Det låter som något liknande det som Canon (och kanske Nikon?) har haft ett tag på sentida objektiv. Bildstabililseringen startar inte förrän man tar bilden så man får ingen stabiliserad sökarbild, men stabiliseringen påstås vara effektivare.
Precis så ska det vara ja!
Att testa ett objektivs skärpa för att sedan försöka finjustera skärpan är helt klart lättare sagt än gjort måste jag erkänna. Idag har jag gjort ett test inomhus efter alla konstens regler..där testobjektet har varit en 50-kronors sedel. Har tagit bilder där jag stegvis mikrojusterade i kamerahuset..först -20, -15, -10, -5, 0, +5, +10 ,+15 och +20. Där tyckte jag att vid -15 var det bäst skärpa.
Sedan gjorde jag om testet..men nu gick jag från -20 till -10 i enstaka steg, d.v.s. -20, -19, -18 osv. Då var -10 skarpast, tätt följd av bilden där jag ställt in -19. Inte jättelogiskt..
I det tredje och sista testet gick jag från -20 till 0 i enstaka steg, d.v.s. -20, -19, -18 osv. Där blev bilden med -7 i mikrojustering den skarpaste.
Olika resultat med andra ord! Exakt hur mycket objektivet måste justeras med har jag inte luskat ut ännu, men helt klart bör i alla fall vara att det ska justeras för bakfokus. Inte en enda gång har jag tyckt att "nollan" varit den skarpaste bilden..utan snarare har det varit lätt att se att den inte har varit lika skarp. Så någonstans mellan -7 och -17 bör nog objektivet justeras till..och om man ska ringa in det ännu tightare så är det nog mellan -7 och -12 skulle jag tro.
En liten fototur med orörd mikrojustering i kamerahuset gav ändå några hyfsat skarpa bilder på småfåglar idag. Objektivet verkar alltså inte vara helt kasst vad gäller skärpa, men jag tror att det har potential att bli ännu vassare med rätt mikrojustering. Dessutom inser jag ju att det gäller att vara väldigt noggrann i sitt fokuserande när man använder 600 mm brännvidd och att närheten till fåglarna är oerhört viktig för att undvika värmedaller och annat som finns i luften.