Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blixt till makro-foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Trappers

Aktiv medlem
Tänkte ta och prova på makro-fotografering, och tänkte göra en egen liten konstruktion med blixt och gamla glasslådor, som man har gjort här:
http://makrofokus.se/blogg/2011/6/7/att-tamja-blixten.html
Det jag undrar lite över är vilken styrka jag behöver på blixten? Den på denna hemsida ser ju inte så starkt ut, men ska jag köpa en stark, eller räcker det med en mindre?
Min kamera är en Canon EOS 6d.

Det jag undrar lite över är vilken styrka jag behöver på blixten? Den på denna hemsida ser ju inte så starkt ut, men ska jag köpa en stark, eller räcker det med en mindre?

Det handlar om mycket korta avstånd, så du borde klara dig utan de starkaste blixtarna.

De dedikerade makroblixtar som säljs är förhållandevis svaga jämfört med konventionella blixtar.

Det handlar om mycket korta avstånd, så du borde klara dig utan de starkaste blixtarna.

De dedikerade makroblixtar som säljs är förhållandevis svaga jämfört med konventionella blixtar.

Ok tack, då letar jag efter en lite mindre blixt, som jag dessutom kan fixa in i en glassburk utan några större problem.

Nikon SB-400, som de ofta använder, brukar vara billig begagnad. Den går visserligen inte att ändra ljusstyrkan på, men man kan styra med avståndet. Canon kanske har något motsvarande men det behöver inre vara samma märke som kameran.

Ett par små Canonblixtar är 90EX, 270EX och 270EX II.

90EX är svagare än de flesta blixtar som är inbyggd i en kamera, så jag skulle nog skippa den för ditt ändamål. Trots det korta avståndet vill man ha hyfsat rejält med ljus för att kunna blända ner ordentligt.

Personligen tycker jag det skulle kännas lite konstigt att köpa en blixt som bara har ett användningsområde, macro. Men det kan bero på att jag i princip aldrig fotar macro.
Jag hade nog satsat på en mer allmän blixt.
Troligtvis en YN685N.
Istället för att köpa en sladd (de är ju inte gratis) så hade jag kört trådlöst.
YN622N-TX

Vill man nu använda flera blixtar som inte har radiokontrollen inbyggd som 685 har så lägger man till en YN622N till varje blixt.
Väldigt roligt o använda vid porträttfoto.

Stämmer Magnus F´s råd att det inte behövs så mycket effekt så skulle kanske en videobelysningspanel vara ett bättre alternativ?
Större ljuskälla o därmed mindre behov av diffusering.
Man ser hur skuggorna faller direkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto