Annons

Fejkad bokeh, okej?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Om du använder skärpeverktygen för att just skärpa är det ok. Det går att missbruka tex genom ovanliga radier eller mask.
Och då blir det en bedömningsfråga igen. Olika människor bedömer olika, så om det inte finns siffror på vad som är godkända radier eller masker så går det inte att vet i förväg om ens efterbehandling kommer att betraktas som manipulation eller inte.
 

iSolen.se

Guest
Och då blir det en bedömningsfråga igen. Olika människor bedömer olika, så om det inte finns siffror på vad som är godkända radier eller masker så går det inte att vet i förväg om ens efterbehandling kommer att betraktas som manipulation eller inte.
Jag tycker det inte är problem.

Kom med ett exempel som är svårt att bedöma.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är framförallt för dina egna bilder du ska göra bedömningen. Andras vet du inte mycket om.
Jag tror att jag bara har manipulerat en enda bild enligt den enkla regeln. Det var när jag klippte in en tomteluva på en Nikon F. Manipulationen torde ha varit uppenbar för var och en som såg bilden. ;-)
 

iSolen.se

Guest
Den har inte ens behövts tillämpas utom för just den där tomteluvebilden.
Hur bedömer du om en av dina bilder är manipulerad då?

Du gör ett problem av något som vi allra flesta inte har något problem med. Kom med ett exempel som är svårbedömt så fortsätter vi där. Under tiden kan vi kryssa i manipulerad / ej manipulerad för de 99-99,9% som vi laddar upp och inte har något problem att bedöma.
 

PMD

Aktiv medlem
Massor. Tycker du det är svårt att bedöma om en bild är manipulerad eller inte, givet att du vet vad som gjorts med den?
Läs Fotosidans definition av bildmanipulation igen så ser du att det finns ett ganska stort mått av godtycke i den. Alla har inte nödvändigtvis samma uppfattning om vad som är "med måtta", t.ex.
 
ANNONS