Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800 och MB-D12: vilket batteri som används

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej! För ett tag sedan köpte jag begagnat ett batterigrepp MB-D12 till min D800.
När jag har det monterat på kameran använder kameran i första hand batteriet som sitter i batterigreppet. Jag verkar inte kunna välja själv vilket batteri som ska användas.
Min fråga är: när battriet i greppet tar slut, kommer kameran då automatiskt växla över till sitt eget batteri?

Man kan tycka att jag helt enkelt kunde prova, men de situationer då jag är nära att köra slut på batterier tenderar också att vara de situationer då jag absolut inte vill bli överraskad av att få batteritorsk.

Hej! För ett tag sedan köpte jag begagnat ett batterigrepp MB-D12 till min D800.
När jag har det monterat på kameran använder kameran i första hand batteriet som sitter i batterigreppet. Jag verkar inte kunna välja själv vilket batteri som ska användas.
Min fråga är: när battriet i greppet tar slut, kommer kameran då automatiskt växla över till sitt eget batteri?
Jag har också en D800(E) och jag vill dra mig till minnes att det är precis så som du beskriver det, men säker är jag inte. Tror om du konsulterar manualen (finns att ladda ner på Nikons hemsida) så kan du säkert finna svar där. Lite enklare att leta i en manual på datorn, än att sitta och bläddra i en pappersupplaga (kan jag tycka).

Tror om du konsulterar manualen (finns att ladda ner på Nikons hemsida) så kan du säkert finna svar där.

Bra idé. Förstås.
Jag hittade inte manualen i Nikons app. Och faktiskt inte på hemsidan heller, men jag hittade den nu på annat ställe på nätet. Där framgår det faktiskt, om än nästan implicit, att den byter automatiskt.

Man kan tycka att jag helt enkelt kunde prova, men de situationer då jag är nära att köra slut på batterier tenderar också att vara de situationer då jag absolut inte vill bli överraskad av att få batteritorsk.

Har visserligen ingen D800 men väl en D500 och den funkar exakt som du misstänker, först körs batteriet i greppet i botten, därefter tar det i kameran vid. Praktiskt eftersom man inte så ofta behöver skruva av greppet för laddning av batteriet som sitter i kameran. Rätt säker på att D800:an arbetar efter samma princip.

På min D810 med batterigreppet MB-D12 kan jag välja i vilken ordning den ska använda batterierna. Valet görs i menyn d13 "Batteriordning".

ANNONS
Götaplatsens Foto