst problem.

Sedan håller jag med den som skrev att tillverkarna borde vara mer öppna då med vad de faktiskt gjort i exv. en firmware som gör att det plötsligt anses helt säkert att köra på i dubbla tiden trots att kameran närmar sig temperaturer som man varnas för att hålla i för länge.

Vi vet ju alla att högre temperaturer faktiskt påverkar vissa material negativt och det kan även gälla vissa isoleringsmaterial.

En variant vore att tillverkarna specificerar hur länge kameran kan spela in i olika upplösningar och bitrate i 20C innan den överhettar.
Precis som de specar buffertstorlek, antal fotograferade bilder enligt cipa osv.

Nu säljer man på egenskapen men sitter tyst om begränsningarna. Sony har haft överhettningsproblem även på videokamerasidan. Man hade där valt en mera avancerad processor som drog mera ström och blev hetare än konsumentprocessorn.
Då valde man att gå ner i bitrate för att den inte skulle överhetta.

Om man är öppen med förutsättningarna finns det en möjlighet för konsumenten att göra sina egna val.

Ja, det här har jag lyft i andra sammanhang, när det gällt andra egenskaper och problem som man mörkar så länge det går av ekonomiska skäl ytterst. Som jag sagt i dessa så är ju den här mörkningen faktiskt att föra folk bakom ljuset och om man så vill så kan man kalla detta också för "fake news". Det här är ju dessutom rätt korkat eftersom det sällan tar särskilt länge innan folk upptäcker problemen och bumerangen återvänder med full kraft mot tillverkaren som sedan ofta får helt onödig "bad will" som man sedan inte sällan måste ägna ansenliga ansträngningar för att skadebegränsa .

Vad jag skulle vilja veta är ju vilken säkerhetsmarginal man valt till den nivå på överhettning när saker faktiskt börjar gå sönder.

Men om man nu nojar över detta så har ju Sony trots allt givit mer skraja användare möjligheten att faktiskt välja "standardläget" framför det som ger förhöjda kameratemperaturer.

Tror inte att det, iaf. inte främst, är isoleringen som tar mest skada (om du inte talar om isolering på substratnivå i kislet), men snarare just elektronik som utsätts för långvarig eller hög överhettning som lätt kan få en väldigt drastiskt reducerad livslängd (ofta exponentiellt, och inte linjärt, kopplad till överhettnings-deltat).

Skulle dock förmoda att Sony räknat på detta (iaf. över minst deras garantitid, och även mer marginal där till). Skulle inte oroa mig så mycket för det (utan vidare detaljer).

Tror inte att det, iaf. inte främst, är isoleringen som tar mest skada (om du inte talar om isolering på substratnivå i kislet), men snarare just elektronik som utsätts för långvarig eller hög överhettning som lätt kan få en väldigt drastiskt reducerad livslängd (ofta exponentiellt, och inte linjärt, kopplad till överhettnings-deltat).

Skulle dock förmoda att Sony räknat på detta (iaf. över minst deras garantitid, och även mer marginal där till). Skulle inte oroa mig så mycket för det (utan vidare detaljer).

Nä men ibland blir man förvånad över hur praktiska lösningar kommer till.

Jag besökte en gång de verkstäder där man byggde Archimedes/Penta och Crescents då världsberömda racermotorer för att bygga om en vevaxel inför vår start i Roslagsloppet. Då frågade vi varför vår motor hade längre insugsrör till våra förgasare när Crescents racingmotorer som de hade på galoscherna hade mycket kortare. Svaret blev att förgasarna spottade bensin ut i kåpan så de hade bara tagit en tumstock och mätt och sedan snickrat till rörens längt efter det. Inga jämförelser i övrigt.

Personligen tror jag varken Sony eller någon annan egentligen har en susning om vad dessa drastiskt höga temperaturer verkligen kommer ha för effekter. Men de vet att alla ägare av A6300 kommer bli jätteglada om de tror att de nå helt "gratis" fått en kamera som kan filma 4K i 1 timme och 14 minuter. Om det nu är så att det här absolut inte har några som helst negativa effekter så undrar i alla fal jag varför man i så fall varit så ängsliga tidigare. Uppenbarligen har man ju gjort en fullständigt annorlunda bedömning tidigare.

För höga temperaturer kan faktiskt mycket väl förstöra elektriska isolationsmaterial och närmast tänker jag på de flera exempel jag sett på exv. tändspolar där isolering gett upp. När sånt händer och det blir korttslutning i en sådan så är det detsamma som en massa av spolens lindningar kopplas bort. Senast skedde det i min Mercury 100 hp utombordare vilket ledde till att jag fick byta ut hela statorringen i den motorn som p.g.a. detta fel inte gick att starta längre då spänningen blev för låg.

Det kan nog bli bra varmt inne i en kamera också.

Nu kan man alltså filma 4K i mer än en timme med kameran. Den smälter inte och slutar funka men blir rätt varm trots allt. Jag har installerat firmwaren som nu ger två lägen att välja mellan - ett standardläge och ett nytt som prioriterar längre filmlängd innan den stänger ner för överhettning.

Det är en viss skillnad mellan A6500 och A6300 när det gäller värmeavledning. En sak som slår mig är hur tung A6500 är. När jag under en kort tid hade båda så blev det tydligt hur markant skillnaden är, fastän det bara skiljer c:a 50 g. enligt spec.. Antar att det beror på att det finns mer värmeupptagande och avledande metall i A6500.

/Mats

Dom borde lägga in en funktion där man får välja kortare filmtid men full ljusstyrka på skärmen vid 4K.
En del som väljer bort dessa kameror då man inte ser ett jota på skärmen i solsken. Man kan iof ha extern skärm men då blir det en större rigg.

Det är en viss skillnad mellan A6500 och A6300 när det gäller värmeavledning. En sak som slår mig är hur tung A6500 är. När jag under en kort tid hade båda så blev det tydligt hur markant skillnaden är, fastän det bara skiljer c:a 50 g. enligt spec.. Antar att det beror på att det finns mer värmeupptagande och avledande metall i A6500.

/Mats

Mycket material är inte likvärdigt med effektiv värmeavledning.
En stor klump metal ger lätt en hotspot internt och kommer förr eller senare att bli "mättad" då den har en begränsad yta men stor massa.

Göra kamerahusen fysiskt lite större (om man inte kommer på någon revolutionerande kylteknik som är samtidigt praktisk) är nog den enda realistiska möjligheten om man både vill ha mindre överhettningsproblem (bättre kylning) och någorlunda vädertätat (inga öppna delar).
Rent tekniskt så skulle man kunna använda en kylslinga in i stativgängan för att få ut värmen.

Mycket material är inte likvärdigt med effektiv värmeavledning.
En stor klump metal ger lätt en hotspot internt och kommer förr eller senare att bli "mättad" då den har en begränsad yta men stor massa.

Nej, det är klart att det går att konstruera något på det sättet som du beskriver, så det vore ju dumt.

I det här fallet så har Sony haft problem med värmeavledningen i A6300. När då de gör en uppdaterad modell, som inte har såna problem och då tydligen har lagt in mer metall i den eftersom den väger mer, så har de gjort det avsiktligt. Att de då skulle designa det på ett sätt så att det blir sämre förefaller högst osannolikt. Det är ju inte så att det "råkat" bli mer metall i den, utan en medvetet placerad kylfläns.

/Mats

Är beredd att hålla med Mats här. Förmodligen så har Sony upptäckt ett designfel eller kylkapacitet problem i A6300, och inför konstruktionen av A6500 sett till att att lösa/förbättra detta.

Den ökade tyngden som Mats nämner, och att det praktiskt verkar som det blivit mycket bättre, tycker jag talar klart för att hans teori är ganska sannolik.

/Mats

Kanske. A6500 är lite bättre på detta än A6300 även efter firmwareuppgraderingen även om skillnaden minskat innan kameran helt stänger ner.

Dom borde lägga in en funktion där man får välja kortare filmtid men full ljusstyrka på skärmen vid 4K.
En del som väljer bort dessa kameror då man inte ser ett jota på skärmen i solsken. Man kan iof ha extern skärm men då blir det en större rigg.

Nää håller med men det är ju därför det är rätt bra att det finns en EVF. Har man en DSLR så har man ju inte ens det valet att göra.

Nej, det är klart att det går att konstruera något på det sättet som du beskriver, så det vore ju dumt.

I det här fallet så har Sony haft problem med värmeavledningen i A6300. När då de gör en uppdaterad modell, som inte har såna problem och då tydligen har lagt in mer metall i den eftersom den väger mer, så har de gjort det avsiktligt. Att de då skulle designa det på ett sätt så att det blir sämre förefaller högst osannolikt. Det är ju inte så att det "råkat" bli mer metall i den, utan en medvetet placerad kylfläns.

/Mats

Jaa men sedan tycker man tydligen inte längre att man har de problemen, eftersom man nu kan köra på i en timme och 14 minuter i det testexempel jag såg tidigare innan säkerhetsavstängningen av A6300 slog till. Från ca 1/2 timme då jag kollade min A6300 första gången till mer än dubbla tiden. Vad baserade man i så fall den äldre algoritmen på? Inte ett endaste dugg har ju hänt med min A6300 mellan de två lägena. Är dt underligt att man undrar lite?

Är beredd att hålla med Mats här. Förmodligen så har Sony upptäckt ett designfel eller kylkapacitet problem i A6300, och inför konstruktionen av A6500 sett till att att lösa/förbättra detta.

Den ökade tyngden som Mats nämner, och att det praktiskt verkar som det blivit mycket bättre, tycker jag talar klart för att hans teori är ganska sannolik.

Försök och hitta den där testen och kolla själva om ni inte gjort det redan. Det är ju just A6300 och A6500 som man jämför före och efter FW-uppgraderingen. Sony kanske faktiskt inte gjort mycket mer med A6500 heller i den FW den kameran levererades med. A6300 har ju med denna FW-uppgradering närmat sig A6500 drastiskt, så A6300 har ju också praktiskt blivit mycket bättre som du uttrycker det den med.

Som sagt, vi har inga som helst belägg för att A6500 blivit tyngre av detta skäl och den som påpekade att mer värmeledande material faktiskt blir värmemättat och istället riskerar att kameran blir överhettad längre tid istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto